• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Okoń" z Wolnego Miasta wciąż na służbie

Marek Gotard
23 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
"Okoń" jest najstarszym gdańskim holownikiem i zarazem jednostką z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.
"Okoń" jest najstarszym gdańskim holownikiem i zarazem jednostką z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.

Prosta dziobnica, czarny nitowany kadłub z pięknie zaokrągloną rufą. Do tego niebieska, niezdarna nadbudówka i antyczna kotwica, bujająca się tuż nad lustrem wody. "Okoń" to jeden z dwóch najstarszych holowników w Polsce. Wybudowano go w 1921 roku i ciągle pracuje.



Zwiedzając przystań Polskiego Klubu Morskiego, położoną na terenie Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska, możemy natknąć się na sporo historycznych jednostek. W hangarze trwają prace przy słynnym jachcie s/y "Korsarz", który 11 maja obchodzi swoje osiemdziesiąte urodziny. W głębi hali możemy dojrzeć czekającego na lepsze czasy "Pirata", zbudowanego w 1908 roku w Hamburgu, który w 1932 roku podarowany został PKM-owi przez kapitana Tadeusza Ziółkowskiego.

Z kolei przy zewnętrznym nabrzeżu klubu cumuje prawdziwa zbieranina jednostek, które śmiało można by uznać za zabytkowe, gdyby nie fakt, że używane są dziś do... amatorskich połowów dorsza. Wśród nich odnajdziemy drewniany, norweski trawler, niemieckie szybkie motorówki, strzegące kiedyś żelaznej kurtyny oraz prawdziwy rarytas - skandynawski kuter desantowy.

Jednak prawdziwą wisienką na torcie jest w tym towarzystwie zbudowany w 1921 roku holownik "Okoń". Najstarszy gdański holownik i zarazem jednostka z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.

Przed II wojną światową "Okoń" pływał pod banderą Wolnego Miasta Gdańska jako "Neptun". Po wojnie przejęła go polska misja morska, uprawniona do przejmowania morskiego taboru pogdańskiego. Misja odzyskała wtedy sześć lodołamaczy, siedem holowników, 23 motorówki, dwa kutry, dźwig pływający, trzy pogłębiarki i 53 kutry rybackie.

Wśród tych jednostek znajdował się także "Okoń". Jednostka wróciła do Gdańska i pracuje tu do dziś, będąc od 1990 toku w rękach Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych Neptun.

Najczęściej można go spotkać cumującego właśnie przy PKM albo w odległym rogu Zakrętu Pięciu Gwizdków. Oprócz typowych dla siebie zadań, holownik wykonuje także inne - mniej oczywiste. Bywa na przykład statystą filmowym - choćby w filmie "Miasto z Morza".

Gdański "Okoń", zbudowany w 1906 roku "Franuś" służący nadal we Władysławowie oraz stojące na nabrzeżach w Gdyni "Samarytanka" i kuter pościgowy "Batory" to najstarsze małe komercyjne jednostki morskie, jakie możemy zobaczyć w okolicach Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (71) 4 zablokowane

  • bidulek

    • 1 0

  • Okropna ta nadbudówka.

    Może ktoś kiedyś odbuduje oryginał.

    • 2 1

  • Okoń

    Pracowałem na Okoniu za Szypra .Piękne czasy.Jak jeszcze był w Port Service

    • 1 0

  • Okoń

    O ile wiem to Okoń był zbudowany w 1905 roku jako "Neptunek" potem nazywał się "Wisełka" a na końcu "Okoń"

    • 2 0

  • Fajny ten okoń

    • 1 0

  • Okoń-fakt autentyczny (2)

    Zdarzylo sie kiedyś w "Port Service" ze Kapitanem "Okonia"byl pan Płotka za marynarza pracował pan o nazwisku Karaś

    • 3 0

    • Piękne :)

      • 1 0

    • pracowałem kiedyś z gościem o nazwisku Płotka - a ksywkę miał ... Rekin :)

      • 0 0

  • okonie?

    to ja bosakiem z wody wyciagam

    • 0 0

  • Przywrócić banderę WMG i dawną nazwę !

    • 5 1

  • holownik "Okoń"

    Tak, tak, potwierdzam panie Wojtku, doskonale pamiętam kapitana Płotkę z Okonia za świetlanych czasów bandery "Port - Service"...

    • 1 0

  • inne zabytki

    Pod banderą "Port - Service" za moich czasów /druga polowa lat 70-tych czyli za Gierka/ pływały tez wspaniałe bunkierki: pamiętam nazwy "Runek" i "Rakoń". Potem usługę bunkrowania statków paliwem przejął CPN... Od tych czasów bunkierki Port - Service służyły już tylko do dostawy wody pitnej na statki lub do odbioru wód balastowych oraz innych nieczystości ze statków.
    Na stronie "małej encyklopedii statków polskich" znalazłem informację jaki los spotkał bunkierki pływające w tamtych czasach pod banderą siostrzanej firmy Ship - Service ze Szczecina. Były to: Śnieżka, Tarnica, Halicz, Bukowiec i Ślęża. Wszystkie zostały sprzedane, często nawet dość egzotycznym armatorom, zaś Śnieżka i Tarnica pływają pod banderami rosyjskich armatorów. Gdyński "Runek" był bliźniaczą jednostką dla Tarnicy! Może ktoś wie gdzie zostały sprzedane bunkierki Port - Service? Może ktoś pamięta pozostałe nazwy?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku Gdynia otrzymała prawa miejskie?

 

Najczęściej czytane