- 1 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (18 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (73 opinie)
- 3 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
Rocznica pierwszego pociągu w Gdańsku
Dokładnie 160 lat temu, czyli 19 lipca 1852 r. do Gdańska wjechał pierwszy pociąg.
Co ciekawe, nawet pasjonaci kolei nie mają do tej daty pamięci.
- Pewnie dlatego, że wspominamy czasy pruskich kolei, a dworca Gdańsk Główny jeszcze wtedy zwyczajnie nie było. Bardziej jednak siedzi mi w głowie rok 1901, kiedy nowy gmach dworcowy zaczął służyć pasażerom - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału firmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., były wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
W tę samą stronę zmierza Marek Sadowski, zarządca obiektu z Rejonu Dworców Kolejowych w Gdańsku. - 30 października 1900 r. gdańszczanie uroczyście otwierali nowy dworzec. Ale co wydarzyło się prawie 50 lat wcześniej? - głośno zastanawia się szef Gdańska Głównego. - Przypuszczam, że odpowiedź może znać dyrektor Buczek z SKM, albo pan Paweł Wróblewski z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obaj są pozytywnie zakręceni historią kolejnictwa - podpowiada Sadowski.
Dyrektora ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej nie udało nam się sprawdzić. Będzie uchwytny dopiero w piątek, 20 lipca. Paweł Wróblewski, specjalista do spraw planowania ruchu kolejowego w spółce PKM, imponuje wiedzą z historii kolei. Indagowany przez nas w sprawie roku 1852 jest blisko. Pokazuje nawet zdjęcia miejsca, o które pytamy: widać na nich, jak zwijają się tory pierwszego gdańskiego dworca, zlokalizowanego między ul. Toruńską a miejskimi wałami . Ale odpowiedź tak do końca nie pada.
A to właśnie tu, na nieistniejący już dziś dawny dworzec Brama Nizinna, 19 lipca 1852 r. o godzinie 14.30 przyjechał do Gdańska pierwszy pociąg. Próbny co prawda, jeszcze przed oficjalnym otwarciem linii łączącej Gdańsk z Bydgoszczą, ale jednak wszystkie miejsca w trzech wagonach pasażerskich 2 i 3 klasy były zajęte. Za parowozem, który w tamtych czasach mógł rozwijać prędkość ok. 65 km na godzinę, jechał też wagon bagażowy.
- Co ciekawe, układ geometryczny nowej linii, został zaprojektowany w taki sposób, aby można było po niej pędzić z prędkością 160 km na godzinę - opisuje dyrektor Leszek Lewiński. - Bo wtedy budowali inżynierowie, technicy i rzemieślnicy. Z perspektywą najbliższych stu lat. A dziś budują księgowi...
Przeczytaj więcej o pierwszym dworcu kolejowym w Gdańsku
Przeczytaj także: Tęsknota za Luxtorpedą, czyli jak się kiedyś jeździło z Gdańska do Warszawy.
Zobacz także najciekawsze zdjęcia z dworca PKP Gdańsk Główny w serwisie Kosycarz Foto Press
Opinie (86) 2 zablokowane
-
2012-07-19 12:31
Spytajcie GŁUSZKA on powinien wiedzieć
przecież to taki superspecjalista od marketingu (Hamulcowy)
- 5 0
-
2012-07-19 12:32
"A dziś budują księgowi..." (1)
Takiej głupoty dawno nie czytałem
- 5 26
-
2012-07-19 12:48
nie rozumiesz
Bo nie rozumiesz sensu wypowiedzi
- 15 0
-
2012-07-19 12:37
@"Dziś budują księgowi"
Taka jest niestety prawda.
Kiedyś budowało się by się nie rozwaliło.
Dziś buduje się jak najtaniej i żeby się nie rozpadło...- 22 1
-
2012-07-19 12:49
Szczegolowosc tego artykulu powala. Wiecej konkretow i faktow ma juz artykul poswiecony depilacji wlosow pod pachami.
