wiadomości

stat

Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

artykuł historyczny
Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska.
Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska. mat. prasowe ZKM Gdańsk

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.



Czy Gdańsk powinien powiększać historyczny tabor?

tak, to część historii miasta i komunikacji miejskiej 65%
tak, ale wyłącznie jeżeli są to prawdziwe perełki 22%
nie, należy się skupić na współczesnych tramwajach i autobusach 8%
nie, niepotrzebne są nowe historyczne pojazdy 5%
zakończona Łącznie głosów: 1311
ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg, który ma umożliwić zakup kolejnego historycznego tramwaju oraz jego całkowitą modernizację i przystosowanie do ruchu liniowego.

- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku

Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.

- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.

Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.

Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.

- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej zobacz na mapie Gdańska do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów zobacz na mapie Gdańska. Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Opinie (139) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

kalendarz historyczny

1896 Pierwszy w Gdańsku pokaz kinematograficzny Przy ul. Długie Ogrody 33a w sali Teatru Wilhelma odbył się pierwszy w Gdańsku pokaz kinematograficzny. Pierwsze kina powstały kilka lat później.

Sprawdź się

W którym roku zbudowano żaglowiec, od 1930 znany jako "dar Pomorza"?