Historia zabójstwa gdyńskiego lekarza
14 sierpnia 2022
(111 opinii)
Mało kto zdaje sobie sprawę, że liczące obecnie prawie 100 tys. mieszkańców brazylijskie miasto Cambé powstało z dawnej osady... Nowy Gdańsk (Nova Dantzig) - założonej przez zdesperowanych i przedsiębiorczych zarazem gdańszczan, którzy w poszukiwaniu chleba wyemigrowali w 1932 r. do Ameryki Południowej.
- doktor historii, badacz historii Gdańska w XIX i XX w., oraz ziem polskich wcielonych do Rzeszy i Prus Wschodnich w latach 1933-1945
2011-06-28 14:28
Bardzo ciekawy artykuł o bardzo ciekawym mieście..
2011-06-28 20:06
Przykro czytać takie teksty i te komentarze ludzi, Polaków, którzy myślą że są potomkami czy kontynuatorami przedwojennych tradycji miasta Danzig. Otóż NIE jesteśmy, tamci ludzie nie mają z nami nic wspólnego, tamto miasto ma niewiele wspólnego z dzisiejszym. Pochwalne teksty w tym stylu są niestety żałosne.
PS A dla Gdańszczan, którzy nie wiedzą skąd są to szybka podpowiedź. Jeżeli tu mieszkasz to masz 25% szans, że Twoi przodkowie pochodzą z Wilna, mniejsze że ze Lwowa lub terenów utraconych wschodnich województw. Największa szansa jednak jest taka, że Twoi przodkowie przyjechali do Gdańska ze wsi w centralnej Polsce "za chlebem". Niestety niektórzy się tego wstydzą i wolą podszywać się pod historyjkę z przodkami mieszczanami z Gdańska.
Pozdrawiam ludzi znających swoją historię. A artykuły można by pisać o ludziach i zwyczajach ludzi, którzy budowali Gdańsk - o profesorach z Politechniki Lwowskiej tworzących Politechnikę Gdańską, o tradycji "Kaziuków" jarmarku z Wilna przeniesionego do Gdańska itp.
2011-06-28 21:26
Witaj drogi Jasnowidzu piszesz że osoby które tu wyrażają swoje opinie myślą że są spadkobiercami czy potomkami dawnych Gdańszczan skoro tak twierdzisz to musisz posiadać nadprzyrodzone umiejętności żeby wiedzieć co ludzie myślą pewnie pochodzisz z Marsa może z Jowisza niestety nie mam takich telepatycznych darów jak ty więc pszypuszczam tylko że jesteś zakompleksionym mieszkańcem pewnej dawnej osady/wioski rybackiej za Sopotem i tu wylewasz swoje żale gdyż o historii twojej osady/wioski rybackiej nie ma za bardzo o czym pisać gdyż istnieje tylko 80 lat więc przestań stroić groźne miny przed monitorem zjedz śledzika po kaszubsku i odp.. się od ludzi którzy kochają swoje miasto za to że są z nim EMOCJONALNIE ZWIĄZANI.
2011-06-28 23:42
Jesteś właśnie takim typem człowieka jak opisałem. Kochasz swoje miasto - Gdańsk - ok spoko rozumiem i popieram. Ale trzeba zrozumieć, że Danzig sprzed wojny to nie Gdańsk. Te miasta znajdują się w tym samym miejscu i NIC więcej. NIC. Nie mów tylko, że wzruszyła Cię jeszcze historia niemieckich emigrantów w Brazylii... Mnie nie, mam to w pupie. Za to z takich samych względów do Brazylii, Argentyny i wielu innych krajów wyjechały setki tysięcy Polaków i o nich jakoś nikt nie pisze. Komuna nie chciała pokazać i podtrzymywać kultury Polaków przesiedlonych z Wilna czy Lwowa tak jak RFN chciał pomagać np Gdańszczanom. A wiesz czemu - bo jak wytłumaczyć Polakom czemu nasze miasta już nie są nasze? Albo czemu Polakom w USA w miasteczku Warsaw czy Cracow żyje się lepiej niż w Warszawie czy Krakowie? Szkoda, że musisz wyjeżdżać ze śmiesznymi oskarżeniami w stylu, że jesteś z Gdyni nie masz historii i wyśmiewasz historię Gdańska. Samo miejsce ma fajną historię ale dla mnie historia miasta to historia ludzi - a jak można podpinać się pod historię Wolnego Miasta lub niemieckiego Danziga jak dokonała się 100% wymiana ludności? No jak? No chyba tak jak Polacy żyjący w Niemczech czy USA, którzy już po kilku latach są rdzennymi mieszkańcami i zapominają jak się mówi po polsku...
