• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zabytkowy autobus Ikarus na linii 125, która kończy 60 lat

Michał Sielski
26 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przegubowy autobus Ikarus pojedzie trasą z 1981 roku. Przegubowy autobus Ikarus pojedzie trasą z 1981 roku.

Autobusowa linia 125 istnieje w Gdyni już 60 lat. Z tej okazji w środę, 27.05.2020 roku, na jej trasie pojawi się zabytkowy, przegubowy autobus Ikarus. W pierwszym kursie poprowadzi go kierowca pracujący do dziś w Gdyni, związany z tą linią przez 28 lat.



Pamiętasz czasy ikarusów kursujących po Trójmieście?

Autobus linii 125 pierwszy raz ruszył w trasę po Gdyni dokładnie 1.06.1960 roku.

- Gdyńska komunikacja miejska ma wieloletnią tradycję. W ubiegłym roku świętowaliśmy 90-lecie jej funkcjonowania w naszym mieście. Idziemy za ciosem i chcemy też przypomnieć mieszkańcom historię najważniejszych gdyńskich linii autobusowych i trolejbusowych - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - 60-lecie linii 125 to właśnie pierwszy z okolicznościowych jubileuszy, które będą symbolicznie obchodzone w Gdyni przy okazji okrągłych rocznic funkcjonowania danych linii.
Właśnie z tej okazji na ulice Gdyni wyjedzie w środę przegubowy autobus Ikarus 280. To ten model można było najczęściej spotkać na trasie linii 125 w latach 1981-1996.

Pięć kursów, jeden szczególny



W środę autobus pojedzie historyczną trasą, jaką przemierzał pod koniec 1981 roku. Wystartuje z pętli na Pogórzu Dolnym, przez ul. Wiśniewskiego, a później w centrum Gdyni ul. Wójta Radtkego (z powrotem ul. Jana z Kolna) do szpitala im. PCK w Redłowie. Odjazdy z Pogórza Dolnego o godz. 12:00, 13:30 i 15:00, natomiast ze Szpitala w Redłowie o godz. 12:45 i 14:15.

W pierwszym kursie za kierownicą zasiądzie pracujący do dziś kierowca, który był zmiennikiem kierowcy obsługującego linię 125 na stałe przez 28 lat - od 1968 do 1996 roku.

Pracownicy ZKM Gdynia przypominają, że w komunikacji miejskiej nadal jest obowiązek zasłaniania nosa i ust oraz zachowanie dystansu społecznego, a także limit pasażerów. W Ikarusie będzie mogło podróżować jednocześnie 42 pasażerów, w tym najwyżej 17 na miejscach siedzących.

Miejsca

Opinie (98) 8 zablokowanych

  • Liceum

    Od 89 roku jeździłam 125 takim Ikarusem przegubowym z Pogórza Dolnego z pętli na Wzgórze Maksymiliana, a później na pieszo do LO3. Uważałam że trasa 125 to wycieczkowa bo trwała prawie 50 min...

    • 8 0

  • Stare autobusy (2)

    Ja pamiętam jeszcze Sany, Autosany, Jelcze ogórki, czeskie Skody Karosy, Jelcze Pr 110, M 11 no i oczwiście Ikarusy 280 i 260. Jedno za czym tęsknię to to, że wtedy byłem pewny że autobus będzie prowadził Pan Kierowca......

    • 15 0

    • ogórek z przyczepą, to była frajda

      niby wolałem autobus bo klang silnika i manewry dźwignią zmiany biegów to młodych fanów motoryzacji przyciąga, ale spokój w przyczepie też miał swój urok

      • 4 0

    • teraz tez prowadza

      tylko kiedys slowo kierowcy bylo swiete. ludzie mieli wiekszy szacunek do 2 czlowieka a teraz ludzie ludziom sa najwiekszymi k....przykre...

      • 4 1

  • A popielniczki są?

    Czy autobus był modernizowany?

    • 4 1

  • Lubiłem te, ikarusy. .

    Mam 28 lat

    • 7 1

  • najbardziej kultowa trasa - 105 (2)

    Redłowo Szpital - Pierwoszyno Cmentarz.

    • 13 1

    • to nie kultowa (1)

      tylko to najlepsza linia :)j jak ktos zaniemoze-to do szpitala. jak ktos juz nie moze-to na cmentarz

      • 4 0

      • Najlepsze to 102 i 198. :)))

        • 0 0

  • Ikarus - zemsta bratniego narodu węgierskiego (2)

    • 1 12

    • (1)

      W momencie powstania był to jeden z lepszych autobusów na świecie.Rozwiązanie z silnikiem leżącym pomiędzy osiami i równym przebiegiem podłogi na całej długości nie było codziennością w ówczesnych autobusach.

      • 5 0

      • i wysokość podłogi od jezdni też nie...

        na wysokości pasa pasażera. i wielkie niewygodne schody

        • 0 0

  • Kielecka (1)

    Pamiętam jak ikarus na linii 150 leciał pod kielecką na Witomino , ledwo jechał ,trekotał jak traktor miało się wrażenie że nie podejdzie, a tu cyk i jeszcze zapas mocy. Piękna maszyna.

    • 12 0

    • Obłuże

      Dwa razy jechałem tym sprzętem pod górę z estakady, raz opona pękła, drugi raz zdechł w połowie, bo nie uciągnął ciężaru.

      • 0 0

  • Te koszmarne złomy sa przykładem jak koszmarne warunki jazdy mieli ludzie w PRL i jak bardzo zatruwały srodowisko

    Czarna chmura trującego dymu jaka się z niego wydobywała to przykre wspomnienia. Powinien na złom i niech go przetopią na cos pożytecznego. A jego przejazd przez miasto powinien być karany .Bo dla czyjegoś kaprysu szkody jakie zrobi dla środowiska jego przejazd będą ogromne.

    • 2 26

  • Numery. (1)

    26048...26025...26002....26012....26041...te ikarusy jeździły na linii 125.

    • 8 1

    • Marek dobra pamiec.

      • 1 0

  • Gdynia powinna zrobic 1-2linie zabytkowych autobusow. (2)

    Dac ikarusy, jelcze berieta ,ogorka,jakiegos krotkiego mercedesa ktore jezdzily albo neoplana .....jesli trolejbusy miec mozemy to czemu nie autobusy? a przejzdzka takim to i sentyment i frajda a takze nauka dla dzieciakow

    • 12 0

    • Bo władze Gdyni sa eko i nie. Aut trolejbus, aut nihil...

      • 0 0

    • Gdynia

      Mimo obietnic zezłomowała pierwszego Urbino 18. Do tego na żyletki poszedł Jelvzedes 5099 (też miał być zabytkiem) i O405.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki król przebywał w pobliżu Sopotu w majątku w Karlikowie?

 

Najczęściej czytane