- 1 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (63 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (218 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (309 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (73 opinie)
- 5 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (31 opinii)
- 6 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
Molo w Orłowie było płatne i podwójne
Płatny wstęp, cumujące na końcu statki pasażerskie, a obok drugie molo dla mniejszych jednostek. Dziś trudno uwierzyć, że kilkadziesiąt lat temu tak wyglądało molo w Orłowie.
Orłowskie molo, jakie znamy dziś, powstało dopiero w 1934 r. Zbudowali je żołnierze na zlecenie Żeglugi Polskiej, której jednostki pływały stamtąd na przybrzeżne rejsy. Wtedy Orłowo było już bardzo popularne, choć jeszcze kilkanaście lat wcześniej mało kto o nim słyszał.
Odkrywanie tego uroczego miejsca zaczęło się od Johanna Adlera, który u ujścia rzeczki Kaczej wybudował restaurację "Adlershorst". W 1871 r. w Orłowie były jednak zaledwie dwa domy, a w 1908 r. tylko siedem. Wzrost popularności zaczął się w latach 20., kiedy do różowego wówczas domku wprowadził się pisarz Stefan Żeromski z rodziną.
Potem rozwój letniska finansował głównie hrabia Witold Kukowski, właściciel majątku Kolibki. Oddał on część działek na budowę poczty i stacji kolejowej, co zdecydowanie przyspieszyło zabudowę. Oprócz budowy pensjonatów pod koniec lat 20. przedłużono też pomost dla statków, co pozwoliło na cumowanie większych jednostek. Szacuje się, że dzięki temu na początku lat 30. Orłowo Morskie mogło ugościć już nawet 10 tys. wczasowiczów i było realnym rywalem Sopotu. Zwłaszcza że należał on do Wolnego Miasta Gdańska, co nie było w smak wielu polskim patriotom, wybierającym wypoczynek nad "polskim morzem".
Stare molo rozbieramy, nowe budujemy
Drugie molo powstało wiosną 1934 r. Rozebrano wtedy drewniany pomost, który stał w miejscu dzisiejszego Molo Południowego, czyli przedłużenia Skweru Kościuszki. Drewno było w dobrym stanie, więc zdecydowano, że przy niewielkim koszcie zbudowane zostanie z niego nowe molo w Orłowie.
Pracą zajęła się Kompania Szkolna Batalionu Mostowego Wojska Polskiego z Modlina. Saperzy wybudowali molo o długości 430 m, wyposażone w przystań dla statków białej floty. Wstęp był płatny, chyba że miało się bilet na statek białej floty. Na molo była też kawiarenka, w której można było wypić kawę z widokiem na morskie fale.
Nie zawsze jednak były to widoki, które spacerowicze chcieli oglądać. 16 lipca 1936 r. doszło do tragicznej katastrofy lotniczej, w której na oczach spacerowiczów zginął ówczesny Prezes Ligi Morskiej i Kolonialnej generał Gustaw Orlicz-Dreszer. Fakt ten upamiętnia kamień z tablicą pamiątkową.
II wojna światowa zatrzymała rozwój Orłowa, a także samego mola. Pomost nie był przez lata konserwowany i kolejny sztorm, jaki miał miejsce zimą 1949 r., kompletnie zniszczył 240 m pomostu, który w 1953 r. wyremontowano jedynie do długości 180 m, nadając mu wyłącznie spacerowy charakter.
Miejsca
Opinie (116) 8 zablokowanych
-
2020-11-21 15:04
Plaża w Orłowie. (1)
Magiczne Miejsce. Fajne jest tam być!!!
- 8 2
-
2020-11-21 19:13
Bo Gdyni nie widać
I jej koszmarka SeeTower.
- 2 0
-
2020-11-21 19:13
Sztorm
Tem sztorm to chyba w 1947 roku zniszczył molo.
- 4 0
-
2020-11-21 19:07
Wspaniały artykuł. Krótki, zwarty, rzeczowy. Bardzo dziękuję.
- 5 1
-
2020-11-21 09:14
Skasujcie ten artykuł zanim go w UM Gdynia ktoś przeczyta... (2)
Już mam złe przeczucia
- 65 12
-
2020-11-21 10:04
Dokladnie (1)
Zaraz Szczurek wpadnie na ten pomysł.
- 12 2
-
2020-11-21 18:48
mówisz o p.la.n.i.e drugiego mola? ;P nie o budowie, prawda?
- 3 0
-
2020-11-21 09:01
okolicom molo przydałaby się rewitalizacja. (3)
alejki wyłozone najtańszym brzydkim polbrukiem, placyk zabaw pamieta jeszcze komunę....
- 84 19
-
2020-11-21 10:24
Szczurek robi rewitalizacje dopiero wtedy gdy życzy sobie tego deweloper (1)
- 24 4
-
2020-11-21 18:47
Deweloper aktualnie to już nie pojedyńcza osoba lub jeden podmiot
a znaczna sieć zależności biznesowych i relacji ludzi nie zawsze posiadających "czysty" kapitał finansowy. Ale po przepuszczeniu przez nieruchomości takim się staje. Poza tym interes developera jest jeden naczelny i niezmienny - kasa !!! A nie działania altruistyczne, pomimo mydlenia wszystkim na około oczu. Ktoś kto wkłada bardzo gruby hajs żąda konkretnego określonego zysku. Więc lepiej żeby prezydent słuchał raczej mieszkańców, którzy korzystają z takich terenów.
- 6 0
-
2020-11-21 15:24
TY chyba nie pamieteasz kiedy byly budowane obiekty prokomu
to zdecydowanie koniec lat 90-tych i te sciezki rowniez byly wtedy odnawiane. Jakies 20 lat.
- 13 1
-
2020-11-21 14:56
Teraz będzie pojedyncze, krótsze i też płatne
- 7 1
-
2020-11-21 09:17
Co było a nie jest nie pisze się w rejestr (1)
- 9 19
-
2020-11-21 14:45
np. przecinki czy kropki
- 5 0
-
2020-11-21 14:03
ale czysto! (1)
Nie było plastikowych worków i butelek, walających się po plaży i pływających w wodzie
- 16 0
-
2020-11-21 14:37
I zafajdanych pampersów zakopanych w piasku na plaży.
- 7 0
-
2020-11-21 14:16
Gdynia to było Molo Orłowskei durze i piękne a teraz jest molunio
- 3 2
-
2020-11-21 13:32
Uwielbiam stare zdjecia, sa super
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.