• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Molo w Orłowie było płatne i podwójne

Michał Sielski
21 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Orłowo rozwijało się dzięki darom hrabiego Witolda Kukowskiego. W tym czasie molo było nawet podwójne. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego. Orłowo rozwijało się dzięki darom hrabiego Witolda Kukowskiego. W tym czasie molo było nawet podwójne. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego.

Płatny wstęp, cumujące na końcu statki pasażerskie, a obok drugie molo dla mniejszych jednostek. Dziś trudno uwierzyć, że kilkadziesiąt lat temu tak wyglądało molo w OrłowieMapka.



Często bywasz na molo w Orłowie?

Przystanek Orłowo Morskie - taką nazwę można zobaczyć na archiwalnych fotografiach przedstawiających molo w Orłowie. Tak, przed laty cumowała tu biała flota, a wejść na molo można było wyłącznie po okazaniu biletu na rejs lub po opłaceniu samego wstępu.

Orłowskie molo, jakie znamy dziś, powstało dopiero w 1934 r. Zbudowali je żołnierze na zlecenie Żeglugi Polskiej, której jednostki pływały stamtąd na przybrzeżne rejsy. Wtedy Orłowo było już bardzo popularne, choć jeszcze kilkanaście lat wcześniej mało kto o nim słyszał.

Odkrywanie tego uroczego miejsca zaczęło się od Johanna Adlera, który u ujścia rzeczki Kaczej wybudował restaurację "Adlershorst". W 1871 r. w Orłowie były jednak zaledwie dwa domy, a w 1908 r. tylko siedem. Wzrost popularności zaczął się w latach 20., kiedy do różowego wówczas domku wprowadził się pisarz Stefan Żeromski z rodziną.

Plaża w Orłowie zyskiwała na popularności także dzięki polityce. Pobliski Sopot należał bowiem do Wolnego Miasta Gdańska. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego. Plaża w Orłowie zyskiwała na popularności także dzięki polityce. Pobliski Sopot należał bowiem do Wolnego Miasta Gdańska. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego.
Potem rozwój letniska finansował głównie hrabia Witold Kukowski, właściciel majątku Kolibki. Oddał on część działek na budowę poczty i stacji kolejowej, co zdecydowanie przyspieszyło zabudowę. Oprócz budowy pensjonatów pod koniec lat 20. przedłużono też pomost dla statków, co pozwoliło na cumowanie większych jednostek. Szacuje się, że dzięki temu na początku lat 30. Orłowo Morskie mogło ugościć już nawet 10 tys. wczasowiczów i było realnym rywalem Sopotu. Zwłaszcza że należał on do Wolnego Miasta Gdańska, co nie było w smak wielu polskim patriotom, wybierającym wypoczynek nad "polskim morzem".

Stare molo rozbieramy, nowe budujemy



Początkowo molo w Orłowie nie było tylko spacerowym pomostem, ale przystanią dla statków białej floty. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego. Początkowo molo w Orłowie nie było tylko spacerowym pomostem, ale przystanią dla statków białej floty. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego.
Drugie molo powstało wiosną 1934 r. Rozebrano wtedy drewniany pomost, który stał w miejscu dzisiejszego Molo PołudniowegoMapka, czyli przedłużenia Skweru Kościuszki. Drewno było w dobrym stanie, więc zdecydowano, że przy niewielkim koszcie zbudowane zostanie z niego nowe molo w Orłowie.

Pracą zajęła się Kompania Szkolna Batalionu Mostowego Wojska Polskiego z Modlina. Saperzy wybudowali molo o długości 430 m, wyposażone w przystań dla statków białej floty. Wstęp był płatny, chyba że miało się bilet na statek białej floty. Na molo była też kawiarenka, w której można było wypić kawę z widokiem na morskie fale.

Na molo można było wypić kawę w kawiarence z widokiem na morskie fale. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego. Na molo można było wypić kawę w kawiarence z widokiem na morskie fale. Zdjęcie pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego.
Nie zawsze jednak były to widoki, które spacerowicze chcieli oglądać. 16 lipca 1936 r. doszło do tragicznej katastrofy lotniczej, w której na oczach spacerowiczów zginął ówczesny Prezes Ligi Morskiej i Kolonialnej generał Gustaw Orlicz-Dreszer. Fakt ten upamiętnia kamień z tablicą pamiątkową.

II wojna światowa zatrzymała rozwój Orłowa, a także samego mola. Pomost nie był przez lata konserwowany i kolejny sztorm, jaki miał miejsce zimą 1949 r., kompletnie zniszczył 240 m pomostu, który w 1953 r. wyremontowano jedynie do długości 180 m, nadając mu wyłącznie spacerowy charakter.

Miejsca

Opinie (116) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Przy tym molo kończy się rowerowa cywilizacja. (10)

    Jedziemy od Gdańska wzdłuż morza, podziwiamy plaże i okolice, później Sopot, następnie Orłowo i koniec relaksu. Dalsza podróż do Gdyni odbywa się wzdłuż najbardziej ruchliwej drogi w Gdyni, w hałasie i smrodzie spalin. Oczywiście "nie da się" połączyć drogi rowerowej z Gdańska z drogą rowerową na tzw. bulwarze. Nie da się umocnić klifu a u jego podnóża poprowadzić nowy bulwar z drogą rowerową. No nie da się.

    • 65 74

    • Przy dawnym plastyku teraz tam jakas pizzeria jest (1)

      jedziesz i masz Duzy wąwóz potem maly wąwóz i lecisz Panie lekko w góre obok dawnej (tajnej jednostki :))) i lecisz az na polanke . fakt - barierek na wsadzali i teraz to tylko dla bogaczy - ale polak potrafi :) . gorzej z ta drogą rowerową z sopotu do orłowa przy plazy co nibyyyy miała być dawno dawno temu asflat jest ino kawalek brakuje - i jak sie chce do kurortu do orłowa to trzeba po tych lesnych schodach rower dzwigac ( ot ułatwienie :))) ...

      • 1 0

      • jakiej tam tajnej - jednostka informatyki, przeniesiona na oksywie.

        • 0 0

    • I dobrze, że się kończy, bo rejon klifu to nie miejsce na umocnienia, beton i ścieżki rowerowe. Naprawdę, nie musicie wszędzie wjechać. Na nóżkach tę okolicę się pokonuje.

      • 4 0

    • Proszę wjechać do góry w stronę szpitala, nie trzeba jechać główną. Dalej przez lasy wyjeżdżam w samym centrum Gdyni
      Pozdrawiam

      • 11 1

    • Przesadzasz, można spokojnie pojechać wzdłuż Kaczej

      i objechać klif przez Redłowo wyjeżdżając na polankę, chyba, że wszędzie musisz mieć ścieżkę rowerową utwardzoną no ale tak dobrze to nigdzie nie ma :)

      • 24 0

    • (1)

      Powinni zrobić tunel dla roweróww klifie

      • 11 4

      • musialby byc dwa razy dluzszy niz ten jaki od lat buduja na zakopiance, a ten jest obecnie najdluzszym w polsce

        • 5 0

    • Zabetonować wszystko!

      ..Nie da się umocnić klifu a u jego podnóża poprowadzić nowy bulwar z drogą rowerową. No nie da się..

      Klif jest zabytkiem przyrody, wielu ludzi przyjeżdża z rożnych stron kraju i świata zeby go podziwiać. Zabetonować umocnieniami i bulwarem to zbrodnia!
      Czy tak cieżko przeprowadzić rower po plaży?
      Ścieżkę rowerową mozna by zrobić na klifie, a dzięki temu rowerzyści i spacerowicze mogliby podziwiać zatokę z góry.

      • 10 1

    • No raczej 'nie da się'

      iż, gdyż, ponieważ...przyroda rządzi się swoimi prawami. Tak po prostu

      • 31 3

    • pewnie zabetonujmy plażę

      • 22 3

  • kiedyś było zadbane, tętniło życiem, mogły być dwa mola. (4)

    dzisiaj zostało tylko jedno ze stalowymi zardzewiałymi filarami....
    po starym pięknym drewnianym molo zostały tylko połamane, przegnite bele które wystają z wody. nawet nie ma komu zrobić z tym porządku,

    • 73 11

    • No niestety ale patrząc na dawne fotografie totalnie zubożała nam infrastruktura stricte nadmorska (2)

      widzimy mniejsze pomosty do wejścia żeby nie tłuc sie po kamlotach, kosze plażowe, przebieralnie tzw łazienki , rowery wodne dzisiaj nie ma śladu na naszych plażach po tym a szkoda.

      • 20 1

      • łazienki szczur kazał zburzyć parę lat temu (1)

        resztę zburzy lub ogrodzi niebawem

        • 1 0

        • ludzie nie korzystali z nich, brakowalo dostatecznej liczby snobow, wiec niszczaly, nie ma cos popytu to to cos znika, kapitalizm

          • 0 0

    • a teraz jest covid XD

      • 0 0

  • ciekawe czy te tereny beda dla nas dostepne jak urzad miasta sprzeda maxima, sanatorium i inne ostatnie działki? (8)

    już robi się wszystko żeby przyjeżdżało tam jak najmniej gdynian.

    • 114 18

    • Kasa miasta jest pusta, Gdynia ma rekordowe zadłużenie ponad miliard złotych (3)

      Zostało tylko sprzedać działki

      • 12 3

      • Miliard? Przecież to niecały milion na głowę urzędnika. (1)

        • 8 1

        • zasieki przez srodek puszczy bialowieskiej kosztowaly 2 mld, a to tylko oficjalnie podana kwota, ile rzeczywiscie wydano nie wiemy

          • 0 0

      • Może Ciebie sprzedamy? Skończy się wieczne marudzenie.

