• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański dworzec otwarto 120 lat temu

Rafał Borowski
28 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dworzec na fotografii z 1916 r. Żadna z widocznych w tle kamienic nie istnieje. Dworzec na fotografii z 1916 r. Żadna z widocznych w tle kamienic nie istnieje.

W środę, 28 października, mija dokładnie 120 lat od chwili oddania do użytku dworca, który funkcjonuje obecnie pod nazwą Gdańsk Główny. Jeden z najpiękniejszych tego rodzaju obiektów w Polsce przechodzi właśnie kapitalny remont, który ma celu przywrócenie mu pierwotnej formy. Zgodnie z harmonogramem remont powinien zakończyć się do grudnia 2021 r.



Jak często korzystasz z dworca PKP Gdańsk Główny?

Dworzec kolejowy przy ul. Podwale Grodzkie w Gdańsku - wówczas pod nazwą Danzig Hauptbahnhof - został wybudowany w stylu neorenesansowym, a dokładnie gdańskiego renesansu niderlandzkiego. Efekt ten osiągnięto m.in. poprzez połączenie czerwonej ceramiki z ozdobnymi detalami architektonicznymi wykonanymi z piaskowca.

W tym stylu powstały także inne reprezentacyjne gmachy wybudowane na przełomie XIX i XX stulecia, np. siedziba Rady Miasta, siedziba gdańskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego czy nieistniejący hotel Danziger Hof.

W miejscu fosy i wałów



Dworcowy kompleks powstał według projektu trzech architektów: Alexandra Rüdella, Paula ThoemeraGeorgia Cuny'ego, a jego budowa rozpoczęła się w 1894 r. Powstał na obrzeżach Starego Miasta, na terenach, na których znajdowała się część wałów obronnych oraz fosy.

- Główny budynek, jako część reprezentacyjna całego kompleksu dworcowego, nosił wówczas miano "budynku powitalnego". Obsługiwał on podróżnych przybywających do Gdańska, który wówczas był stolicą prowincji Prus Zachodnich. W budynku znajdowały się: wysoka hala z okienkami kasowymi, przechowalnia bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, wspólne poczekalnie dla klas I i II, jak również osobne dla klas III i IV, umywalnie, toalety, bufet, a nawet poczekalnia dla VIP-ów. Charakterystyczną cechą dworca była również dominanta architektoniczna w postaci prawie 50-metrowej wieży zegarowej, pełniącej wtedy również funkcję wieży ciśnień - informuje Magdalena Grosik z biura prasowego spółki PKP SA.
Czytaj również: Historia wieży Dworca Głównego PKP w Gdańsku

Pisaliśmy już w artykule o historii dworcowej wieży, że charakterystyczny kształt nie jest przypadkowy. Strzelisty hełm, u nasady którego znajdują się cztery małe, narożne wieżyczki, jest wariacją na temat zwieńczenia jednego z największych zabytków Gdańska, czyli kościoła św. Katarzyny.

Dworzec powstał w miejscu, gdzie znajdowały się dawne obwarowania: fosa i wały. W tle widoczny budynek przy ul. 3 Maja, w którym do niedawna siedzibę miał Urząd Pracy. Dworzec powstał w miejscu, gdzie znajdowały się dawne obwarowania: fosa i wały. W tle widoczny budynek przy ul. 3 Maja, w którym do niedawna siedzibę miał Urząd Pracy.

Poważne uszkodzenia wiosną 1945 r.



Oddanie dworca do użytku nastąpiło 28 października 1900 roku, zaś oficjalne otwarcie dwa dni później. 120 lat później spółka PKP SA - do której należy dworzec - realizuje właśnie kapitalny remont obiektu, dzięki któremu odzyska on swój pierwotny wygląd. Warto pamiętać, że pod koniec II wojny światowej kompleks uległ poważnym uszkodzeniom, m.in. spłonęła wówczas hala główna.

Czytaj również: "Kuzyni" dworca Gdańsk Główny

- Zniszczenia odbudowano w latach 1947-1950 według planu inż. architekta Kamila Lisowskiego, który nie uwzględnił już spadzistych dachów nad północnym skrzydłem. Na przestrzeni lat pojawiło się wiele koncepcji przebudowy dworca. Kilkukrotnie jego wnętrze ulegało zniszczeniom albo kosmetycznym zabiegom upiększającym, niewiele mającym wspólnego z jego pierwotnym projektem. Dlatego obecna modernizacja dworca jest realizowana w oparciu o ścisłą współpracę z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Chodzi o to, żeby przywrócić obiektowi jego dawny blask - kontynuuje Grosik.
Dworzec wkrótce po zakończeniu działań wojennych. Dworzec wkrótce po zakończeniu działań wojennych.

