• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • (3)

    Ciekawe ile dzwonow z tej okazji zaliczy

    • 57 14

    • (1)

      Jesteście tam bezradni...Dwie dwupasmowe ulice łączą całe Trójmiasto.... Kupa śmiechu hahahaha

      • 6 14

      • Chyba jesteś głupi

        • 3 2

    • Z obwodnicy zrobiła się zwykła miejska średnicówka

      A kierowcy zap...ją jak po autostradzie, więc i "dzwony" są co dzień.
      Tam powinno się wprowadzić ograniczenie do 100 km/h (na całym odcinku) dobry pomiar odcinkowy, wbrew pozorom ruch by się upłynnił i nie byłoby tylu wypadków, a nawet kolizji.

      • 10 0

  • Na tych zdjęciach jest rzadka obecnie możliwość zobaczenia obwodnicy prawie pustej. (16)

    • 287 3

    • (11)

      a mówią, że Gierek zadłużył Polskę, ale przynajmniej coś robił, to najlepsze lata dla gospodarki, produkowano wszystko, a maszyny po dziś dzień pracują, a obecnie co mamy ?? nic nie mamy, wszystko sprowadzane i śmiechu warte budowy nowych dróg, które trwają wieczność w porównaniu z tamtymi czasami i porównanym sprzętem.

      • 28 59

      • (5)

        Niemcy mają produkcję, a my mamy być tanią siłą roboczą.

        • 20 12

        • (1)

          Masz toureta chyba bo wygrywasz z Niemcami przy każdym temacie

          • 3 5

          • Zespół Tourette'a = zespół tikow głosowych i ruchowych. Tu użyto nazwy w formie pejoratywnej, więc obraźliwie dla osób, które ch

            • 8 0

        • Kolejny powtfuorek powtarzajacy jak mantre to nudne juz twierdzenie. Tu tez ludzie daja sobie rade Dobrego dnia!

          • 3 0

        • (1)

          To wina Niemców czy Polaków?

          • 2 0

          • Tuska, bankowo

            • 1 1

      • (3)

        Tyle ze to państwo zbankrutowało powtarzam zbankrutowało !!!!! Nikt już nam nie chciał nam nic pożyczać , dług sięgał wielu mld $ a wszystko od kaszanki po mieszkania było na kartki ,asygnaty i przydziały a ty piszesz że produkowano wszystko. To gdzie to wszystko się podziało ? Spróbuj tak zadłużyc swoje gospodarstwo to zobaczysz jak skończysz.spójrz dzisiaj jak ludzie mieszkają jak się ubierają , kiedyś wyjazd na wczasy do zapyziałych domków kempingowych byl szczytem możliwości , zobacz jak dziś wypoczywa czym i po czym jeździ. I nie bredź o potędze gierkowej Polski.

        • 18 5

        • Smiem twierdzić, że Gierek zadlużył nas celowo (1)

          Wiedział, że bez pożyczek z zachodu ZSRR wydusi z nas ostatni grosz, a tak chociaż trochę ludzie się wybudowali i otarli o ówczesny dobrobyt a w Polsce (nie w ZSRR) wybudowano dworzec centralny, obwodnicę gdańska, fabrykę fiata na licencji, liczne obiekty publiczne w mniejszych miastach: dworce, halę Oliwia, dom rzemieślnik, not itp. jeszcze do tego architektów mieliśmy zdolnych i na bieżąco w trendzie modernizmu, także budynki powstały ciekawe. Były to lata "oddechu" od siermiężnego socjalizmu, "doganiania zachodu"...
          A że późnie nastapil upadek to i dzieki temu komuna na świecie upadła...

          • 7 6

          • najwięcej E.Gierek wpakował w huty i przemysł ciężki

            czyli w typową produkcję stali pod ruskie czołgi i statki za pół ceny - te co szły na wschód

            • 0 0

        • a dziś wszystko na kredyt, zwykły Kowalski jak i sam kraj, zresztą tak ma cała Europa i USA

          • 1 1

      • Ale za to masz gwarancję poprawnego zamodlenia ojczewaszami i zdrowaśkami - wszędzie płatni kapelani.

        • 1 0

    • Powinno być 50 lecie drogi osiedlowej nazwanej kiedyś obwodnicą

      A dziś tylko w samym Gdańsku jest statyst.więcej aut/na mieszk.niż w Berlinie,20letnie auta-trupy :słoików,małolatów itpto dziś norma.A kiedyś przy 25$pensji za mieś.pracy i talonach i zapisach na kosmiczne listy auto to było marzenie...

