• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus "Ziutek" wrócił do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Pierwsza oficjalna przejażdżka zabytkowym trolejbusem


Trolejbus ZiU-682B, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek" został sprowadzony do Gdyni blisko rok temu. Od tego czasu był w remoncie. W sobotę pasażerowie będą mogli się nim przejechać po raz pierwszy.



Interesujesz się historią komunikacji miejskiej?

Zabytkowy trolejbus trafił do Gdyni z Ukrainy w listopadzie zeszłego roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka, a w ramach rozliczenia otrzymało wyprodukowany 32 lata temu ZiU-682B. Remont pojazdu zbudowanego na bazie modelu ZiU-9B trwał kilka miesięcy.

Najdłużej i najczęściej produkowany model

"Ziutek" panował na ulicach Gdyni w latach 70. i 80. Nad morze trolejbusy sprowadzono w 1975 roku, trzy lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Związku Radzieckim. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Po mieście jeździły 103 pojazdy. Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w drugiej połowie lat 90., chociaż w XXI wieku kursowały one jeszcze po Lublinie.

To najdłużej i najczęściej produkowany trolejbus na świecie. W sumie powstało aż 42 tys. pojazdów, a kolejne egzemplarze są nadal produkowane, m.in. w fabrykach na Białorusi.

- Najbardziej eksploatowane były w krajach Związku Radzieckiego. Jeździły też po Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano nawet do ruchu lewostronnego - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części. Osłabiało to jednak konstrukcję pojazdu, więc w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Trolejbusy posiadały również pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

- Główną wadą była delikatna konstrukcja nadwozia. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające ze słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej - dodaje Gromadzki.
Pierwsza przejażdżka w sobotę

"Ziutek" będzie kursował na zabytkowej linii 326, którą uruchomiono w 2012 roku. Dołączy do kursujących w niedziele od 1 maja do końca października Škody 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku. Na pierwszą bezpłatną przejażdżkę przedstawiciele ZKM Gdynia zapraszają jednak już w sobotę przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kursy w centrum Gdyni będą odbywały się na linii 301. Rozkład jazdy można zobaczyć na stronie internetowej ZKM.

Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Dry46

    A w rosji jedza w normalnym ruchu w kazdym miescie

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    klamot (6)

    nastepna zawalidroga

    • 26 161

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      idiota (2)

      nastepny .nowoczesny ...

      • 37 6

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

        Dobra radziecka robota! (1)

        Amerykanie takich nie mieli.

        • 8 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

          mocne Ogrzewanie i normalnie otwierane Okna.. nie mówiąc o miękkich wygodnych siedzeniach

          ... te dzisiejsze z wiecznie wyłączonym airconditon i lufcikami zamiast okien z jedną farelką na zimę ... to się umywają !!!

          • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Zawslidroga??

      Hehe zdziwił byś się...

      • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Spod świateł nie masz z nim szans

      raczej.

      • 11 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Jesteś tak obywatelski, ze aż nowoczesny

      • 7 4

  • Ale fajny (1)

    sentymentalny. Dojeżdżałem takim do ekonomika w orłowie.

    • 7 0

    • Tltbbs

      To były czasy..., też tam dojeżdżałem...

      • 0 0

  • Dojeżdżałem nimi do podstawówki, oprócz huku, charakterystyczne było jeszcze jakby "klikanie" z tyłu ziutka, jak wchodził w nadświetlną. Pruł jak dzika świnia w górę Wielkopolskiej, autobusy astmatycznie ledwo się wdrapywały. Spektakularny był też widok, gdy spadały "szelki" i następował deszcz iskier. No i niezapomniany zapach topiącej się izolacji. Z kolegami wyczekiwalismy czy dojedzie do naszego przystanku, czy "umrze" na najbliższej zatoczce.

    • 4 0

  • Jestem szczęsliwy!

    Marzenia się spełniają! Ziutek wrócił, wracają wspomnienia...

    • 3 0

  • (1)

    Ale mi wydarzenie!! I dlatego o tym trzeba pisać na trójmiasto.Pl?????I co mnie to obchodzi?? Ziutek?