Jak zmieni się dworzec?



Renowacji są poddawane nie tylko sam budynek dworca, ale także jego najbliższe otoczenie, w tym elewacja 50-metrowej wieży oraz część tunelu podziemnego. Jednym z najbardziej widocznych postępów remontu jest nowe, wzorowane na oryginalnym pokrycie dachu. Z ulicy można dostrzec geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie.

- Ponadto historyczny wygląd odzyska stolarka okienna. W holu dworca odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe oraz oświetlenie wzorowane na historycznym. W wystroju holu interesującymi elementami będą zrekonstruowane witraże w wielkopowierzchniowych naświetlach hali głównej oraz kartusze pomorskich miast. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1 prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca - uzupełnia Grosik.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny jest dofinansowana ze środków unijnych. To największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zgodnie z harmonogramem prace remontowe powinny zakończyć się do grudnia 2021 r.

Zobacz kolorowy dach dworca z lotu drona

Miejsca

Opinie (100) 7 zablokowanych

  • Na zadaszeniu peronow jest dachowka a nie papa jak kłamał konserwator (1)

    Natychmiast zrobić dachowke na koszt konserwatora ktory zmusił do robienia papy

    • 3 2

    • To jest bardziej grafika na podstawie zdjęcia - a nie fotografia pokazująca rzeczywisty wygląd dworca. Wtedy zdjęć kolorowych nie było i je poprawiano, by były "ładniejsze".
      Popatrz na zdjęcie po zniszczeniach wojennych - żadnej dachówki tam nie ma.

      • 2 0

  • Ladne sa Niemieckie dworce ten we Wroclawiu chyba najladniejszy. (2)

    • 9 8

    • A co polskie?

      • 1 0

    • naucz się "patrioto" zasad języka ojczystego

      • 0 0

  • A ja się cieszę

    Ten dworzec to jeden z symboli Gdańska. Jestem gdańszczaninem z dziada pradziada i jestem dumny, że odzyska blask. Miasto jak i dworzec przeszło wiele wichrów historii. Ale to nasza historia. Wspólna. Gdańszczan.

    • 9 0

  • Fallen

    Georg Cuny jak już!!!!

    • 1 0

  • Ciekawe czy mc donalda ponownie odtworzą???wolalbym cos ekskuzywniejszego (1)

    • 3 3

    • czyli mc Donald plus

      • 0 0

  • Dlaczego (1)

    Dlaczego na mapach google , zbliżając widok na dworzec kolejowy w Gdańsku nie ma na mapie loga PKP a jest logo DB - Deutsche Bahn - czyli nazwa Niemieckich linii kolejowych. Czy to nie jest skandaliczne?

    • 6 3

    • faktycznie!

      Pewnie z tego samego powodu, dla którego w pewnym czasie remontowane składy Regio zaczęto małować na czerwono... ;)

      • 0 0

  • Japończycy zbudowali taki sam budynek w swoim kraju, po tym jak zobaczyli go u nas:) Warto dodać, że ma on kształt lokomotywy.

    • 1 0

  • (2)

    Jedynym słusznym rozwiązaniem było by puszczenie podwala grodzkiego w tunel jak np. Wisłostrada w Warszawie. Wtedy mogłyby zostać odbudowane utracone kamienice oraz reprezentacyjny plac naprzeciwko dworca.

    • 10 0

    • taki był pomysł w 1992, ale nie wykonano tego (1)

      • 1 0

      • pomysł był

        ale nie było i nie ma na to kasy.
        Łatwiej zadekretować, że mamy jeżdzić na rowerach oraz namalować przejścia...
        A ludzie, z rozpaczy, zrezygnują z samochodów...

        • 0 0

  • Najbrzydsze

    To jest forum od strony starego miasta. Jakieś klocki,namioty - tragedia... Poza tym ten stary dworzec powinien być rozbudowany, w takim samym stylu jak powstał tylko ze 4 razy większy. Gdańsk zasługuje na potężny dworzec, taki jak np we Wrocławiu

    • 2 0

  • Warto solidnie budować.

    Dworzec 120 lat temu robił wielkie wrażenie i dziś, jak ktoś pierwszy raz przyjeżdża do Gdańska pociągiem, dworzec robi wrażenie. Jak się coś solidnie zbuduje wg. dobrego projektu, to służy pokoleniom. Jest to przykład, że duże pieniądze włożone w infrastrukturę pracują przez dekady, a nawet wieki. Co by nie powiedzieć, ale władze XIX w. Gdańska miały rozmach.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Majówka z Twierdzą Wisłoujście

35 zł
w plenerze, wykład / prezentacja, warsztaty, pokaz

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jan Heweliusz był autorem książki i twórcą dziedziny zwanej:

 

Najczęściej czytane