- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (21 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (179 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (65 opinii)
- 5 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
1 mln zł na Bramę Nizinną. Zamieszanie z klubem Zejman
Gdańsk wreszcie planuje przeznaczyć środki na zabezpieczenie i wykonanie dokumentacji Bramy Nizinnej . Jednak niszczący zabytek ruch samochodowy nie zniknie stamtąd w tym roku. Za to wprowadza się tam klub Zejman, który z powodu zamieszania definitywnie musi opuścić Wyspę Spichrzów.
- Brama przez niektóre osoby uważana jest za zagrożoną, ale na papierze nie posiadamy pełnych informacji na jej temat. Dlatego w pierwszym rzędzie trzeba przeprowadzić badania architektoniczno-konserwatorskie, wykonać komplet dokumentacji architektonicznej, konserwatorskiej - niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz pilne prace remontowo-konserwatorskie. To nam pokaże, na ile ten budynek jest stabilny i jaki zakres prac powinien być wykonany. W ramach prac, które chcemy rozpocząć w tym roku, konserwację przejdą m.in. zabytkowe wrota - tłumaczy Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej.
Choć władze miasta deklarują, że Brama Nizinna jest jednym z ważniejszych dla nich zabytków i chcą podjąć działania, żeby przetrwała, to problem w tym, że ciągle pełni ona swoją pierwotną rolę komunikacyjną. Tylko że obecnie zamiast zaprzęgów konnych przejeżdżają pod nią samochody, jadąc najczęściej z Olszynki i Oruni do Śródmieścia.
Czy jest szansa, by ten ruch samochodowy stamtąd definitywnie zniknął?
- Wydział Programów Rozwojowych zrobił wstępną analizę, by wykonano alternatywny przejazd tamtejszym mostem kolejowym. To wszystko jest jednak kwestią kosztów. Raczej w tym roku ten ruch stamtąd nie zniknie, ale szukamy rozwiązania, by ten ruch przenieść z bramy - zapowiada wiceprezydent.
Przez bramę teoretycznie nie mogą jeździć auta, których ciężar przekracza 3,5 tony, wyjątkiem są autobusy miejskie. Jednak tajemnicą poliszynela jest, że tak się nie dzieje i często jeżdżą tam ciężarówki. Problem miała rozwiązać umieszczona tam kamera, ale została ona zdemontowana i przypuszczalnie przeniesiona w rejon niebezpiecznego przejścia przez al. Hallera. [Po publikacji artykułu dostaliśmy informację, że ZDiZ kamerę zamontował ponownie 30 kwietnia - red.].
- To bardzo dobrze, że coś się zaczyna dziać w tej sprawie, ale jak najszybciej powinien być tam ograniczony ruch samochodowy, a w pierwszej kolejności trzeba by się zająć dziurami w nawierzchni. Gdy samochody w nie wjeżdżają, powstają dodatkowe drgania, które niszczą bramę. Koniecznie też powinien wrócić monitoring - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS oraz członek komisji zrównoważonego rozwoju w Radzie Miasta, która opiniowała uchwałę w sprawie środków dla Bramy Nizinnej.
Jest to niestety dopiero pierwszy i dość wstępny etap, o ostateczny zakres prac jak i koszty remontu bramy określi wykonana dokumentacja. Natomiast kwestia wykonania objazdu po moście kolejowym wiąże się najpierw z regulacją prawną terenu i zawarciem porozumienia z PKP, co szacuje się na 1 mln zł. Ponadto, by dopuścić ruch na moście kolejowym, trzeba wykonać szereg prac zabezpieczających, co także szacuje się na 1 mln zł.
Tymczasem do Bramy Nizinnej wprowadza się Klub Morza Zejman, który prawie przez 20 lat działał w spichlerzu Steffen na Wyspie Spichrzów. Jednak z jego przeprowadzką powstało pewne zamieszanie, bo w pewnym momencie pojawiła się możliwość, że klub miał działać jednocześnie w nowej i starej lokalizacji.
- Nieoficjalnie prowadziliśmy rozmowy z przedstawicielem nowego inwestora na Wyspie Spichrzów, który przyszedł na nasz pożegnalny koncert i okazało się, że możemy zostać na czas przygotowania do inwestycji. Ostatecznie miasto się na to nie zgodziło, a inwestor odwołał porozumienie. Wyprowadzamy się z klubu i mamy to zrobić do końca miesiąca, nie będziemy toczyć bojów, ale mamy tak dużo eksponatów, że będziemy prosić o przedłużenie terminu do końca czerwca - wyjaśnia Andrzej Dębiec, komandor klubu Zejman.
Wiceprezydent Grzelak wyjaśnia, że inwestor nie potwierdził miastu tego rodzaju porozumienia i oczekuje, że klub w końcu się wyprowadzi. Ponadto nie ma mowy o jakimkolwiek przedłużeniu terminu, bo miał się wyprowadzić w lutym.
Klub chce zainaugurować nowy etap działalności udziałem w europejskim wydarzeniu kulturalnym - w Nocy Muzeów w sobotę 16 maja. Zapewnia, że pomimo rewolucji przeprowadzkowej nie przerwie swojej działalności nawet na jeden tydzień.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2015-05-13 09:31
świnie won od koryta!
- 1 1
-
2015-05-12 16:46
Wrota (3)
Pan Grzelak/budyniowiec nie wie gdzie sa wrota,to jest skandal!!!!Szkoda ze Bronek tego nie widzial,byl w Gdansku,dzis po przegranej prace by ruszyly natychmiast.Kilka dni temu byla 70 rocznica zakonczenia II wojny swiatowej.A podobno budynia hobby to historia i architektura.Smiech na sali!!!!!
