- 1 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (83 opinie)
- 2 Zajrzyj do międzywojennych witryn (39 opinii)
- 3 Czemu już nie ma takich imprez? (68 opinii)
- 4 Podróż koleją z Gdyni do Szwecji (7 opinii)
- 5 Morze odkryło tajemniczą łódź (62 opinie)
- 6 Willa słynnego "morskiego" malarza (154 opinie)
Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
porównać
Podczas gdy trwają prace nad nowelizacją Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus, zaglądamy do podobnego dokumentu sprzed 24 lat. Gdańsk w marzeniach ówczesnych władz, urzędników i urbanistów miał zyskać kilka linii SKM, nowe układy drogowe, a jednocześnie stać się "dominującym miastem północnej Polski".
Już na wstępie należy odnotować, że dokument ten powstał nie tylko w okresie dynamicznych zmian gospodarczo-społecznych, ale także ważnych wydarzeń politycznych w Gdańsku.
Funkcję prezydenta miasta pełnił wówczas od czterech lat Tomasz Posadzki, zaś Paweł Adamowicz piastował w momencie przyjęcia dokumentu funkcję przewodniczącego Rady Miasta Gdańska.
Trójmiasto roku 2020: autostrady i linie SKM. Wizja aglomeracji sprzed pół wieku
Prezydentem Gdańska Adamowicz został zaledwie kilka miesięcy później - po wyborach samorządowych jesienią 1998 r. Dla Adamowicza była to wówczas pierwsza kadencja prezydenta i zarazem ostatnia, kiedy o jego wyborze decydowali radni miasta, a nie mieszkańcy (bezpośrednie wybory prezydenta wprowadzono w 2002 r.).
Od przemysłu do handlu wielkopowierzchniowego i usług
Z punktu widzenia zagospodarowania przestrzennego koniec lat 90. dla Gdańska oznaczał przede wszystkim wkroczenie handlu wielkopowierzchniowego. Tylko w 1998 r. otwarto aż trzy duże centra handlowe:
- Auchan przy ul. Szczęśliwej (23 marca),
- Ikea przy ul. Złota Karczma (22 kwietnia) - po wcześniejszym przeniesieniu sklepu z Oliwy,
- Geant (obecnie Auchan) przy ul. Spacerowej (18 listopada).
Ponadto za kwotę 40 mln zł od Gdańska w 1998 r. grunt naprzeciwko najdłuższego falowca przy ul. Obrońców Wybrzeża nabył koncern Leclerc, który planował budowę ogromnego centrum handlowego. Ostatecznie w wyniku licznych protestów inwestycję znacznie zmniejszono, przeznaczając pozostałą część terenu pod wysoką zabudowę mieszkaniową.
Protesty trwały też w Osowej, gdzie mieszkańcy z jednej strony nie chcieli kładki nad obwodnicą do wspomnianego hipermarketu Geant (w ostatnich miesiącach rozpoczęli starania na rzecz jej realizacji), a z drugiej protestowali przeciwko budowie centrum rolno-spożywczego Renk (otwartego w maju 1999 r.).
Mieszkańcom udało się natomiast skutecznie oprotestować budowę hipermarketu Carrefour na tzw. Wyspie Piecewskiej (dzisiaj stoją tu wieżowce osiedla Centralpark. Carrefour powstał nieco dalej - przy ul. Schuberta) oraz Makro przy ul. Czarny Dwór (na terenie tym powstało osiedle Jelitkowski Dwór. Makro zbudowało hurtownię w Przejazdowie naprzeciwko rafinerii).
Budowa nowego Gdańska naprzeciwko dworca i terenach po SG
W centrum Gdańska w 1998 r. oddano do użytku kompleks City Forum i zarazem zamknięto obiekt "Krewetki", który następnie wyburzono i postawiono wielosalowe kino z częścią handlowo-usługową (nieczynne od 2018 r.).
Tak mogło wyglądać City Forum. Obiekt zestarzał się przez 25 lat
Pozostając w centrum Gdańska, należy odnotować początki myślenia o uwolnieniu terenów postoczniowych pod realizację zabudowy na Młodym Mieście. To wtedy grunty trafiły do spółki Synergia 99, która miała koordynować ambitny projekt wzniesienia nowej dzielnicy.
Ile województw w Polsce oraz początki internetu
W tematyce dyskusji ogólnopolskich, ale niezwykle ważnej dla samorządu, należy wspomnieć o sporze dotyczącym nowego podziału administracyjnego kraju. Początkowo zakładano utworzenie 12 województw, zaś Trójmiasto wraz z Bydgoszczą i Toruniem miało wchodzić w skład Pomorza Nadwiślańskiego. Ostateczny kształt podziału administracyjnego po wielu sporach zyskał aprobatę prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w lipcu 1998 r.
Jako ciekawostkę pokazującą, jak wiele zmieniło się w naszym codziennym życiu, odnotujmy start doskonale znanej wyszukiwarki Google w 1998 r. W ujęciu lokalnym możemy pochwalić się rozpoczęciem działalności portalu Trojmiasto.pl - wówczas jeszcze pod nazwą Trójmiejski Serwis Informacyjny.
Dodajmy, że w Gdańsku w tym czasie na 100 mieszkańców przypadało zaledwie 27 abonentów telefonii stacjonarnej, a dostęp do Internetu opierał się głównie o modem telefoniczny (usługa ta uruchomiona została przez Telekomunikację Polską w 1996 r.). Neostradę, czyli ofertę stałego łącza wprowadzono na rynek dopiero w 2001 r., przy czym początkowo tylko w Warszawie.
Gdańsk jako silna i atrakcyjna baza turystyczna
Dla autorów Strategii Rozwoju Gdańska wszystkie te wydarzenia i postęp technologiczny dawały nadzieję na dynamiczny rozwój miasta w kolejnych latach. Choć na horyzoncie widoczne były pierwsze problemy gospodarcze związane z masowym zamykaniem zakładów przemysłowych, istniało przekonanie, że możliwe jest błyskawiczne przestawienie rynku pracy na handel i usługi.
Z tego powodu w Strategii Rozwoju Gdańska z 1998 r. duży nacisk położono na rozwój sektora niezwiązanego już z przemysłem i produkcją, lecz handlem oraz turystyką:
- w Śródmieściu postulowano dogęszczenie tkanki i utworzenie na Wyspie Spichrzów "wyspy tradycji" zdefiniowanej jako "odtworzenie obiektów i atmosfery z dawnych lat z funkcją mieszkaniową oraz handlową, a także obsługi turystyki i biznesu",
- na uwolnionych przez Stocznię Gdańską terenach postoczniowych (Młodego Miasta) oprócz wzniesienia nowoczesnego "city" przewidziano budowę Dworca Morskiego - główne z myślą o obsłudze zagranicznego ruchu turystycznego,
- promocji ruchu "Solidarność" miało służyć muzeum w sali BHP (ostatecznie powstał zupełnie osobny gmach Europejskiego Centrum Solidarności),
- na Biskupiej Górce postulowano przekształcenie gmachu dawnego schroniska młodzieżowego, wykorzystywane po dziś dzień przez policję, na obiekt hotelowy,
- w Brzeźnie zaproponowano budowę aquaparku, a dokładnie centrum rekreacyjnego z basenami, urządzeniami sportowymi i leczniczymi (dodajmy, że molo w Brzeźnie otwarto w 1996 r.).
Przełomowe podejście do myślenia o rozwoju transportu
W zakresie transportu przewidywano wzrost wskaźnika motoryzacji, lecz jako priorytet zdecydowano się traktować komunikację miejską w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju.
Co znamienne, prawie ćwierć wieku temu odniesiono się przy tym do interpretacji naukowej, zgodnie z którą podstawą takiego rozwoju jest zaspokojenie potrzeb współczesnych mieszkańców bez naruszania możliwości zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń.
Innymi słowy podstawą zrównoważonego rozwoju musi być rezygnacja z "rabunkowego" wykorzystania środowiska bez myślenia o przyszłych pokoleniach na rzecz rozsądnej gospodarki co najmniej niepogarszającej istniejącego stanu środowiska.
Takie podejście do myślenia o transporcie i szerzej planowaniu przestrzennym w tamtym czasie było czymś nowym i przełomowym w Polsce. Wciąż dominował bowiem pogląd z epoki modernizmu o potrzebie zapewnienia maksymalnego komfortu dla ruchu indywidualnego.