2011-06-29 11:25
Drogi Internauto @cichy@,
niestety, zdaje się, że całkowicie mylisz pojęcia. I nie masz racji.
O brazylijskiej Polonii napisano już kilka prac, żeby wymienić tylko:
- Żabko-Potopowicz B., Osadnictwo polskie w Brazylii, Warszawa 1936.
- Sylwetki polskie w Ameryce Łacińskiej w XIX i XX wieku, red. E.S. Urbański, t. 1-2, Stevens Point 1991-1992
- Polacy w Rio de Janeiro. Zbiór materiałów historyczno-informacyjnych z okazji Powszechnej Wystawy Krajowej w r. 1929 w Poznaniu, Rio de Janeiro 1929
- Dzieje Polonii w Ameryce Łacińskiej, red. M. Kula, Wrocław 1983
Nie masz więc racji pisząc, że na ten temat nie ma literatury. Jest. W przeciwieństwie właśnie do tematu poruszonego w moim artykule. I to jest podstawowa przyczyna, dlaczego ukazał się powyższy tekst. Należy też zrozumieć, że Autor wcale nie musi (i tak też jest w tym przypadku) identyfikować się z bohaterami opisywanych przez siebie prac historycznych. Myślę, że nawet nie powinien (tu można dyskutować). Ty najwyraźniej postrzegasz historię i pisanie o niej w zupełnie innym świetle.
2011-06-29 12:05
Nie napisałem, że nie ma na ten temat literatury tylko, że się o tym nie pisze. Książki, które wymieniasz to dość dawnee wydawnictwa 1929, 1936, 1983, 1991 mają od 20 do 80 lat!!!! Ale ok.
Pamiętaj też, że dziś większość ludzi nie czyta jakichkolwiek książek a już napewno nie myśli o wyszukiwaniu bardzo starych wydań.
W tej sytuacji dość ważną rolę odgrywają popularne serwisy i portale w stylu Trójmiasto.pl. Od jakiegoś czasu ukazuje się tu sporo artykułów o Niemcach, którzy zamieszkiwali Danzig przed wojną ale za to nie przypominam sobie ani jednego artykułu o histori i korzeniach ludzi, którzy aktualnie teraz tu mieszkają czyli NAS, ani o naszych rodzicach czy dziadkach, którzy budowali to miasto z gruzów.
Na końcu artykułu piszesz: "Krótka, acz fascynująca historia osady Nova Dantzig, wymaga jeszcze uwagi polskich historyków." Czemu wymaga? Czemu historia niemieckich emigrantów wymaga naszej uwagi? To wg mnie jest przejaw tych negatywnych tendencji, o których zacząłem pisać!
Pozdrawiam!
2011-06-30 13:50
A nie dość,że zrzęda to jeszcze głupoty wypisujesz.
Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, by gdańszczanin wstydził sie swoich korzeni (Wilna, Lwowa i wielu innych miejsc, z których przyjeżdżali do Gdańska po wojnie).
