• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co ty wiesz o dawnych mieszkańcach Trójmiasta? Niewiele...

Marzena Klimowicz-Sikorska
27 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Młodzi mieszkańcy Trójmiasta nie uczą się w szkołach o historii swoich miast i najważniejszych dla nich postaci. Czy można to zmienić? Tak, ale wymaga to dobrej woli ze strony nauczycieli i dyrekcji szkół.



Czy w trójmiejskich szkołach powinno się uczyć historii naszego regionu?

Co Gdańsk zawdzięcza Gabrielowi Fahrenheitowi, Sopot Jeanowi Georgowi Haffnerowi, a Gdynia Tadeuszowi Wendzie? Wielu dorosłych miałoby problemy z odpowiedzią na te pytania, a tym bardziej uczniowie trójmiejskich podstawówek i gimnazjów.

O tym, że wiedza o historii Trójmiasta i ważnych dla niego postaci jest nam potrzebna przekonaliśmy się po publikacji artykułu o Danielu Gralacie. W zamieszczonej w nim ankiecie ponad 60 proc. internautów przyznało, że nic nie wie o historii takich postaci oraz stwierdziło, że "szkoda, że trójmiejskie szkoły milczą na ten temat". Kolejnych 19 proc. przyznało, że o ich historii wie niewiele, a chciałoby wiedzieć więcej.

Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak w trójmiejskich szkołach uczy się na ten temat.

- Szkoły opracowują programy związane z poznawaniem swoje dzielnicy, patrona szkoły, na pewno też niektórych wybitnych osobistości. W tej kwestii mają one sporą autonomię i sądzę, że powszechne wprowadzenie takiego programu będzie niemożliwe - mówi Elżbieta Wasilenko, pomorski wicekurator oświaty. - Jednak pomysł jest bardzo ciekawy i godny rozpropagowania w szkołach, może np. przez rozmaite konkursy czy w ramach kółek historycznych.

W gdyńskich szkołach realizowany jest program zaszczepiający w uczniach podstawówek i gimnazjów lokalny patriotyzm, jednak zajęć o znanych gdynianach brak. - Mamy kilka projektów, które realizują hasło "Gdynia moje miasto" i budują wiedzę o mieście poprzez rozmaite konkursy fotograficzne czy plastyczne - mówi Krystyna Przyborowska, naczelnik Wydziału Edukacji UM w Gdyni. - Nie ma jednak takiej wiedzy, której by nie można wykorzystać twórczo po to, by być lepszym obywatelem. Każdy projekt edukacyjny jest cennym pomysłem, dlatego jestem za.

Pomysł na wprowadzenie do szkoły w ramach lekcji historii czy WOS panelu dotyczącego zasłużonych mieszkańców Trójmiasta spodobał się też dyrekcji Gimnazjum nr 3 im. Jana Pawła II w Gdańsku. - Rzeczywiście, nie ma w programie zajęć poświęconych np. wybitnym gdańszczanom. Pomysł wydaje mi się bardzo trafiony. Zwłaszcza, że od tego roku dzięki nowemu rozporządzeniu mamy dodatkową możliwość na realizację takich tematów - mówi Małgorzata Piotrowska, wicedyrektor Gimnazjum nr 3.

Chodzi o now rozporządzenie MEN, zgodnie z którym od tego roku każdy uczeń musi uczestniczyć w jakimś projekcie edukacyjnym. W każdej szkole ma powstać baza tematów, a uczeń ma wybrać jeden z nich, zebrać materiał i swoją pracę zaprezentować przed np. całą klasą.

- To świetny sposób na przedstawianie sylwetek sławnych gdańszczan. Pomyślę nad opracowaniem takiego tematu - dodaje wicedyrektor.