- 30 7
-
2015-05-13 09:20
wrota podobno wciąż na terenie bramy, spokojnie
- 0 0
-
2015-05-13 08:22
My wiemy gdzie są wrota....Może trójmiasto przypomni . To nie taka stara historia,zaledwie kilkadziesiąt (1)
- 0 0
-
2015-05-13 08:23
Miesięcy.....
- 0 0
-
2015-05-13 09:09
Ł. Hamadyk kompletnie nie zna tematu ...
To akurat nie jego praca i zasługa w tym temacie a się wypowiada.
Ps.
Kamera jest już załatwiona...- 2 3
-
2015-05-13 07:41
Tawerne żeglarską do... Zakopanego, a... (2)
..w Sopocie pamiątkowe ciupagi i chińskie oscypki....
Ten kraj kretynieje maksymalnie....
Gdańsk-miasto z morza...czy jaki tam kit wciskali budyniarze....ŻENADA!- 8 1
-
2015-05-13 08:58
(1)
z morza i marzen to akurat haselko Szczurka
a Budyn ?... owszem, porazka jest
ale alternatywy nie bylo, ci co przeciw niemu stawali w wyborach to byly karyktury- 1 0
-
2015-05-13 09:07
ale masz 1oo% racji traxx
gdańsk i polska odwróciły się od morza
patrz jak wygląda dyskusja o kładce przez motławę
zgroza- 2 0
-
2015-05-12 18:19
(1)
Brama jest po to by była zamknięta. Należy ją zamknąć dla następnych pokoleń, a kierowcy nich sobie jadą dookoła.
- 12 1
-
2015-05-13 09:03
Pisanie bez poznania konsekwencji zamknięcia baramy jest nie poprawne
Dolna Brama to jedyna szybka alternatywa dla karetek dla Oruni i jej ulic za torów.
- 0 2
-
2015-05-13 08:18
Brama Nizinna wreszcie będzie oddnowiona piękny zabytek i miejsce wymaga odnowienia całe Podwale Przedmiejskie (1)
- 5 1
-
2015-05-13 08:36
Gdzieś dzwonią ale gdzie?
- 0 1
-
2015-05-12 16:37
Piotr Grzelak (4)
Drugi v-ce do wywalenia z UM.
- 92 8
-
2015-05-12 19:59
uwaga (2)
Prędzej ty wylecisz, przecież to jest syn... sam wiesz kogo!
- 10 4
-
2015-05-12 21:57
(1)
Grzelak,Adamowicz...dalej wymieniac?Wypieprzyc ta bande pajacow,miasto mimo inwestycji wyglada pod tymi rzadami masakrycznie.Jest zaniedbane.
A tepy polski narod dalej ich wybiera,chyba nie jest Wam jeszcze tak zle:)- 13 4
-
2015-05-13 08:35
Kto ich wybiera ? na wybory chodzi 20% ludzi , to wybierają ich ci co mają w tym interes.
- 4 0
-
2015-05-12 17:00
Od razu wiedziałem, że będzie wieszanie psów na Grzelu. Jakie tutejsze trolle są przewidywalne.
- 9 28
-
2015-05-13 08:26
postawić rusztowania na całości , będą metry kwadratowe powierzchni reklamowej na kilka ładnych lat , kasa do portfela wpadnie, a za parę lat jak rozbiorą rusztowania to nikt nie zauważy, że bramy już nie ma. Co nie panie Adamie Pawłowicz ?
- 8 1
-
2015-05-12 16:55
remont (5)
Remont i dbanie o ten zabytek jest niezbędne ale zamknięcie bramy dla ruchu to jakiś bezsens. Po co brama przez którą nie można przejechać?
- 8 25
-
2015-05-12 17:38
przez Bramę Wyżynną też nie można przejechać. (1)
przez Bramę Długich Ogrodów (Żuławską) również.
i co?- 14 1
-
2015-05-13 08:23
I przez Złotą Bramę, ani też Bramę Zieloną.
Co jest z posiadaczami aut, że mają się za pępek świata?- 3 0
-
2015-05-12 17:50
ostatnio jak byłem w Zamościu (w tamtym roku) (2)
spacerowałem po Starym Mieście to żadna z 5 bram miejskich nie jest przejezdna dla samochodów i nie ma z tym problemu.
- 10 0
-
2015-05-12 17:57
(1)
O czym mowa? Zamość miał 5 tys. mieszkańców w czasie, gdy Gdańsk miał 100 tys., kiedy te bramy były używane. Zupełnie inna skala i inna bajka, tamtejsze stare miasto jest malutkie, to i można je odciąć od ruchu.
- 0 8
-
2015-05-12 20:16
i ma mniejsze wpływy do budżetu miasta
,więcej ma zabytków,i potrafili z pomocą unii zrobić taką rewitalizację samych bram i murów miejskich,że nasz Gdańsk został daleko w tyle jeżeli chodzi o konserwacje zabytków.Problem u nas polega na tym,że dba się o to co znajduje się na trasie Długa-Długi Targ -Długie Pobrzeże+kompleks dworcowy i to też od niedawna,a cała reszta popada w ruinę.
- 2 0
-
2015-05-12 16:43
Zlikwidowali monitoring (1)
bo potrzebowali kamery przy przejściu dla pieszych na Hallera?! Kurde bele, jak miasta nie stać na kamerę to ja mogę zasponsorować. Co za bieda...
- 44 1
-
2015-05-13 08:17
A tramwaj na morenę jeszcze nie jeździ ,a kamer od cho...Ry !!!!!11
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.