• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

99 lat temu zaczęto budowę Portu Gdynia

neo
29 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. To były czasy, gdy procedury nie wstrzymywały prac. Budowa wręcz wyprzedziła regulacje prawne, bo Sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni niemal cztery miesiące później - 23 września 1921 r.



Byłe(a)ś kiedyś w Porcie Gdynia?

W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było znaleźć miejsce, które gwarantowałoby realny - gospodarczo i militarnie - dostęp do morza. Na linii nabrzeża znajdowało się jedynie kilka przystani morskich. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

Port Gdynia 16 km od portu Wolnego Miasta Gdańsk



- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.
- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port.
Wenda argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Kierownikiem budowy wstępnej inwestycji portowej został inż. Jan Śmidowicz, kierownik Oddziału Budowlanego Towarzystwa Robót Inżynierskich.

W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty, jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób w 1939 roku i niemal ćwierć miliona obecnie.

Port Gdynia dziś



  • Tak dziś wygląda Port Gdynia.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości.

Obecnie Port Gdynia to nowoczesny port morski na południowym Bałtyku, nieustannie rozwijający się. Jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Teraz w planach jest kolejna śmiała wizja: budowa portu zewnętrznego.
neo

Miejsca

Opinie (102) 9 zablokowanych

  • to było coś pięknego, z zera zaraz po zaborach. Przy wrogości Niemców potrafiliśmy zbudować wspaniały port pełnomorski w kilka lat. Szacunek dla tamtych ludzi.

    • 33 0

  • Nasz piękna Polska Gdynia

    szkoda że dynamiczny rozwój gdzieś po drodze przystopował, potencjał tego wspaniałego miasta jest o wiele większy, liczę na to że przed Gdynią jeszcze rysuje się świetlana przyszłość, zaś port Gdyni będzie jednym z największych na Bałtyku

    • 10 4

  • Ech... dawne czasy, jednak co z portem w Toruniu i w Tczewie? (1)

    Co z portem na Brdzie w Bydgoszczy czy portem na Wiśle w Grudziądzu, portem w Elblągu?
    Fakt to porty rzeczne, jednak nie prawda, że Polska portów nie miała...

    • 8 1

    • susza, panie...

      susza.

      • 5 0

  • A pro niemieckie rządy dalej w Gdańsku (2)

    Dalej o 16 km od pięknej Gdyni.

    • 19 12

    • Ach, każda okazja dobra na żałosne ataki (1)

      pisuarów na ludzi opozycji.

      • 7 2

      • musza jakoś przykrywać złodziejstwo i nieudolność pisu

        • 2 1

  • Ciekawe (3)

    Ciekawe, czy wtedy tez byli 'Traskowscy' co jęczeli, ze nie potrzeba budowac portu w Gdyni bo jest port w Wolnym Miescie Gdańsku. To tak na marginesie wypowiedzi Trzaskowskiego, ze nie potrzebny Centralny Port Komunikacyjny bo jest lotnisko w Berlinie.... jak to historia potrafi pomagac poznawac ludzi :).

    • 31 12

    • Bredzisz pisuarze, czasy ci się pomyliły. (1)

      • 6 12

      • Jeśli laluś Trzaskowski komuś się nie podoba, co raczej dość powszechne, to zaraz zwolennik PiS?

        • 6 3

    • Oczywuscie ze nue potrzebny .

      Po co ?

      Dla stanowisk swojakow ?

      Juz taki jeden wybudowali tak jak dworzec w Wloszczowej .

      • 1 1

  • M2 (1)

    Przy porcie powstało piękne miasto z przemysłem stoczniowym. Mościcki i potem Gierek ludziom mieszkania budował. Dziś młody już mieszkania raczej nie kupi bo mieszkania teraz służą do lokaty kapitału . Ludzi powoli ubywa.

    • 11 1

    • Daruj sobie porównywanie prezydenta Mościckiego do partyjnego kacyka.

      • 0 1

  • Ustawa

    Wszystko pięknie, tylko ustawę uchwalono dopiero w 1922 r. a więc półtora roku później...

    • 1 4

  • "Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże.."

    Miasto zbudowane jest na prywatnych gruntach, wykupywanie działek pod inwestycje przez samorządowców jest więc koniecznością. Nie ma innej możliwości, aby wybudować nowe drogi czy skanalizować rozwijającą się dynamicznie zachodnią część miasta, głównie Dąbrowę, Wiczlino i Chwarzno.
    Właściciele wyszukują w berlińskich archiwach(które zostały przejęte w czasie IIWŚ) i chcą sprzedawać swoje nieruchomości, (zwłaszcza, że dzisiaj zyskały na atrakcyjności) czasami nawet aż za bardzo. Np. jak budowano Drogę Różową. Część właścicieli domów przylegających do tej inwestycji miała do gdyńskich włodarzy pretensje, iż ci nie chcą wykupić ich posesji. Dlatego moim zdaniem miasto powinno się zainteresować morzem i tam roztaczać swoje nowe plany.
    PiS obiecał Port Zewnętrzny dlatego zyskał poparcie, ale widać był to tylko PiR, bo nic się nie robi w tym temacie, także w zakresie OPAT i Drogi Czerwonej, a to dla Gdyni pilna konieczność jak również sprawniejszego połączenia z Północnymi dzielnicami. Zagospodarowanie lotniska, choć minister Horała z ramienia rządu nie wsparł Gdynię-Kosakowo w tej trudnej sytuacji.

    • 5 6

  • Wspaniale komentarze

    Cieszę się że mieszkają tu jeszcze normalni, mądrzy ludzie, patrioci, myślący, i widzą absurdy różnych szkodników typu - po co lotnisko jak jest w Berlinie.

    • 12 4

  • kiedys Gdynia, (3)

    Teraz Elbląg. Juz niedlugo i tam będą wplywac kontenerowce, a tankowce i gazowce poplynal w dol do Ostroleki z dostawa paliwa dla bloku energetycznego. Niemcy i rosjanie beda nam zadzroscic, nie ma co.

    • 4 3

    • aż do Radomia,

      wybudowane w tamtejszej stoczni okręty spławiać na Bałtyk

      • 1 1

    • Kontenerowce ?

      Z powietrzem w kontenerach ?

      Tak ja Dowodztwo MW w Warszawie .

      • 1 1

    • ppp

      Wydaje się że nie masz zbyt wielkiej wiedzy jak wygląda kompleksowy transport drzwi-drzwi, Ne rozumiem tego hejtu na port Elblągu .Przeciez to nie jest konkurencja dla dgy, gda. to może być doskonałe uzupełnienie dla osługi tych portów poprzez finalne konfekcjonownie towarów i dostarczanie ich do terminali od strony morza. Ma to miejsce na całym świecie. Ponadto Port ELB ma podnieść walory turystczne tej części PL. Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie chce tam portu wielkiego , masowego itd. Jestem zaszokowany tym sporem wokół przekopu, portu w ELB etc. masakara.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Przy której ulicy w Gdyni stała kamienica rodziny Skwierczów?

 

Najczęściej czytane