- 1 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 2 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 3 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 4 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. (11 opinii)
Kamienna Góra na początku XX wieku
Dziś Kamienna Góra w Gdyni jest gęsto zabudowana, a nieliczne puste działki osiągają ceny sięgające 3 tys. zł za m. kw. Ale nie zawsze tak było. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z okresu, gdy Gdynia i port dopiero powstawały.
Zarówno to, jak i wszystkie poniższe zdjęcia pochodzą z książki autorstwa Jerzego Smoleńskiego pt. "Cuda Polski". Widzimy tu początki zabudowy Kamiennej Góry. Nawet wtedy, gdy Gdynia dopiero się rozrastała, plaża już była oblegana, głównie przez mieszkańców. Zdjęcie prawdopodobnie zrobiono w weekend, bo tylko wtedy pracownicy budujący port i miasto mieli czas na odpoczynek - do tego darmowy.
Na początku XX wieku Orłowo było bardziej kojarzone z Sopotem - głównie ze względu na swój letniskowy charakter, ale też bliskość tej miejscowości, która była znacznie większa i bardziej rozwinięta od wsi Gdynia. Dopiero po dynamicznym rozwoju portu i miasta, Orłowo na dobre zostało częścią Gdyni nie tylko w administracyjnych dokumentach, ale też w świadomości mieszkańców i letników.
W 1921 roku Gdynia liczyła zaledwie 1 tys. 268 mieszkańców. Pięć lat później było ich już 12 tys.
Początkowo nadmorska zabudowa była bardzo ograniczona. W gruncie rzeczy nikt jeszcze nie wiedział, w jakim kierunku będzie rozwijał się port, a w jakim miasto. Trzeba było więc zaryzykować i jeśli ktoś podjął odważne decyzje, to z czasem wygrał wiele. Potomkowie tych śmiałków do dziś czerpią zyski z nieruchomości w doskonałej lokalizacji.
Także i port w pierwszej fazie rozwoju nie był zbyt efektowny. Zmieniało się to jednak w mgnieniu oka i w 1934 roku Port Gdynia był już największym w Europie pod względem przeładunków. Jego dynamiczny rozwój przerwała II wojna światowa.
Opinie (31)
-
2018-11-22 12:18
" Port Gdynia był już największym w Europie pod względem przeładunków " ?!? (15)
No to chyba jednak jest już lekka megalomania.
- 56 24
-
2018-11-22 12:43
chyba śledzi ! (1)
- 10 11
-
2018-11-22 15:23
spadaj na swój stadion zbudowany dla Hitlerjugend
- 10 7
-
2018-11-22 14:07
Czytaj ze zrozumieniem !! (1)
- 8 2
-
2018-11-25 13:32
rubli nie kasuje za czytanie czy rozumienie
tylko za wklejanie przekazu Moskwy
- 0 1
-
2018-11-22 14:18
"największym w Europie" (6)
To przesada.
Ale większy niż Gdańsk, Królewiec czy... Brema.
I "tylko" 3x mniejszy niż Antwerpia.
Poziom przeładunków z 1938 roku osiągnięto ponownie dopiero w 1990...- 22 2
-
2018-11-22 15:21
Antwerpia nie jest w Europie (2)
czytaj ze zrozumiemieniem
- 2 16
-
2018-11-22 15:52
To Belgia oderwała się od kontynentu i zostałą wyspą? (1)
- 14 2
-
2018-11-22 17:09
no ba
wyspa koło San Escobar.
Każdy pisior to wie.- 9 4
-
2018-11-22 20:05
Aaa tam (2)
W 1938 Gdynia wyprzedziła Gdańsk tyko o jakieś 10%, a pamiętajmy, że była polityczna presja, żeby polskie towary szły przez Gdynię.
Poziom przedwojenny osiagnięto duuużo wcześniej niz w 1990, no i pamiętajmy, że po wojnie mieliśmy 3,5-4 porty.
Może i śmiejemy się z tej gierkowskiej propagandy, ale np. w 1970 Gdańsk, Gdynia, Szczecin miały po około 10 mln ton (Szczecin więcej, Swinoujscie okolo 5)
W 1980 Gdansk ponad 20 (Port Pln), Gdynia 13, Szczecin 15 Swinoujscie 10)
Tak wiec nie przesadzajmy, a juz to zdanie o najwiekszym w Europie....
Serio nikomu sie nie zapalila lampka ze to przesada?
Mity polskie.- 5 0
-
2018-11-23 15:24
10%? raczej bliżej 20
co daje ponad 1,6mln ton -
Gdańsk 7,1
Gdynia 8,7
to zupełnie zrozumiałe, bo w Gdyni głównie wegiel a to masę robi. Handlowano głównie ze Szwecją (rudy żelaza) i stąd pewnie (wzorem Szczecina) były pomysły budowania w Gdyni huty aby surowce spotykały sie w połowie drogi. Jak wiemy, potem się pozmieniało. W tych porównaniach przeładunków nie ma większego sensu, bo porty miały (mają?) swoje specjalizacje i Gdańsk na tym sasiedztwie wcale sobie nie krzywdował.
