- 1 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 2 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 3 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 4 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. (11 opinii)
Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.
- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku
Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.
- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.
Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.
Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.
- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów . Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Miejsca
Opinie (139) 6 zablokowanych
-
2014-02-18 10:24
dario
takie atrakcje to są perełki dla miasta. w zesłym roku byłem w Porto - taki trawmwaj przyciąga turystów, zarabia na siebie i stanowi integralną atrakcję całości. na to warto wydać pieniądze.
- 4 0
-
2014-02-18 10:37
Trzeba się spieszyć!!! (1)
Zabytki techniki są tak samo ważne i cenne jak zabytki architektury. Widzę z sondy dołączonej do artykułu,że 86% respondentów to rozumie. Może zróbmy małą zbiórkę środków,aby wzmocnić inicjatywę? Deklaruję pierwsze 100 PLN na ten cel.Dorzucę jeszcze oryginalną zewnętrzną tabliczkę firmową Danziger Waggon Fabrik zdjętą z Bergmanna Nr.1261 w trakcie jego demontażu około 1970 roku.
- 5 0
-
2014-02-18 14:01
ojojoj
gajdis spokój
- 0 0
-
2014-02-18 11:36
A co zrobili z tymi tramwajami
które jeździły po Gdańsku? Jeszcze podobne pamiętam, z derwnianymi żebrowanymi podłogami i drzwiami zasuwanymi ręcznie - lub też łańcuchem na silnik elektryczny. Najpierw "kasować" niszczyć i demolować wszystko, a potem kupować za miejskie pieniądze. To w tym kraju normalne, to Polska właśnie...
- 2 0
-
2014-02-18 19:05
Brawo Gdańsk!
W Gdyni do zabytkowych trolejbusów powinien dołączyć popularny "Ziutek".
- 3 0
-
2014-02-18 19:46
Pamietam ze wiele tych wagonow
jezdzilo w Poznaniu w latach 50tych a nawet na poczatku 60tych.
- 0 1
-
2014-02-18 21:42
goszyn.
Takie tramwaje były przerobione na domki tetniskowe w Goszynie ( Ośrodek Stoczni i ZKM)w latach 60-70 tych. Pewnie poszły na złom. Jak by człowiek wiedział to by go wypchnął do stodoły i teraz ustalał cene sprzedaży.
- 0 0
-
2014-02-19 01:40
jakaś "krańcówka" to była raczej
na końcu ul. Waryńskiego od strony obecnej Legionów .
- 0 0
-
2014-02-19 03:49
Prawda jest taka ,ze maja te tramwaje swoj urok.
Gdyby jeszcze mogly sobie czesciej jezdzic szczegolnie w sezonie to bylo by super.
- 4 0
-
2014-02-24 16:09
Gdańsk ma 4 historyczne tramwaje i 2 autobusy
Lepiej kupić Jelcza m11, bo one jeździły dłużej, a nie kolejny tramwaj.
- 0 4
-
2015-11-30 09:11
A muzeum dla tych egzemplarzy na Łąkowej!
Powinni zrobić muzeum w dawnej zajezdni tramwajowej na Łąkowej. Jeden tor, który tam pozostawili byłby właśnie do przejazdu tych zabytkowych egzemplarzy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.