Czytaj też:
Historia narodzin blokowisk i falowców
porównać
- stymulowanie rozwoju obszarów wielofunkcyjnych, ograniczających codzienne przejazdy na długie odległości,
- uzależnienie wydania zgody na realizację zabudowy od oceny jej wpływu na ruch,
- rozwijanie form obsługi mieszkańców, ograniczających potrzebę dokonywania podróży (w Strategii nie wskazano jednak jeszcze na potencjał internetu w tym zakresie),
- budowę sieci dróg rowerowych,
- eliminowanie barier przestrzennych powodowanych przez drogi i kolej,
- realizację inteligentnego systemu sterowania ruchem,
- modernizację taboru transportu zbiorowego.
Rozwój systemu transportu zbiorowego do 2010 r.
Zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju Gdańska do 2010 r. w zakresie transportu zbiorowego przewidywano:
- budowę trasy tramwajowej na Chełm (otwarcie nastąpiło w 2007 r.) z połączeniem z ul. Kartuską (do dzisiaj niezrealizowane),
- rozbudowę układu tramwajowego w Śródmieściu (udało się zmodernizować torowiska, lecz nie powstała trasa przez ul. Nową Wałową),
- rozbudowę dworca autobusowego (obecnie trwa procedura zmiany planu zagospodarowania),
- modernizację układu tramwajowego w Brzeźnie i Nowym Porcie (udało się tylko częściowo, ale dzięki temu odstąpiono od likwidacji pętli ulicznych w Nowym Porcie),
- budowę zajezdni na Stogach i Szadółkach (zrezygnowano na rzecz zajezdni na Ujeścisku),
- rozbudowę pasażerskich węzłów integracyjnych przy dworcach PKP Gd. Główny, Wrzeszcz, Oliwa i przystanku SKM Przymorze (nie udało się wykonać żadnych zmian przed 2010 r.),
- utworzenie węzłów przesiadkowych na pętlach tramwajowych (zrealizowano na Chełmie, z pętli Siennicka zrezygnowano, Siedlce zmodernizowano w 2015 r.),
- przedłużenie linii SKM do przystanku Gdańsk Śródmieście (oddany do użytku w 2015 r.),
- zakup nowych tramwajów i autobusów (proces ten trwa nieprzerwanie od lat),
- wymianę taboru SKM (dopiero w 2016 r. wprowadzono dwa nowe składy).
Jakie drogi miały powstać do 2010 r.?
W zakresie układu drogowego z terminem realizacji do 2010 r. wpisano następujące zadania:
- zakończenie budowy Podwala Przedmiejskiego i modernizację ul. Elbląskiej jako tzw. Trasy Warszawskiej (zrealizowano w zakresie Podwala Przedmiejskiego),
- przedłużenie al. Armii Krajowej do obwodnicy (zakończono w 2012 r.),
- przebudowa ul. Słowackiego (odcinek leśny poszerzono w 2000 r., tzw. miejski odcinek we Wrzeszczu oddano do użytku w 2012 r.),
- budowa węzła Owczarnia na obwodnicy (zrealizowano wraz z otwarciem centrum Renk),
- przebudowa ul. Łostowickiej (zakończono w 2011 r.),
- budowa mostu wantowego nad Martwą Wisłą z dojazdami w ramach Trasy Sucharskiego (oddano do użytku w 2001 r.),
- przebudowa ul. Spacerowej od ul. Opackiej do obwodnicy (niezrealizowana do dzisiaj),
- przebudowa węzła Śródmieście (wykonano w ramach budowy centrum handlowego Forum Gdańsk otwartego w 2018 r.),
- przebudowa ul. 3 Maja (jw.) oraz budowa Drogi Czerwonej od ul. 3 Maja do Traktu Św. Wojciecha (zrealizowano częściowo w formie tzw. Nowego Podwala Grodzkiego),
- budowa Drogi Czerwonej odcinek Hallera - Nowa Kościuszki lub Hallera - pl. Komorowskiego (niezrealizowane),
- budowa Nowej Kościuszki na odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej (zrealizowano w ramach Trasy Słowackiego w 2012 r.),
- budowa ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem (niezrealizowane),
- budowa ul. Nowej Wałowej z mostem przez Motławę (zrealizowane tylko na odcinku Brama Oliwska - Rybaki Górne w 2014 r., pokonanie Motławy planowany jest obecnie w formie tunelu).
Czytaj też:
Który wariant buspasa na ul. Spacerowej najlepszy?
