wiadomości

stat

45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie

artykuł historyczny
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później.
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP
Najnowszy artukuł na ten temat

Od marca polecimy do kozackiego Zaporoża

Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.



Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.

Lotniska w Gdańsku - historia


Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.

Samolotem z Wrzeszcza do Europy


Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

przynajmniej kilkanaście razy w roku 15%
kilka razy w roku 31%
najwyżej raz, dwa razy w roku 27%
nie częściej niż raz na kilka lat 27%
zakończona Łącznie głosów: 3477

Konkurencja z Pruszczem Gdańskim



Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.

Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.

Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku.
Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.

Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.


Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi



Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O  rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.

Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.

Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku.
Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP

Trzecie największe lotnisko w Polsce



Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.

W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.

W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.

W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.

W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.

Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.


W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.

Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.

Nowy pirs na gdańskim lotnisku


Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.

W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP

kalendarz historyczny

1877 Urodził się Berthold Hellingrath Berthold Hellingrath, urodził się w Elblągu. Nauki pobierał w Gdańsku i studiował w Niemczech. W latach 1906 - 1925 działał w Gdańsku, tworząc i wydając setki rysunków z widokami miasta. Zginął w Hanowerze w 1954 r.

Sprawdź się

Jaki tytuł miało pierwsze dzieło wystawione w Operze Leśnej w Sopocie?

 

Najczęściej czytane