wiadomości

stat

Brama Nizinna odzyskała dawną świetność

artykuł historyczny
Brama Nizinna przed rozpoczęciem kapitalnego remontu oraz po jego zakończeniu. mat. prasowe

Zakończył się kapitalny remont Bramy Nizinnej w Gdańsku. Prace budowlano-konserwatorskie w tej renesansowej budowli rozpoczęły się w 2015 roku i kosztowały ok. 4,5 mln zł. Najpóźniej do 2018 r. samochody przestaną przejeżdżać przez bramę.



Czy warto wyłączyć Bramę Nizinną z ruchu kołowego?

nie, nie widzę sensu takiej inwestycji

13%

tak, ale nie warto zbytnio się z tym spieszyć

7%

oczywiście, aż dziwne, że do teraz tego nie zrobiono

80%
Brama Nizinna, znajdująca się przy ul. Dolna Brama, na pograniczu Starego Przedmieścia i Oruni, to jedna z czterech nowożytnych bram Gdańska (wzniesiono po jednej na każdą stronę świata) w otaczającym miasto pierścieniu wałów ziemnych. Została wzniesiona na początku XVII wieku w stylu renesansowym, a jej jej architektem był Jan Strakowski.

Choć niemal bez szwanku przetrwała II wojnę światową, w ostatnich latach znajdowała się w fatalnym stanie technicznym. W związku z tym, administrator obiektu - Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych - zlecił przeprowadzenie kapitalnego remontu zabytku. Podzielono go na dwa etapy.

Wrota i furtki powrócą na wiosnę 2017 r.

Pierwszą odsłonę prac remontowych i konserwatorskich zrealizowano w 2015 roku. Gdańsk wydał na to 1 mln zł.

- Przeprowadzono remont dachu wraz z założeniem nowej instalacji odgromowej oraz część prac konserwatorskich zabezpieczających elementy kamiennego detalu architektonicznego związanego z konstrukcją dachu Bramy Nizinnej. Wykonane zostało przyłącze wodno-kanalizacyjne do pomieszczenia magazynowego oraz wewnętrzna, posesyjna instalacja wodno-kanalizacyjna do obiektu - wylicza Michał Piotrowski z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W ramach zeszłorocznego etapu, przeprowadzono również prace konserwatorskie zabytkowych wrót i furtek zespołu Bramy Nizinnej. Ich celem było zabezpieczenie i zachowanie jak największej ilości zabytkowego, oryginalnego materiału czterech skrzydeł wrót oraz czterech skrzydeł furtek drewnianych. Wrota i furtki mają powrócić na swoje miejsce najpóźniej na wiosnę 2017 r.

Sześć miesięcy prac za 3,5 mln zł

Kolejny etap prac zrealizowano od lipca do grudnia 2016 roku. Ich koszt, również w całości pokryty z budżetu Gdańska, wyniósł 3,5 mln zł.

- Tym razem wyremontowano m.in. sklepienia przejazdu bramnego, ścian i sklepień pomieszczeń we wnętrzu Bramy (z pominięciem lewego odwachu), wymieniono okna i drzwi zewnętrzne w całym obiekcie z przywróceniem im historycznego charakteru. Stolarka znakomicie dopełnia i podkreśla walory artystyczne i architektoniczne zabytkowego zespołu obronnego. Wykonano też podziemny łącznik pomiędzy pomieszczeniem magazynowym, a lewym odwachem. Łącznik został ukryty pod nasypem ziemnym, który w swojej formie nawiązuje do pierwotnego założenia fortyfikacyjnego - informuje Piotrowski.
Zakonserwowanie zabytku na kolejne stulecia

Prace obejmowały też wykonanie izolacji poziomej i pionowej ścian wraz z osuszeniem murów, usunięcie szkodliwych, cementowych spoin oraz tynków wewnętrznych, ułożenie nowych instalacji elektrycznych i teletechnicznych, a także wyposażenie obiektu w grzejniki oraz oświetlenie. Dzięki temu, przy właściwym użytkowaniu, powstrzyma dalszą degradację obiektu i zachowanie go w dobrym stanie przez kolejne stulecia.

W ramach prac zajęto się również zagospodarowaniem terenu poprzez nowe ukształtowanie niwelety terenu, wprowadzono schody terenowe, oświetlenie oraz wyposażono obiekt w małą architekturę. Prace poprzedzono rozbiórkami elementów wtórnych m.in. wiaty i betonowych wylewek. Na zwieńczenia szczytów powróciły także oryginalne oraz zrekonstruowane szyszki, które podkreślają bogactwo detalu kamiennego, jakim ozdobiona był Brama.

Samochody znikną z Bramy Nizinnej do 2018 roku

Na koniec pozostaje podnoszona od wielu lat kwestia zamknięcia przejazdu przez bramę dla aut. Od czasu likwidacji drewnianego mostu od strony Oruni w 1935 roku i zastąpienia go wałem ziemnym, przez środek zabytku przebiega bowiem ulica, którą każdego dnia pokonują setki samochodów.

Jak nietrudno domyślić się, wywoływane przez pojazdy drgania nie pozostawały bez wpływu na kondycję techniczną renesansowej budowli. Jednak zgodnie z obietnicami włodarzy Gdańska, ten problem zostanie wkrótce rozwiązany. W ciągu dwóch lat ma reszcie powstać zupełnie nowa ulica, na którą zostanie skierowany ruch kołowy w obrębie bramy.

- Dzięki kompleksowym działaniom, najpierw konserwatorskim, a potem remontowym, Brama znów nabrała blasku. Nie możemy jednak na tym poprzestać, chcemy chronić zabytkowy obiekt przed niedogodnościami związanymi z ruchem drogowym. Dlatego przygotowujemy dokumentację techniczną dla organizacji ruchu wokół Bramy Nizinnej, tzw. objazdu Bramy. Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (116)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

kalendarz historyczny

1659 Maria Ludwika w pracowni Jana Heweliusza W pracowni Jana Heweliusza przy ul. Korzennej 53 - 55, gościła i uczestniczyła w obserwacji nieba żona króla Jana Kazimierza, Maria Ludwika