      • 9 9

    • Sierpień 1976 rok. (1)

      My, nastolatkowie na rowerach "Wigry - 3", organizowaliśmy "dzikie wyścigi " obwodnicą na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Dąbrowa. W owym czasie jeszcze po nawierzchni betonowej, przed położeniem asfaltu. Ech młodość...

      • 26 1

      • Zglaszam to na policje

        • 0 0

    • W latach 80 i 90 jeździłem z ojcem poboczem obwodnicy na rowerze teraz jest to oczywiście nie do pomyślenia i jest zakaz ale wtedy to była norma .

      • 4 1

  • Szkoda że nikt z mędrców gdańskich (91)

    Nie pomyśli aby zrobić trzeci pas. To by wyeliminowało korki. Ale czego można się spodziewać po władzach...

    • 150 406

    • (12)

      W Chinach masz po 10 pasów, a korki są i będą. To nie jest rozwiązanie.

      • 107 41

      • Jasne (9)

        Twoje rozwiązanie to siedzieć w domu... Brawo ty.

        • 21 74

        • i wbrew pozorom to bardzo dobre rozwiązanie :) (4)

          • 76 12

          • Oczywiście, praca zdalna się kłania (3)

            • 20 15

            • Pójdź zdalnie do lekarza

              Tylko taki Ci na głowę pomoże.

              • 9 14

            • Kazik z Tadkiem zamiast pchac sie swoim T4 na budowe w Gdansku, beda pracowali zdalnie.

              Najwyrazniej masz zdalny mozg - z daleka od glowy.

              • 11 7

            • Zdalna pielegniarka i zdalny grabarz

              Pozdrawiaja

              • 1 0

        • Ale co do korka ma ilość pasów? (3)

          Ilość pasów może ten korek co najwyżej skrócić bo auta rozłożą się na 3 a nie 2 pasy ale nadal czas stania w nim będzie praktycznie taki sam z jednego prostego powodu - auta muszą gdzieś z tej obwodnicy zjechać i jeżeli przepustowość tych zjazdów się nie zmieni to i korki na obwodnicy będą takie same, nawet przy 10 pasach. Zjazdów w stronę miasta nie ma sensu poprawiać bo samo miasto nie jest już w stanie wchłonąć więcej aut, chyba, że będziemy je gdzieś pod ziemią pionowo upychać.

          • 49 3

          • Już spieszę z odpowiedzią (2)

            Jeśli masz 3 pasy to w przypadku wypadku masz większą szansę że jeden pas będzie wolny aby objechać ten wypadek. Mając 2 pasy to ciężko bo służby gdzieś muszą stanąć. Mając stłuczkę tak samo. Masz 2 wolne a nie jeden. No i po trzecie jak jest zjazd to czasami drożny jest jeden pas a na drugim stoją do zjazdu czyli wolny jeden zamiast dwóch. No tak czy nie? 3 pas jest potrzebny jak woda do picia albo chleb do jedzenia.

            • 26 16

            • Czyli 3 pas służyłby praktycznie tylko po to żeby omijać wypadki? (1)

              • 6 3

              • Zrobić na całej obwodnicy kontrpas jak w gryzonii na chwarznie.

                • 1 0

      • korki pewnie będą

        ale bez rozbudowy to od 6 do 22.

        • 10 5

      • Żadne 10 pasów co za bajki piszesz !

        • 2 14

    • Człowieku, to by kompletnie sparaliżowało ruch w Trójmieście (rozbudowa do 3 pasa) (25)

      Lepszym pomysłem jest najpierw wybudowanie obwodnicy metropolitalnej, później budowa kolejnych pasów na obecnej obwodnicy.

      • 57 36

      • Co ty gadasz (18)

        Jak są zwolnienia bo ktoś zjeżdża na karwinach to lewy pas też staje lub zwalnia. Ja wiem że ty mało kiedy widziałeś 3 pasy ale wtedy pas po lewej jest drożny. Wszystkie większe miasta w Europie mają 3 pasy. Aglomeracja Trójmiasta nie.

        • 51 32

        • chlop pisze prawde a wy dajecie minusy? (1)

          • 23 19

          • Jaką prawdę? Że ludzie nie kupują samochodów bo nie ma trzeciego pasa?

            • 3 3

        • Zaraz te trzy pasy by się zapchały, bo ludzie jeszcze wiecej samochodów by kupowali i użytkowali. (4)

          Wobec tego mielibyśmy kolejną debatę o czterech pasach... i tak dalej,

          • 22 37

          • Idąc twoim tokiem myślenia (1)

            Zróbmy jeden pas. Wtedy ludzie będą sprzedawali samochody.

