• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 lat temu zlikwidowano tramwaj na Orunię

rb
8 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (140)
Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni w latach 60-70 XX w. Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni w latach 60-70 XX w.

Zabrakło tylko sześciu lat i trzech miesięcy, by powstała w 1878 r. linia tramwajowa z centrum Gdańska na Orunię mogła obchodzić swoje stulecie. Rozebrano ją jednak w 1972 r., a ostatni tramwaj przejechał nią 9 marca.




4-kilometrowa trasa prowadziła z dzisiejszego Targu Siennego przez ul. Okopową i Trakt św. Wojciecha do pętli, która znajdowała się przy ul. GościnnejMapka.

Choć miała tylko jeden tor, tramwaje kursowały nim w obu kierunkach dzięki mijankom.

Zabrakło pieniędzy, by linia na Orunię była dłuższa



Co ciekawe, linia miała być dłuższa i nie prowadzić jedynie do Oruni, lecz dalej, do św. Wojciecha.

Przystanek końcowy tramwaju na Oruni (prawdopodobnie rok 1903). Przystanek końcowy tramwaju na Oruni (prawdopodobnie rok 1903).
- W pierwotnej koncesji z 1871 r. na budowę linii tramwajowych w Gdańsku były zapisane dwie trasy. Pierwsza trasa wiodła z Targu Siennego w kierunku Oliwy. Druga trasa miała wieść z Targu Siennego przez Orunię aż do św. Wojciecha. Z przyczyn finansowych została jednak zrealizowana tylko do Oruni - opowiada Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, prywatnie pasjonat historii gdańskiej komunikacji miejskiej.

Tramwaje na Orunię: najpierw konne, potem elektryczne



Linia nie była zelektryfikowana od początku. Przez pierwsze 18 lat obsługiwały ją tramwaje konne. Trakcja elektryczna pojawiła się na niej w 1896 r.

Schemat linii tramwajowych w Gdańsku, stan prawdopodobnie na 1898 r. W prawej części schematu widoczna linia na Orunię (Ohra). Schemat linii tramwajowych w Gdańsku, stan prawdopodobnie na 1898 r. W prawej części schematu widoczna linia na Orunię (Ohra).
Była to pierwsza gdańska linia, którą poruszały się tramwaje elektryczne. Z zastrzeżeniem, że Orunia nie była wtedy jeszcze częścią Gdańska, do którego została włączona w 1933 r.

Trolejbusy na Orunię, zamiast tramwajów



O likwidacji torowiska na Orunię myślano już pod koniec lat 20. XX wieku. Powód? Chęć usprawnienia ruchu aut na na dzisiejszym Trakcie św. Wojciecha. Ulica była wówczas znacznie węższa niż dziś. Dodatkowo wspomniane mijanki sprawiały, że korzystające z nich tramwaje blokowały ruch aut.

Linia tramwajowa nr 6 prowadząca z Targu Węglowego na Orunię, pomiędzy dzisiejszym końcem przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście a okolicą przelewu Kanału Raduni do Opływu Motławy, przebiegała wzdłuż torów kolejowych pod wiaduktem w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha (d. Jedności Robotniczej) - Okopowa. Zdjęcie wykonane 24 sierpnia 1967 r. Linia tramwajowa nr 6 prowadząca z Targu Węglowego na Orunię, pomiędzy dzisiejszym końcem przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście a okolicą przelewu Kanału Raduni do Opływu Motławy, przebiegała wzdłuż torów kolejowych pod wiaduktem w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha (d. Jedności Robotniczej) - Okopowa. Zdjęcie wykonane 24 sierpnia 1967 r.
Niewiele brakowało, a zamiast tramwajów na Orunię jeździłyby trolejbusy.

- Decyzję o likwidacji tras tramwajowych na Orunię i na Siedlce podjęto tuż przed wybuchem wojny. W jej trakcie do Gdańska dostarczono trolejbusy, które miały zastąpić tramwaje. Odstąpiono jednak od tego planu ze względu na kryzys paliwowy, który zmniejszył ruch aut na ulicach. Ponieważ gdańska komunikacja objęła w czasie wojny okupowaną Gdynię, zdecydowano o wykorzystaniu wspomnianych trolejbusów właśnie w tym mieście - tłumaczy Sebastian Zomkowski.
Opowieść o największej fabryce dawnej Oruni Opowieść o największej fabryce dawnej Oruni

Trasa na Orunię uratowana po raz drugi



Po II wojnie światowej linia tramwajowa na Orunię była niemal całkowicie zniszczona, a tabor - ten, który przetrwał - był już przestarzały. Dlatego polskie władze także skłaniały się do jej likwidacji. I tym razem planowano zastąpić tramwaje trolejbusami.

Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni. Zdjęcie wykonane w latach 60. lub na początku lat 70. XX wieku. Pętla tramwajowa przy ul. Gościnnej na Oruni. Zdjęcie wykonane w latach 60. lub na początku lat 70. XX wieku.
Planu nie wprowadzono w życie, bo gospodarka nie była w stanie wyprodukować wystarczającej liczby pojazdów. A potrzebnych było wiele takich wozów, by sprawnie dowieźć do pracy w stoczniach i w porcie tysiące mieszkańców tej części miasta. Gdy po raz kolejny koncepcja trolejbusów upadła, trzeba było się wziąć za odtworzenie infrastruktury tramwajowej.

To przedłużyło funkcjonowanie linii na Orunię o kolejne 27 lat.

Przebudowa ulicy położyła kres tramwajom na Orunię



W końcu jednak nastąpiło to, co planowano jeszcze pół wieku wcześniej. Przekładana kilkukrotnie decyzja o likwidacji linii tramwajowej na Orunię odbyła się na początku lat 70. Ostatni tramwaj pojechał tą trasą 51 lat temu - 9 marca 1972 r.

Zajezdnia techniczna dla tramwajów na Oruni. Zajezdnia techniczna dla tramwajów na Oruni.
Tuż po tym zaczęto przebudowywać ówczesną ul. Jedności Robotniczej (dziś Trakt św. Wojciecha). Ulicę poszerzono i nadano jej dzisiejszy kształt. Mimo likwidacji tramwajów nie zastąpiono ich trolejbusami. Na ulice wyjechały autobusy, które do dziś zapewniają komunikację w tej części Gdańska oraz łączność z Pruszczem Gdańskim.

rb

Opinie (140) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • prywrócić!!! po torach szybciej i bez korków albo chociaż zobić buspas z Oruni (6)

    to znacznie usprawniłoby komunikację miejską i może choć część osób przesiadłoby się z samochodów do autobusów

    • 72 9

    • Tiaaaa. Mają pociąg co chwilę w godzinach szczytu a i tak wolą stać w korkach.

      • 6 7

    • Niech jeżdżą SKM

      Jeszcze szybciej niż tramwaj i tory już istnieją

      • 7 6

    • Raczej zrobić auto pas z zakazem wjazdu dla autobusów !

      • 4 12

    • (1)

      sruspas.. wszystko byscie zablokowali autom.

      • 3 4

      • auta same się blokują najbardziej efektywnie

        jak ograniczoną trzeba mieć wyobraźnię, by nie rozumieć tej prostej prawdy

        • 5 0

    • tramwaj niema zadnych zalet trzeba budowac buspasy które sa dobre dla wszystkich

      • 3 0

  • SKM albo szybki tramwaj przez Orunię do Pruszcza (12)

    Potrzebny na cito

    • 70 4

    • (5)

      A regio?

      • 0 10

      • Nie mieści pasażerów:-)

        • 6 0

      • Zbyt rzadko

        • 5 0

      • Regio jest przepełnione już w Tczewie. Widać że nie masz bladego pojęcia o codzienności komunikacyjnej.

        • 7 0

      • a regio jest jeden na kilka godzin i ma za mało przystanków (1)

        • 7 0

        • Regio powinno jeździć między 6 a 8 i 15 a 16.30 co 20 minut. Byłby full wypas.

          • 0 0

    • Świetny pomysł.

      • 2 0

    • To niech sobie pruszcz zbuduje (1)

      Z jakiegos powodu metr kwadratowy w pruszczu, to mniej niż pół we wrzeszczu.

      • 0 5

      • Żeby nie pracownicy z miejscowości ościennych i nie tylko to byś chodził z kijem po śmietnikach.

        • 0 0

    • Po torowisku beda karetki jeżdzic? Potrzebny jest bus pas

      • 2 1

    • Oj tak

      Na SKM/REGIO/PKM tą nitką nie ma co liczyć. Ledwo na tych dwóch torach mieści aktualne składy.

      Tramwaj do Pruszcza to coś czego potrzeba od dawna, ale niestety to marzenia ściętej głowy. Nowiutki wiadukt bisukpia górka z pewnością nie był projektowany pod tramwaje. Trakt św Wojciecha może by przyjął nitkę tramwajową ale pewnie spowodowałoby to olbrzymią ilość problemów.
      Dojazd na Orunie z Głównego w 10 minut a w 25 do Pruszcza zahaczając o Św. Wojciecha to zbyt piękna rzecz jak na to miasto. Tak samo jak tunel pod centrum zaczynający się przy placu zebrań ludowych a kończący w okolicach wiaduktu biskupia.

      • 0 1

    • Szybki tramwaj? Mial byc na armii krajowej

      Tylko komu to potrzebne

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    pamiętam tramwaj numer 6 jezdził na Orunię..przy teatrze Wybrzeże był przystanek..tam wsiadałam...fajnie było..

    • 154 1

    • Te czasy wrócą jak znikną samochody (5)

      Czyli za jakieś 15-20 lat. Tylko że będziesz mieć zakaz opuszczania swojej strefy

      • 19 6

      • No chyba, że będzie się wybierał po żywność, czyli na polowanie na koniki polne lub biedronki.

        • 17 3

      • Widzę że na Nowogrodzkiej robota wre od rana. (3)

        Dobrze zorganizowany transport publiczny jest lepszy niż samochód. Pojedź sobie do Paryża i zobacz jak można żyć.

        • 9 8

        • Najlepsze szoki są w Austrii. Taki Wiedeń na ten przykładowy przykład.

          • 10 0

        • można pracować do 62 roku życia (1)

          a nie do 65 r , a może 67 jak szpicel Donald wróci

          • 0 3

          • ja chce jak najdłużej

            • 3 0

  • (6)

    Ogólnie to wszystkie linie tramwajowe powinny być zlikwidowane.
    Hałas,drogie bilety i tłok w tramwajach.
    W dodatku prąd drogi i pochodzący ze spalania węgla.
    Tramwaje to zło.

    • 16 93

    • Ogólnie to głupie komentarze powinny być zlikwidowane (5)

      Głupie komentarze to zło.

      • 22 8

      • (4)

        Podważ to co napisalem,że:
        -Prąd jest ze spalania węgla
        -Jest tłok
        -Bilety są drogi
        -Jest hałas.
        Ja wiem ,że dla wielu pisanie prawdy jest niewygodne i pamiętają oni jeszcze cenzurę z czasów PRL.

        • 6 13

        • i co z tego? (1)

          Samochody jeżdżą w wyniku spalania węglowodorów
          Są korki
          Bilety są drogie bez względu na to, czy to autobus, czy tramwaj
          Jest hałas
          jest smród i pył

          Ja wiem ,że dla wielu pisanie prawdy jest niewygodne i pamiętają oni jeszcze cenzurę z czasów PRL.

          • 14 1

          • cenzura byla dobra, 99% durnot byla odsiewana

            • 0 0

        • nie cały prąd jest ze spalania węgla

          coraz więcej prądu pochodzi z innych, odnawialnych źródeł energii

          • 2 2

        • Nie manipuluj. Podajesz prawdziwe negatywne cechy calkowicie przemilczajac te pozytywne.

          • 1 1

  • Słusznie. Tramwaj to przestarzały (historia siega XIX wieku) i zawodny (wystarczy spojrzec na raport trojmiasto) srodek (14)

    komunikacji miejskiej. Powinien juz dawno byc wyparty przez metro / kolej naziemna (typu SKM/PKM)
    Nie ma dnia bez awarii czy kolizji z udzialem tramwaju. Do tego hałas, niewielka predkosc i pojemnosc.
    To bylo dobre kiedy na ulicach rzadziły bryczki ale nie w XXIw

    • 15 76

    • Historia kolei sięga trochę dalej niż tramwaju. (3)

      Jak już wymyślasz argumenty z czapy, to chociaż znajdź jakieś z sensem :D

      • 11 8

      • Pierwszy tramwaj pasażerski powstał w 1807 roku, a pierwsze metro w 1863 roku (1)

        Historyku od siedmiu boleści

        • 8 3

        • A pierwsza kolej naziemna o ktorej mowa we wpisie?

          • 7 0

      • bezmógowcó nic wiecej poza głupota niepotrafisz wiec poco sie chwalisz

        • 0 2

    • (1)

      Już bez przesady. To nie Wrocław czy Bydgoszcz. Tam tramwaje są o wiele bardziej zawodne.

      • 5 4

      • W Bydgoszczy właśnie nie

        O dziwo - tam niemal nie ma awarii na trasie

        • 3 4

    • to co by przyspieszał Michał Tusk?

