- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (186 opinii)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (306 opinii)
- 3 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (30 opinii)
- 4 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Pozostałości baterii mającej bronić portu (73 opinie)
Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat
Późnym wieczorem wskoczył do lokomotywy i ruszył. Pędził nie zważając na semafory. Nie zdołał w porę zatrzymać się przed otwartym o tej porze mostem kolejowym nad Martwą Wisłą . Ernest Barbulla, polski maszynista z Gdańska, wraz z parowozem runął do rzeki. Wspominamy katastrofę kolejową sprzed 90 lat.
Maszynista rozpędził pociąg i lekceważył mijane po drodze wskazania semaforów, zakazujące dalszej jazdy. W tym czasie most kolejowy nad Martwą Wisłą był obrócony - prawdopodobnie umożliwiał przepłynięcie jednemu ze statków.
Przypomnijmy, że budowa obrotowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą rozpoczęła się w 1905 r. Obiekt składał się z trzech przęseł i trzech podpór. Środkowa podpora, największa z nich, stanowiła oś obrotu przęsła mostu. Budowa obiektu zakończyła się w 1911 r. Jednak dopiero trzy lata później wjechały na niego pierwsze składy, które zmierzały do wschodnich terenów portowych Gdańska - dzisiejszych okolic Nabrzeża Przemysłowego.
Ernest Barbulla nie zauważył w porę zamkniętej dla kolei przeprawy. Parowóz przejechał po pierwszym - stałym - przęśle i tuż za nim runął do Martwej Wisły. Kilkunastotonowa maszyna zatonęła w mgnieniu oka. Uwięziony w niej Ernest Barbulla nie mógł się wydostać na powierzchnię wody i utonął.
Niestety przez ok. pięć dni od wypadku nie udało się podnieść parowozu z dna Martwej Wisły. Dopiero 10 maja w rejonie zdarzenia pojawili się nurkowie. Wypiłowali oni najpierw belki ochraniające podpory mostu przed uderzeniami statków. Dwa dni później żuraw pływający ze Stoczni Knittera wyniósł wrak nad powierzchnię wody.
W wyniku tragicznego wypadku kabina została oderwana od pozostałej części lokomotywy. Na zdjęciu, wykonanym przez nieznanego fotografa, widać doskonale obraz zniszczenia i rękę nieżyjącego już Ernesta Barbulli, która spoczywała na przepustnicy.
Nieznane są jednak koszty wynikające z tej tragicznej katastrofy. Nie wiadomo też kto musiał zrekompensować straty. Natomiast zniszczona w wypadku lokomotywa trafiła do remontu do Stoczni Gdańskiej.
- artykuł z kwartalnika "Był sobie Gdańsk" nr 2 (wrzesień 1997) - "Katastrofa na Troylu. Rozwiedziony most", Mieczysław Abramowicz.
- "Gazeta Gdańska", wyd. z 10, 13 i 14 maja 1922 r.
Opinie (88) 7 zablokowanych
-
2013-03-12 15:51
W innym temacie piszecie, że na Zaspie pociąg się wykoleił. Widać postęp w naszej Polsce najukochańszej.
- 1 3
-
2013-03-12 17:32
Najzabawniejsze w tym szajse portaliku jest to, że jakby był maszynistą: niemcem to by nie napisali.
- 1 2
-
2013-03-13 00:14
(1)
szkoda że nie było w tamtych czasach manipulanckiej stacji TVN,byśmy sie wtedy dowiedzieli że sprawcą katastrofy był dziadek Kaczyńskich.
- 1 1
-
2024-03-12 11:37
Idz w ...... z tą polityką karło fanie
- 0 0
-
2013-03-13 02:49
pull up
BYL Pull up pull up
- 0 1
-
2013-03-24 15:43
Most
Most dalej jest i istnieje
- 1 0
-
2014-10-14 19:37
Piękna historia. Ten most ma duszę. Zbudować nowy, ale nie wolno likwidować starego mostu. Należy go zakonserwować i zostawić dla potomnych. To jest zabytek, barbarzyńcy!!!
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.