            • 50 3

            • Gerta

              Lubi To !!

              • 6 5

          • Właśnie (1)

            Ja chcę kupić samochód ale czekam aż zrobią trzeci pas na obwodnicy...

            • 23 3

            • Wiecej osób wyprowadza się wtedy na przedmieścia u muszą pokonywać dłuższą drogę do pracy powodując jeszcze wieksze większe korki w większej ilości miejsc

              • 4 5

        • Praga. (4)

          Wszystkie autostrady przecinające Pragę mają po dwa pasy w jednym kierunku. Samo miasto jest wielokrotnie większe od trójmiasta.

          • 10 4

          • Warszawska Praga

            • 7 1

          • Brawo!

            Wszystkie autostrady przecinające Pragę. A ile masz autostrad przecinających trójmiasto????????

            • 6 1

          • Samo miasto Praga ma

            1,3 mln mieszkańców, Trójmiasto 0,75 mln. Obszar metropolitalny Pragi 2,3mln, Trójmiasta 1,2-1,3 mln. Praga nie jest wielokrotnie większa.

            • 8 1

          • Ile razy jechałeś przez Pragę?

            Ja średnio jeżdżę 20 razy w roku. W weekend jest ok, ale jak jadę z pracy w tygodniu, to korki są potężne. Od Pilzna w kierunku Mlada Bolesław przejazd przez Pragę często zajmuje ponad godzinę.

            • 3 0

        • nikt nie kwestionuje potrzeby budowy 3-go pasa (5)

          tylko nie da się tego zrobić teraz, przed ukończeniem metropolitalnej, bo wszystko stanie. Ważne aby natychmiast po metropolitalnej ruszyć z rozbudową obwodnicy

          • 11 5

          • Ja kwestionuję trzeci pas (4)

            Zrobisz jakikolwiek dogodny dojazd do miasta to zaraz się chętnych 4x tyle niż się na nim zmieści wyprowadzi jeszcze dalej za miasto. Ćwiczymy to w trojmiescie od 20 lat

            • 9 7

            • Co ćwiczymy w trojmiescie (1)

              20 lat powstała obwodnica Południowa armii krajowej i kawałek Słowackiego. A osiedli powstało że 30. Tu się nic nie ćwiczy tylko czeka

              • 6 0

              • No coż, PO jak odchodziło to ogłosiło przetarg na metropolitalną

                PiS przerzucił środki na inne drogi, a teraz udaje, że PPP sprawę rozwiąże.

                • 1 2

            • Za kilk lat, dojdzie ekspresowy wlot z Trasy Kaszubskiej

              Obwodnica nie da rady tego przyjąć, badż zrobią się zatory przed wjazdem na nią na Karwinach.

              • 1 0

            • To się nazywa rozwój

              Przeciwieństwem jest Osowa...

              • 1 0

      • 3 pas konieczny (1)

        Ostatnio dołożyli 3 pas na obwodnicy Poznania

        • 12 6

        • ...i budowali pod ruchem!

          • 0 0

      • (3)

        Coś jak koncepcja ringów w Hamburgu? Tam się to sprawdza, pomimo że centrum też zakorkowane w godzinach szczytu, ale tego nie unikniemy. Za to siatka ulic pomiędzy ringami pozwala uplynnic ruch i nie ma większego kłopotu z dojazdem do domu/pracy. Do tego świetny zbiorkom z centralami przesiadkowymi połączonymi z centrami handlowymi. Węzły przesiadkowe są osłonięte przed pogodą, można coś nawet zjeść w biegu. No i bezproblemowe miejsca parkingowe dla rowerów.

        • 13 3

        • Tak samo ma (1)

          Rzym i Mediolan. 3 pasy do okoła i jest git.

          • 2 0

          • W Rzymie to jest ciasno na tym circonvallazione

            • 1 0

        • A gdzie te ringi wciśniesz jak u nas na takie rzeczy nie ma miejsca.

          • 1 0

    • To jest droga krajowa (2)

      i władze Gdańska nie mogą jej rozbudować

      • 50 8

      • władze gdaniska to nic nie mogą (raczej nie chcą bo tak lepiej)

        jedynie polityczna wojenka z władzami dobrze wpływa na decyzje centralne.

        • 23 54

      • Adamowicz też nie mógł

        zbudować wezla Osowa jako bezkolizyjnego, mimo że obiecał. A teraz jego imieniem nazywa się ulice... Co za ironia...

        • 0 0

    • (9)

      Człowieku, to było 40 lat temu, kto przewidywał to co mamy dzisiaj, czesto po 2 samochody na rodzine!

