• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odsłonięto stare torowisko przy Złotej Bramie

Rafał Borowski
4 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:11 (4 listopada 2019)
Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej. Szyny znajdują się tuż obok tzw. Katowni, a właściwie Wieży Więziennej.

Podczas prac remontowych przy ul. Bogusławskiego w centrum Gdańska odsłonięto fragment torowiska tramwajowego, które powstało w tym miejscu w 1928 roku i funkcjonowało do końca lat 50. Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków zostanie ono zachowane i wyeksponowane.



Aktualizacja, godz. 14:10: Jak informuje przedstawicielka gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, odsłonięte tory tramwajowe nie trafią do huty. Co więcej, zostaną one na powrót obudowane kostką brukową i wyeksponowane. To efekt decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.

- W porozumieniu z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków przystąpiliśmy do naprawy fragmentu nawierzchni ul. Bogusławskiego przy Katowni, na połączeniu z Targiem Węglowym. W tym miejscu asfalt zastąpi kostka kamienna wzorem Targu Węglowego. PWKZ wskazuje, aby zachować i wyeksponować odkryte torowisko. Tak więc zostanie ono obudowane kostką kamienną i pozostanie na swoim miejscu. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec listopada, pod warunkiem sprzyjających warunków atmosferycznych. Prowadzone prace polegają na wymianie zniszczonych płyt chodnikowych, a także na wymianie fragmentu nawierzchni bitumicznej na kostkę kamienną - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ.



Czy warto reaktywować linie tramwajowe w ścisłym centrum Gdańska?

Torowisko zostało odsłonięte w ubiegłym tygodniu, podczas robót drogowych przy ul. Bogusławskiego, tuż obok Zespołu Przedbramia, na który składa się Wieża Więzienna, Szyja i Katownia.

Szyny znajdowały się pod grubą warstwą asfaltu, pierwotnie w bruku, i są obecnie mocno skorodowane.

Są one reliktem czasów, gdy w całej okolicy znajdowało się znacznie więcej torów. Starsi czytelnicy zapewne pamiętają, że jeszcze długo po wojnie tramwaje jeździły nie tylko po ul. Bogusławskiego, ale również ul. Długą i Długim Targiem, Targiem Węglowym czy Targiem Drzewnym.


Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk



Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że odsłonięte kilka dni temu torowisko jest dobrze widoczne w filmie "Żona dla Australijczyka" (Filmowe Trójmiasto: miłość na siłę, czyli "Żona dla Australijczyka") z 1963 roku z Wiesławem Gołasem w roli głównej. Szyny oraz brukowaną ul. Bogusławskiego można zobaczyć ok. 2:20-2:25 minuty filmu, który jest dostępny w serwisie YouTube.

- O ile mnie pamięć nie myli, tramwaje jeździły tym torowiskiem w stronę ul. Długiej mniej więcej do końca lat 50. Natomiast ul. Bogusławskiego została wyasfaltowana chyba w połowie lat 70. Jeśli nie ma w planach ponownego asfaltowania ulicy, fajnym pomysłem byłoby wyeksponowanie tych torów, na wzór tego, co zrobiono na ul. Chmielnej na Wyspie Spichrzów. Byłoby szkoda, gdyby trafiły do huty - napisał nasz czytelnik, pan Michał.
Warto wspomnieć o tym, że podczas kapitalnego remontu ul. Chmielnej, prowadzonego w latach 2016-2017, zdecydowano o wkomponowaniu w brukowaną nawierzchnię odcinka szyn oraz obrotnicy kolejowej, które przypominają o historii tego fragmentu Gdańska. Tożsame rozwiązanie zastosowano podczas kapitalnego remontu ul. Łąkowej na Dolnym Mieście, po której kursowały tramwaje do drugiej połowy lat 90.

Informacje od naszego czytelnika rozwija dyrektor Gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, który pasjonuje się rozwojem komunikacji tramwajowej w Gdańsku nie tylko z racji pełnionej funkcji. Pokłosiem jego zainteresowań jest zresztą album "Tramwajem przez Gdańsk", który został wydany w połowie września 2015 roku.

Historia tramwajów na 364 stronach



- Ten odkryty łuk został wybudowany w 1928 roku po to, aby uporządkować ruch tramwajowy wokół Zespołu Przedbramia. Z tego łuku korzystały linie tramwajowe, które jechały przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Stogów - tj. linia nr 4 - i w kierunku Dolnego Miasta - tj. linie nr 3 i 5. Tramwaje wjeżdżały na niego z dwóch stron, czyli od strony ul. Okopowej oraz Wałów Jagiellońskich. Odsłonięte tory zostały wyłączone z użytkowania wraz z likwidacją trasy przez ul. Długą w lipcu 1959 roku. Nie wiem, kiedy zostały zaasfaltowane, ale na pewno kojarzę je ze zdjęć jeszcze z lat 60. i 70. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zdaniem dyrektora ZTM sugestia czytelnika, dotycząca wyeksponowania torowiska, jest warta rozważenia.

