- 1 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (22 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (486 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (70 opinii)
- 5 Ważki jak szarańcza i ślepy Maksym z ZSRR (8 opinii)
- 6 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (71 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2020-01-02 13:20
Czyn społeczny:) Faceci w mokasynach, spodniach na kant, koszulach przy łopacie :)))
wesołe zdjecie- 10 0
-
2019-12-31 08:36
(2)
to już 42 lata a jakby wczoraj.....
- 4 0
-
2019-12-31 09:13
Kierowca (1)
Kiedy będzie dobudowany trzeci pas na obwodnicy ?
- 0 0
-
2020-01-02 10:34
Nigdy, nie jest potrzebny.
- 0 0
-
2019-12-30 14:47
(2)
Może warto pomyśleć o nowym zjeździe np przedłużenie ul sopockiej do obwodnicy ? Sopot by miał lepsze połączenie z całym Trójmiastem i odkorkowaloby to trochę Karwiny i spacerowa
- 30 7
-
2019-12-30 19:24
W latach 90 już były takie plany (1)
Dziś to raczej nierealne bo zieloni mają za dużo do powiedzenia, a poza tym władze Sopotu nie mają jaj żeby zrealizować takie przedsięwzięcie. Co najwyżej postawienie fontanny albo posadzenie bratków na rabatach.
- 6 0
-
2020-01-02 10:26
Powiedzmy inaczej, nie mają pieniędzy, przecież Sopot to małe miasto.
- 1 0
-
2020-01-02 09:58
Niewiele się zmieniło od tego czasu
Pobocza nie ma, a biedaki swoimi nowymi autami ledwo pod górę od Szadółek wjeżdzają. Tylko ruch jakby większy.
- 1 0
-
2019-12-30 17:53
Nie było komu i na czym jeździć po Obwodnicy. Takie czasy były (3)
Poza tym ruch w mieście był też niewielki a obwodnica w ówczesnym spojrzeniu była daleko od *miasta*
- 12 1
-
2019-12-30 18:24
to prawda, ale planowano na przyszłość - co jak widać nie jest takie głupie (2)
- 6 3
-
2019-12-31 07:20
Tak planowano ze rwoi przodkowie (1)
Musieli stac godzinami w kokejkach zeby kupic papier toaletowy...
- 2 2
-
2020-01-02 07:00
Papier tez byl zaplanowany na przyszlosc.
- 0 0
-
2020-01-01 19:22
Jedna z lepiej wykonanych dróg (2)
Do dziś służy nam. Szkoda tylko że kierowcy słabi zwłaszcza ci w sluzbowkach
- 8 0
-
2020-01-01 22:59
Tak wyścigowe skody 1.0 są najlepsze... :/
- 0 1
-
2020-01-01 21:13
+110
Najgorsi w białych pickupach i ciężarówkach 4 osiowych.
- 1 0
-
2020-01-01 21:09
70 metrów
I było tak pięknie. Aż wprowadzili się wieśniacy, którzy muszą jeżdzić dyszel w dyszel. Inaczej nie potrafią.
- 2 0
-
2020-01-01 20:44
Pamietam czasy
Kiedy nie tylko na obwodnicy ale i w miescie auto rzadko przejezdzalo. A mam 34 lata. Teraz wszystko zabudowane. Tragedia. Te Kowale czy inne Kokoszki, blok na bloku. Byle sprzedac. Nie wiem jak tam mieszkac mozna. Korek od rana do wieczora. Kiedys jakos mozna bylo zaplanowac. Komus na czyms zalezalo. Dzisiaj? Obwodnica jedzie sie dobrze w nocy.
- 8 0
-
2020-01-01 17:22
1977-1948 = 29 lat
A Nowa Kielnieńska w Osowie projektowana jest od prawie 50 lat - to kiedy będzie budowa ???
- 1 1
-
2020-01-01 11:30
Ciekawe czy były badania archeologiczne?
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.