      • 44 1

      • A teraz nie jest 40 lat temu (8)

        Już od tych 5 lat temu powinny być 3 pasy do Wejherowa jak nie do Lęborka a najlepiej do Szczecina.

        • 22 16

        • Do Berlina odrazu !! (3)

          i to od Kaliningradu !!

          • 17 1

          • Po co się rozdrabniać (1)

            Od morza do morza!

            • 10 0

            • Ee, od morza do morza i od morza do morza. Tak to się robi!

              • 3 0

          • highway to hell

            • 0 0

        • "powinny być"

          i niech się stanie jutro

          • 3 0

        • (1)

          Po co? Wiesz jaki jest koszt budowy ...wystarczy ograniczyć wjazd pojazdów z poza aglomeracji trójmiejskiej :))

          • 3 2

          • W sumie racja - zamiast wydawac kase, nalezy zakazac:

            Wjazdu samochodom
            Wstepu pieszym (po co chodniki)
            Wjazdu rowerzystom - nie trzeba bedzie wydawac na infrastrukture.

            • 5 2

        • Tak jest 5 pasów na 5-lecie rządów centralnych. No a jak , a dodatkowo dla każdego budowniczego krawacik na gumce.

          • 0 1

    • Trzeci pas to droga do nikąd. (6)

      Korki nie są powodowane przez przepustowość obwodnicy, a przez niewydolne rozprowadzanie z niej ruchu.

      Potrzebne są obwodnica metropolitarna i trasa kaszubska. A także poszerzenie Spacerowej wraz z budową tunelu i połączeniem z drogą zieloną.

      Przedłużenie Nowej Słowackiego do Hallera (odcinek za ETC)

      A do tego oczywiście rozbudowa komunikacji zbiorowej z górnego na dolny taras.

      • 41 21

      • Do nikąd.... Gramatyka się kłania dzbanie. (1)

        • 2 9

        • Po co to 'dzbanie'?

          • 8 1

      • korki są w 99% związane z wypadkami (1)

        wypadek- policja blokuje całą obwodnicę, nie puszcza poboczem/drugim pasem,
        a gapie na przeciwległych pasach zwalniają.
        trzeci pas pozwoliłby omijać wypadki; z drugiej strony wymagałoby to zmiany podejscia policji do kierowania ruchem w takich sytuacjach...w przypadku blokowania zjazdu przez cwaniaków z lewego pasa próbujących wbić się na zjazd też trzeci pass byłby ulgą...

        • 8 2

        • Dokładnie!

          A wypadki są bo lud musi zasuwać dopóki mu kierownicy z łap nie wyrwie.
          Mnie się marzy ograniczenie do 90 i fotoradar co 4km. Lub odcinkowy pomiar pomiedzy każdym węzłem. Mandaty po tysiaku za każde 10km/h więcej. I skończą się wypadki przez głupotę, brawurę ..jak zwał tak zwał.. ale się skończą. Tak jak w Norwegii czy Danii.

          • 6 2

      • Dwupasmowka do Żukowa.

        Ile to by ułatwiło...

        • 2 1

      • Jak taki jesteś mądry to powiedz mi dlaczego

        w cywilizowanych krajach autostrady, drogi ekspresowe itd. mają po 3 pasy lub więcej?

        • 0 0

    • Podniesienie ceny paliw o 50% do celów prywatnych też wyeliminuje korki (3)

      • 25 26

      • (2)

        Wyeliminuje też wolność człowieka i wprowadzi komunizm z równiejszymi i równymi. Jak kupie Pickup-a V8 do wożenia własnego tyłka i nic więcej, pracując na samozatrudnieniu to będę płacił mniej niż ktoś potrzebujący np. swoją dacią do lekarza do jechać. Historia jak z kratkami w osobówkach, lata 90. Super k...a pomysł. Z takimi pomysłami to w Korei Północnej kariere można robić.

        • 20 7

        • (1)

          Jaka wolność człowieku?

          • 0 2

          • wolnosc do korkow

            • 0 0

    • Niej zajmą się zjazdami i tym co jest zaraz za nimi

      bo tu jest problem - nieprzemyslane planowanie miasta....o czym ja piszę... tutaj nic się nie planuje, planują deweloperzy, um tylko podpisuje od lat

      • 15 2

    • Nie dalej jak wczoraj

      jechałem obwodnicą. Na odcinku trzy pasmowym najwolniejszy był...? Środkowy pas! Jaka panika w oczach kierofcuf, którzy na nim byli, bezcenne. Po co trzy pasy jak ludzie nie potrafią po nich jeździć?