Gabriel Fahrenheit (1686-1736) – gdański fizyk i inżynier. Wynalazł termometr rtęciowy, oraz stworzył skalę temperatury, w której 0 stopni odpowiadało najniższej temperaturze zmierzonej w jego czasach w Gdańsku. Dziś 0 stopni F to temperatura zamarzania mieszaniny wody, lodu i soli. Gabriel Fahrenheit (1686-1736) – gdański fizyk i inżynier. Wynalazł termometr rtęciowy, oraz stworzył skalę temperatury, w której 0 stopni odpowiadało najniższej temperaturze zmierzonej w jego czasach w Gdańsku. Dziś 0 stopni F to temperatura zamarzania mieszaniny wody, lodu i soli.
Jean Georg Haffner (1775 - 1830) – francuski lekarz, przybył do Sopotu w 1808 r. wraz z wojskami napoleońskimi. Był pomysłodawcą budowy łazienek do morskich kąpieli w Brzeźnie, oraz twórcą kąpieliska morskiego i organizatorem kurortu w Sopocie. Jean Georg Haffner (1775 - 1830) – francuski lekarz, przybył do Sopotu w 1808 r. wraz z wojskami napoleońskimi. Był pomysłodawcą budowy łazienek do morskich kąpieli w Brzeźnie, oraz twórcą kąpieliska morskiego i organizatorem kurortu w Sopocie.
Tadeusz Wenda (1864 – 1948) – polski inżynier, który w 1920 roku otrzymał od ministra przemysłu i handlu posadę kierownika budowy portu w Gdyni. Od 1932 roku nadzorował prace przy rozbudowie portu jako pracownik  Urzędu Morskiego w Gdyni. Tadeusz Wenda (1864 – 1948) – polski inżynier, który w 1920 roku otrzymał od ministra przemysłu i handlu posadę kierownika budowy portu w Gdyni. Od 1932 roku nadzorował prace przy rozbudowie portu jako pracownik  Urzędu Morskiego w Gdyni.

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • doskonały pomysł! (11)

    po pierwsze znajomość historii rozbudza miłość do swoich miasta, szacunek, motywuje do pracy, zwiększa zmysł krytyczny, budzi postawy obywatelskie - długo by pisać. Po drugie miasta finansują edukację, więc mają prawa wymagać od szkół takiego konkretnego podejścia. Po trzecie ludzi wykształceni i rozkochani w Trójmieście będą mu pomagać gdziekolwiek los by ich rzucił. Tylko niech nauczyciele nie pitolą o kółkach zainteresowań - to musi być zrobione w ramach normalnego programu!

    • 121 12

    • Orzeł Biały sięczagotuje (2)

      Związek Orła Białego, Narodowe Odrodzenie Polski i inne prawackie organizacje się zagotują, bo okaże się, że Gdańsk zawsze był multikulturowy, a nie piastowski.

      • 19 6

      • wiem jedno, ż ekiedyś tramwaje jeździły normalnie (przed wojną)

        to co dziś się działo z tymi "tramwajami" to woła o pomstę do nieba ! nic nei jeździ i żadnej informacji dla pasażerów nie ma !!!!! skandal !!! kto za to odpowiada !!! powinien stracic prace od zaraz

        • 3 2

      • ale ale!

        jeśli nauczyciel będzie posiadał taką wiedzę, a wierzę, że tak będzie, to zwróci uwagę na to, że do ok. XVIII/XIX wieku nacjonalizm narodowy nie miał takiego znaczenia i ważne było to że są to obywatele polscy, poddani króla polskiego!

        • 2 2

    • Co wiesz o aktualnych mieszkancach Trojmiasta?

      ?????

      • 4 0

    • pomysł i dobry, lecz nauczyciele (z powodu lenistwa i braku wykształcenia) na pewno go nie wykonają. BUDŻETÓWKA = LEKKA PRACA, (2)

      ZERO WYSIŁKU (UMYSŁOWEGO ZWŁASZCZA)

      • 7 4

      • Bzdury plecież (1)

        • 1 1

        • to "ż" użyte celowo!!!

          • 1 1

    • (2)

      ktorzy znani sportowcy sa z trojmiasta?

      • 0 0

      • Grubba... (1)

        Grubba, Deyna, Blanik, Rogowska, Korol - wymieniać można dlugo

        • 1 1

        • Deyna?

          chyba ze Starogardem 3miasto mylisz

          • 2 0

    • kto ma na nazwisko wasilenko,nic o historii gdańska wiedzieć nie chce

      to nazwisko napływowe zza ściany wschodniej jak większość, więc ochoty i wiedzy na temat dawnego gdańska nigdy nie było i nie będzie.

      • 1 3

  • Bardzo super pierwsza klasa pomysl (1)

    • 54 3

    • pierwsza klasa ogolniaka super pytanie

      • 1 0

  • pomysł niezły, choc... (1)

    Wiedzę książkową łatwo uzupełnić, wystarczy trochę chęci.
    Gorzej z nawykami dotyczącymi poszanowania środowiska.
    Akwarium Gdyńskie stara się, Hel, ale wszystko to krople w morzu.