Jak będzie wyglądała Nowa Wałowa? Pierwsze koncepcje przestrzenne
Trasy drogowe, które nigdy nie powstaną
W docelowym układzie drogowym zawarto jednak znacznie ambitniejsze założenia, z których ostatecznie zrezygnowano w kolejnych, latach m.in.:
- budowę Trasy Portowej przez Stogi,
- wyprowadzenie ul. Nowej Wałowej aż do Obwodnicy Południowej,
- budowę Małej Obwodnicy Południowej,
- realizację Nowej Abrahama aż do Pruszcza Gdańskiego,
- połączenie Nowej Politechnicznej z ul. Kartuską (Trasą W-Z).
Szybka Kolej Miejska dookoła i w poprzek miasta
Także układ kolejowy Szybkiej Kolei Miejskiej przewidywał znaczną rozbudowę (w dużej mierze była to kontynuacja założeń z okresu PRL):
- wzdłuż pasa nadmorskiego planowano budowę Przymorskiej SKM,
- linia do Nowego Portu miała być przedłużona przez Martwą Wisłą na Stogi (Port Północny), a stamtąd przez Olszynkę do Gdańska Głównego, tworząc ring kolejowy,
- rezerwowano wciąż grunty pod linię kolejową przez Południe aż do lotniska i Osowej (obecnie pomysł reaktywowano w zmienionej formie jako Południowa PKM),
- przez teren Maćków planowano przeprowadzić linię do Pruszcza Gdańskiego,
- w stosunku do planów z okresu PRL zrezygnowano natomiast z tzw. Wschodniej SKM, czyli w kierunku Żuław i Elbląga (pomysł ten wrócił w opracowaniach na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego).
Ambitne plany i brutalne zderzenie z rzeczywistością
Ambitne założenia autorów Strategii Rozwoju Gdańska z 1998 r. bardzo szybko zweryfikowało życie. W momencie prac nad dokumentem stopa bezrobocia od kilku lat stopniowo malała z poziomu 16,9 proc. w 1994 r. do 9,5 proc. w 1998 r. Jednak już kilka lat później wzrosła do rekordowego poziomu aż 20,7 proc. w 2003 r.
Problemy społeczno-gospodarcze, masowa likwidacja miejsc pracy, upadek regionalnego transportu zbiorowego (w tym likwidacja połączeń kolejowych i PKS) przyczyniły się do całkowitego przemodelowania polityki przestrzennej w Gdańsku w kolejnych latach.
Próba rozruszania gospodarki liberalnym prawem
Już w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2001 r., a następnie nowych planach zagospodarowania, zaś na szczeblu krajowym w nowym prawie z zakresu planowania przestrzennego, znaczny nacisk położono na zapisy sprzyjające inwestorom prywatnym i deweloperom.
Jednocześnie z dokumentów masowo wykreślano szereg układów komunikacyjnych (w tym Południową SKM), wychodząc z założenia, że nigdy nie uda się osiągnąć rozwoju przestrzennego i gospodarczego, jaki kreślono jeszcze w latach 70. XX wieku i powielano w kolejnych dokumentach planistycznych w następnych latach. Celem stało się wówczas przezwyciężenie problemów gospodarczych z przełomu wieków.
Współcześnie liberalne prawo i liberalne plany zagospodarowania są jedną z największych bolączek w planowaniu przestrzennym, choć jeszcze ćwierć wieku temu upatrywano w nich szanse na ograniczenia skali bezrobocia oraz rozwiązanie problemu głodu mieszkaniowego po upadku komunalnego i spółdzielczego systemu budowy mieszkań.
Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa
Nadzór merytoryczny nad dokumentem sprawował prezydent Gdańska Tomasz Posadzki, zaś głównym projektantem i koordynatorem był Jerzy Kotkowski - ówczesny naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego.
W przygotowanie dokumentu, będącego zestawieniem cyklu opracowań, zaangażowanych było łącznie ok. 40 osób - urzędników, pracowników naukowych, projektantów oraz urbanistów.
Opinie (141) ponad 10 zablokowanych
-
2022-06-26 18:52
Opinia wyróżniona
(7)
Tak sie konczy brak myslenia i przewidywania w dalszej perspektywie. Zeby tylko zalatac owczesne problemy z bezrobociem, poluzowano prawo, co oczywiscie bezwzglednie wykorzystali deweloperzy, cwaniacy, czesto szemrani biznesmeni. Jak to mowia, nastapilo przegiecie w druga strone, tzw robta, co chceta. No i robia, oj, robia rzadza miastem, przy aprobacie urzednikow i kulawego prawa.
