• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.


Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.



Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.

O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.

Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.

Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.

Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.

Wizualizacja Portu Zewnętrznego

Miejsca

Opinie (55) 3 zablokowane

  • największym złem dla rozwoju portu i Gdyni jest Szczurek, niszczy miasto, niszczy decyzjami port, (4)

    dba tylko o deweloperkę i swoje interesy, taki ..bardzo zły gospodarz, nie słucha mieszkańców, nie słucha podatników, czas go w końcu wyrzucić wraz ze świtą

    • 51 6

    • agata

      w całej rozciagłosci popieram won ze Szczurkiem i cała ekipa

      • 1 0

    • (2)

      Chyba pisowscy Bierni Mierni ale Wierni na gorących stołkach . Gdynia od czasów powojennych niema szczęścia do władz w Warszawie, nie lubię jej i tyle

      • 1 3

      • Nie jest to prawda

        Gdynia bardzo duzo zawdziecza epoce Gierka, gdy przestala byc slumsem a stala sie miastem.

        • 4 1

      • władza w wawie t jedno, ale silny i odpowiedzialny prezydent miasta portowego, powinien pazurami walczyć o rozwój miasta i

        to sa pieniądze dla miasta i ludzi a nie tylko deweloperka i zaraz petycje że port smrodzi, pyli i hałasuje. A urzędnicy szybciutko wyśla sanepid i stwierdzą, że trzeba port zmusić do czystych i pachnących prac, co prezio i koledzy z wawy tak chcą.

        • 6 0

  • Zamiast wydawać 2 miliardy na bezsensowny przekop mozna było wydac je na porzadny port zewnetrzny na zatoce. (3)

    Ale co tam, stać nas...

    • 11 4

    • OCzywiście że stać, bo ten port i port w Gdańsku sa od lat w planach Urzedu Morskiego

      dokumentacja jest już skończona w dużej mierze, już ruszyły procedury i uzyskiwanie wszelkich pozwoleń - ale żeby to wiedzieć trzeba siedzieć w temacie i interesować się tym.....

      Poza tym te inwestycje były blokowane przez lata - zgadnij przez kogo i w czyim interesie....

      • 0 0

    • Widac administrator Elblaga ma wyzsze kwalifikacje.

      Nie wiesz, na czym polega polityka? Zarzad Gdyni jest tak leniwy i niekompetentny, ze oczekuje prosby i podania aby raczyl zgodzic sie na wladowanie kasy w gdynski port.

      • 2 1

    • każda inwestycja w kryzysie jest cenna a taka, która uniezależni nas od humorów urzędników rosyjskich

      w szczególności. Kto nie ma tam ładunków i nie wie ile trzeba się nachodzić i naprosić o zgode na przejście przez cieśnine Pilawską, ten nic nie wie..

      • 4 0

  • (2)

    Niestety fortelu którego użył minister Kwiatkowski nie da użyć się w stosunku do naczelnika Kaczyńskiego

    • 16 18

    • mylisz się (1)

      pis tu nie winny radzę wyzbyć się chorej nienawiści do tej partii . Tylko władze Gdyni z prezydentem

      • 0 0

      • no, nie tylko ale mają swoje

        bardzo znaczące zasługi...

        • 0 0

  • Pani

    kochana a co jak to władze Gdyni blokują jakiekolwiek wsparcie bo wolą apartamentowce

    • 4 0

  • Wnuczka (1)

    A co ma wspólnego wnuczka z dokonaniami dziadka
    automatycznie staje się ekspertem, bo miała w rodzinie kogoś wybitnego?

    To coś jak kandydat na Prez. Gda. Walentynowicz
    zawód : wnuczek

    • 15 2

    • podobnie jak wnuczka Andersa

      czy pani Chopin we Francji...

      ...wiedzą jak "nas" podejść.

      • 0 0

  • Bajki Zarządu Portu w Gdyni. (10)

    Kiedy doczekamy w zarządzie ludzi mających jakiekolwiek pojęcie o gospodarce morskie? Z Gdyni nie da się wysłać TIRami lub koleją większej ilości kontenerów. Tiry rozjadą miasto. Ktoś się zastanawiał jak te 2,5 mln TEU wyjedzie z portu?

    • 42 15

    • w sporej części - koleją (4)

      po to się modernizuje dawną "węglówkę".
      Bo to łatwiej niż rozbudować CE65
      Po to też modernizuje sie Gdynia-Port.

      • 4 1

      • sugestywna opinia (3)

        Na jakim etapie jest modernizacja kluczowego odcinka "węglówki" , czyli linii 201?
        Przetargi zakończono, coś zaprojektowano?
        Kiedy ruszą zasadnicze prace na trasie?

        No właśnie....

        Kto w temacie, to pewnie dalej się śmieje, jak i ja.