    • 10 9

    • bo nauczyciele się lenią i są kiepsko wykształceni - bo się nie chce: budżetówka = stała posada i zero wysiłku

      • 1 2

  • świetny pomysł. nie spalcie go na panewce. może trojmiasto.pl patronowałoby temu pomysłowi?

    • 36 3

  • Ale dlaczego dzieci mają cierpieć... (2)

    ...bo ich rodzicom zachciało się akurat tutaj zamieszkać?

    • 8 76

    • Dziwak, ty weź nie marudź!

      • 6 0

    • dlaczego.. ??

      Jakie cierpienia ? O czym Ty piszesz ? Dzieci cierpią jak są bite i głodzone, a nie jak dowiadują się ciekawych informacji o miejscu w którym mieszkają. Na szczęście matołów nieuków takich jak Ty nie jest wiele :) Nie każdy jest tak ograniczony jak Ty :)

      • 0 0

  • oj tam oj tam, (13)

    wcale nie czuje sie uposledzony dlatego ze nie znam historii, im dluzej zyje na tym swiecie, tym bardziej zauwazam, ze historia to nic wielkiego. Tradycja - owszem ma zanczenie dla mnie. Historia zadnego badz ma niewielkie

    • 15 67

    • hmmmmmmm (8)

      a znasz takie powiedzenie......
      NARÓD KTÓRY NIE ZNA SWOJEJ HISTORII JEST SKAZANY NA JEJ POWTÓRZENIE!!!!!!!!!!!

      • 19 2

      • znam, (7)

        ja nie napisalem ze jestem malo rozumny ;-)

        napisalem poprostu ze malo mnie to interesuje ;)

        • 4 9

        • (4)

          takie podejscie nie moze wynikac z rozumnego myslenia... po co kultywowac pseudotradycje nie znajac jej korzeni? sztuka dla sztuki?

          • 9 0

          • oczywiscie (3)

            nie moze, masz 100% racji. Dziekuje za dyskusje.

            ale co tam, dodam:
            ani troche mnie nie interesuje skad sie wziely rozne tradycje, ale jezeli moja rodzina co roku dzieli sie oplatkiem, to jest to bardzo mile i wszystkim nam sie podoba, nie widze sensu zastanawiac sie skad sie to wzielo, ani tez nie uwazam aby dzielenie sie nim bylo sztuka dla sztuki. Moze moja wypowiedz dot historii jest skrajna, ale nie popadajmy w przesadyzm. Nie widze sensu milowac sie w tym co juz bylo. Ot tyle.

            • 2 3

            • i Ty się nie wstydzisz zabierać głos?

              • 1 1

            • (1)

              W przeciwieństwie do Ciebie niektórzy na tym forum żyją tylko i wyłącznie historią a o teraźniejszości nie mają pojęcia. Widać, że postęp technologiczny i społeczny nie idzie w parze z rozwojem umysłowym wszystkich obywateli. Część to nawet swoim rozumem cofa się do średniowiecza i wypraw krzyżowych.

              • 0 3

              • zgadzam sie z toba

                ale ja nigdzie ani slowem nie napisalem ze mam cos przeciwko historii, albo osobom ktore sie nia interesuja lub wrecz nawet nia zyja. Nic mi to nie przeszkadza. Dziwie sie ze tak wielu osobom przeszkadza to ze mam inne poglady. I to mnie przeraza.

                • 0 0

        • (1)

          jest jeszcze taka reguła - im ktoś jest głupszy, tym pewniejszy swojej mądrości.

          • 9 0

          • jest tez taka regula ze od regul sa wyjatki, na dodatek na ich potwierdzenie.

            dodatkowo, analizujac co napisalem ja i jak to skomentowales:

            Nigdzie nie napisalem ze jestem wybitny albo azebym sie jakkolwiek wyroznial.
            tak wiec nie mozesz stwierdzil ze jestem pewny swojej madrosci,

            idac dalej, ktos kto jest przekonany o swojej glupocie - to jest nie madry...

            • 0 2

    • Historia = doświadczenie (2)

      a wiesz ile chociażby historia XX-lecia międzywojennego uczy o polityce i działaniach służb specjalnych?