Co do ilości przeładunków w Gdyni, masz rację, wartość z 38 roku przekroczono w roku 68. Dziwne ale z "epoki Gierka" niewiele danych można "na szybko" znaleźć. Wstydliwe porównania? ;) Ale chyba nie jest źle, bo pomimo wahań, globalnie wszystkim rośnie... ;)
"najwiekszym w Europie"
Wszystkim się zapaliła, stąd te pogaduchy. Największa to ponoć była stocznia w Gdyni a na pewno (przez chwilę) jej suwnica... Ale to chyba zupełnie inna historia.- 2 0
-
2018-11-30 12:44
Nie presja tylko hitlerowski Danzig
bojkotowal wymianę towarowa II RP.
- 0 0
-
2018-11-22 14:27
Cała ta propaganda sukcesu rodem z II RP (3)
Kraju, który był pogrążony w kryzysie, tragicznie biedny, skorumpowany i rządzony przez autorytarny reżim.
Olbrzymie bezrobocie i bieda. Analfabetyzm, niedożywienie, wysoka przestępczość i szerzące sie choroby.
Taka była II RP.- 23 14
-
2018-11-22 14:52
Tak jak w większosci europejskich państw (2)
- 9 3
-
2018-11-22 15:17
Nonsens. (1)
Poza Portugalią, Grecją, Hiszpanią, Irlandia, południowymi Włochami to pozostałe państwa europejskie były dużo lepiej rozwinięte.
- 6 5
-
2018-11-22 20:09
Wlochy i Hiszpania tez stały wyzej gospodarczo
W koncu to z Wloch juz przed wojna kupilismy licencje na fiata.
Budowali sobie pancerniki, krazowniki itp.
My nawet jednego pelnomorskiego statku nie zbudowalismy przed wojna, a wszystkie powazniejsze, niz kutry, okrety kupilismy za granica.
Batory z Pilsudskim tez kupiony we Wloszech - za wegiel.
Z drugiej strony trzeba pamietac, ze mielismy tylko 20 lat i bardzo niezdrowe otoczenie.- 9 0
-
2018-11-22 14:06
Gdynia piękna (2)
ale wioska wioską była i będzie :)) Gdynianin
- 40 37
-
2018-11-22 14:13
wioska to chyba tylko w mentalnosci... sa tam wszystkie minusy duzego miasta korki spaliny dziurawe drogi sypiace sie budynki itp
- 11 5
-
2018-11-25 13:34
taka wielka zazdrość
skąd taka zazdrość, skoro niby nie ma czego zazdrościć?
skąd ta ogromna zazdrość?
a może ta zazdrość ma jednak powody?- 1 1
-
2018-11-22 14:23
Ja słyszałem że kiedyś tej góry nie było, że została usypana jak miał powstać port w Gdyni. (1)
- 6 32
-
2018-11-22 16:46
usypana Kamienna Góra
Po co się chwalić swoją głupotą ?
Klify, w Orłowie i Jastrzębiej Górze
też usypane , pewnie przez komuchów.....- 8 1
-
2018-11-22 14:26
ten koleś z G0 NASA i G1 NASA (1)
już doprowadził do rozbiórki penthausu swojego sąsiada zza ulicy za zakrycie mu "panoramy na plażę i Zatokę Gdańską"?
- 16 7
-
2018-11-22 23:08
Nie penhausu, a nielegalnego betonowego kloca w budowie.
Samowolki, którą ex-bogaty sąsiad rozbierze, jak go będzie jeszcze stać. Albo się samo z(a)wali.
- 8 1
-
2018-11-22 14:26
malutko tych zdjęć (2)
nie ma jakichś większych zasobów? Przecież pooglądałabym z przyjemnością w wolnej chwili.
- 42 2
-
2018-11-22 23:10
Proponuję
poszperać na Fotopolska.eu, Skyscraper.com czy NAC.pl . Multum fotek.
- 3 0
-
2018-11-27 08:33
poszperać w księgarniach
- 0 0
-
2018-11-22 14:46
Piękny Hotel Różany Gaj na 1 zdjęciu...
jeden z pierwszych budynków na Kamiennej Górze.
- 28 0
-
2018-11-22 16:58
Dzisiaj to port boi się inwestować...
bo nie wiadomo w której części Gdyni zechce budować swoje apartamenty deweloper.
- 20 4
-
2018-11-22 17:42
(1)
szkoda czasu zeby rozpisywać się nad tą wioską , tam gdzie czlowiek nie przyjedzie to klimat i zapach jak na agrowczasach
- 3 29
-
2018-11-23 20:10
Krotkóterminowy najem z Gdańska się odezwał ?
- 3 0
-
2018-11-23 21:38
Szkoda ze tyle buractwa mieszka teraz na Kamiennej
- 12 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.