        P.S.

        Pozdrowienia dla wszystkich znających uroki i walory stacji towarowej GP "Krzaki"

        • 3 0

        • Kolejarskie tempo nie jest imponujace - to fakt (2)

          Prace w terenie maja ruszyc w 2023. W tej chwili robiona jest dokumentacja wykonawcza.
          Nie wyglada to tak jak powinno ale czy to dowod na to, ze dzialanie jest niesluszne? PKM przefajnowano 3x a robiono 2x dluzej.
          Prawda jest taka, ze daleko nam do przedwojennych budowniczych, ktorym cala "weglowka" zajela 10lat. Lacznie z przepchaniem sprawy przez Sejm i namowienie Francuzow na finansowanie.

          • 2 0

          • Sugestywna opinia (1)

            Pierwsze przetargi były ogłaszane przez pkp plk w 2017 roku dla linii, która winna być priorytetem wg racji stanu.
            Pracę "mają ruszyć" w 2023 roku.
            Nie będę komentował tego kuriozum, bo wcale to niczego nie przyspieszy, a i tak pracę ruszą w 2024-2025 roku znając polskie realia.
            Ile sama budowa ma trwać, jak przez 6 lat jedynie zakończą przetargi i zaprojektują?

            • 2 0

            • jeszcze raz zapytam

              czy to powód, aby tego nie robić?

              Czy może to porównać z np. Autostradami Wielkopolskimi, które "oddane" w terminie, są w ciągłym remoncie?

              Cóż, budowniczowie autostrad w Iranie już sa na emeryturze a ten kraj nigdy inżynierów nie cenił. Niezaleznie od opcji.
              No chyba, że martwych...

              • 0 0

    • To Ty jesteś mieszkańcem innego miasta? (1)

      Wiesz co? Pomyśl o budowie Portu Gdynia i Miasta Gdynia gdy rządził Marszałek o imieniu Józef, Prezydent Mościcki, Ministrem był Kwiatkowski a Majstrem inż Wenda o ksywce Tadzik...Jak to już nastąpi dotrze do Ciebie Arek, że to co teraz w Porcie Gdynia to jedynie realizacja testamentu Kwiatkowskiego, rozwój portu i Miasta...

      • 5 4

      • a Kwiatkowski i Wenda w testamencie napisali, że trzeba zabrac terenu portu, żeby ograniczyć mu rozwój

        i oddac pod deweloperkę??

        • 7 0

    • Rowery cargo

      • 10 0

    • Tranzyt przyjacielu

      • 0 5

    • Odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi: N-I-E

      • 6 3

  • Gdynia była maleńką osadą

    Gdynia szybko się rozbudowa łatwa powstał wielki port morski, dworzec oraz infrastruktura kolejowa przed II wojną. Dobrze, że nie 100 lat temu nie było pro niemieckich polityków, którzy mówiliby że to niepotrzebna gigantomania. Albo po co nam wielki port morski w Gdynii jak jest już port w Hamburgu.....

    • 6 1

  • Ironia (3)

    Po co nam porty morskie, przecież są w Niemczech.

    • 18 6

    • jestem Królową Puchu (2)

      pisowski wyznawco,przestan nas kompromitowac

      • 2 4

      • Jeszcze jedno Wasza Wysokość

        Wyznaców i fanatyków maką obydwie strony czyli PIS i ta cała opozycja. To w konsekwencji doprowadzi do wojny domowej.

        • 1 0

      • Odpowiedz

        Z ciebie taka królowa jak ze mnie zegarmistrz.

        • 2 0

  • Oby znowu jacyć zboczeńcy Zieloni finasowani przez "konkurencję" antypolską (2)

    nie zablokowali inwestycji tak jak w latach końca 80-tych budowę odnogi z Estakady Kwiatkowskiego do obwodnicy. Trzeba było dojechać do końca obwodnicy a potem Czerwonych Kosynierów (Morską) do Estakady Kwiatkowskiego

    • 8 4

    • Estakada

      To pomylka.

      • 2 0

    • W tamtych latach to jeszcze była schyłkowa komuna.

      I kryzys zablokował dokończenie estakady. A nie żadne protesty.

      • 2 2

  • Ale za to bedzie przekop i port w Elblagu (4)

    Do którego nie dadzą rady wpłynąć zadne statki :D

    • 19 16

    • wpłyna i to bez pozwolenia ruskich, i to jest ważne. Nie jesteśmy podnóżkiem ani niemców ani ruskich

      • 3 1

    • Stocznie MW mamy juz w Radomiu (1)

      • 5 4

      • a admiralicję

        w Warszawie.

        • 4 1

    • Tanais da radę ;)

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku na Osieku otwarto Dom Dobroczynności?

 

Najczęściej czytane