- 1 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (120 opinii)
- 2 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (65 opinii)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (129 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (24 opinie)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (81 opinii)
- 6 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (193 opinie)
Słynne zdjęcie ul. Jana z Kolna. Kto i kiedy je wykonał?
porównać
To jedno z najsłynniejszych i najbardziej lubianych zdjęć z Gdańska z lat 80. XX wieku. Co i rusz trafia na przeróżne profile i grupy facebookowe miłośników lokalnej historii. Kto i kiedy je wykonał?
Bycie w ciągłym ruch przygnało go też do Polski, którą obfotografował w latach 1979-81.
W tym czasie odwiedził Warszawę, Katowice, Wrocław, Bytom, Zamość i właśnie Gdańsk.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Sesje zdjęciowe na każdą okazję
Chodziło o Pomnik Poległych Stoczniowców?
I tutaj wykonał ikoniczny kadr. Zapewne nie chodziło o samą ulicę, a raczej o wyłaniające się zza budynku krzyże Pomnika Poległych Stoczniowców. Pomnik odsłonięto 16 grudnia 1980 roku, zatem najbardziej prawdopodobne jest, że zdjęcie powstało w 1981 roku.
Autor uchwycił na nim ciekawy fragment miasta. Na pierwszym planie widać stary znak przystanku tramwajowego z literą T i tramwaj linii 11 na zakręcie torowiska. Jezdnia jest brukowana.
Zaparkowane dwie "skarpety"
W głębi kadru i z prawej strony widoczne są kamienice, które dziś już nie istnieją. Z lewej stoją budynki, które przetrwały do teraz, a na podwórku zaparkowane są dwa auta marki Syrena, popularnie nazywane "skarpetami".
Dzisiaj tory biegną podobnym łukiem, ale zostały przeniesione bliżej budynków.
Opinie (210) ponad 20 zablokowanych
-
2024-03-24 13:09
Ry
A kto pamięta po torach jak jeździła ciuchcia, z stoczni Lenina do stoczni chyba gdańskiej po tych samych torach.
- 11 0
-
2024-03-24 13:15
Ciekawe, czy ktoś ma zdjęcia tej ulicy jak po torach tramwajowych parowóz przetacza wagony z węglem do gazowni (3)
Tak,tak kiedyś kiedy gazownia produkowała gaz miejski z węgla (produktem ubocznym był koks) to parowóz torem od przystanku SKM bocznym torem zjeżdżał na poziom ulicy Jana z Kolna włączał się w tory tramwajowe i przetaczał wagony
- 13 0
-
2024-03-24 15:04
No to już był hardcore, parowozem po szynach tramwajowych :-)
Ale 60 lat temu w Warszawie było trochę podobnie, gazownia była na Powiślu. I od mostu Gdańskiego była krótka bocznica, tory zjeżdżały w dół (ale tory normalne, kolejowe, pojedyńcze) na nabrzeże nad Wisłą, krótkie składy ciągnione przez parowóz jechały dołem pod mostem Śląsko-Dąbrowskim do rejonu dzisiejszego Mostu Syreny. Tylko tam to nie wiem, chyba był wyjazd pociągu o poziom wyżej, bo gdyby wagony pozostały przy Wiśle na poziomie, jak pod tym znanym, dużym mostem, to jak by węgiel do gazowni trafiał? W wiaderkach by pracownicy np. trzy wagony węgla przenosili? Bo tam już gaz produkowano chyba tylko dla systemu latarń gazowych na Powiślu.
- 1 0
-
2024-03-25 00:35
pod blokiem Doki 2 były tory kolejowe
- 1 0
-
2024-03-25 08:32
Jest co najmniej jedno. Kiedyś je widziałem na forum Dawny Gdańsk
Jeśli hosting zdjęcia nie wygasł to powinno gdzieś tam w jednym z tematów być.
- 0 0
-
2024-03-24 13:39
a gdzie opcja w ankiecie "nie, nie jest to interesująca historia"? (1)
- 7 7
-
2024-03-24 14:05
Ale co wtym interesujacego ze obraz obecnie jeszcze gorszy?To nie jest interesujace ale zenujace
- 4 1
-
2024-03-24 14:43
Sic transit gloria mundi....
No i jeszcze były tu dwie pijalnie piwa: u Pani Gwiazdowej i Domino...
- 8 0
-
2024-03-24 15:26
Pewnie nikt się nie zgodzi, ale mi bardziej się podoba zdjęcie z przeszłości. (5)
I owszem, mogłabym tam mieszkać. A teraz? Bloczyska, bloczyska i bloczyska. A, przepraszam - "apartamentowce" i biurowce.
Nudne, brzydkie, ale nuworyszom się podoba.- 62 12
-
2024-03-24 16:40
(3)
Przecież te rudery, ruderzyska, czy kamieniczyska, jak tam wolisz, są i dużo brzydsze od bloków, także i tych obecnych, i koszmarne urbanistycznie- ciasno i bez zieleni, a do tego mają fatalny standard lokali. Ja rozumiem dyskusję o wyższości prlowskich bloków nad deweloperką. Ale czynszówki z przełomu wieków to zupełnie nie ta konkurencja.
- 9 16
-
2024-03-24 19:51
fatalny standard? (2)
Z reguły o wiele mniej akustyczne niż nowe betony. Chyba, że robotnicze kamienice o cienkich stropach
- 3 3
-
2024-03-25 00:04
(1)
Akustyczne! Człowieku! Tam nie było kibli w mieszkaniach, dobrze jeśli piec był.
- 1 1
-
2024-03-25 07:31
Dlatego trzeba było zostawić fasady, a resztę dostosować do nowoczesnych standardów.
- 1 1
-
2024-03-24 18:27
Ja sie zgodze
Pod wzgledem urbanistycznym to byla ulica przyjazna ludziom, gdzie dzis mogly by byc sklepy, kafejki i w teorii mogloby toczyc sie zycie miejskie. W tej chwili jest ciag pieszy oddzielony barierkami od torowiska, ktorego nie da sie przejsc przez kilkaset metrow i miejska autostrada. Jak malo potrzeba, zeby zepsuc wwzystko.
- 11 5
-
2024-03-24 16:09
Kiedyś super miejsce do mieszkania, dzisiaj hałas od tranwaji, wiecznie zatłoczonej ulicy I imprezowni które są obok. Delikatnie pisząc smród i brud, szczególnie w sezonie letnim gdzie wszyscy zjeżdżają się tutaj na imprezy syto zakrapiane alkoholem i degustacje narkotyków. Okolica wygląda jakby to był jeden wielki wychodek, a całonocne hałasy z imprezowni i piana młodzież spać nie dają.
- 11 0
-
2024-03-24 16:58
(2)
Czasy jaruzela były smutne i szare. Tylko w Pewexach było kolorowo i bogato.
- 18 1
-
2024-03-24 17:20
Skąd powielasz te bzdury?
- 0 6
-
2024-03-24 22:27
do tego stopnia, że znaleźli sie tacy, którzy w nich poprosili o azyl.
Stary kawał z serii "szczyt szczytów"...
- 1 0
-
2024-03-24 17:03
(1)
Polska wyglądała ohydnie w latach osiemdziesiątych. Dobrze, że takiego świata już nie ma.
- 8 12
-
2024-03-24 19:44
Bo taką szpetotę zbudowali za niemca dla roboli.
- 4 2
-
2024-03-24 17:55
ul.Jana z KOLNA
Po tych torach dwa razy w ciągu dnia jeździły pociągi towarowe do stoczni.Ja tam mieszkałem.
- 10 0
-
2024-03-24 18:27
Kiedyś tak było
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.