- 1 To niesamowite znalezisko ma... 600 lat (7 opinii)
- 2 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (96 opinii)
- 3 Ambona i wieża ciśnień liczą na dotacje (87 opinii)
- 4 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. (11 opinii)
- 5 Konie i samoloty. Wyspa widziała wszystko (44 opinie)
- 6 "Tu mówi stacja wolnościowa Gdańsk" (72 opinie)
Rocznica pierwszego pociągu w Gdańsku
Dokładnie 160 lat temu, czyli 19 lipca 1852 r. do Gdańska wjechał pierwszy pociąg.
Co ciekawe, nawet pasjonaci kolei nie mają do tej daty pamięci.
- Pewnie dlatego, że wspominamy czasy pruskich kolei, a dworca Gdańsk Główny jeszcze wtedy zwyczajnie nie było. Bardziej jednak siedzi mi w głowie rok 1901, kiedy nowy gmach dworcowy zaczął służyć pasażerom - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału firmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., były wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
W tę samą stronę zmierza Marek Sadowski, zarządca obiektu z Rejonu Dworców Kolejowych w Gdańsku. - 30 października 1900 r. gdańszczanie uroczyście otwierali nowy dworzec. Ale co wydarzyło się prawie 50 lat wcześniej? - głośno zastanawia się szef Gdańska Głównego. - Przypuszczam, że odpowiedź może znać dyrektor Buczek z SKM, albo pan Paweł Wróblewski z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obaj są pozytywnie zakręceni historią kolejnictwa - podpowiada Sadowski.
Dyrektora ds. przewozów Szybkiej Kolei Miejskiej nie udało nam się sprawdzić. Będzie uchwytny dopiero w piątek, 20 lipca. Paweł Wróblewski, specjalista do spraw planowania ruchu kolejowego w spółce PKM, imponuje wiedzą z historii kolei. Indagowany przez nas w sprawie roku 1852 jest blisko. Pokazuje nawet zdjęcia miejsca, o które pytamy: widać na nich, jak zwijają się tory pierwszego gdańskiego dworca, zlokalizowanego między ul. Toruńską a miejskimi wałami . Ale odpowiedź tak do końca nie pada.
A to właśnie tu, na nieistniejący już dziś dawny dworzec Brama Nizinna, 19 lipca 1852 r. o godzinie 14.30 przyjechał do Gdańska pierwszy pociąg. Próbny co prawda, jeszcze przed oficjalnym otwarciem linii łączącej Gdańsk z Bydgoszczą, ale jednak wszystkie miejsca w trzech wagonach pasażerskich 2 i 3 klasy były zajęte. Za parowozem, który w tamtych czasach mógł rozwijać prędkość ok. 65 km na godzinę, jechał też wagon bagażowy.
- Co ciekawe, układ geometryczny nowej linii, został zaprojektowany w taki sposób, aby można było po niej pędzić z prędkością 160 km na godzinę - opisuje dyrektor Leszek Lewiński. - Bo wtedy budowali inżynierowie, technicy i rzemieślnicy. Z perspektywą najbliższych stu lat. A dziś budują księgowi...
Przeczytaj więcej o pierwszym dworcu kolejowym w Gdańsku
Przeczytaj także: Tęsknota za Luxtorpedą, czyli jak się kiedyś jeździło z Gdańska do Warszawy.
Zobacz także najciekawsze zdjęcia z dworca PKP Gdańsk Główny w serwisie Kosycarz Foto Press
Opinie (86) 2 zablokowane
-
2012-07-19 12:01
fajne (1)
- 44 1
-
2012-07-20 08:40
A jeszcze fajniej
jakby pokazali zdjęcie jak dzisiaj wygląda miejsce po dworcu Brama Nizinna
- 0 1
-
2012-07-19 12:02
SKM
SKM z prawie tamtych czasow do tej pory jezdza
- 111 7
-
2012-07-19 12:03
Teraz stacja Gdańsk Glówny jest brzydka,śmierdząca i zaniedbana w porównaniu z Gdynią (12)
poza tym Luxtorpeda nigdy nie jezdzila z Gdańska do Warszawy tylko z Poznania,skąd wy bierzecie te bzdury?
- 25 75
-
2012-07-19 12:10
a gdzie napisali, że Luxtorpeda jeździła do Gdańska?