      • 21 6

    • Ale dlaczego tylko Gdańskich (1)

      A obwodnica to jest chyba Trójmiasta a nie Gdańska i to jest krajówka więc inwestycja w sam raz dla już ponad 4 letniego rządu :)

      • 10 2

      • Słyszałem że Tusek

        Był królem dróg. Patrz, " wszędzie" zrobił a u siebie nie...

        • 6 8

    • (1)

      Wtedy u władzy była komuna i tak samo mieli w poważaniu ciebie i resztę Polski .

      • 2 3

      • No właśnie.

        Za karę wysyłali na wczasy rodzinne, dzieci na kolonie letnie czterotygodniowe za max 320 zł , wczasy pod gruszą i wiele innych.

        • 10 6

    • (3)

      Warto trochę się doedukować.
      Badania drogowe robione w wielu państwach pokazały że paradoksalnie zwiększanie ilości pasów tylko zwiększa korki, zamiast je redukować.

      Żeby zmniejszać korki trzeba zmniejszać ruch na drodze, a nie go zwiększać.

      • 10 13

      • a gdzie ta komunikacja sie rozwija?

        40 lat temu jak jechałem do Wrzeszcza z Oruni to 154 i bieganie przy dworcu na tramwaj. Dziś to samo więc gdzie ten rozwój. Pamiętam jeszcze tramwaj na Orunię ale go zwinęli.

        • 9 2

      • masz rację, zaorać obwodnicę

        • 0 0

      • Najlepiej zakazac ruchu (poza rowerami) i nie bedzie w ogole korkow.

        • 1 0

    • zamiast trzeeciego pasa (1)

      Porządny pas awaryjny! żeby było gdzie tych rozbitków ściagnąć i nie tamować dalej ruchu

      • 9 0

      • Nareszcie mądra podpowiedz

        Wystarczy zrobić pas awaryjny taki jak jest na południowej obwodnicy ;-)
        Jak będzie jakieś zdazenie to jest gdzie zjechać na bok i po sprawie

        • 1 0

    • Minusy

      Minusy świadczą o niezłej trollowni, która tu POpiera coponiektórych. Co nie? Prawie jak w Rosji.

      • 1 8

    • Kolejny intelygent szpagatowy..

      Inżynier ruchu się znalalazl... Piszesz to siedząc na 2ce w WC w swojej korpo? To nie myśl tyle bo kiepsko Tobie wychodzi.

      • 2 0

    • Ciekawe czemu żaden mędrzec, nie wyjaśnił Ci ze obwodnica, nie jest drogą pod jurysdykcją Gdańską, jak chcesz 3 nitkę to klęknij przed Jarosławem.

      • 7 0

    • obwodnica nie należy do mista to droga krajowa więc inwestorem może być ministerstwo infrastruktury. Gdańsk nie ma nic do tego.

      • 4 0

    • 3 pasy nie dla każdego

      Podobna sytuacja jest koło poznania. Właśnie oddali 3 pas. Jak narazie wszytko działa. Nie mniej jednak kierowcy nie umieją korzystać z 3 pasów. Przykład koło auchan. Zazwyczaj jadą środkowym lub jak kto ma ochotę....

      • 0 0

    • Nikt z "mędrców gdańskich" o tym nie pomyśli, bo to nie ich kompetencje. pretensje i prośby do GDDKiA. Kumasz mondziole?

      • 1 2

    • Wózek Rak 7 Suchedniów ze wspomaganiem silnik C330 zamienię

      To droga krajowa...

      • 1 0

    • Holandia ma i po 4 (2)

      W Holandii sa i po 4 pasy do tego 5 poziomów po 2 pasy. I to wszystko stoi jak ludzie wracają z pracy. Rozbudowa nic nie da jak jeździ tyle samochodów.

      • 3 2

      • No jak to?

        Przecież wszyscy Holendrzy jeżdżą holendrami!

        • 1 0

      • Wiesz co by się działo gdyby mieli po 2 pasy?

        • 1 0

    • Po wybudowaniu obwodnicy metroplitarnej obwodnica trójmiasta stanie od Chylonia do straszyna a od Karwin do karczemek korek gwarantowany na 100 %

      • 0 0

    • Trzeci pas jest zbędny

      Trzeci pas jest zbędny, bo wtedy prawym nikt nie będzie jeździł tak jak teraz na odcinku Matarnia - Karczemki

      • 0 1

    • Mędrcu , nie wiesz że aby zbudować trzeci pas to trzeba zamknąć jeden z czynnych?

      Wyobrazasz sobie ruch po jednym pasie? No ale czego mozna spodziewać sie po absolwencie gimbazy .... Powiem Ci ze 3ci pas bedzie budowany po wybudowaniu obwodnicy Mertopolitalnej która odciązy istniejąca i pozwoli na zamykanie jednego pasa

      • 1 0

    • Tylko ruch rozproszony może

      zminimalizować korki w mieście. Trzeci, czwarty pas nic nie da, korek się tylko przesunie. Rozwiązaniem jest również praca w odległości spaceru, bez konieczności używania auta, nie wożenie dzieci do szkoły samochodem i transport zbiorowy. Mieszkańców okolicznych gmin uprasza się o korzystanie z autobusów bądź PKMki.

      • 1 2

    • wizjoner

      TAK 42 lata temu 3 pasy skoro dzisiaj autostrady budujęmy 2 pasy , a drogi lokalne 1,5 pasa

      • 0 1

    • Nie ma miejsca, nie ma sensu.

      • 0 0

  • Obwodnica Trójmiasta... (11)

    powinna kończyć się w Wejherowie,ze zjazdami do Rumi i Redy.

    • 345 13

    • (4)

      Za tego "ciemnego i siermiężnego PRLu" zrobili pół roku przed terminem. Dzisiejsi wykonawcy powinni brać z nich przykład a nie pluć na PRL.

      • 31 9

      • (2)

        Za PRLu to miałeś czyn społeczny, czyli darmowe ręce do roboty. Nie dziw się więc, że zrobili przed terminem.

        A więc może pokażesz dzisiejszym wykonawcom jak załatwia się sprawę, pobiegniesz z łopatą i pokopiesz trochę na budowie w czynie społecznym?

        Nie krempuj się! Do dzieła :)

        • 11 10

        • Wydajnosc tego czynu byla taka jak MTM na remoncie w Gdyni...

          • 11 0

        • Te czyny...

          ...były potrzebne, żeby zrobić dla partii zdjęcia jak to naród pomaga w realizacji celów. Nie mają obecnych technologii i maszyn zrobili wtedy nitkę w 4 lata, drugą w 6. Z wymianą bagnistych gruntów w większości miejsc.

          • 2 0

      • Nie powinno się pluć na PRL, bo szkoda na to g*wno śliny

        • 2 3

    • (1)

      Niech Wejherowo, Reda i Rumia sobie zbudują!

      • 10 28

      • A ty na którym zdjęciu z czynu jesteś?!

        • 6 2

    • Dlaczego w Wejherowie , w Kopenhadze wszak w stoczni szczecińskiej stoi stępka pod prom którym by cie tam zawieziono prosto z obwodnicy.

      • 1 1

    • Wejherowo? xD (1)

      Jak sama nazwa głosi Trójmiasto czyli (Gdańsk Sopot Gdynia) Rumia, Reda, Wejherowo to wioski za Gdynia xD ciesz się że paszportu do Trójmiasta nie musisz zabierać xD

      • 4 8

      • Powiedzial Janusz z pod Elbląga....

        • 2 2

    • To jest obwodnica Trójmiasta a nie Trójwsi

      • 3 2

  • o kurde... ale pusta :) (4)

    • 71 2

    • (1)

      Teraz też by tak było, gdyby wprowadzić podatek od posiadania samochodu - 10 000 zł rocznie i masz pustą obwodnicę .......

      • 1 6

      • Najwyrazniej cie obowiazuje wysoki podatek od myslenia.

        • 6 0

    • a zwykłe kolizyjne skrzyżowanie na Osowej istniało jeszcze długo długo po otwarciu...

      • 1 0

    • Legendy

      Twierdzą, że kiedyś możliwa była jazda po niej z prędkościami prawie 200km/h bez obaw o dzwon w tył jakiegoś innego auta :)

      • 0 0

  • Ogromne podziękowania dla planistów (19)

    W poprzednim ustroju planowano z głową, zachowani zawsze przestrzeń między blokami, zieleń infrastruktura potrzebna na co dzień itd. Planowane drogi z rezerwą np. pod torowisko tramwajowe czy chociażby obwodnica... Te czasy już nie wrócą bo w każdym mieście w Polsce nie ważne z jakiego ugrupowania politycznego jest dany prezydent czy burmistrz jest tak samo... Niestety.

    • 427 23

    • Obecnie panuje doktryna PUM

      powierzchnia użytkowa z metra, tak więc jest ciasno i kręto, byle wcisnąć Maxa

      • 50 1

    • Bo nie było developer lex

      • 39 5

    • (4)

      To nie poprzedni ustrój, tylko ocaleli planiści II RP, którzy byli wyedukowani i posiadali konkretne umiejętności i przekazali je dalej.

      • 59 4

      • Dokładnie założenia planów wynikały z potrzeb ludzkich, ich wygód i przyszłości.

        Dzisiaj jak najmniej wydać i jak najwięcej zarobić......

        • 34 0

      • Obecni planiści są również wyedukowani (1)

        Ale co z tego, jeśli ostatecznie rządzi piniądz i maksymalne wykorzystanie powierzchni działek.
        Blokowiska, wersja 2.0

        • 24 2

        • mądrze gadasz

          są wyedukowani, ale myślą wyłącznie o kasie

          • 9 0

      • Taaa II RP... Rolniczy, zacofany kraj analfabetow i wykorzystujacej ich klasy prozniaczej. PRL zlikwidowal analfabetyzm, uprzemyslowil kraj i najwazniejsze, pozbyl sie klasy prozniaczej.

        • 6 5

    • Święta racja

      • 8 0

    • W Transprojekcie znałam kilku planistów (5)

      powiedzieli mi, ze gdyby nie kilku partyjniaków to obwodnica byłaby jeszcze lepsza.. Ruch maks. (szczytowy) policzono na 60 tys. pojazdów na dobę, co w 1975 r było liczbą niewyobrażalną. Za to, że do dziś da się jakoś jeździć (przy ponad 150% obłożeniu ruchem i wzroście średniej prędkości do 200% ) wielki szacun dla Transprojektu.

      • 40 3

      • (4)

        A co tam takiego niezwykłego oni zaplanowali? Krótkie pasy rozbiegowe i pas awaryjny miejscami na metr szerokości że auto które się popsuje i tak tamuje ruch na prawym pasie. Gdzie ten kunszt planistyczny?

        • 6 17

        • Bo już wtedy wiadomo było aby nie kupować 20 letniego Golfa lub Passata (w przyszłości}

          • 16 0

        • a ile masz lat?

          15, 25. 35, 45?
          to i tak za mało, żeby się wypowiadać o latach 70 ub. wieku, mądralo. Podziwiaj obecne rozwiązania...

          • 14 1

        • Zanim coś nabazgrzesz...

          -przyjrzyj się fragmentom obwodnicy dobudowywanym np po 2000 roku. Np odcinek lecący w stronę gdyńskiego BCT. Totalna ruina od początku. Co rok przeróbki, remonty. Lewoskręty/prawoskręty, to tragedia. Długo można wymieniać tak zakalce projektowe jak i wykonawcze. Dlatego mam uprzejmą prośbę: nie pchaj się na afisz jak nie potrafisz.

          • 21 1

        • Koniczyny....

          ...te orginalne.

          • 2 0

    • (1)

      a gdzie miejsce na trzeci pas?

      • 4 2

      • Niedasie i niema. Panie!

        • 2 0

    • A prawda jest taka, (1)

      ze nie bylo za co i z czego budowac wiecej, a przede wszystkim jak tereny byly za darmoche to mozna bylo sobie dowolne przestrzenie niewykorzystane pozostawiac. Kogo dzisiaj na to stac?

      • 2 5

      • Jasne, nikogo nie stać

        ale potem płacz, że wśród 5 nowych osiedli nie ma: dojazdów, parkingów, żłobków, szkół, placów zabaw, zbiorników ppoż, odwodnienia itd.

        • 6 0

    • Planowano i zostawiano przestrzeń bo ziemia była prawie darmo

      teraz działki kosztują nie mało, oczywiście dobrze przygotowane plany mogą dużo pomóc, ale wiadomo gdzie duża kasa............ tam się cuda dzieją pisma nie dochodzą , zabytki znikają sąd ....szkoda gadać

      • 0 1

  • To teraz czas na kolejny śmiały projekt (6)

    Rozbudowę obwodnicy do 3 pasów w każdym kierunku. Komuniści mieli więcej polotu i wyobraźni niż demokratyczne władze? Aż mnie palce bolą jak to piszę ale niestety czasami tak to wygląda.

    • 213 38

    • Tia, a potem 4, 5... (1)

      I będzie jak w stanach, ludzie przyklejeni do samochodów, przedmieścia większe od miast itp

      • 13 24

      • Tak wygląda postęp i

        i suburbanizacja miast. To jest naturalny proces i nikt tego nie odwróci. Nie żyjemy w Hong Kongu Trójmiasto ma możliwość rozwijać się terytorialnie i tak będzie. Oprócz rozbudowy dróg, trzeba rozbudowywać kolej, komunikację zbiorą ale to wszystko razem wtedy będzie to jakoś wyglądac.

        • 22 13

    • I tak i nie

      "Rozmach" PRLu rzecz wiadoma ale kryzys motoryzacyjny też robił swoje. Nawet jak była kasa to skąd wziąć auto...

      • 9 3

    • (1)

      ..dokładnie , tak, w czynie społecznym....dzisiaj to absurd , kiedyś miało to sens......

      • 3 0

      • Z tymi czynami

        to było ciekawie. Nas, zwykłych robotników, ustawiano po kilku w każdym miejscu, aby coś było zrobione i po całej akcji ktoś musiał posprzątać narzędzia i butelki po wódce. Na temat czynów partyjnych można napisać wielotomowe dzieło.

        • 11 2

    • Po co Ci 3 pasy?

      Trzeba rozbudowywać węzły i skrzyżowania żeby odbierały ruch, bo inaczej będziesz stał w korku na 3 pasach.

      • 11 3

  • paradoks (7)

    dzięki wyobraźni komuchów mamy choć jedną udanie zaplanowaną inwestycję drogową. Niech ktoś przypomni ile trwała budowa trasa Armii Krajowej oraz ile wyobraźni starczyło na węzeł z Havla - i tu komuchy przewidzieli miejsce na estakadę!

    • 239 15

    • Armii Krajowej też budowała komuna a kończył jej ojciec liberalizm

      • 19 2

    • Planowali inżynierowie i naukowcy a nie komuchy synku. (2)

      Idąc twoim tokiem rozumowania cała wierchuszka PiS to komuchy, bo żyli przed 1989. A temu zapewne zaprzeczysz.

      • 26 5

      • a gdzie oni dzisiaj są?

        • 3 3

      • Kto żył przed 1989 rokiem, to komuch? Bardzo ciekawe. Typowy sposób komuszego myślenia.

        • 14 1

    • ????????

      To juz wtedy wiedzieli ze wszystko w ch.. padnie i kazdy polak bedzie mogl se na zachod po samochod pojechac albo stamtad go sprowadzic??? Doprawdy przedziwne rozumowanie....

      • 2 2

    • przesada

      Z tymi komuchami to przesadziłeś.

      • 3 3

    • Oni przewidzieli,

      ale Adam Owicz nie zbudowal. A teraz obok będzie droga jego imienia...

      • 0 1

  • HA! (5)

    Jestem ciut starszy (i wcale nie głupszy) od obwodnicy ;-)

    • 39 6

    • Też (2)

      ale mam 3 pasy

      • 4 2

      • Pamiętasz którym z nich ojciec trzepał Twoje spodnie ?

        • 4 3

      • chyba bajpasy

        • 2 0

    • Chyba trudniej być głupszym od obwodnicy :)) (1)

      Wiem, wie, zła składnia, ale pośmiać się można. Pozdro, bez urazy.

      • 2 0

      • Ale obwodnica to droga i ci którzy po niej jeżdżą a wtedy z tą mądrością nie jest już tak dobrze...

        • 0 0

  • marzenia (6)

    ale bym się tak przeniósł w czasie (może nawet wcześniej gdzieś do lat 60.) i pojeździł nowoczesnym autem po tamtych drogach. Zobaczyć jak się wtedy jeździło (pusto na trasach) / budowało (jakość nawierzchni). to byłoby wspaniałe doświadczenie

    • 104 15

    • (1)

      ja pamiętam doskonale i nie trzeba wracać do lat 60-tych , tylko początku 90-tych

      • 15 1

      • Pamięć bywa wybiórcza :)

        Ruch to prawda był zdecydowanie mniejszy tylko ... cała sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w końcówce lat 90-tych liczyła 289 km (obecnie przekroczyliśmy 4.000 km).

        • 18 0

    • Gwarantuję Ci że, nowoczesnym autem w tamtych czasach byś nie pojeździł.
      Wiem co piszę, mam prawo jazdy od 1975, a samochody w rodzinie były od "zawsze", jak sięgam pamięcią.

      • 3 1

    • fajnie bylo

      uczyłam się jeździć na pustej obwodnicy!

      • 3 1

    • Na wiekszosci drog zwlaszcza podmiejskich

      urwalbys kola. Dziury w jezdni byly odwiecznym problemem. Ruch byl znacznie mniejszy, poniewaz tatusiowie wiekszosci dzisiejszych rajdowcow mogli sobie pozwolic co najwyzej na rower lub konika.

      • 6 0

    • to

      były czasy z Gdańska do Gdyni w 15 - 20 minut -- przez miasto ,,,

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku Gdańsk po raz pierwszy stał się Wolnym Miastem?

 

Najczęściej czytane