wiadomości

stat

Jesienne powroty, czyli bardzo krótki wypad nad morze w 1929 r.

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Wichry niespokojne potargały Gdańsk i Gdynię

300 aut miesięcznie miała produkować fabryka Forda w Gdyni. Choć w rozmowy zaangażował się rząd, z inwestycji nic nie wyszło. A wszystko przez wielki kryzys.



Kto wie, być może także z tego powodu do Gdańska wrócił w listopadowy dzień roku 1929 pewien gdański medyk nazwiskiem Hepner, "specjalista dla chirurgji i ortopedji"?

Dołączamy więc do pana doktora i wracamy wraz z nim.

Niestety nie koleją, bo w kasie na berlińskim dworcu są podobno jakieś problemy z biletami do Gdańska: że niby nie ma takiej miejscowości...

Może w tej sytuacji lepiej skorzystać z zimowej oferty Żeglugi Polskiej - wprawdzie kurs tylko do Gdyni, ale przynajmniej pewna miejscówka.

Nie ulega wątpliwości, że bilet ważny trzeba mieć w kieszeni, bo potem narzekanie na przeziębienie i zapalenie płuc, o czym przekonał się "pewien uczeń szkoły uzupełniającej w Polsce", któremu nie pomogło nawet to, że był terminatorem...

Jesteśmy więc w Gdańsku i usilnie myślimy, co ze sobą zrobić w te jesienne szarugi? Na ulicach niezbyt bezpiecznie, ciągle tylko manifestacje, bójki i... agresywne konie.

Zamiast więc szwendać się bez celu i narażać swe zdrowie na niebezpieczeństwo, zwłaszcza że w razie urazu o pomoc lekarską wcale niełatwo (wszak brać lekarska zajęta kupczeniem "środkami leczniczymi i innymi towarami aptecznymi" dla pacjenta czasu nie znajdzie), może lepiej poobcować trochę z kulturą?

Teatr Miejski-Gdańsk (lub, jak chcieliby kupujący bilety w Berlinie, Danziger Stadttheater) repertuar ma całkiem urozmaicony - znajdą tu coś dla siebie zarówno miłośnicy Szekspira w wersji śpiewanej, jak i rosyjskich klimatów w opracowaniu Mussorgskiego i Rimskiego-Korsakowa.

Po uczcie duchowej czas na ucztę kulinarną, na którą wraz z "Polonią" wybieramy się do Gdyni, gdzie pod koniec lat 20. następuje prawdziwy wysyp wszelkiego rodzaju śniadalni, restauracji tudzież innych przybytków powszechnej konsumpcji, oferujących wygłodniałym klientom "śniadania, obiady i kolacje po cenach bardzo zniżonych".



Zaspokoiwszy największy głód, możemy spokojnie porozmawiać "o dokowaniu okrętów", motorówek i... samochodów marki Ford.

Fabryka Forda w Gdyni, budowę której zapowiedział "p. Carlston, dyrektor zakładów Forda w Europie", miała już wkrótce "produkować 300 wozów miesięcznie". Niestety rozpoczynający się wielki kryzys skutecznie storpeduje te śmiałe plany.

Na razie jednak kryzys do Gdyni jeszcze nie dotarł i gdyńska "teraźniejszość" oraz przyszłość (zwłaszcza ta najbliższa, oświetlana nowymi światłami portowymi) rysują się w całkiem jasnych barwach.

Nie znaczy to jednak, że powinniśmy zapomnieć o przeszłości: może warto czasami zwolnić i udać się na spacer brzegami historycznego Oksywia, by "odruchowo się zatrwożyć widokiem morza" (i niekoniecznie pisać o tym w niezbyt wysokich lotów poezji)?

Albo nawet na spacer gdyńskimi ulicami, wszak nie są tak niebezpieczne jak gdańskie: no chyba że wieczorową porą wracacie z ostatniego kinowego seansu...



Źródło: "Gazeta Gdańska" nr 227 z 1 listopada 1929 r., nr 228 z 3 listopada 1929 r. i nr 230 z 6 listopada 1929 r., "Ilustrowany Kurier Codzienny" z 1 listopada 1929 r., "Światowid" nr 45 z 2 listopada 1929 r. "Dziennik Bydgoski" nr 249 z 27 października 1929 r., "Słowo Pomorskie" nr 256 z 6 listopada 1929 r." oraz "Tygodnik Ilustrowany" nr 45 z 9 listopada 1929 r. Skany pochodzą z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej, Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej, Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej, Jagiellońskiej Biblioteki Cyfrowej, Biblioteki Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej.

Opinie (29) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

kalendarz historyczny

1585 Przywilej Stefana Batorego dla Gdańska opis Najpierw cło palowe podniesiono o 100 proc., a potem podział dochodów z niego przeznaczono po połowie dla króla i miasta.

Sprawdź się

Kto był projektantem i kierownikiem budowy portu w Gdyni?