• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • To zdjęcie z "czynem" partyjnym

    jest piękne - tak naiwne w swojej wierze że lud da się nabrać.
    Partyjniacy w pięknych koszulach, spodniach i butach z łopatami wziętymi w dłonie do propagandowego zdjęcia.

    • 2 2

  • Obwodnica znika

    A teraz pomyślcie , nie ma obwodnicy i wszystko przez miasto jedzie to byłoby przeżycie :)

    • 4 0

  • (3)

    Ciekawe ile dzwonow z tej okazji zaliczy

    • 57 14

    • Z obwodnicy zrobiła się zwykła miejska średnicówka

      A kierowcy zap...ją jak po autostradzie, więc i "dzwony" są co dzień.
      Tam powinno się wprowadzić ograniczenie do 100 km/h (na całym odcinku) dobry pomiar odcinkowy, wbrew pozorom ruch by się upłynnił i nie byłoby tylu wypadków, a nawet kolizji.

      • 10 0

    • (1)

      Jesteście tam bezradni...Dwie dwupasmowe ulice łączą całe Trójmiasto.... Kupa śmiechu hahahaha

      • 6 14

      • Chyba jesteś głupi

        • 3 2

  • Kto mógł w latach 70 wiedzieć że za 50 lat tę drogę (2)

    ...Władze miasta wespół z mieszkańcami, wypychanymi na wieś przez rosnące ceny, zamienią w osiedlówkę.

    • 13 2

    • A kto może dziś przewidzieć.... (1)

      .... że za kolejne 50 lat drogi nie będą potrzebne w ogóle, bo to, co dziś nazywamy samochodami, nie będzie miało kół i nie będzie dotykało ziemi, w czasie przemieszczania. Więc z tym myśleniem do przodu to też nie jest takie hop sa sa.

      • 0 0

      • wiesz co ???

        odstaw trawkę i przejdź na chleb ze smalcem :-)

        • 1 0

  • To za Tow.Edwarda Gierka Polska mimo jażma (5)

    marksizmu-leninizmu i podporządkowania ZSRR- zaczęła doganiać zachód. Szło to nieudolnie i koślawo ale E.Gierek młode lata spędził we Francji i wiedział co to zachód pomimo, że był politycznie poprawny jako socjalista-komunista...Jego otoczenie i współpracownicy przesiąknięci byli ideologią, Bierutem i Gomółką (wsie bierut i brali ile się dało) i tak na prawdę nie chcieli żadnych zmian. To za E.Gierka "wybuchła" Solidarność,a on sam popadł w niełaskę u Radzieckich towarzyszy-odsunięty na zawsze z życia politycznego. Dobrze,że nie pojechał do Moskwy...To taki trochę w mikro skali Kazimierz Wielki...Zostawił po sobie mimo, że komuszek b.dużo pozytywnych pamiątek w tym Obwodnicę Trójmiasta...

    • 18 4

    • Prawda ale... (2)

      ...kij ma dwa końce. Ostatni kredyt tow. Edwarda spłaciliśmy kilka lat temu.

      • 5 1

      • Tych Buzka, Millera, Tuska i Kaczyńskiego

        Już nie spłacimy... nasze dzieci i wnuki też nie, bo bierzemy kredyty na jakieś pieprzone stadiony, ECSy i teatry

        • 1 1

      • Spłaciliśmy

        i korzystać będziemy jeszcze przez długie lata z efektów tych kredytów.

        • 5 0

    • Koleś, doucz się w podstawówce!!!!! (1)

      JaŻmo, GomÓłka????!!!!! WSTYD !!!!!!!

      • 0 0

      • Akurat słowo gomółka tak się pisze

        To towarzysz Wiesław miał nazwisko z błędem, więc kolesiowi powinieneś zarzucić nieznajomość historii, a nie ortografii.

        • 2 0

  • Pamiętam jak dziś - A.Dadu oraz J. Kyczański przecinali wstęgę.

    • 1 2

  • Fajnie...

    ...tylko że trójmiejscy kierowcy jeżdżą Obwodnicą jak w mieście, nie kumają że odstęp musi być znaczenie większy między samochodami

    • 4 0

  • On

    A dzisiaj mamy dużo lepszy sprzęt, bardziej zaawansowaną technologię , a buduje się dłużej niż w latach 70 , podobnie z koleją wycieczka do zakopca dużo się nie skróciła jak kolej z tamtych lat.
    Cuz taki Kraj.
    Dużo się szczęka a mało robi.

    • 3 1

  • obwa

    Jest ,jak jest ...wtedy decydentom nie przychodziło do główki ,że za "kwadrans "może być lekkie kuku...Chwała jednak ,że to powstało..możemy się wk...ć, sam doświadczyłem, ale inaczej to zgroza!

    • 0 0

  • pamiętam jak na osowej były światła na obwodnicy (7)

    1993 lub 1994

    • 57 0

    • A przy skrzyżowaniu ze Słowackiego (2)

      też były, czy bezkolizyjne od początku?

      • 1 1

      • Był wiadukt

        Na Spacerowej też miał być ale plotka głosiła, że jakiś urzędas przerzucił środki na wiadukt na Owczarnię aby mieć dojazd do działki. Pod koniec PRL takie cuda się zdarzały.

        • 5 0

      • Raczej byl wiadukt od poczatku, tylko w innym kształcie.

        Świateł nie pamietam

        • 3 0

    • A ja pamietam, ze bylo duzo przeciwnikow (1)

      tej budowy. Stekali ze niepotrzebna i ze droga. I tez byli komunistami w PZPR. Szkoda ze nie moge przytoczyc nazwisk, nie pamietam ale pewnie biorą grube emerytury.

      • 9 3

      • teraz jest podobnie

        Słyszy się głosy,że autostrady i drogi ekspresowe to zbędny luksus - to już nawet nie jest brak wyobraźni,nie chcę używać słów dosadnych

        • 2 0

    • Te światła to i tak był już postęp.
      Wcześniej było zwykłe skrzyżowanie z pierwszeństwem.

      • 18 0

    • były, też pamiętam te czasy

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki rajca gdański przekazał w testamencie swój dom na Muzeum Wnętrz Mieszczańskich z końca XVIII w?

 

Najczęściej czytane