- 150 11
-
2022-06-27 12:00
a pis chce wszystko zniszczyc i obrucic w ruine tylko poto zeby sie przy korycie utrzymac (1)
- 3 6
-
2022-06-27 12:08
Fajna ta opozycja, taka niezbyt mądra.
- 7 2
-
2022-06-27 10:27
"często"
to bardzo mało powiedziane...
- 3 0
-
2022-06-26 23:14
Zle myslisz (3)
Lepsze luźne prawo niz gąszcz biurokratycznych przepisów. A deweloperzy i biznesmeni to bardzo ważna część gospodarki przyczyniająca się do rozwoju. Jesli maja kłopoty z prawem, powinno sie miec pretensje do kulawego systemu sprawiedliwości.
- 8 20
-
2022-06-27 03:21
Niestety ale liberalizm musi mieć swoje granice (2)
Inaczej doprowadza on do sytuacji takich, jak zmowy cenowe. Na tym zarabia garstka oligarchii, a reszta jest dymana
- 21 0
-
2022-06-27 14:49
czyli model latynoamerykański albo rosyjski (1)
Gdzie niewielkie grupy żerują na państwie "jak na swoim", zgarniając zyski a koszty pozostawiając państwu. Czyli nam.
To główna cecha "liberalizmu" propagowanego przez kręgi KLD i Uniwersytetu Gdańskiego...
Decydować a pozbyć się się odpowiedzialności i ryzyka...- 4 2
-
2023-02-09 09:21
co? przecież opisujesz współczesny liberalizm etatystyczny
- 2 0
-
2022-06-26 19:57
Opinia wyróżniona
Pomysł na trasę tramajową wzdłuż dzisiejszej Armii Krajowej ..... (1)
powstał w latach 70-tych XX wieku.
- 91 3
-
2022-06-27 00:30
Pomysł owszem
Ale nie wahano się, aby go realizować, choć falstart z wycięciem zwrotnicy w kierunku AK mial miejsce!
- 6 0
-
2022-06-26 18:36
Opinia wyróżniona
(6)
I takie podsumowanie powinno być robione co 10 lat, aby na jego podstawie rozliczyć władze miasta.
- 195 7
-
2022-06-27 00:20
po kazdej kadencji
Obowiazkowo.
Przeciez to ludzie, ktorym powierzamy nasza wlasnosc w zarzad...- 14 0
-
2022-06-26 21:39
Chyba co 2 lata.
Śmiech
- 8 3
-
2022-06-26 20:55
(1)
Rozliczycie w komentarzach na t.pl i do tego w sumie się nadajecie oprócz tarcia chrzanu. Wystraszone ze skulonym ogonem kundle na smyczy będą rozliczać buahaha, koń by się uśmiał.
- 4 20
-
2022-06-27 00:31
Tak kacperku, szczekaj głośniej!
Dobry kacperek!
- 5 12
-
2022-06-26 18:39
(1)
Nikt nie odpowiada za decyzje.Gdyby tak było to by się włodarze starali....
- 32 4
-
2022-06-27 00:23
znajdz paragrafy, ktore okreslaja odpowiedzialnosc samorzadowcow..
a "co nie jest zabronione, jest dozwolone (Jaruzelski)".
- 8 2
Wszystkie opinie
-
2022-06-26 18:13
(7)
Po co to zdjęcie Pana prezydenta z siekierą jak rombie drzewo. Pan prezydent kochał drzewa, pszyrode i naturę i kochał zieleń.
- 18 48
-
2022-06-26 18:19
zieleń
taką drukowana najbardziej.
- 28 7
-
2022-06-26 18:36
Właśnie widać na zdjęciu
- 14 4
-
2022-06-26 19:05
(3)
Romb to figura geometryczna.
- 11 1
-
2022-06-26 19:07
(2)
Figura to taka aktorka, co grała w Krzyżakach Izabelę Łęcką
- 12 7
-
2022-06-26 20:25
(1)
Krzyżaki to takie pająki
- 9 1
-
2022-06-27 10:47
Pająki to takie cwaniaki. Jak tu coś złowić, a się nie narobić
Siedzi taki i tylko czeka, aż coś mu wpadnie.
