• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Katastrofa kolejowa na Przeróbce sprzed ponad 90 lat

Maciej Naskręt
12 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zdjęcie z maja 1922 r. Wrak lokomotywy, która spadła do Martwej Wisły z mostu obrotowego na gdańskiej Przeróbce (ówcześnie Troyl). Zdjęcie pochodzi z kwartalnika pt. "Był Sobie Gdańsk" 2/1997 r. Zdjęcie z maja 1922 r. Wrak lokomotywy, która spadła do Martwej Wisły z mostu obrotowego na gdańskiej Przeróbce (ówcześnie Troyl). Zdjęcie pochodzi z kwartalnika pt. "Był Sobie Gdańsk" 2/1997 r.

Późnym wieczorem wskoczył do lokomotywy i ruszył. Pędził nie zważając na semafory. Nie zdołał w porę zatrzymać się przed otwartym o tej porze mostem kolejowym nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ernest Barbulla, polski maszynista z Gdańska, wraz z parowozem runął do rzeki. Wspominamy katastrofę kolejową sprzed 90 lat.



5 maja 1922 r., późny wieczór, maszynista - Ernest Barbulla, który mieszkał przy ówczesnej Langgarter Hintergasse (aktualnie ul. Sadowa 3 zobacz na mapie Gdańska) - wskoczył do jednej z lokomotyw i ruszył w kierunku mostu obrotowego w dzielnicy Troyl (dzisiejsza Przeróbka).

Maszynista rozpędził pociąg i lekceważył mijane po drodze wskazania semaforów, zakazujące dalszej jazdy. W tym czasie most kolejowy nad Martwą Wisłą był obrócony - prawdopodobnie umożliwiał przepłynięcie jednemu ze statków.

Przypomnijmy, że budowa obrotowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą rozpoczęła się w 1905 r. Obiekt składał się z trzech przęseł i trzech podpór. Środkowa podpora, największa z nich, stanowiła oś obrotu przęsła mostu. Budowa obiektu zakończyła się w 1911 r. Jednak dopiero trzy lata później wjechały na niego pierwsze składy, które zmierzały do wschodnich terenów portowych Gdańska - dzisiejszych okolic Nabrzeża Przemysłowego.

Ernest Barbulla nie zauważył w porę zamkniętej dla kolei przeprawy. Parowóz przejechał po pierwszym - stałym - przęśle i tuż za nim runął do Martwej Wisły. Kilkunastotonowa maszyna zatonęła w mgnieniu oka. Uwięziony w niej Ernest Barbulla nie mógł się wydostać na powierzchnię wody i utonął.

Czy interesują cię dawne wypadki i katastrofy komunikacyjne w Trójmieście?

Do dziś nie ustalono dlaczego Ernest Barbulla postanowił wyruszyć parowozem na otwarty most nad Martwą Wisłą. Ówczesna prasa spekulowała na ten temat. "Gazeta Gdańska" donosiła, że: "wypadek był skutkiem nieuwagi maszynisty". Natomiast w gazecie "Danziger Allgemeine Zeitung" można było przeczytać, że maszynista był po prostu pijany.

Niestety przez ok. pięć dni od wypadku nie udało się podnieść parowozu z dna Martwej Wisły. Dopiero 10 maja w rejonie zdarzenia pojawili się nurkowie. Wypiłowali oni najpierw belki ochraniające podpory mostu przed uderzeniami statków. Dwa dni później żuraw pływający ze Stoczni Knittera wyniósł wrak nad powierzchnię wody.

W wyniku tragicznego wypadku kabina została oderwana od pozostałej części lokomotywy. Na zdjęciu, wykonanym przez nieznanego fotografa, widać doskonale obraz zniszczenia i rękę nieżyjącego już Ernesta Barbulli, która spoczywała na przepustnicy.

Nieznane są jednak koszty wynikające z tej tragicznej katastrofy. Nie wiadomo też kto musiał zrekompensować straty. Natomiast zniszczona w wypadku lokomotywa trafiła do remontu do Stoczni Gdańskiej.

Materiały wykorzystane do przygotowania tekstu:
- artykuł z kwartalnika "Był sobie Gdańsk" nr 2 (wrzesień 1997) - "Katastrofa na Troylu. Rozwiedziony most", Mieczysław Abramowicz.
- "Gazeta Gdańska", wyd. z 10, 13 i 14 maja 1922 r.

Opinie (88) 7 zablokowanych

  • W innym temacie piszecie, że na Zaspie pociąg się wykoleił. Widać postęp w naszej Polsce najukochańszej.

    • 1 3

  • Najzabawniejsze w tym szajse portaliku jest to, że jakby był maszynistą: niemcem to by nie napisali.

    • 1 2

  • (1)

    szkoda że nie było w tamtych czasach manipulanckiej stacji TVN,byśmy sie wtedy dowiedzieli że sprawcą katastrofy był dziadek Kaczyńskich.

    • 1 1

    • Idz w ...... z tą polityką karło fanie

      • 0 0

  • pull up

    BYL Pull up pull up

    • 0 1

  • Most

    Most dalej jest i istnieje

    • 1 0

  • Piękna historia. Ten most ma duszę. Zbudować nowy, ale nie wolno likwidować starego mostu. Należy go zakonserwować i zostawić dla potomnych. To jest zabytek, barbarzyńcy!!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwsze uzdrowiska w Sopocie wybudował:

 

Najczęściej czytane