• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska. Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.



Czy Gdańsk powinien powiększać historyczny tabor?

ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg, który ma umożliwić zakup kolejnego historycznego tramwaju oraz jego całkowitą modernizację i przystosowanie do ruchu liniowego.

- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku

Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.

- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.

Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.

Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.

- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej zobacz na mapie Gdańska do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów zobacz na mapie Gdańska. Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • dario

    takie atrakcje to są perełki dla miasta. w zesłym roku byłem w Porto - taki trawmwaj przyciąga turystów, zarabia na siebie i stanowi integralną atrakcję całości. na to warto wydać pieniądze.

    • 4 0

  • Trzeba się spieszyć!!! (1)

    Zabytki techniki są tak samo ważne i cenne jak zabytki architektury. Widzę z sondy dołączonej do artykułu,że 86% respondentów to rozumie. Może zróbmy małą zbiórkę środków,aby wzmocnić inicjatywę? Deklaruję pierwsze 100 PLN na ten cel.Dorzucę jeszcze oryginalną zewnętrzną tabliczkę firmową Danziger Waggon Fabrik zdjętą z Bergmanna Nr.1261 w trakcie jego demontażu około 1970 roku.

    • 5 0

    • ojojoj

      gajdis spokój

      • 0 0

  • A co zrobili z tymi tramwajami

    które jeździły po Gdańsku? Jeszcze podobne pamiętam, z derwnianymi żebrowanymi podłogami i drzwiami zasuwanymi ręcznie - lub też łańcuchem na silnik elektryczny. Najpierw "kasować" niszczyć i demolować wszystko, a potem kupować za miejskie pieniądze. To w tym kraju normalne, to Polska właśnie...

    • 2 0

  • Brawo Gdańsk!

    W Gdyni do zabytkowych trolejbusów powinien dołączyć popularny "Ziutek".

    • 3 0

  • Pamietam ze wiele tych wagonow

    jezdzilo w Poznaniu w latach 50tych a nawet na poczatku 60tych.

    • 0 1

  • goszyn.

    Takie tramwaje były przerobione na domki tetniskowe w Goszynie ( Ośrodek Stoczni i ZKM)w latach 60-70 tych. Pewnie poszły na złom. Jak by człowiek wiedział to by go wypchnął do stodoły i teraz ustalał cene sprzedaży.

    • 0 0

  • jakaś "krańcówka" to była raczej

    na końcu ul. Waryńskiego od strony obecnej Legionów .

    • 0 0

  • Prawda jest taka ,ze maja te tramwaje swoj urok.

    Gdyby jeszcze mogly sobie czesciej jezdzic szczegolnie w sezonie to bylo by super.

    • 4 0

  • Gdańsk ma 4 historyczne tramwaje i 2 autobusy

    Lepiej kupić Jelcza m11, bo one jeździły dłużej, a nie kolejny tramwaj.

    • 0 4

  • A muzeum dla tych egzemplarzy na Łąkowej!

    Powinni zrobić muzeum w dawnej zajezdni tramwajowej na Łąkowej. Jeden tor, który tam pozostawili byłby właśnie do przejazdu tych zabytkowych egzemplarzy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku powstała pierwsza wyższa uczelnia techniczna w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane