• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

99 lat temu zaczęto budowę Portu Gdynia

neo
29 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.
  • Budowa portu zmieniła nie tylko nabrzeże, ale pozwoliła na szybkie rozwinięcie się wokół niego nowoczesnego miasta.

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. To były czasy, gdy procedury nie wstrzymywały prac. Budowa wręcz wyprzedziła regulacje prawne, bo Sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni niemal cztery miesiące później - 23 września 1921 r.



Byłe(a)ś kiedyś w Porcie Gdynia?

W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Na całej długości polskiego wybrzeża trudno było znaleźć miejsce, które gwarantowałoby realny - gospodarczo i militarnie - dostęp do morza. Na linii nabrzeża znajdowało się jedynie kilka przystani morskich. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.

Port Gdynia 16 km od portu Wolnego Miasta Gdańsk



- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.
- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port.
Wenda argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.

Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Kierownikiem budowy wstępnej inwestycji portowej został inż. Jan Śmidowicz, kierownik Oddziału Budowlanego Towarzystwa Robót Inżynierskich.

W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty, jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób w 1939 roku i niemal ćwierć miliona obecnie.

Port Gdynia dziś



  • Tak dziś wygląda Port Gdynia.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości.

Obecnie Port Gdynia to nowoczesny port morski na południowym Bałtyku, nieustannie rozwijający się. Jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Teraz w planach jest kolejna śmiała wizja: budowa portu zewnętrznego.
neo

Miejsca

Opinie (102) 9 zablokowanych

  • Nie piwtarzajcie bzdur, że Gdynia była malutką wioską rybacką!!!

    to nie była wioska rybacka
    - Ani to była wioska, ani rybacka - tłumaczył prof. Tadeusz Stegner. - Gdynia miała po I wojnie światowej prawie 1000 mieszkańców, więc wcale nie była mała. Część ludności zajmowała się rolnictwem, a część żyłą z turystyki, która się już wtedy tam pojawiła.10 lut 2016

    • 0 0

  • kiedys Gdynia, (3)

    Teraz Elbląg. Juz niedlugo i tam będą wplywac kontenerowce, a tankowce i gazowce poplynal w dol do Ostroleki z dostawa paliwa dla bloku energetycznego. Niemcy i rosjanie beda nam zadzroscic, nie ma co.

    • 4 3

    • ppp

      Wydaje się że nie masz zbyt wielkiej wiedzy jak wygląda kompleksowy transport drzwi-drzwi, Ne rozumiem tego hejtu na port Elblągu .Przeciez to nie jest konkurencja dla dgy, gda. to może być doskonałe uzupełnienie dla osługi tych portów poprzez finalne konfekcjonownie towarów i dostarczanie ich do terminali od strony morza. Ma to miejsce na całym świecie. Ponadto Port ELB ma podnieść walory turystczne tej części PL. Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie chce tam portu wielkiego , masowego itd. Jestem zaszokowany tym sporem wokół przekopu, portu w ELB etc. masakara.

      • 1 0

    • Kontenerowce ?

      Z powietrzem w kontenerach ?

      Tak ja Dowodztwo MW w Warszawie .

      • 1 1

    • aż do Radomia,

      wybudowane w tamtejszej stoczni okręty spławiać na Bałtyk

      • 1 1

  • Dzisiaj nie byłoby szans na taką inwestycję (4)

    Ekolodzy by oprotestowali, a Unia Europejska nałożyłaby kary!

    • 43 4

    • jeden gość z Warsiary, by mówił, że

      Polska nie potrzebuje portu w Gdyni, bo obok Niemcy mają w Gdańsku i lepiej pieniądze przeznaczyć na pielęgniarki.

      • 1 0

    • raczej unia europejska dałaby grube miliardy tak jak daje teraz na inwestycje

      • 1 1

    • Gdyby natura chciała, żeby tam był port, to by był.

      Gdyby natura chciała, żeby tam był port, to by był. - jak mawiała klasyczka.

      • 14 1

    • Po co port w Gdyni skoro jest w Hamburgu?

      Po co port w Gdyni skoro jest w Hamburgu? - tak pewnie teraz głosiłaby opozycja.

      • 15 4

  • Jakby to powiedział pewien wesołek z Warszawy (5)

    Po co nam Port w Gdyni skoro jest w Hamburgu?

    • 60 5

    • (4)

      A nawet: po co port w Gdyni, jeśli jest w Gdańsku :)

      • 14 4

      • zapytaj o to Szwedów, (3)

        maja podad dwadzieścia portów. Zapytaj Duńczyków, Niemców czy Rosjan, dlaczego nie wystarcza im jeden port.
        Przecież mógłby przypłynąć jeden, duży statek i przywieźć jeden, duży kontener, w którym zmieściło by się (!!!) wszystko (!!!)

        • 7 1

        • (2)

          Chyba niepotrzebnie się zagotowałeś :)

          • 2 1

          • nie, to tylko odniesienie do kolejnej paranoi (1)

            pod tytułem "centralny".
            Taki to nasz "warszawski", mentalny pijak, co to w sprawie funkcjonowania tego miejsca na ziemi, od idei do idei, jak od ściany do ściany. Tylko nogi miękkie...
            Jedno tylko jest wspólne, żeby rodak nie zarobił...

            • 4 2

            • co jest złego w porcie centralnym?

              Niemcy oprócz lotnisk regionalnych mają hub lotniczy we Frankfurcie, Anglicy w Heathrow, a pewien wesołek z Warszawy wychodzi z założenia, że Polakom wystarczy właśnie ten we... Frankfurcie... Mentalność kompradorska.

              • 1 0

  • (3)

    Jakby wtedy rządziła PoKo,budowaliby do dzisiaj)

    • 39 19

    • gdyby rządził PiS, to cała opozycja, by krzyczała, że po wygranych wyborach wstrzymają prace

      • 0 0

    • jednak pissowiec to stan umysłu

      • 6 5

    • pis zbudowałby od razu. tak jak prom w szczecinie i milion samochodów elektrycznych

      • 6 7

  • Jakby wtedy rządziła Samorządność (3)

    Budowa zaczęłaby się w 1937 roku po serii konsultacji i projektów...

    • 57 3

    • port był budowany przez Rząd, a nie przez Wójta Radnego, niedouku (1)

      no ale gdyby zamiast ministra Kwiatkowskiego, port był budowany przez ministra "co by tu jeszcze spier...ić" Sasina, to Gdynia by nie powstała

      • 8 2

      • Wystarczy spojrzeć na Pissiego wojewódzkiego konserwatora

        tego co wszystko wstrzymuje. taki byłby rozwój, że nic by nie zbudowano.

        • 0 0

    • Zaczęłaby się albo i nie.

      • 7 1

  • 99 lat temu rozpoczęto budowę portu.. (4)

    A 22 lata temu kiedy kadencje objął pan Szczurek zaczął się koniec portu i jego niszczenie.To najwieksza tragedia polskich portów,brak kompetencji urzędnika i wiedzy na temat znaczenia portu dla Polski i nawet mieszkańców Gdyni.Wystarczy popatrzeć na europejskie porty i okalające miasta jak się rozwinęły.A port w Gdyni jest do dzisiaj najmądrzej zbudowanym portem jak nie w Europie to na pewno na Bałtyku.Za zaniedbanie takiej inwestycji i zabieranie keji i oddawanie ich deweloperom powinna być kara dożywotniego więzienia.

    • 12 1

    • (1)

      Miasto nie zarządza portem. Więc pretensje kieruj do samego portu, a nie do władz miasta.

      • 0 1

      • nie zarządza?

        Ale przez lata zarządzało.
        Nie trzeba zarządzać aby mieć wpływ i szkodzić.

        • 0 0

    • Myslisz .? (1)

      To rola Panstwa aby utrzymac przy zyciu port .

      To nasza narodowa zyla zlota .

      • 0 1

      • państwa?

        a tu przycjodzi "żuczek" z miasta i zawodzi "nie da się, nie opłaca się, węgiel sypie, świerdzi!" - to przecież on wie, bo w tym siedzi... No i co robią ministry?

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        "We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia"

        "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim, na którym działalność portowa byłaby mocno utrudniona. "

        • 1 0

  • M2 (1)

    Przy porcie powstało piękne miasto z przemysłem stoczniowym. Mościcki i potem Gierek ludziom mieszkania budował. Dziś młody już mieszkania raczej nie kupi bo mieszkania teraz służą do lokaty kapitału . Ludzi powoli ubywa.

