• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.


Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.



Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.

O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.

Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.

Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.

Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.

Wizualizacja Portu Zewnętrznego

Miejsca

Opinie (55) 3 zablokowane

  • Na szczescia dzis rowniez mamy rownie madrego premiera. (7)

    • 25 30

    • Taaaa, mądrego...

      Fantazję to chłopina ma za trzech. Czego on już nie obiecywał.
      A w efekcie przez pięć lat pisowskie inwestycje skończyły się na gadaniu i propagandzie.

      • 5 1

    • Miś (4)

      "Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział"

      • 14 8

      • to nie znaczy, ze nie jest madrym premierem (3)

        • 6 9

        • (2)

          człowiek,który łże i to jeszcze na stanowisku premiera nie jest mądry

          • 8 8

          • a kto twierdzi i jakie ma argumenty ze nie mowi prawdy? (1)

            cyctat z misia ma to odowadniac. ?

            • 5 2

            • Sąd już to stwierdził przecież.

              Niejeden raz zresztą.

              • 4 1

    • buhahah

      trzymajcie mnie, bo pękne

      • 2 1

  • Jak mnie wkurzaja te filmiki!!!

    Robicie artykuł do czytania, to niech całość da się przeczytać, a nie jakieś dziwne mieszańce tworzycie.

    • 2 0

  • TEU to nie stanardowy kontener, (1)

    tylko 20'. Nie ma czegoś takiego, jak standardowy kontener, a jeśli już, to raczej 40' jest popularniejsza.

    • 7 0

    • Ale przelicza sie na 20 stopowe, bo to bardziej imponująco wyglada.

      Tak jest od dawna.

      • 0 0

  • Propaganda

    Propaganda z każdej strony.Ocenimy po efektach.

    • 12 1

  • (2)

    Niech PIS nie pomaga Gdyni,bo spieprzą cały dorobek ludzi,którzy budowali Gdynię.Już niszczy się port sprzedając deweloperom nabrzeża pod budowę domów.Władze Gdyni udają niezależnych ale działają jak pisiory.

    • 16 28

    • czy aby napewno?

      "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

      We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu.

      Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

      • 8 1

    • Tak wlasnie działa PO a dowodem na to byl Tusk

      • 11 4

  • port w gdynii zatrzymal sie w latach 90

    rozbudowa teraz to taki sam pomysl jak lotnisko w gdynii,brak gospodarza co dba o swoje !

    • 34 12

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Do jakiego zakonu należał Sopot od 1316 roku?

 

Najczęściej czytane