- 2 4
-
2012-07-19 12:49
a tak wyglada dzis Arcy Dworzec Gdansk Brama Nizinna:
images38.fotosik.pl/34/6bfca616da1e5f2amed.jpg- 4 0
-
2012-07-19 12:50
i ekoldzy
kiedyś linie kolejową Łódź - Koluszki budowano 3 m-ce, obecnie przygotowanie dokumentacji zajełoby 3 lata. Wiwat XIX wiek
- 11 1
-
2012-07-19 12:51
W KARTUZACH STOI STARA LOKOMOTYWA I RDZEWIEJE ! Szkoda ze jej nie odremontuja ! (5)
Stare lokomotywy sa lepsze niz dzisiejsze SKMki. Wiecie ze podobno kiedys stary parowoz do Warszawy jechal chyba ok 3 godzin. Nazywal sie podobno ''lux torpeda'' !!!! Szok ! stare byly sprawniejsze i szybsze niz dzis nowe !
- 7 8
-
2012-07-19 13:02
Co ja pacze? (2)
Ogarnij się człowieku i zapytaj wujka Google: Jak wygląda parowóz a jak Luxtorpeda. A "podobno to chłop w szpitalu umarł" ...
- 6 0
-
2012-07-19 13:07
no to '' gus '' opisz luxtorpede i parowozy bo nie kazdy jest fachowcem. (1)
zamiast krytykowac to cos opisz !!!!!! a w google to chyba sam uwierz bo tam jest wiecej bredni niz w ksiazkach.
- 1 2
-
2012-07-19 13:19
Żaden ze mnie fachowiec, ale proszę bardzo - szukanie nie boli
Luxtorpeda popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30 XX wieku w Polsce.
Parowóz (lokomotywa parowa) lokomotywa napędzana maszyną parową lub turbiną parową.
p.s. czytać ze zrozumieniem, a jak dalej nie widzisz różnicy, to zapytaj mamę, tatę, opiekuna - czym się różni rower od deskorolki.- 7 0
-
2012-07-20 01:01
TY2, 14 (1)
to lokomotywa TY2, 14 1945 rok budowy chyba, rama podobno była zmieniona.
Nie wiadomo co z nią będzie.. chyba już tak zostanie:(
kiedys stały tam dalej jeszcze wagony, no i obrotnica która jest do tej pory- 0 0
-
2012-07-20 09:55
Wagony stoją koło obrotnicy
Włoskie boczniaki.
- 0 0
-
2012-07-19 12:52
Pytanie (1)
I będzie coś z tej okazji?
- 1 0
-
2012-07-19 12:55
popija popija popija za kase podatnika i tyle
- 1 0
-
2012-07-19 12:54
Pan Wróblewski i PKM - planowanie czegoś czego nigdy nie będzie
Fajna fucha, ruch kolejowy na mapie, wizualizacja prawie artystyczna
- 6 5
-
2012-07-19 13:04
POLSKA TO JEDNAK CHORY KRAJ !!!!! PL TO BYLA KIEDYS SILA FACHOWA SWIATA W BUDOWIE DROG I KOLEJI !!! (6)
Warto mlodym przypomniec ze Polska kiedys byla potega specjalistow od budowy drog , autostrad , hoteli i koleji . Budowalismy zagranica w latach '' komuny 70'' super drogi miedzy innymi Krajom Arabskim , w Afryce i wielu wielu innych krajach. Polacy to byli najlepsi fachowcy od spraw drog i koleji . To teraz zobaczcie co zrobilismy z naszego kraju . Powinnismy miec dzis super autostrady i kolej !!!!.
- 15 1
-
2012-07-19 13:27
Była również potęgą od ortografii ... (4)
ale jak ktoś pisze "koleji" i to dwa razy - pomimo możliwości sprawdzenia pisowni .... ręce opadają!
- 4 1
-
2012-07-19 14:20
a jak sie powinno pisac ? (3)
koleji , kolejii czy koleii ??????????????????????
- 1 1
-
2012-07-19 14:21
gusiowi juz sie wszystko myli '' po koleji''
- 0 1
-
2012-07-19 14:28
A tak: (1)
M: kolej
D: kolei
C: kolei
B: kolej
N: koleją
Ms: o kolei
W: o kolej !- 3 0
-
2012-07-19 15:24
haha :))) gus ty idz sie lecz :)))
bo nawet sam sobie plusy dajesz a to juz choroba '' kolejowa '' :))
- 0 1
-
2012-07-19 19:37
PONIEWAŻ ROBIŁA ZA DARMO INNYM KRAJOM NP: IRAK a to jest jeden z największych dłużników zagranicznych polski
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.