    • 11 1

    • Daruj sobie porównywanie prezydenta Mościckiego do partyjnego kacyka.

      • 0 1

  • Chichot historii - Gdynia dzięki Wersalowi (5)

    Ze względu na uwarunkowania terenowe i bliskość ujścia Wisły - Gdańsk jest najlepszą lokalizacją na założenie portu w tym regionie. To było już powszechnie wiadome w średniowieczu. Gdynia ze względu na liczne wzgórza, linię kolejową zbudowaną w XIX wieku która ograniczała teren pod zabudowę do wąskiego pasa między torami a morzem na miasto a tym bardziej miasto ćwierćmilionowe się nie nadawała. Oderwany od europejskich realiów Woodrow Wilson wraz z francuskimi ziomkami, bo Włosi i Anglicy nie byli tacy chętni by osłabiać Niemcy kosztem Polski podarowali nam "korytarz" i bombę z podpalonym lontem w postaci WMG. Wolne Miasta miały sens, ale w średniowieczu kiedy nie było wykształconej tożsamości narodowej. W XX wieku to było dzieło szaleńca. W odpowiedzi na port Gdański, Polacy wzięli się za budowę portu i tym samym miasta Gdynia. Które do dzisiaj cierpi przez linię kolejową i przejazdy w mieście, daleko oddalone od centrum dzielnice (Chwarzno, Dąbrowa) i które porzuciło wizję "miasta portowego" kosztem wizji miasta deweloperów.

    • 12 13

    • Może nie zauważyłeś, ale Gdańsk też jest "przecięty" linią kolejową, podobnie jak tysiące innych miast. Zresztą Gdynia rozbudowywała się poza linią kolejową już w dwudziestoleciu międzywojennym - więc to wcale miasta nie ograniczało.

      • 1 0

    • Bzdury

      Jeśli dla ciebie Chwarzno czy Dąbrowa są daleko od centrum to chyba nigdy nie byłeś w Warszawie, nie wspominając innych dużych miast.

      • 0 0

    • A uwatunkowania geopolityczne ?

      Zdziwionyniz chcielismy swojego portu ?

      W wolnej Polsce ?

      Powiem ci tak .

      Gdzie jest polska flota ?

      Mielismy taka wyobraz sobie .

      Dla przykladu PLO .

      Rozwiaze ci ten problem .

      Polskie Linie Oceaniczne .

      Nawet fodam Ci - 180 statkow oceanicznych i regularne linie zeglugowe .

      Na calym morskim swiecie .

      Co z tego zostalo tak jak i z pzm . pzb. dalmoru ?

      Rozkradziono i zniszczono .

      Dzieki politykom .

      Panstwo z dostepem do morza bez floty ..

      • 2 0

    • Wejherowo buduje drugi tunel

      Rumia buduje tunel w Janowie!

      A tymczasem w Gdyni? Park(ing) buduje się przed magistratem i hoduje zarwane jezdnie ulic...

      • 4 1

    • Jak miasto do dzisiaj cierpi przez przejazdy to niech w końcu

      weźmie się do roboty! Widzę flagi z okazji 30 lat samorządu. Co z przejazdami zrobiła Gdynia w ciągu tych 30 lat (1,5x dwudziestolecie)? Przebiła przejazd na Wzgórzu i przerzuciła kładkę w Redłowie. Dużo czy mało?

      • 7 0

  • Historia rodzinna (1)

    Moi pradziadkowie po powstaniu wielkopolskim, gdzie współpracowali z Korfantym, przyjechali - jak wielu wtedy - budować port. Pradziadek zmarł na pylicę, dziadek był stolarzem; spoczywają na cm. witomińskim. Pomagał im koń, a był jak członek rodziny; wchodził po schodach po jedzenie. Historia prawdziwa. Cześć Pamięci Im i wszystkim który port budowali!

    • 41 1

    • Nie pomyliłeś powstań? Bo Korfanty to Powstania Śląskie - a nie Wielkopolska.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywał się okręt dowodzony przez słynnego gdańskiego kapra Paula Beneke?

 

Najczęściej czytane