- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (49 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (74 opinie)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (222 opinie)
- 6 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (56 opinii)
ORP Błyskawica odpływa na remont
Przetarg na naprawę dokową okrętu-muzeum ORP Błyskawica wygrała Stocznia Wojenna w Gdyni. Za ponad 7,1 mln zł na najbardziej popularnym w Gdyni obiekcie muzealnym zostaną wykonane prace konserwujące elementy podwodne i nawodne.
W czasie zimy - a nawet na początku wiosny - okręt będzie przebywał w doku Stoczni Wojennej w Gdyni, gdzie w ciągu 90 dni mają zostać wykonane wszystkie prace na zasłużonym nie tylko dla Polski niszczycielu.
Szukają torpedysty na ORP "Błyskawica"
Na 85-letnim okręcie będą nie tylko wymieniane elementy, zostanie też on odmalowany specjalną farbą antykorozyjną. Prace będą kosztować nieco ponad 7,1 mln zł. Wykonawca - Stocznia Wojenna - zapewnia 3 lata gwarancji na wykonane prace na okręcie. To właśnie okres udzielonej gwarancji oraz cena okazały się w przetargu kluczowe, bo startujące w nim Gdańska Stocznia Remontowa i Stocznia Remontowa Nauta przedstawiły nie tylko wyższe ceny, ale też krótszy okres gwarancji.
ORP "Błyskawica" jako okręt-muzeum funkcjonuje od roku 1976. Ten polski niszczyciel zbudowano w latach 1935-36 w Wielkiej Brytanii. W 1937 r. pierwszy raz wpłynął on do Gdyni. Do rozpoczęcia wojny był w służbie Polskiej Marynarki Wojennej.
Załoga Błyskawicy walczyła dzielnie na Morzu Północnym i Śródziemnym, na Atlantyku, kanale La Manche i w Zatoce Biskajskiej. Okręt podczas II wojny światowej zniszczył dwa niszczyciele i dwa eskortowce, uszkodził trzy okręty podwodne, zestrzelił też trzy samoloty nieprzyjacielskie.
Miejsca
Opinie (95) ponad 20 zablokowanych
-
2021-01-13 22:37
7 miliardów za remont Błyskawicy??!?
- 0 0
-
2021-01-13 22:25
a torpedystę i mechanika już znaleźli?
chyba tak, skoro wychodzą w morze ;D
- 1 0
-
2021-01-13 21:39
...do remontu!
Chyba odpływa do remontu!
Do kogo czego ...do remontu a nie na remont!- 0 1
-
2021-01-13 21:36
Chyba odpływa do remontu!
Do kogo czego ...do remontu a nie na remont!
- 0 1
-
2021-01-13 21:21
ze co?
7 baniek za malowanie czesci podwodnej i wymaina uszczelnienia sruby?
- 0 0
-
2021-01-13 15:57
Nie rozumiem. (2)
Dlaczego usługę holowniczą zlecono prywatnej niemieckiej firmie Fairplay Towage a nie Marynarce Wojennej? Przecież mamy polskie holowniki. Fairplay Towage to zagraniczna firma, która obłowiła się dzięki złodziejskiej prywatyzacji spółki WUŻ. Kupili ją za grosze, najlepszy sprzęt wysłali do Holandii a u nas zostawili w większości złom. Mało tego traktują ludzi jak niewolników.
- 10 3
-
2021-01-13 20:54
Fairplay nie robi holowania tylko MW.
- 0 1
-
2021-01-13 19:02
Chłopie wiesz co by bylo
Jakby naszym marwojom na holu Błyskawica zatonęła?! A tak wrazie czego Niemcy storpedowali.
- 4 0
-
2021-01-13 10:41
aby zrównoważyć przewage militarną jaką dysponuje nasz wróg nember łan , (1)
powinniśmy jak najszybciej doprowadzić okręt wojenny MW orp "Błyskawica" do stanu użyteczności !
- 22 3
-
2021-01-13 20:25
Błyskawica The Best
Jedyny okręt który mógłby próbować się bronić. Nie najnowszy ale najlepiej uzbrojony.
- 0 0
-
2021-01-13 15:45
(2)
kiedy dokładnie odpływa? chciałbym zdjęcia zrobić jak odbija z portu.
- 2 1
-
2021-01-13 20:00
Ona nie odpływa
ona będzie holowana
- 1 1
-
2021-01-13 16:12
Podpinam sie
Też chciałbym wiedzieć.
- 2 1
-
2021-01-13 10:55
Nasz najlepszy i najbardziej zaawansowany niszczyciel. (1)
Ruscy i Chińczycy muszą s.. ć po gaciach. Polska flota marynarki wojennej może z powodzeniem atakować nieprzyjazdne łódki Somalijskich piratów.
- 13 5
-
2021-01-13 19:16
Nie był bym pewny tego starcia
- 0 0
-
2021-01-13 19:02
Ostatnio za dokowanie statku w Kłajpedzie armatror
zapłacił 250 tys EURO, mowa tu o drobnicowcu o dl 150 m i szer 22 m.
Czyli powierzchnia dwa razy większa od Błyskawicy.
W to wliczony demontaż śruby i wymiana łożyska i dlawnicy śrubyTypowy 3 letni Class survey, wymiana anod, piaskowanie, malowanie całości kadluba, naprawa płetwy stabilizatora , kingstonow itp.
Błyskawica chyba nawet śrub nie ma a jak ma to zaspawane bo i tak to skorupa do holowania.
W Kłajpedzie wyremontowali jeszcze pokrywy ładunkowe , dźwigi kto itd.
A i tak wyszło to 3-4 razy taniej niż ten złom.
Wiadomo-podatnik płaci więc faktura w kosmos.
Jak całej budżetówce.
Żaden armator nie zapłaciłby 2 mln USD za docking bo to przewyższa wartość złomu w Pakistanie w stoczni rozbiórkowej.
No ale armatror ma zarabiać pieniądze bo nikt mu dotacji za friko nie da- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.