• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 lat temu pojawiły się przegubowe ikarusy. W weekend przejazdy autobusami

Patryk Szczerba
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
  • Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.

Wielu starszych pasażerów wspomina je z rozrzewnieniem, młodzi znają je głównie z opowieści rodziców. 5 października 1981 roku na ulice Gdańska wyjechały pierwsze przegubowe ikarusy, dzień później pojawiły się też w Gdyni. Z tej okazji w sobotę cztery zabytkowe ikarusy pojadą w Gdańsku na linii 148. W niedzielę w godz. 11-17 trzy zabytkowe ikarusy będą kursować na linii 150 w Gdyni.



Pamiętasz czasy, kiedy po Trójmieście jeździły ikarusy?

Ikarusy 280 (przegubowe) i 260 (pojedyncze), bo takie gościły na gdańskich i gdyńskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Rozsławiły Madziarów na całym świecie.

Spotkać je można było bowiem nie tylko w wielu krajach Europy, ale również w Azji, Afryce czy nawet Ameryce.

Powstała nawet wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Ikarusy były montowane w Polsce



Na początku lat 90. ikarusy montowane były też w Polsce, przy wykorzystaniu karoserii z Węgier. Były to pojazdy o wysokości podłogi wynoszącej 92 cm, miały długość 16,5 metra i szerokość 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów. Na 35 miejscach można podróżować na siedząco.

Ikarus 280 we Wrzeszczu 15 lat temu


Pojazdy miały czworo dwuskrzydłowych drzwi - dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy.

Autobusy posiadały przesuwne szyby w niektórych oknach. Chyba nie ma osoby, która chociaż raz nie poległa przy próbie ich otwarcia.

227 ikarusów w Gdańsku do 1993 roku



5 października 1981 r. rozpoczęto eksploatację autobusów ikarus 280 w Gdańsku. Ogółem do Gdańska w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 r., kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce, zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych mercedesów typu O405N.

Ikarus na ulicach Gdańska 10 lat po wycofaniu z eksploatacji


W Gdyni ikarusy także jako trolejbusy



Dzień później, 6 października 1981 r., sześć pierwszych ikarusów 280 wyjechało na trasy w Gdyni. Trafiły m.in. na linię 150. Łącznie na liniach ZKM Gdynia do stałej eksploatacji wprowadzono 151 takich pojazdów. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat.

Na końcu były wykorzystywane głównie w nocnych autobusach. Na "zasłużoną" emeryturę odeszły dopiero po 26 latach - 22 czerwca 2007 r.

Co ciekawe, w latach 90. eksploatowane były w Gdyni także przegubowe ikarusy napędzane silnikiem elektrycznym i jeździły na liniach trolejbusowych.

W 1994 r. pojawił się w Gdyni też ikarus 411. Niskopodłogowy autobus był testowany pod kątem wyboru przy zakupie 60 autobusów dla Gdyni w 1995 r.

Przegubowe ikarusy 280 i standardowe ikarusy 260 stanowiły najliczniejszą część taboru gdyńskich przewoźników: Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Ikarusy wracają do Gdyni na linię 150



W niedzielę będzie okazja wrócić pamięcią do dawnych czasów. Młodsi będą mogli poczuć, jak kiedyś jeździło się po Gdyni autobusami.

Ikarusy 280 będzie można spotkać na trasie linii 150 w godzinach od 11 do 18. Kursy będą oznaczone jako dodatkowe i będą wykonywane pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut.

  • od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
  • od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.


Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat. Ikarusy były obecne w Gdyni przez kilkanaście lat.
Będzie się można przejechać trzema rodzajami pojazdów. Na ulice wyjadą:

  • ikarus 280.26 numer 26108 (rocznik 1989),
  • ikarus 280.26 numer 5634 (rocznik 1990),
  • ikarus 280.70E numer 5635 (rocznik 1995).

Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki - Łukasza Staniszewskiego z "Kultowego Ikarusa". W autobusach będą dodatkowo rozdawane ulotki z dokładniejszą historią eksploatacji autobusów marki Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

W Gdańsku cztery zabytki węgierskiej myśli technicznej będzie można spotkać w sobotę na linii 148. Kursy zabytkowymi ikarusami będą wykonywane zawsze na dwie minuty przed rozkładowymi kursami linii 148.

Z Żabianki SKM ikarusy będą odjeżdżały w godzinach 10:10-16:30, a z Nowego Portu w godzinach 9:55-15:55.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Wydarzenia

40 lat Ikarusów w Trójmieście

pokaz, jubileusz

Miejsca

Opinie (113) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • I w 420 zawsze, ale to kuwa zawsze narzygane bylo na kole

    • 12 0

  • To w ramach promocji transportu ekologicznego ? Może czysta strefa miejska z Ikarusem ? (4)

    Ludzie dajcie żyć , to nie powinno już nigdy wyjeżdżać na drogi publiczne !!! Taki jeden Ikarus wytwarza ilość zanieczyszczeń powietrza większą jak tysiąc samochodów osobowych , a i tak spaliny z Ikarusa są bardziej szkodliwe dla naszego zdrowia i życia . Kto ma tak głupie pomysły żeby wypuszczać to dziadostwo na ulicę ? Jak zobaczę to będę dzwonił na policję ochronę środowiska i ITD !!! Niech to skontrolują zabiorą dowód , nich dadzą kierowcy wyskoki mandat i odholują !!!