- 2 0
-
2022-06-26 21:49
i mieszkania :)
- 11 1
-
2022-06-26 18:18
(2)
Służbę zdrowia uzdrowił Arłukowicz...I zlikwidował 30% szpitali.
Svensson- 40 26
-
2022-06-26 22:03
a kto miał w tych szpitalach pracować , same budynki nie leczą
- 4 5
-
2022-06-26 22:11
przecież Pisuar powiedział ,że gdy chcą lekarze wyjechać za granicę to niech wyjeżdzają i oni to zrobili ,a same budynki
szpitalne to chyba nie leczą
- 6 4
-
2022-06-26 18:19
(8)
Liberalne...tzn jakie..takie cuda obiecywał słońce...co z tego wyszło każdy wie.
- 25 11
-
2022-06-26 19:09
A teraz
Mamy prawo i inflację 20% dobra robota dobijmy do 50%
- 8 7
-
2022-06-26 19:32
100.000 mieszkań miało już stać od dwóch lat (4)
PKS-y miały jeździć do każdej wsi. I co tam jeszcze pisowcy naobiecywali!
- 11 6
-
2022-06-26 19:37
(3)
PoKo obiecało 500 spraw...zrealizowało 2....obniżka zasiłku pogrzebowego i podwyzka wieku emerytarlnego co przyklepał bul.
- 10 10
-
2022-06-26 22:02
Smiać mi sie chce jak Pisuary piszą ,ze tak żle było za Po ,ale Pis obiecywał ,ze będzie prawo i sprawiedliwość i co (1)
też kradną , kombinują , jesteś albo głupi ,albo naiwny , albo cieniutko manipulujesz
- 5 5
-
2022-06-26 23:09
Problem jest w tym, że jest inaczej
I dlatego Platforma przegrywa wybory, co powoduje jej wściekłość. Platforma tolerowała złodziei i aferzystów w swoich szeregach. Jak powiedział Neumann " swoich będziemy bronić do upadłego" Kaczyński nie toleruje przestępców w swoich szeregach i gdy ktoś taki pojawi się, zostaje usunięty z PiS
- 5 2
-
2022-06-26 23:01
sven
teraz obiecano ci setki tysiecy mieszkań i miliony aut elektrycznych których nie ma i nie będzie a ty dalej pchasz swój wózek ziejesz jadem na trójmieście
- 1 6
-
2022-06-26 20:03
Chcieliście wolnego rynku to macie
- 3 1
-
2022-06-26 22:56
dr svencjusz
cały czas twierdzę że ty to dawny the bill bo to ten sam charakter pisma, myślenia i wypowiadania się . Jeśli mam rację to zamilknij bo twoje problemy z poruszaniem się odbijają się na twoim umyśle. Jeśli mam rację to przykro mi z powodu twojej sytuacji ale ona nie zwalnia cię z logicznego myślenia więc lepiej jak przestaniesz komentować
- 0 2
-
2022-06-26 18:36
Opinia wyróżniona
(6)
I takie podsumowanie powinno być robione co 10 lat, aby na jego podstawie rozliczyć władze miasta.
- 195 7
-
2022-06-26 18:39
(1)
Nikt nie odpowiada za decyzje.Gdyby tak było to by się włodarze starali....
- 32 4
-
2022-06-27 00:23
znajdz paragrafy, ktore okreslaja odpowiedzialnosc samorzadowcow..
a "co nie jest zabronione, jest dozwolone (Jaruzelski)".
- 8 2
-
2022-06-26 20:55
(1)
Rozliczycie w komentarzach na t.pl i do tego w sumie się nadajecie oprócz tarcia chrzanu. Wystraszone ze skulonym ogonem kundle na smyczy będą rozliczać buahaha, koń by się uśmiał.
- 4 20
-
2022-06-27 00:31
Tak kacperku, szczekaj głośniej!
Dobry kacperek!
- 5 12
-
2022-06-26 21:39
Chyba co 2 lata.
Śmiech
- 8 3
-
2022-06-27 00:20
po kazdej kadencji
Obowiazkowo.
Przeciez to ludzie, ktorym powierzamy nasza wlasnosc w zarzad...- 14 0
-
2022-06-26 18:39
POmineliście najważniejsze (4)
Inwestycje w naście mieszkań pana Prezydenta.