- Moja prywatna opinia jest taka, że jak najbardziej powinno się wyeksponować te tory jako świadectwo bogatej historii tramwajowej w Gdańsku. Tym bardziej, że prawdopodobnie są to oryginalne szyny z 1928 roku - uzupełnia Zomkowski.

Miejsca

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • śmieszne... zabytkowe tory

    a asfalt czemu nie, przecież on już może mieć ok. 40-50 lat

    • 8 6

  • Poza tym jedno zdjęci to fragment toru dawnej pętli na Targu Węglowym

    Przy Teatrze Wybrzeże znajdował się przystanek z trzema lub więcej torami.
    Poszperajcie w archiwum Kosycarza zamiast pleść banialuki

    • 8 1

  • I kolejne pieniądze wypierdzielone w błoto obłoża kostka później będzie słychać szum przejezdzajacych aut a za parę lat będzie d

    • 6 9

  • Bez przesady, może jeszcze latryny odbudujecie

    • 15 6

  • Tablica pamiątkowa (1)

    Dlaczego nikt nie pisze, że w odtworzony bruk będzie wmurowana tablica pamiątkowa? W ten sposób ma być upamiętnione miejsce ataku na Adamowicza.

    • 8 3

    • Zart?

      • 0 0

  • Decyzje nowego konserwatora coraz bardziej mi się podobają, w końcu ktoś na tym stanowisku kto ogarnia (3)

    chce rzeczywiście działać na rzecz regionu i nie pozwala podcierać sobie tyłka prawem o ochronie zabytków, tak jak to zrobił w przypadku tego domu w Oliwie, który owszem, może nie był specjalnie urokliwy czy cenny, ale właściciel wnioskował i dostał zezwolenie od konserwatora nie na wyburzenie całości, a przebudowę z wyburzeniem wnętrza, tylnej elewacji i fragmentów ścian bocznych i tak powinien postąpić.

    Powiecie, że te tory to nic ciekawego, ale przecież mamy inne miejsca Gdańska na Chmielnej i Łąkowej, gdzie fragmenty torów odpowiednio kolejowych i tramwajowych zostały jako świadectwo historii miejsca. Podobne zresztą rozwiązania są w innych miastach, np. Poznaniu, gdzie zachowano fragment torowiska tramwajowego, które prowadziło na Ostrów Tumski. A ta nawrotka jest jeszcze ciekawsza, bo to prawdopodobnie jedyny fragment przedwojennego torowiska, jaki się zachował w Gdańsku.

    Niestety, chyba na stanowisku za długo nie zagrzeje miejsca. Już był taki jeden wojewódzki konserwator Grzegorz Budnik, co był stanowczy i nie pozwalał na budowanie wszystkiego i wszędzie, to gdański układ z UM doprowadził do jego szybkiego odwołania.

    • 16 8

    • Zgadzam się z częścią tez.

      Na ul. Łakowej przed zajezdnią wybudowano kawałek torowiska ale nie w tym miejscu gdzie oryginalnie było.

      • 1 1

    • Stocznia (1)

      To też dobra decyzja?

      • 1 0

      • Wbrew pozorom tak, bo wyburzono już ponad połowę budynków.

        W tym wiele starych i możliwych do adaptacji na różne cele jak chociażby Wzorcownia przy Jana z Kolna, która była budynkiem w dobrym stanie, trochę zniszczonym w środku, ale mury były mocne. Spokojnie można było wyremontować ten budynek i zaadaptować na biura.

        Dwa, że wydaje się ci, że cała Stocznia miała być cała przeznaczona do zabudowy, a to nieprawda. Tylko część terenów stoczniowych została sprzedana, na pozostałej trwa i będzie trwać produkcja stoczniowa i inna, taka jak budowa jachtów czy elementów wiatraków do ferm wiatrowych.

        • 0 1

  • Jakiej "zlotej bramie"?? To Brama Długouliczna, ewentualnie Bramie Ulicy Długiej... przez wieki do 1945 (1)

    • 4 5

    • Nazywaj ją sobie jak chcesz - nikogo to nie obchodzi.

      • 0 0

  • Mogliby na tych wyeksponowanych torach postawić jakiś stary przedwojenny tramwaj.

    • 8 3

  • Super!

    Warto eksponować również zabytki techniki.

    • 9 3

  • Chociaż to zostawią......na szczęście....

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był sponsorem tytularnym Klubu koszykarskiego Krajowa Grupa Spożywcza Arka Gdynia w 1995r?

 

Najczęściej czytane