- 1 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (22 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (486 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (71 opinii)
- 5 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (140 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (70 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-30 14:30
Gdzie jest pomiar odcinkowy? (1)
No gdzie! Czy to takie trudne, kilka kamer, zdjęcie na wjazdach i zjazdach i gitarka, do tego wyświetlanie aktualnego ograniczenia prędkości w przypadku dużego ruchu i korków w godzinach szczytu i gwarantuje Wam, ze znajdzie się kasa na kolejne inwestycje i będzie bezpieczniej. Ale nie, po co, fajnie się zapitala 160km/h kilku jeden za drugim na lewym pasie żeby potem i tak stać w korku na zjeździe...
- 37 13
-
2019-12-30 16:25
I nizależnie kto prowadził, za fotkę
zawsze płaci i punkty łapie właściciel. Należy podwyższyć mandaty za prędkość 4x, A PJ zabierać na 6 miesięcy za przekroczenie o 30.
- 2 1
-
2019-12-30 16:07
W tej chwili to już nie Obwodnica, tylko droga lokalna.
- 18 4
-
2019-12-30 15:28
(2)
Zamknąć, zrobić ścieżkę rowerową, deptak i trochę budek z piwem rzemieślniczym.
- 24 2
-
2019-12-30 15:33
Problemem są... (1)
Kierowcy co zwalniaja zeby zobaczyc wypadek na przeciwleglym pasie ;) tzw.Janusze ;) Szczesliwego Nowego Roku kochani Rodacy
- 5 1
-
2019-12-30 15:36
Ktoś musi cyknąć fotkę do raportu trójmiasta peel, żeby wszyscy wiedzieli, czemu obwodnica zakorkowana.
- 4 0
-
2019-12-30 15:16
(1)
Rok 1983 - dwujezdniowa obwodnica Trójmiasta, ilość samochodów w Polsce ok 300 tys.
Rok 2019 - obwodnica dalej dwujezdniowa, żadnej alternatywy - ilość samochodów w Polsce- 29 milionów !!! Podaję ilość w Polsce bo przecież nie tylko Trójmiasto się nią porusza...
Niesamowity progress względem przybywającej ilości mieszkańców i ilości pojazdów :)- 47 1
-
2019-12-30 15:20
Liczby aut...
i liczby mieszkańców. Nie ilości. Nie ma za co.
- 8 0
-
2019-12-30 15:19
Wreszcie jakiś ciekawy artykuł
- 24 0
-
2019-12-30 15:11
Obwodnica
To były czasy kiedy jeździł jeden samochód w ciągu dnia ha ha ha , a dzisiaj bancwał siedzi na zderzaku i co dziennie dzwon i zablokowana cała obwodnica .
- 20 1
-
2019-12-30 14:56
...
A teraz stała się tylko drogą osiedlową..
- 32 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.