Historia miasta to historia również ludzi w nim mieszkających ale nie tylko ! Wolne Miasto Gdańsk zamieszkiwało wiele osób z rodowodem z całego globu (choć, owszem, większość niemieckojęzycznych). Pragnę przypomnieć, że Wolne Miasto Gdańsko funkcjonowało jako PAŃSTWO i jego obywatele, bez względu na pochodzenie, byli GDAŃSZCZANAMI !
Historia miasta była przez wieki bardzo zawiła i KAŻDY wątek jest ciekawy i wymaga dalszych badań. Jest spora grupa ludzi, która jest zainteresowana tym tematem, jak również tematami, o których piszesz. To, że Gdańsk został odbudowany częściowo w stylu historycznym zawdzięczamy w głównej mierze ludziom, którzy zamieszkiwali ten teren, bo znaczącej części przybyszom, zaślepionym - podobnie jak ty- nienawiścią do (niemieckiego?) Gdańska, wystarczyłby dach nad głową i przysłowiowa miska ryżu.
2022-07-02 14:08
Gdańszczanin od pokoleń, który przyjechał z Lwowa lub Wilna .Ok , skoro twierdzisz, że jesteś gdansczaninem od pokoleń no to niech tak będzie. Tylko dlaczego mieszkasz w Kowalach ?
2011-06-30 18:45
To, że Gdańsk został odbudowany częściowo w stylu historycznym zawdzięczamy w głównej mierze ludziom, którzy zamieszkiwali ten teren, bo znaczącej części przybyszom, zaślepionym - podobnie jak ty- nienawiścią do (niemieckiego?) Gdańska, wystarczyłby dach nad głową i przysłowiowa miska ryżu. - TO NIE PRAWDA BO PRZEDWOJENNYCH GDAŃSZCZAN PO WOJNIE MOŻNA BYŁO POLICZYĆ NA PALCACH JEDNEJ RĘKI
Polacy odbudowali Gdańsk w dawnym stylu (tylko mały kawałek Starego miasta) resztę wyburzyli bo to było po drodze propagandzie. No bo skoro Gdańsk był cały czas Polski, a tylko czasowo stracony na rzecz Niemców to czemu mamy nie odbudować naszego miasta??
"Nie spotkałem się jeszcze z sytuacją, by gdańszczanin wstydził sie swoich korzeni (Wilna, Lwowa i wielu innych miejsc, z których przyjeżdżali do Gdańska po wojnie). " JASNE, ŻE SIĘ NIE WSTYDZĄ TYLKO O TYM NIE WIEDZĄ BO TO NIE JEST TRENDY MIĘDZY INNYMI PRZEZ TAKIE ARTYKUŁY"...
A Ty Gdańszczanin od pokoleń? Ciekawe od ilu? Od 2? 3? wow
2022-07-02 14:03
100% wymiany ludności nie było ale 90% lub trochę więcej to tak. Każdy z Gdańska myśli , że taki wielki gdańszczanin a tak naprawdę to jego dziadkowie czy rodzice osiedlili się po wojnie z różnych wschodnich stron tj Litwa, Łotwa , Estonia , Białoruś , Ukraina czy centralna Polska plus inne obszary dawnej Polski.
2011-06-29 08:22
mam dla ciebie receptę - odłącz kabelek od internetu - nie będziesz musiał czytać tego co ludzie piszą.
2011-06-28 17:11
brali aktywny niezwykle udział w rugowaniu polskiej ludności z terenów miasta. Chcecie być tamtymi gdańszczanami ? Jak swobodnie ubiearacie sie w ciuszki Niemców. Jak swawolnie żonglujecie mianem "wolnego miasta". Co wy zostawiliście w Gdansku po roku 1945, czym mozna się teraz chwalić ? Póki co, restaurujecie i pokazujecie jako swoje budowle protestantów... .
2022-06-28 16:30
2011-06-28 17:37
Twoje rozumowanie zatrzymalo sie chyba w poznych latach 80-tych ;)
2020-12-23 12:00
i dlaczego mam być dumny z bycia z opisanymi niem. gd.?
