- 1 Legenda Marynarki Wojennej ma 100 lat (5 opinii)
- 2 Trwają prace przy detalach dawnej kawiarni (22 opinie)
- 3 Jak minister Beck za ucho Gdańsk wytargał (27 opinii)
- 4 Wielka bijatyka, huzarzy i papugi (40 opinii)
- 5 Kopalnia bursztynu była w Gdyni (68 opinii)
- 6 W co wierzyliśmy w latach 90.? (119 opinii)
Gdański dworzec otwarto 120 lat temu
W środę, 28 października, mija dokładnie 120 lat od chwili oddania do użytku dworca, który funkcjonuje obecnie pod nazwą Gdańsk Główny. Jeden z najpiękniejszych tego rodzaju obiektów w Polsce przechodzi właśnie kapitalny remont, który ma celu przywrócenie mu pierwotnej formy. Zgodnie z harmonogramem remont powinien zakończyć się do grudnia 2021 r.
W tym stylu powstały także inne reprezentacyjne gmachy wybudowane na przełomie XIX i XX stulecia, np. siedziba Rady Miasta, siedziba gdańskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego czy nieistniejący hotel Danziger Hof.
W miejscu fosy i wałów
Dworcowy kompleks powstał według projektu trzech architektów: Alexandra Rüdella, Paula Thoemera i Georgia Cuny'ego, a jego budowa rozpoczęła się w 1894 r. Powstał na obrzeżach Starego Miasta, na terenach, na których znajdowała się część wałów obronnych oraz fosy.
- Główny budynek, jako część reprezentacyjna całego kompleksu dworcowego, nosił wówczas miano "budynku powitalnego". Obsługiwał on podróżnych przybywających do Gdańska, który wówczas był stolicą prowincji Prus Zachodnich. W budynku znajdowały się: wysoka hala z okienkami kasowymi, przechowalnia bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, wspólne poczekalnie dla klas I i II, jak również osobne dla klas III i IV, umywalnie, toalety, bufet, a nawet poczekalnia dla VIP-ów. Charakterystyczną cechą dworca była również dominanta architektoniczna w postaci prawie 50-metrowej wieży zegarowej, pełniącej wtedy również funkcję wieży ciśnień - informuje Magdalena Grosik z biura prasowego spółki PKP SA.
Czytaj również: Historia wieży Dworca Głównego PKP w Gdańsku
Pisaliśmy już w artykule o historii dworcowej wieży, że charakterystyczny kształt nie jest przypadkowy. Strzelisty hełm, u nasady którego znajdują się cztery małe, narożne wieżyczki, jest wariacją na temat zwieńczenia jednego z największych zabytków Gdańska, czyli kościoła św. Katarzyny.
Poważne uszkodzenia wiosną 1945 r.
Oddanie dworca do użytku nastąpiło 28 października 1900 roku, zaś oficjalne otwarcie dwa dni później. 120 lat później spółka PKP SA - do której należy dworzec - realizuje właśnie kapitalny remont obiektu, dzięki któremu odzyska on swój pierwotny wygląd. Warto pamiętać, że pod koniec II wojny światowej kompleks uległ poważnym uszkodzeniom, m.in. spłonęła wówczas hala główna.
Czytaj również: "Kuzyni" dworca Gdańsk Główny
- Zniszczenia odbudowano w latach 1947-1950 według planu inż. architekta Kamila Lisowskiego, który nie uwzględnił już spadzistych dachów nad północnym skrzydłem. Na przestrzeni lat pojawiło się wiele koncepcji przebudowy dworca. Kilkukrotnie jego wnętrze ulegało zniszczeniom albo kosmetycznym zabiegom upiększającym, niewiele mającym wspólnego z jego pierwotnym projektem. Dlatego obecna modernizacja dworca jest realizowana w oparciu o ścisłą współpracę z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Chodzi o to, żeby przywrócić obiektowi jego dawny blask - kontynuuje Grosik.
Jak zmieni się dworzec?
Renowacji są poddawane nie tylko sam budynek dworca, ale także jego najbliższe otoczenie, w tym elewacja 50-metrowej wieży oraz część tunelu podziemnego. Jednym z najbardziej widocznych postępów remontu jest nowe, wzorowane na oryginalnym pokrycie dachu. Z ulicy można dostrzec geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie.
- Ponadto historyczny wygląd odzyska stolarka okienna. W holu dworca odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe oraz oświetlenie wzorowane na historycznym. W wystroju holu interesującymi elementami będą zrekonstruowane witraże w wielkopowierzchniowych naświetlach hali głównej oraz kartusze pomorskich miast. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1 prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca - uzupełnia Grosik.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny jest dofinansowana ze środków unijnych. To największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zgodnie z harmonogramem prace remontowe powinny zakończyć się do grudnia 2021 r.
Zobacz kolorowy dach dworca z lotu drona
Miejsca
Opinie (100) 7 zablokowanych
-
2020-10-29 09:48
Podwale, Wały...
tak powinny wyglądać jak pierwsza pocztówka uwieczniła.
Wszystko do Bramy Wyżynnej do przebudowy lub wyburzenia.- 4 0
-
2020-10-29 10:33
dach
Kolorowy dach to lipa. Takiego nie było 120 lat temu.
- 4 2
-
2020-10-29 11:45
Romantyk
Piękne te kamienice, żeby tak się udało odtworzyć, ciąg tych budynków.
- 10 1
-
2020-10-29 12:07
Opinia (1)
Kogo się nie pytam to zawsze słyszę ze gdański dworzec to najbrzydszy dworzec... zwłaszcza przyjezdni
- 2 11
-
2020-10-29 14:36
Może jechali PKSem :P
- 1 0
-
2020-10-29 13:39
120 rocznica dopiero za 4 lata.
Dworzec oddano do użytku w 1904 roku.
- 2 0
-
2020-11-03 18:51
Nie pamiętam kiedy nie był w remoncie
- 1 1
-
2020-11-25 16:00
zapytanie
Kiedy w końcu doczekam się przejścia naziemnego do dworca. Co to ja szczur żebym po tunelach latał.
- 0 2
-
2021-01-07 12:28
xxx
dworzec bardziej lub mniej podobny do oryginału, ale co za ohydne budowle po drugiej stronie ulicy, spuścizna komuny
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.