- 10 2
-
2012-07-19 12:15
i to jest wałek 10 lecia
wyremontowali niby na euro dworzec w mieście w którym się nie dział ani jeden mecz turnieju. a W mieście gospodarzu został syfek z lat 90
- 11 15
-
2012-07-19 12:49
sam jestes.... (2)
sam jestes brudny i brzydki śledziu!!! jaki syf był u was na dworcu przed remontem to głowa mała!!!
- 22 11
-
2012-07-19 14:04
zostaw śledzia (1)
i tak nie ma łatwo: żadnej pracy w Gdyni, jeden żłobek miejski, a do pracy trzeba do Gdańska jeździć. Tyle jego, co sobie pobluzga na portalach.
- 22 8
-
2012-07-19 14:44
śledzia masz w majtach córko bosego antka, żyj dalej komentarzami
- 9 20
-
2012-07-19 19:32
TO PRAWDA GDAŃSZCZANIE ! (1)
mieszkam w Gdańsku, i nie tylko ja się to przyznaję , że Gdynia to miasto czystsze, bardziej zadbane , nowocześniejsze i z całą pewnością w większym stopniu zrewitalizowane niżeli Gdańsk. W Gdańsku oprócz nowych dzielnic i starówki i okolic wszystkie dzielnice to tragedia. Budynki brudne, rozpadające się kamienice, a dworzec to już zostawiam bez komentarza. Obwodnica i drogi wokół Gdańska to nie wszystko Panie Adamowicz.
- 6 13
-
2012-07-20 10:34
Przetrzyj oczy...
Mieszkam w Gdańsku a pracuję w Gdyni i codziennie widzę te Wasze "piękne" bloki na Lesazczynkach, Grabówku a o Pogórzu i Obłużu to nie wspomnę, bo na wymioty mnie bierze... Dodam iż macie w Gdyni cały ogrom ścieżek rowerowych... 3 km na zielonej... Z czym do ludzi... Wolę dojeżdżać 40 km co dzień, niż mieszkać w Gdyni...
Gdynia jest młodsza ale czy to powód do dumy... Zabytkami są chyba sieci rybackie... Nic ciekawego poza skwerkiem nie ma!!!
Nie porównujmy naszych miast do siebie bo są całkiem różne!!! A syf jest wszędzie (to jest mieszkańców wina) chodź pomału się to zmienia na lepsze.- 2 1
-
2012-07-19 23:04
Nie masz racji... (2)
Sam nią jeździłem w 1957 roku z Sopotu do Warszawy. Był to dwuczłonowy wagon napędzany silnikiem diesla. Miał niesamowitą prędkość i zatrzymywał sie w Gdańsku,Sopocie i Gdyni. Do Warszawy jeździło się w 3 godziny. A obecnie od 7 do 10 godzin.
- 5 6
-
2012-07-20 09:52
To nie była żadna lux-torpeda (1)
tylko powojenny zestaw spalinowy.
Lux Torpeda istniała w ilości sztuk 6 przed wojną, to były pojedyncze opływowe wagony spalinowe, ciasne i niskie wewnątrz, dość szybkie jak na tamte czasy i kursowały miedzy Warszawą i Zakopanem. Po wojnie był tylko jeden i nie był juz uzywany do komunikacji.- 0 0
-
2012-07-20 10:30
Luxtorpeda
W latach 56-59 jedziły na trasie Warszawa Gdynia włoskie wagony spalinowe produkcji Fiat/OM typu ALn772. W PKP nosiły oznaczenie SD80. Z powodu pewnego podobieństwa do oryginalnej "Lux torpedy", nazwa ta była używana potocznie na Wybrzeżu.
- 3 0
-
2012-07-20 09:24
stacja GDYNIA...??? zarty sobie stroisz? byłeś tam?
co jest na odczyszczonej stacji gdynia - jedno wielkie G ó w N o
weź sobie walizkę, torbe, dziecko i spróbuj tam 'pojechac' z tego dworca - a potem piernicz te swoje GŁUPOTY o wyzszosci gdyni nad Gdanskiem- 1 2
-
2012-08-16 13:53
Do Poznaniaka...
...Bzdury to ty tu wypisujesz. Jeździła, a nawet zegarek mogłeś w/g niej regulować tak punktualnie przejeżdżała. Dziś do Warszawy jedziesz 7 godzin a ona leciała w 3 godziny. Był to jedn wagon opływowy a czasami dwa w zestawie. Kiedy wreszcie zrobią te tory, aby przywrócić ten sam chociaż czas jazdy do Stolicy. Robić Kochani bo ja już nie jestem taki młody a jeszcze chciałbym przynajmniej kilka razy z tej linii skorzystać.
