• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kuzyni" dworca Gdańsk Główny

Rafał Borowski
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Dworzec w Colmar we Francji.
  • Dworzec w Cochem w Niemczech.
  • Dworzec w Metz we Francji.
  • Dworzec w Luksemburgu.
  • Dworzec w Krefeld w Niemczech.
  • Dworzec w Bad Homburg w Niemczech.
  • Dworzec w Stralsundzie w Niemczech.
  • Dworzec w Wiesbaden w Niemczech.

Już na pierwszy rzut oka widać podobieństwo, choć różnią się od siebie stylem architektonicznym. W skład każdego kompleksu wchodzi strzelista wieża zegarowa, umieszczona przy narożu krytej spadzistym dachem hali. Zobaczcie, gdzie można spotkać "kuzynów" dworca PKP Gdańsk Główny.



Podczas zwiedzania innnych miast zwracasz uwagę głównie na:

Kompleks dworca kolejowego w Gdańsku powstał na przełomie XIX i XX wieku w stylu neorenesansowym. W wielu miastach za naszą zachodnią granicą - głównie na terenie Niemiec - znajdują się budynki głównych dworców kolejowych, które przypominają dworzec z Gdańska.

Skala podobieństwa jest dość szeroka: od uderzającego do jedynie symbolicznego. Jednak wszystkie łączy to, że dominującymi elementami kompleksu są strzelista wieża zegarowa oraz nakryta spadzistym dachem hala.

Czytaj również: Barwna mozaika na dachu dworca w Gdańsku

Kolorowy dach dworca Gdańsk Główny PKP odtworzono w oparciu o oryginalny projekt.



Takie dworce znajdują się w Niemczech w Wiesbaden, Stralsund, Bad Homburg, Krefeld i Cochem, we Francji w Colmar i Metz oraz w Luksemburgu.

Ich podobieństwo nie jest przypadkowe i wynika z tego, że w ich projektowaniu brał udział architekt Alexander Rüdell, pełniący na przełomie XIX i XX wieku funkcję etatowego projektanta dworców kolejowych w Niemczech.

Obeznani z geografią i historią czytelnicy zapewne zwrócili uwagę, że wszystkie z wymienionych miast - z wyjątkiem Luksemburga - znajdowały się wówczas w granicach II Rzeszy.

W Gdańsku Rüdell zaprojektował także budynek dyrekcji kolei, stojącej do dziś przy ul. Dyrekcyjnej.

Czytaj również: Historia wieży Dworca Głównego PKP w Gdańsku

Dworzec PKP Gdańsk Główny. Dworzec PKP Gdańsk Główny.
Zaprojektowane przez niego dworce różnią się nie tylko kubaturą, ale przede wszystkim stylami architektonicznymi, które zostały dostosowane do stylu charakterystycznego dla danego miasta.

Warto pamiętać, że budowa projektowanych przez Rüdella dworców przypada na okres dominacji historyzmu w europejskiej architekturze. W dużym uproszczeniu, ten nurt polegał na naśladownictwie stylistyki minionych epok i dość dowolnym mieszaniu ich. Dla przykładu, kształt hełmu wieży zegarowej gdańskiego dworca jest inspirowany hełmem wieży jednego z najwspanialszych przykładów architektury gotyckiej nad Motławą, czyli kościoła św. Katarzyny.

Japoński kuzyn gdańskiego dworca



Na świecie jest jeszcze jeden budynek, który wręcz do złudzenia przypomina gdański dworzec. Jednak w przeciwieństwie do jego kuzynów z Europy Zachodniej, omawiany budynek nigdy nie był dworcem kolejowym, powstał dopiero w latach 80. XX wieku i znajduje się w odległym o ponad 8 tys. km mieście Imari na południu Japonii.

Tak prezentuje się replika gdańskiego dworca, która powstała w japońskim mieście Imari w 1984 roku. Tak prezentuje się replika gdańskiego dworca, która powstała w japońskim mieście Imari w 1984 roku.
Niezwykła historia japońskiego gmachu, w którym mieści się pałac ślubów zasługiwała na osobny artykuł. Opublikowaliśmy go w grudniu 2015 r.
Czytaj więcej: Japoński kuzyn gdańskiego dworca

Miejsca

Opinie (140) ponad 10 zablokowanych

  • Wrocław Główny

    • 1 1

  • Poznań Główny

    • 2 3

  • napiszcie tylko, jak tam nasze kuzynostwo ma się z utrzymaniem i czy tam też śmierdzi z toalet

    i czy tez czekali 30 lat na modernizację haha

    • 1 0

  • Na szczycie wieży jest vimana gotowa do startu

    Dla ufoka anty LPG i 5G plaskoziemcy. Konkurs na największą brednię upoważniający zwycięzcę do wylotu rozpoczęty.

    • 1 1

  • Ten japoński to chyba po większej ilości sake powstał....

    • 6 0

  • Dworzec Wroclaw (1)

    Dworzec to jest ladny ale we Worclawiu a nie w Gdansku..chociazby zadaszenie peronow..dlaczego tego nie ma w Gdansku..

    • 1 1

    • Bo tak zaprojektowano dworzec na początku XX wieku, a obecnie robienie hali peronowej nie ma sensu i zniszczyłoby wygląd obiektu. Pamiętaj też, że na początku XX wieku Gdańsk był prowincjonalnym pruskim miastem.

      • 1 1

  • taki dworzec jest w Opolu!

    • 3 0

  • Ze wszystkich opisanych dworców (2)

    Ze wszystkich opisanych dworców, tylko do gdanskiego trzeba iść tunelem. Samo zdjęcie obrazuje jak nasz dworzec jest dostepny: 7 pasów ulicy tory i jeszcze barierki. Zachęca do korzystania

    • 2 2

    • Ale to jest jeszcze "dzieło" PRL-u. Zmiana wymagałaby nakładów niewspółmiernych do efektów.

      • 1 0

    • dlaczego trzeba...? możesz, ale nie musisz

      możesz wejść wejściem głównym na poziomie zero
      a poza tym, nawet w maleńkim 60 tysięcznym Colmar wchodzisz na dworzec i aby się dostać na peron, schodzisz do tunelu

      • 0 0

  • Opole

    Opole Opole

    • 4 0

  • dworzec pobudowali Niemcy, nic dziwnego ,że pełno podobnych na terenie Niemiec.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak obecnie nazywa się dzielnica Gdańska, która niegdyś nosiła nazwę "Neufahrwasser"?

 

Najczęściej czytane