      • 6 2

    • (2)

      Musiał to napisać słoik. Słoiki w większości są przeciwni tramwajom, bo przecież u nich w Braniewie czy Bartoszycach nie ma tramwaju i żyją.

      • 11 1

      • O co chodzi z tym Braniewem? . (1)

        Stale na tym forum Braniewo, a nie Kętrzyn, czy np. Luzino?

        • 4 1

        • Luzino jest w Pomorskiem, czyli nasze. Jak nie kumasz o co chodzi to przypatrz się rejestracjom aut pod blokiem.

          • 6 0

    • xD z tym raportem to trafiłeś!

      Samochodziarz zrobił fikołka i tramwaje stoją. Zresztą odkąd 105 zostaly wycofane, to wszystkie problemy z komunikacją tramwajową powodowane są przez czynniki od nich niezależne, czyli głównie nieuleczalną głupotę kierowców.

      • 6 0

    • tramwaj niema zadnych zalet w miescie popieraja je tylko totalne dzbany od których wiedza sie odbija jak od sciany (1)

      • 1 3

      • od niektórych internautów (można ich nazwać dzbanami?) argumenty odbijają się jak od ściany

        • 1 0

    • W Pradze i Amsterdamie jeżdżą tramwaje i jakoś nikt nie pisze żeby zlikwidować

      • 0 0

  • (7)

    Miasto powinno raczej inwestować w SKM niż w linie tramwajowe. W sytuacji, gdy niezależnie od pory dnia tramwaj i tak musi zatrzymać się co 300 metrów, czas podróży staje się na tyle długi że nawet samochód stojący w korku wygrywa z tramwajem, na który trzeba dojść na przystanek i poczekać.

    • 23 41

    • Jeszcze nie widziałem samochodu który w szczycie wyprzedziłby tramwaj... (3)

      • 11 11

      • Bo stałeś na przystanku i czekałeś na tramwaj

        • 11 6

      • dzbanku nawet rowery wyprzedaja tramwaj (1)

        • 5 0

        • rowery poruszają się po mieście mniej więcej z rozkładową prędkością autobusów

          w godzinach szczytu rower jest szybszy niż samochód na odległość do mniej więcej 7 kilometrów.

          • 2 2

    • SKM ze swoją fosą-przepaścią

      między peronem a wagonem dyskryminuje wielu ludzi w podeszłym wieku lub inwalidów.

      • 8 1

    • powinno inwestowac w buspasy i tylko one są przyszłoscia komunikacji (1)

      • 1 1

      • przyszłością systemu komunikacji są rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo i komfort poruszania się

        przede wszystkim pieszych, następnie rowerzystów, którzy na dłuższe odległości korzystają z opcji rower + SKM/PKM. Jak zostanie uruchomione MEVO to oczy wielu niedowiarkom się otworzą.

        • 1 1

  • Nieodżałowana strata dla Oruni

    Wielka szkoda.

    • 132 8

  • (2)

    obecnie w szczycie pociągi z Oruni do Gdańska jeżdżą co 10 minut, więc alternatywa jest i z kierowców można mieć bekę, ale nie twierdzę że tramwaj nie ma sensu.

    • 14 24

    • Wliczasz towarowe, IC i pendolino?

      • 7 2

    • Ale widzisz róznicę między tramwajem a pociągiem?

      Bo to nie jest to samo

      • 6 0

  • Odtworzyć.

    • 50 4

  • Opinia wyróżniona

    miałem dziewczynę na Orunii (9)

    dojeżdżałem do niej szóstką i szliśmy do kina Kosmos

    • 222 3

    • orunia

      Do Kosmosu chodziło się w niedzielę na godz.11 były darmowe" poranki"

      • 28 0

    • motorniczy (1)

      Fajną.

      • 3 1

      • bardzo, na imię miała Tereska

        • 5 0

    • też ją miałem :) (1)

      • 9 12

      • Chodziliscie na film czy do kina??

        • 3 2

    • To mozna miec tyle lat?

      • 1 7

    • Błąd (1)

      Oruni pisze się przez jedno i. Jak Gdyni, Chyloni

      • 4 0

      • Oruni prawda, Gdyni prawda,

        ale: Chylonii :)

        • 0 0

    • Dziewczyny z Gościnnej

      Jeżdziłem 6-tką do Basi , mój kolega do Małgosi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W których miasta trwały główne protesty i demonstracje?

 

Najczęściej czytane