- 0 0
-
2012-07-19 12:04
Wielka historia Wielkiego Gdańska
GDAŃSK THE BEST
- 46 17
-
2012-07-19 12:04
160 lat minęło... (2)
... a pociąg do Bydgoszczy ciągle jedzie 2h.
- 108 3
-
2012-07-19 13:25
Lepiej ... (1)
... do Warszawy jechał szybciej niż teraz :) ...
- 18 1
-
2012-07-20 19:54
Rok 1989, rokiem upadku Polskich kolei.
- 0 0
-
2012-07-19 12:06
Żeby nie ośmieszać PKP (2)
nie podano czasu przejazdu w 1852 roku na trasie Bydgoszcz - Gdańsk.
- 106 4
-
2012-07-19 14:04
a ile było wtedy przejazdów kolejowych ?
ile samochodów ? ile stacji po drodze ? więc całkiem tak nie do końca,choć wprawdzie mogłoby byc lepiej....dzzisiaj po Londynie średnia prędkość samochodu,to 20 km/h,tyle ile sto lat temu....
- 8 7
-
2012-07-19 15:07
nie było wtedy PKP, na tej lini to był dziaek DeutscheBahn
- 5 1
-
2012-07-19 12:07
Ciekawy artykuł dla miłośnika kolei :) (1)
- 35 0
-
2012-07-19 14:07
Prawidziwy miłośnik kolei takie rzeczy wie od dawna
- 5 6
-
2012-07-19 12:09
160 km/h to może w 2212 roku (2)
160 lat temu projektowali linię do prędkości 160 km/h która na PKP może będzie standardem w 2212 r.
- 47 2
-
2012-07-19 12:32
(1)
wizjonerzy :)
- 4 0
-
2012-07-19 14:24
Do 2212 nie dadzą rady
- 5 0
-
2012-07-19 12:11
Aby Polska nie zginęła ;-) (4)
Dziś się buduje, pracuje tak jak za PRL.
- 22 4
-
2012-07-19 12:47
Nie obrażaj PRL! (3)
- 4 9
-
2012-07-20 19:57
(2)
Za PRL w Polsce były fabryki, samolotami latało się tanio, a kolej jeździła dużo szybciej niż teraz. Cały bajzel i konieczność wyjazdów za pracą do Londynu rozpoczął się po 1989.
- 1 0
-
2012-07-20 20:14
Co Ty wiesz o PRL (1)
O jakich fabrykach piszesz? o jakich połączeniach lotniczych? a kolej jest właśnie ciągle rodem z PRL, tzn. PKP jest ciągle dumnym kontynuatorem PRLa.
- 0 1
-
2012-07-21 20:06
Pamiętający? Może kolejny wielki opozycjonista rocznik 1986, co teraz poucza wszystkich dookoła. Za PRL z Gdańska latało się po Polsce tanio i łatwo, a kolej była rozbudowywana, a teraz linie są w rozsypce do likwidacji. Nie wypowiadaj się na tematy na które nie masz pojęcia.
- 0 0
-
2012-07-19 12:14
Szukam informacji o linii Gdynia Kartuzy przez KIELNO (5)
Czy orientuje się ktoś gdzie można takich informacji szukać?
Linia oczywiście nie powstała, ale dziadek zawsze o Niej opowiadał.- 23 0
-
2012-07-19 12:48
oooo tez bym byla zainteresowana:)))))
- milosniczka ;)- 7 1
-
2012-07-19 13:49
Nigdy takiej linii nie było...
Może chodzi o linię Gdynia-Kokoszki z 1921 roku?To tutaj - wpisz w google "gdynia-kokoszki linia" i pierwszy link- 6 1
-
2012-07-19 14:44
W czasopismach komunikacyjnych był artykuł o planowanej kolei: Gdynia - Wiczlino
Technika Transportu Szynowego chyba, może Transport Miejski i Regionalny albo Przegląd Komunikacyjny.
- 1 1
-
2012-07-19 18:55
A nie miała to być przypadkiem
linia Kartuzy -> Wejherowo przez Kielno i Przodkowo? Podobno plany popsuł wybuch I wojny światowej.
- 1 0
-
2012-07-19 23:18
To była szwedzka kolej konna
Do dzisiaj istnieje tablica kamienna wmurowana w kościele w Kielnie na której napisano ,że tedy uciekał polski szlachcic przed konnym pociągiem szwedzkim w XVII wieku. Zmylił szwedzką pogoń bo podkuł swego konia odwróconą podkową.
Chyba to miał na myśli Twój dziadek.- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.