2011-06-28 17:43
Bo niemasz NIC do kontrkandydatury. NIC. Amen.
2011-06-30 13:52
2011-06-29 10:52
2011-06-28 17:43
jaką miało być WMG, a nie jaką było, cieciu
2020-12-23 14:05
Podobno hitlerowcy, którzy dzięki pomocy Watykanu zwiali do Argentyny też w dzungli założyli " Klein Auschwitz".
2020-12-23 11:57
i w jakimś urzędzie podał, że urodził się w Gdańsku/Danzigu i z tego powodu dostał zasiłek. Wygadał się po upadku muru.
2011-06-28 17:43
1.) Są fajne bo to historia, a tą zawsze warto poznać
2.) Wolałbym czytać "niemieccy gdańszczanie", bo z tymi ludźmi nic nas nie łączy poza historią miejsca, teraz są "polscy gdańszczanie i nieliczni przyjezdni z poza Polski nazywający się gdańszczanami.
2020-12-23 11:55
będzie o polskich G. albo o pozanarodowych G. a tu jest o hitlerowskich (za Hitlera) G.
2013-03-07 11:57
15% Gdanszczan to byli Polacy w WMG i czesto tez uzywali nazywy Danzing np jak moja babcia , do ameryki migrowalo tyle niemcow co Polakow ale ty chyba sobie sprawy z tego nie zdajesz bo jestes przyjezdny albo drugie pokolenie i cos cie boli,my Gdanszczanie jestesmy dumni z WMG i z Krolewskiego miasta Gdansk i nikt tu nierobi podzailow
2011-06-28 21:09
by nazywać sie gdańszczaninem??? może 100 lat musi siedzieć tu rodzina albo 500?? a może wystarczy jak ojciec jest kaszub i przyjechał tu w 1945 roku sprawdzić po co tylu przesiedleńców ze wschodu wjechało do gdańska???
a czy za 100 lat gdańsk będzie polski czy może rosyjski albo szwedzki???
kazdy z nas na lekcji historii uczy się co było i sądzi że to co dzisiaj amy będzie istnieć przez 1000 lat bo w końcu jest jakiś porządek i ład w europie...
wystarczy kilku debili którzy założą partię polityczną, porwą do walki kilku młodych łysych i jutro gdańsk może być litweski...
cieszmy się tym co mamy a nie licytujmy kto może być gdańszczanienem a kto nie...
2011-06-30 13:53
2013-03-06 22:11
To strata czasu i nerwow.
2020-12-23 10:51
byli to Niemcy z Gdańska, a Gdańszczanie, którzy wyjechali w poszukiwaniu nowych ziem do kolonizacji podobnie jak kilka set lat wcześniej przyjechali do Gdańska w tym samym celu
2011-06-28 21:24
2011-06-29 12:57
jak ma to miejsce w Gdyni
2011-06-28 22:15
Fawele to masz przy torach między Redłowem a Wzgórzem, za torami w Chylonii, Grabówku czy innej Cisowej.
2011-06-28 18:50
Jedna jest tylko taka Oliwa na świecie:)
2011-06-29 12:57
może kiedyś nawet będzie zjednoczony...
2011-06-28 14:33
Nowy czy Stary ale zawsze wspaniały !
2011-06-28 17:52
szczególnie Orunia mi się podoba. Zaspa tez jest piękna
2011-06-29 12:55
w twojej rybnej osadzie blokowiska są wstrętne i slamsowate - nikt z nimi nic ciekawego nie zrobił
2011-06-28 20:07
Popatrz lepiej na Chylonię,to jest dopiero kicz,
kwadratowy klocek kolo klocka
2011-06-28 18:39
Ta dzielnica ma historię, duszę, klimat czyli coś czego twoje "Gomułkowo - Modernistyczne" miasteczko jeszcze przez setki lat mieć nie będzie.
2011-06-29 05:25
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.