• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.


Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.



Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.

O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.

Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.

Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.

Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.

Wizualizacja Portu Zewnętrznego

Miejsca

Opinie (55) 3 zablokowane

  • Bajki Zarządu Portu w Gdyni. (10)

    Kiedy doczekamy w zarządzie ludzi mających jakiekolwiek pojęcie o gospodarce morskie? Z Gdyni nie da się wysłać TIRami lub koleją większej ilości kontenerów. Tiry rozjadą miasto. Ktoś się zastanawiał jak te 2,5 mln TEU wyjedzie z portu?

    • 42 15

    • Odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi: N-I-E

      • 6 3

    • Tranzyt przyjacielu

      • 0 5

    • Rowery cargo

      • 10 0

    • To Ty jesteś mieszkańcem innego miasta? (1)

      Wiesz co? Pomyśl o budowie Portu Gdynia i Miasta Gdynia gdy rządził Marszałek o imieniu Józef, Prezydent Mościcki, Ministrem był Kwiatkowski a Majstrem inż Wenda o ksywce Tadzik...Jak to już nastąpi dotrze do Ciebie Arek, że to co teraz w Porcie Gdynia to jedynie realizacja testamentu Kwiatkowskiego, rozwój portu i Miasta...

      • 5 4

      • a Kwiatkowski i Wenda w testamencie napisali, że trzeba zabrac terenu portu, żeby ograniczyć mu rozwój

        i oddac pod deweloperkę??

        • 7 0

    • w sporej części - koleją (4)

      po to się modernizuje dawną "węglówkę".
      Bo to łatwiej niż rozbudować CE65
      Po to też modernizuje sie Gdynia-Port.

      • 4 1

      • sugestywna opinia (3)

        Na jakim etapie jest modernizacja kluczowego odcinka "węglówki" , czyli linii 201?
        Przetargi zakończono, coś zaprojektowano?
        Kiedy ruszą zasadnicze prace na trasie?

        No właśnie....

        Kto w temacie, to pewnie dalej się śmieje, jak i ja.

        P.S.

        Pozdrowienia dla wszystkich znających uroki i walory stacji towarowej GP "Krzaki"

        • 3 0

        • Kolejarskie tempo nie jest imponujace - to fakt (2)

          Prace w terenie maja ruszyc w 2023. W tej chwili robiona jest dokumentacja wykonawcza.
          Nie wyglada to tak jak powinno ale czy to dowod na to, ze dzialanie jest niesluszne? PKM przefajnowano 3x a robiono 2x dluzej.
          Prawda jest taka, ze daleko nam do przedwojennych budowniczych, ktorym cala "weglowka" zajela 10lat. Lacznie z przepchaniem sprawy przez Sejm i namowienie Francuzow na finansowanie.

          • 2 0

          • Sugestywna opinia (1)

            Pierwsze przetargi były ogłaszane przez pkp plk w 2017 roku dla linii, która winna być priorytetem wg racji stanu.
            Pracę "mają ruszyć" w 2023 roku.
            Nie będę komentował tego kuriozum, bo wcale to niczego nie przyspieszy, a i tak pracę ruszą w 2024-2025 roku znając polskie realia.
            Ile sama budowa ma trwać, jak przez 6 lat jedynie zakończą przetargi i zaprojektują?

            • 2 0

            • jeszcze raz zapytam

              czy to powód, aby tego nie robić?

              Czy może to porównać z np. Autostradami Wielkopolskimi, które "oddane" w terminie, są w ciągłym remoncie?

              Cóż, budowniczowie autostrad w Iranie już sa na emeryturze a ten kraj nigdy inżynierów nie cenił. Niezaleznie od opcji.
              No chyba, że martwych...

              • 0 0

  • Na szczescia dzis rowniez mamy rownie madrego premiera. (7)

    • 25 30

    • Miś (4)

      "Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział"

      • 14 8

      • to nie znaczy, ze nie jest madrym premierem (3)

        • 6 9

        • (2)

          człowiek,który łże i to jeszcze na stanowisku premiera nie jest mądry

          • 8 8

          • a kto twierdzi i jakie ma argumenty ze nie mowi prawdy? (1)

            cyctat z misia ma to odowadniac. ?

            • 5 2

            • Sąd już to stwierdził przecież.

              Niejeden raz zresztą.

              • 4 1

    • buhahah

      trzymajcie mnie, bo pękne

      • 2 1

    • Taaaa, mądrego...

      Fantazję to chłopina ma za trzech. Czego on już nie obiecywał.
      A w efekcie przez pięć lat pisowskie inwestycje skończyły się na gadaniu i propagandzie.

      • 5 1

  • port w gdynii zatrzymal sie w latach 90

    rozbudowa teraz to taki sam pomysl jak lotnisko w gdynii,brak gospodarza co dba o swoje !

    • 34 12

  • (2)

    Niestety fortelu którego użył minister Kwiatkowski nie da użyć się w stosunku do naczelnika Kaczyńskiego

    • 16 18

    • mylisz się (1)

      pis tu nie winny radzę wyzbyć się chorej nienawiści do tej partii . Tylko władze Gdyni z prezydentem

      • 0 0

      • no, nie tylko ale mają swoje

        bardzo znaczące zasługi...

        • 0 0

  • (2)

    Niech PIS nie pomaga Gdyni,bo spieprzą cały dorobek ludzi,którzy budowali Gdynię.Już niszczy się port sprzedając deweloperom nabrzeża pod budowę domów.Władze Gdyni udają niezależnych ale działają jak pisiory.

    • 16 28

    • Tak wlasnie działa PO a dowodem na to byl Tusk

      • 11 4

    • czy aby napewno?

      "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

      We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu.

      Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

      • 8 1

  • największym złem dla rozwoju portu i Gdyni jest Szczurek, niszczy miasto, niszczy decyzjami port, (4)

    dba tylko o deweloperkę i swoje interesy, taki ..bardzo zły gospodarz, nie słucha mieszkańców, nie słucha podatników, czas go w końcu wyrzucić wraz ze świtą

    • 51 6

    • (2)

      Chyba pisowscy Bierni Mierni ale Wierni na gorących stołkach . Gdynia od czasów powojennych niema szczęścia do władz w Warszawie, nie lubię jej i tyle

      • 1 3

      • władza w wawie t jedno, ale silny i odpowiedzialny prezydent miasta portowego, powinien pazurami walczyć o rozwój miasta i

        to sa pieniądze dla miasta i ludzi a nie tylko deweloperka i zaraz petycje że port smrodzi, pyli i hałasuje. A urzędnicy szybciutko wyśla sanepid i stwierdzą, że trzeba port zmusić do czystych i pachnących prac, co prezio i koledzy z wawy tak chcą.

        • 6 0

      • Nie jest to prawda

        Gdynia bardzo duzo zawdziecza epoce Gierka, gdy przestala byc slumsem a stala sie miastem.

        • 4 1

    • agata

      w całej rozciagłosci popieram won ze Szczurkiem i cała ekipa

      • 1 0

  • Ale za to bedzie przekop i port w Elblagu (4)

    Do którego nie dadzą rady wpłynąć zadne statki :D

    • 19 16

    • Stocznie MW mamy juz w Radomiu (1)

      • 5 4

      • a admiralicję

        w Warszawie.

        • 4 1

    • Tanais da radę ;)

      • 4 0

    • wpłyna i to bez pozwolenia ruskich, i to jest ważne. Nie jesteśmy podnóżkiem ani niemców ani ruskich

      • 3 1

  • TEU to nie stanardowy kontener, (1)

    tylko 20'. Nie ma czegoś takiego, jak standardowy kontener, a jeśli już, to raczej 40' jest popularniejsza.

    • 7 0

    • Ale przelicza sie na 20 stopowe, bo to bardziej imponująco wyglada.

      Tak jest od dawna.

      • 0 0

  • Ironia (3)

    Po co nam porty morskie, przecież są w Niemczech.

    • 18 6

    • jestem Królową Puchu (2)

      pisowski wyznawco,przestan nas kompromitowac

      • 2 4

      • Odpowiedz

        Z ciebie taka królowa jak ze mnie zegarmistrz.

        • 2 0

      • Jeszcze jedno Wasza Wysokość

        Wyznaców i fanatyków maką obydwie strony czyli PIS i ta cała opozycja. To w konsekwencji doprowadzi do wojny domowej.

        • 1 0

  • Propaganda

    Propaganda z każdej strony.Ocenimy po efektach.

    • 12 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile lat ma Gdynia?

 

Najczęściej czytane