• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus "Ziutek" wrócił do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Pierwsza oficjalna przejażdżka zabytkowym trolejbusem


Trolejbus ZiU-682B, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek" został sprowadzony do Gdyni blisko rok temu. Od tego czasu był w remoncie. W sobotę pasażerowie będą mogli się nim przejechać po raz pierwszy.



Interesujesz się historią komunikacji miejskiej?

Zabytkowy trolejbus trafił do Gdyni z Ukrainy w listopadzie zeszłego roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka, a w ramach rozliczenia otrzymało wyprodukowany 32 lata temu ZiU-682B. Remont pojazdu zbudowanego na bazie modelu ZiU-9B trwał kilka miesięcy.

Najdłużej i najczęściej produkowany model

"Ziutek" panował na ulicach Gdyni w latach 70. i 80. Nad morze trolejbusy sprowadzono w 1975 roku, trzy lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Związku Radzieckim. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Po mieście jeździły 103 pojazdy. Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w drugiej połowie lat 90., chociaż w XXI wieku kursowały one jeszcze po Lublinie.

To najdłużej i najczęściej produkowany trolejbus na świecie. W sumie powstało aż 42 tys. pojazdów, a kolejne egzemplarze są nadal produkowane, m.in. w fabrykach na Białorusi.

- Najbardziej eksploatowane były w krajach Związku Radzieckiego. Jeździły też po Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano nawet do ruchu lewostronnego - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części. Osłabiało to jednak konstrukcję pojazdu, więc w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Trolejbusy posiadały również pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

- Główną wadą była delikatna konstrukcja nadwozia. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające ze słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej - dodaje Gromadzki.
Pierwsza przejażdżka w sobotę

"Ziutek" będzie kursował na zabytkowej linii 326, którą uruchomiono w 2012 roku. Dołączy do kursujących w niedziele od 1 maja do końca października Škody 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku. Na pierwszą bezpłatną przejażdżkę przedstawiciele ZKM Gdynia zapraszają jednak już w sobotę przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kursy w centrum Gdyni będą odbywały się na linii 301. Rozkład jazdy można zobaczyć na stronie internetowej ZKM.

Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • dlaczego za fajerą tego zabytkowego egzemplarza nie zasiadł główny specjalista i znawca zbiorowej komunikacjiw wielkich

    kol.Marcin Gromadzki ?...

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Pamiętam do szkoły podstawówki 8 lat jeździłem co ciekawe był to chyba najbardziej spartański z trolejbusów zero regulacji temperatury w zimie, jak było -20 to w środku albo jak na Barbados +30 albo -20 no i te drzwi harmonijki jak siedziałeś koło drzwi to nie sposób było przespać przystanek bo na każdym łomot otwieranych drzwi budził, głośno jak w startującym odrzutowcu szczególnie ale z tego co pamiętam również były chyba najszybsze

    • 5 0

  • szcz*nie w banie

    gdynia to poeeebane miasto

    • 0 3

  • Naprawialo się kiedyś te szosoloty. Dawno temu pracowałem na OT tych ziutkow. Jeszcze zajezdnia była na Zwycięstwa. Brygada Krasnala gdyby ktoś się interesowal;) Pozdrowienia dla Piotrusia (samodzielny).

    • 1 0

  • Jestem szczęsliwy!

    Marzenia się spełniają! Ziutek wrócił, wracają wspomnienia...

    • 3 0

  • Dojeżdżałem nimi do podstawówki, oprócz huku, charakterystyczne było jeszcze jakby "klikanie" z tyłu ziutka, jak wchodził w nadświetlną. Pruł jak dzika świnia w górę Wielkopolskiej, autobusy astmatycznie ledwo się wdrapywały. Spektakularny był też widok, gdy spadały "szelki" i następował deszcz iskier. No i niezapomniany zapach topiącej się izolacji. Z kolegami wyczekiwalismy czy dojedzie do naszego przystanku, czy "umrze" na najbliższej zatoczce.

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Dry46

    A w rosji jedza w normalnym ruchu w kazdym miescie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Kim był Augustyn Tarchała, który stał się jedną z atrakcji sopockiego mola?

 

Najczęściej czytane