      • 4 0

      • nie wiem, ale masz racje (1)

        historia uczy... nie kazda tego co mnie interesuje, wiec wracam do poczatku ale z mala zmiana:
        "niezbyt wiele mnie historii mnie interesuje" ;-)

        • 0 0

        • Np. mnie historia nauczyła,

          że wieki ciemnoty przeplatają się z wiekami rozumu. Analizując ostatnie wydarzenia wnioskuje że znowu wkroczyliśmy w te pierwsze,

          • 0 0

    • PRZECIEŻ JEDNO WIĄŻE SIĘ Z DRUGIM!

      • 2 0

  • (2)

    Pamiętam jak jeszcze 15 lat temu (za moich szkolnych czasów) osiedlowe domy kultury organizowały konkursy np. wiedzy o Gdańsku (zasłużonych mieszkańcach, zabytkach) itp. Były to między szkolne rozgrywki z fajnymi nagrodami. Wymagało to oczywiście poświęcenia czasu nauczycieli i uczniów, wycieczek po Gdańsku i buszowania w miejskich bibliotekach i czytelnia w poszukiwaniu informacji.
    Wydawało by się, że w dobie internetu to nic trudnego. Problem w tym, że teraz ani młodzieży ani nauczycielom się po prostu nie chce...
    szkoda!
    PS. fajnie, że trojmiasto.pl publikuje co jakiś czas artykuły o historii Gdańska

    • 39 3

    • No to wszystkowiedzący kolega znalazł rozwiązanie - młodzieży i nauczycielom się nie chce.

      Ciekawe, czy zainteresował się jak wygląda podstawa programowa z historii i ilość godzin przeznaczona na nauczanie tego przedmiotu w klasie. Już teraz by zrealizować program dzieciaki muszą wiele rzeczy zrobić w domu. Program jest przeładowany - a to już ani wina nauczycieli ani młodzieży.

      • 0 0

    • Brak czasu i pieniędzy.

      Nauczyciel musi przerobić program w czasie swoich godzin. Na zajęcia specjalne - pozaprogramowe nie ma kasy. To się nie wyrywają.

      • 1 0

  • sama bym chętnie podgoniłą wiedzę... (1)

    Mieszkam w Gdańsku od 6 lat i faktycznie jakoś nie wiem o nim wszystkiego, co mogłabym i chciałą wiedzieć. Czasem przypadkiem natknę sie na jakąś tablicę na budynku, kiedyś urządzałam sporo wędrówek między budynkami Wrzeszcza, Sopotu. Tu jest tyle pięknych, ciekawych i tajemniczych miejsc. Może warto byłoby stworzyć taki wirtualny przewodnik po Trójmieście pokazujący, opisujący te miejsca oraz lokalizujący je na mapie? Sama chętnie pomogłabym przy takim przedsięwzięciu... i nie chodzi o atrakcje turystyczne,takie przewodnikowe.

    • 36 4

    • Gdańsk OdNowa.

      • 3 0

  • Nie doceniani za życia, niedoceniani po śmierci

    Gdynia zapomina o swoich twórcach. Nie ma pomnika Tadeusza Wendy, a pomnik Eugeniusza Kwiatkowskiego robi za oddźwiernego przy centrum handlowym.

    • 32 3

  • Gabriel Fahrenheit (6)

    To akurat "nie do końca przemyślany" przykład - on się w Gdańsku w zasadzie tylko urodził, studiował w Amsterdamie, mieszkał i pracował w Haadze. Mniej-więcej. Sam uważał się za Niemca, a nie za Gdańszczanina.

    • 38 10

    • Ty pajacu (1)

      fahrenheit była kobietą

      • 20 5

      • twój stary pajac

        • 3 2

    • (1)

      prastary niemiecki Amsterdam i Haga

      • 0 0

      • on był trzecią płcią

        • 0 0

    • również Schopenhauer (1)

      wyjechał z rodzicami Gdańska w wieku lat 5 i więcej się tu nie pojawił

      • 1 1

      • Artur Schopenhauer urodził się w 1788 w Gdańsku . W 1793 r., po zajęciu Gdańska przez Prusy, rodzina Schopenhauerów wyemigrowała do Hamburga.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Na którym cmentarzu spoczywa Anna Walentynowicz?

 

Najczęściej czytane