        • 6 9

    • A co takiego się robi?? (2)

      Jestem Gdynianką i nie zauważyłam żeby ten teren był coraz mniej dostępny. Bo to, że nie można tam wjeżdżać autami nad samą wodę to bardzo dobrze.

      • 34 15

      • Niestety w ostatnich latach jest tam coraz więcej ludzi. (1)

        W dodatku okoliczne lasy są zaśmiecanie butelkami po piwie i innym badziewiem.

        • 5 0

        • A kto zaśmieca?

          Miasto, czy leniwe prostaki które rzucają śmieci pod siebie?

          • 4 0

    • Będą, tak jak taras widokowy na see tower

      • 6 1

  • Więcej takich opisanych zdjęć z Gdyni, Sopotu poprosimy. Wspaniałe się ogląda. A tu tylko jedno dwa zdjęcia.

    • 2 0

  • skorpion (2)

    A kto pamięta knajpkę U Skorpiona? Mieli pyszną kaczkę z jabłkami a pieczarki podawali na metalowych "patelenkach" No i piwo zawsze było - Gdańskie!!!!

    • 27 0

    • Były też tam dyskoteki. Łza sie w oku kręci.

      • 1 0

    • Nie u Skorpiona tylko Skorpion.

      • 3 0

  • (2)

    Bardzo hojne dary zafundował nam hrabia Witold Kukowski. Aż 180 metrów drewnianego molo na betonowych wspornikach. I do tego podwójne! Normalnie niech to do unesco zapiszą. Dziękujemy za budowlę, oby takich więcej p.

    • 5 9

    • Odp

      Zamknij się waść i wstydu oszczędź. Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumienie,powtarzam,ze zrozumieniem historię tego miejsca.

      • 1 0

    • Las, parki, działki pod zabudowę usługową, coroczne datki na infrastrukturę itp. to dla Ciebie mało? Skoro tak, to otworz portfel i pokaż gest, krezusie.

      • 2 0

  • Jak dla mnie mogą zrobić płatne. Nie jeżdże tam na spacery od kiedy nie ma możliwości dojazdu samochodem. Wolę do Pucka. (4)

    • 10 14

    • U super truj spalinami w Pucku a nie trójmiescie i jeszce płac krocie za dojazdy i stanie wkorku straconym czasem :) (3)

      Ale jak się zorientują w Pucku ze tam za często trujesz spalinami to i tam zablokują dojazd :)Wtedy będziesz mógł biedaku tylko na marsa się wybrać:)

      • 4 6

      • ..."płać krocie za dojazdy"... (1)

        Lepiej płacić za dojazdy, niż krocie za parkomaty kilometr od miejsca docelowego. Wolę Puck, Wejherowo, Jastrzębią, Kartuzy...ogólnie Kaszuby. Nie muszę wkurzać się jeżdżąc po centrum Gdyni. Mogę spędzać miło czas i wydawać swoje pieniądze
        w innych miejscach niż to zabetonowane miasto przyjazne tylko cyklogłupkom.

        • 3 5

        • Kilometr? Masz wielki parking jakieś 200 metrów od molo. Który też należałoby skasować, kolejką na spacer można przyjechać.

          • 1 1

      • mars ma dla takiego motobuca tę zaletę
        że można też czytać
        wspak

        • 3 2

  • Może warto wydłużyć molo o 100 metrów (7)

    Obecnie molo w Gdyni ma 180 m gdyby wydłużono o np. 100 metrów wówczas miałoby 280 metrów. Technologicznie jest to możliwe do zrealizowania tylko jak zwykle brakuje chęci i pieniędzy.

    • 71 14

    • Ale po co... (1)

      • 2 1

      • Przyjezdny czy co?

        Po pstro co.

        • 1 0

    • (3)

      Można też skrócić o 100 metrów i wówczas będzie miał 80 m

      • 29 6

      • Ja bym trochę wydłużył i trochę skrócił. (2)

        • 18 2

        • (1)

          Ja bym te 100m wybudował obok - to będą dwa, jak kiedyś.

          • 7 2

          • Połączyć

            Dwa mola połączone na końcu

            • 2 1

    • prady morskie, wiatry

      • 2 2

  • Niech ktoś mi wytłumaczy co to za atrakcja ???

    PO co tam wchodzić i jeszcze za to płacić ?

    • 3 5

  • Jeszcze troche a molo U.M. rozbierze bo nie ma kasy,

    Jeżeli mieszkańcy ponownie wybiorą te same władze to za lat 5-6 zostanie tylko szyld Gdyni i adres pocztowy będzie taki Gdynia k/Kosakowa. W tym mieście nie wiele się "da" bo hibernacja to dobry pomysł od wyborów do wyborów...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Majówka z Twierdzą Wisłoujście

35 zł
w plenerze, wykład / prezentacja, warsztaty, pokaz

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

2 stycznia 1951 roku z Gdańska odjechał pierwszy pociąg podmiejski. Dokąd?

 

Najczęściej czytane