    • 6 18

    • Dla mmnie to wielkie wydarzenie. Powrót do lat młodości... ach

      Czekałem na powrót tego trolejbusu, jestem wielkim fanem trajtków i komunikacji miejskiej, szczególnie tej zabytkowej. :-) Pozdrawiam! Życzę więcej luzu, a jak Cie temat nie obchodzi, to nie marnuj czasu, by odwiedzać takie adresy.

      • 3 0

  • Naprawialo się kiedyś te szosoloty. Dawno temu pracowałem na OT tych ziutkow. Jeszcze zajezdnia była na Zwycięstwa. Brygada Krasnala gdyby ktoś się interesowal;) Pozdrowienia dla Piotrusia (samodzielny).

    • 1 0

  • szcz*nie w banie

    gdynia to poeeebane miasto

    • 0 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Pamiętam do szkoły podstawówki 8 lat jeździłem co ciekawe był to chyba najbardziej spartański z trolejbusów zero regulacji temperatury w zimie, jak było -20 to w środku albo jak na Barbados +30 albo -20 no i te drzwi harmonijki jak siedziałeś koło drzwi to nie sposób było przespać przystanek bo na każdym łomot otwieranych drzwi budził, głośno jak w startującym odrzutowcu szczególnie ale z tego co pamiętam również były chyba najszybsze

    • 5 0

  • Wykonywałem i do takich trajtków Zbieraki Prądu. (7)

    Jest część PANTOGRAFU, która dotyka lini z prądem.

    • 2 4

    • To co robiłeś, to były ślizgacze (3)

      i one były węglowe.
      Ale do zawodówki chodzi się nabyć umiejętności, a nie wiedzę, więc możesz takie bzdury pisać.

      • 3 1

      • Jak już to poprawnie Grafitowe! Za komuny jak niczego nie było w sklepach elektronicznych to szło się po zużyte (na petlach w krzakach najczęściej były wyrzucane) i cięło się z nich brzeszczotem szczotki do rozrusznikow, odkurzaczy, wiertarek. Brudna robota całe łapy czarne jak u diabła, dziś nie do pomyślenia bo jak dziś odkurzacz się zepsuje to się wymienia na nowy.

        • 0 0

      • Zgadza się. (1)

        Węglowe, do dzisiaj je pamiętam, ich struktura rzucąła się w oczy, niektórzy mylili je z żeliwem, co dziwne, na początku. Nie pisze wszystkiego by inni mogli się zweryfijować...

        • 0 1

        • Chyba wychyliłeś wczoraj kilka glębszych kolego co?

          • 1 2

    • (2)

      A jak to się robi? Z czego to jest zarobione?

      • 3 0

      • (1)

        Taki kawałek metalu z pewnego stopu dobrze przewodzącego prąd, długości 12-15 cm wygląda jak długi prostokąt z półokrągłym wgłębieniem w górnej części, przez całą jej długość,w niej przesuwa się przewód trakcyjny... Zbiera prąd który poprzez pantograf, przewody elektryczne, trafia do silnika, który napędza trolejbusy...

        Jak będziesz przejeżdżał Al. Zwycięstwa w Redłowie, to przy chodniku biegnącym wzdłuż MZK dawniej WPK stoi dwupiętrowy budynek... Na ostatnim piętrze, na skraju od strony Gdańska, była sala warsztatowa szkoły samochodowej WPGKiM - WPK, tam ucznuowie pierwszej klasy robili takie rzeczy...Pilnikami zdzierakami, gładzikami, suwmiarkami i gilotynami do metalu... Wiertarki stojące, chłodzone cieczą chłodzącą także były, podobnie jak gwintarki i narzynarki :-)

        Szkoła miała dwa adresy w/w i na ul Suchej 30 w Gdańsku Letnicy.

        • 1 2

        • Ludzie, nie do wiary !

          "...wiertarki chłodzone cieczą chłodzącą także były" ! Normalnie cuda wianki !

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku na Osieku otwarto Dom Dobroczynności?

 

Najczęściej czytane