- 53 21
-
2022-06-26 18:50
(2)
Zaraz skasują...niewygodna prawda boli.
- 16 9
-
2022-06-26 19:33
Tam.. mieszkania (1)
Pałace Obajtka za państwową kasę liczcie tępe roszczeniowe dziadostwo.
- 9 9
-
2022-06-27 22:48
Od mieszkań Adamowicza się zaczęło, a skoro nikomu to nie przeszkadzało to znalazł się Obajtek z pałacami.
- 0 1
-
2022-06-26 20:42
inwestycje na kredyt wzięte pod hipotekę, trollu parkingowego
- 3 4
-
2022-06-26 18:50
(1)
1997 rok. Pracowałem już drugi rok chodząc jeszcze do szkoły. Piękne czasy. Choć niebezpieczne.
- 26 3
-
2022-06-26 19:29
Nie były az tak złe.
Grunt to nie prowadzić biznesu w branży gastronomiczno, hurtowniczo, rozrywkowej, chyba że się dogadało z ludźmi od ochrony (na czym o ironio losu, wielu nie wyszło aż tak źle), albo nie szpanować pieniędzmi na prawo i lewo.
- 12 0
-
2022-06-26 18:52
Opinia wyróżniona
(7)
Tak sie konczy brak myslenia i przewidywania w dalszej perspektywie. Zeby tylko zalatac owczesne problemy z bezrobociem, poluzowano prawo, co oczywiscie bezwzglednie wykorzystali deweloperzy, cwaniacy, czesto szemrani biznesmeni. Jak to mowia, nastapilo przegiecie w druga strone, tzw robta, co chceta. No i robia, oj, robia rzadza miastem, przy aprobacie urzednikow i kulawego prawa.
- 150 11
-
2022-06-26 23:14
Zle myslisz (3)
Lepsze luźne prawo niz gąszcz biurokratycznych przepisów. A deweloperzy i biznesmeni to bardzo ważna część gospodarki przyczyniająca się do rozwoju. Jesli maja kłopoty z prawem, powinno sie miec pretensje do kulawego systemu sprawiedliwości.
- 8 20
-
2022-06-27 03:21
Niestety ale liberalizm musi mieć swoje granice (2)
Inaczej doprowadza on do sytuacji takich, jak zmowy cenowe. Na tym zarabia garstka oligarchii, a reszta jest dymana
- 21 0
-
2022-06-27 14:49
czyli model latynoamerykański albo rosyjski (1)
Gdzie niewielkie grupy żerują na państwie "jak na swoim", zgarniając zyski a koszty pozostawiając państwu. Czyli nam.
To główna cecha "liberalizmu" propagowanego przez kręgi KLD i Uniwersytetu Gdańskiego...
Decydować a pozbyć się się odpowiedzialności i ryzyka...- 4 2
-
2023-02-09 09:21
co? przecież opisujesz współczesny liberalizm etatystyczny
- 2 0
-
2022-06-27 10:27
"często"
to bardzo mało powiedziane...
- 3 0
-
2022-06-27 12:00
a pis chce wszystko zniszczyc i obrucic w ruine tylko poto zeby sie przy korycie utrzymac (1)
- 3 6
-
2022-06-27 12:08
Fajna ta opozycja, taka niezbyt mądra.
- 7 2
-
2022-06-26 18:58
To taki sam artykuł o Gdyni poproszę (2)
Pora podsumować wszystkie sukcesy jedynie słusznej ekipy z ostatniego ćwierćwiecza.
- 34 3
-
2022-06-26 20:02
W gdyni
Zero zrealizowane, proste
- 9 0
-
2022-06-26 20:59
No i po co Tobie taki artykuł, poczytasz popiszesz waleczne komentarze i będziesz dalej dymany na tysiąc sposobów.
- 2 3
-
2022-06-26 19:09
Takie artykuły pokazują wartość tych "strategii rozwoju" (1)
Papier przyjmie wszystko, świat rozwija się swoim tempem, a plany? Cóż, pozostają planami
- 37 3
-
2022-06-27 00:42
co robi Bog slyszac o ludzkich planach?
Smieje sie w glos...
- 2 0
-
2022-06-26 19:10
Nowa Abrahama
Ta Nowa Abrahama to by się przydała
- 19 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.