    • 11 28

    • zgadza sie ten koszmarek powinien byc złomowany powinny po nich zostac tylko wilny i zdjecia! (2)

      Dzbanie w europie zachodniej w miastach co roku powieksza sie strafy bez emisjji spalin wiec ta nawet granicy nie przekroczysz i tak powinno byc w Gdańsku niech rdzewieje na parkingu

      • 0 9

      • Dzbanie? Ktos tak jeszcze mowi???

        • 1 0

      • Wilno?

        • 1 0

    • Każdy ikarus ma ważny dowód rejestracyjny i może jeździć po drogach, są zarejestrowane jako zabytkowe.

      • 11 3

  • Fajne były. Wchodziło się po schodach, więc przeważnie madki z wyjcami w wózkach nimi nie jeździły.

    • 8 4

  • Pamiętam jak jadąc większą ekipą dało się rozbujać na boki tylną część za przegubem.

    • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Pamiętacie kasowniki, które kasowały bilety robiąc w nich dziurki w konkretny wzorek? Na pętli na koniec kursu kierowca przestawiał kasownik na inny wzór dziurek, żeby czasem nie przejechać na tym samym bilecie :)

    • 99 3

    • Kiedyś zobaczyłem w autobusie chłopaka, który miał w etui mnóstwo skasowanych biletów. (7)

      Były staranie posegregowane i umieszczone w osobnych koszulkach, w każdej był też kartonik z naniesionym wzorem dziurek. Koleś kasował papierek i szukał w swej kolekcji odpowiedniego wzoru. To było pod koniec lat 80. Z kolei pewien mój kolega w tamtym okresie prasował zużyte bilety aby ponownie je wykorzystać.

      • 34 0

      • (5)

        Taki skasowany bilet namaczało się lekko w wodzie i przyklejało np. na bok szklanki. Po wysuszeniu dziurki były zaklejone. Jeżeli było to zrobione dokładnie bilet był jak nowy :)
        Później weszły kasowniki z nadrukiem, jak było mało tuszu to można było "kasowanie" zdrapać delikatnie żyletką i bilet użyć ponownie :)

        • 31 0

        • Tuszu z biletów i znaczków pocztowych też łatwo było się pozbyć.

          Przed użyciem trzeba było tylko posmarować bilet lub znaczek mydłem w kostce. Tusz odbijał się na tak zaimpregnowanej powierzchni i nie przenikał w strukturę. Można było łatwo usunąć wilgotną szmatką i użyć ponownie.

          • 2 1

        • prasowalo sie bilety zelazkiem. byl jak nowy ahh te czasy

          • 4 1

        • Albo papierem ściernym też się udawało

          • 6 0

        • (1)

          Kasownik nie wybijał dziurek po całym obwodzie ( jak dziurkacz do papieru) tylko gdzieś w 3/4 tak że wycięty kawałek papieru nadal był zintegrowany z resztą biletu :) Nie wolno było mocno dociskać kasownika i można było bilet "uratować" metodą na szklanke :)

          • 16 0

          • ten sam odziurkowany bilet potrafił być ważny na ten konkretny autobus i pół roku

            w PRLu dość rzadko się zdarzało by kierowcy się chciało dziurki przekręcać...

            • 15 1

      • bo kiedyś ludzie potrafili myśleć i kombinować, a nie pusto gapić się w durne sr*jfony jak dziś

        dziś już nic oprócz tego nie potrafią robić...

        • 8 0

    • Kasowniki z dziurkami nadal są np. w Kijowie czy Lwowie i to w nowych autobusach :) (2)

      Fajnie mi tam wracać :)

      • 13 1

      • w NRD bilet kupowała się w tramwaju autobusie z automatu (1)

        z tym że kolejny pasażer sprawdzał w okienku czy poprzednik naprawdę te 25fenigów za bilet wrzucił - w Polsce nawet dziś, aż TAKA niemiecka uczciwość - to nie do pomyślenia

        • 6 4

        • Tp samo widziałe w Wilnie w latach siedemdziesiątych

          • 4 0

  • Jak można to mile wspominać?

    Ludzie co z wami. Za kolejkami po kawę też tęskno?

    • 11 2

  • Pamiętam to trochę jak przez mgłę. Byłam wtedy małym dzieciakiem, który miał, może 6 do 7 lat . A to był taki u mnie wiek gdzie niewiele pamiętam z tamtego okresu dzieciństwa.

    • 11 0

  • co za syf (1)

    katowanie kregoslupa rzenada

    • 12 8

    • Rze...co? Następny, który po polsku pisać nie potrafi.

      • 7 1

  • (1)

    I tak najgorsza komunikacja miejska w tej Gdynii

    • 5 4

    • Gdynii, powiadasz...a u ciebie w Kurzewnikach to PKS jeździ?

      • 11 0

  • Co ciekawe w ogóle nie pamiętam Ikarusów w Gdańsku, natomiast pamiętam zmodernizowane trolejbusy marki Jelcz w Gdyni. No i oczywiście bardzo dobrze pamiętam Konstale 105Na, które w marcu niestety zostały wycofane.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu widzów mieściła pierwsza hala sportowa w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane