• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Posłuchaj o historii polskiej floty

Michał Sielski
22 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Początki polskiej floty nie były zbyt efektowne. Początki polskiej floty nie były zbyt efektowne.

Miały być pancerniki i krążowniki, a skończyło się na okręcie hydrograficznym i torpedowcach z demobilu. Dlaczego polska flota po odzyskaniu niepodległości nie powstała z kolan? Dowiesz się na czwartkowej multimedialnej prelekcji.



Interesujesz się historią Marynarki Wojennej?

Na początku wydawało się, że wszystko powstanie siłą rozpędu. 28 listopada 1918 roku, czyli nieco ponad dwa tygodnie po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, naczelnik Józef Piłsudski powołał do życia Marynarkę Polską. Pierwsze jednostki nie były jednak okrętami morskimi. Początkowo powstała Flotylla Rzeczna, którą sformowano w podwarszawskim Modlinie.

Stworzono też Oddział Zapasowy Marynarzy i Batalion Morski, do którego weszli marynarze z byłych flot zaborczych. To właśnie Batalion Morski z generałem Józefem Hallerem 10 lutego 1920 roku zaślubił Polskę z Bałtykiem. O tym wszystkim opowie w czwartek znany trójmiejski dziennikarz i pasjonat historii Aleksander Gosk.

- Pierwsze mocarstwowe koncepcje budowy floty - z pancernikami, krążownikami i okrętami podwodnymi - szybko zweryfikowała sytuacja ekonomiczna Polski. Okręt hydrograficzny "Pomorzanin" i niewielkie torpedowce z niemieckiego demobilu to były realne początki biało-czerwonej bandery - mówi Aleksander Gosk. - Niestety, stosunkowo nowoczesna flota w przededniu II wojny światowej była bez szans w konfrontacji z niemiecką Krigsmarine - dodaje.
Oprócz prelekcji odbędzie się również multimedialna prezentacja o programach budowy i rozwoju floty wojennej w okresie II RP. Początek o godz. 17:30 w Muzeum Marynarki Wojennej
przy ul. Zawiszy Czarnego 1B zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Wstęp wolny.

Wydarzenia

Opowieści spod Biało-Czerwonej

spotkanie

Miejsca

Opinie (6)

  • Posłuchaj o histori polskiej floty (2)

    Mam nadzieję, że obszerny materiał będzie dostępny w internecie. Ważne jest , by historia floty, a także wszystkie sprawy dotyczące gospodarki morskiej docierały do ogółu społeczeństwa. Ja mieszkam na południu Polski, a jak o czymś opowiadam, widzę, że to jest temat egzotyczny. Na ile znam historię, zawsze był z tym problem. Przy dzisiejszych możliwościach informatycznych trzeba wykorzystać wszystko, by uświadomić całemu społeczeństwu, jak ważna jest gospodarka morska. Nie tylko historia, ale, co zrobić, by odbudować polską flotę

    • 6 0

    • Po co (1)

      tłumaczyć to społeczeństwu skoro nasz kraj odwraca się plecami do morza !!!!!!

      • 0 0

      • własnie po to, czy tego chcesz czy nie to społeczeństwo kształtuje ostateczny wygląd naszego kraju, społeczeństwo wychowuje przyszłych rządzących - posłów, decydentów, społeczeństwo glosuje, społeczeństwo rodzi i wychowuje businessmanów etc.

        • 0 0

  • (1)

    Flota II RP miała taką zdolność bojową, że jedyny sens jej istnienia sprowadzał się do ucieczki na Zachód. W armii brakowało ciężarówek, nowoczesnych czołgów, samolotów, tymczasem surowce, energię i czas poświęcano siłom, które najmniej mogłyby przydać się w ewentualnym konflikcie. Koszt Orła ok. 8mln złotych, koszt dwóch niszczycieli typu Grom ok. 25 mln złotych. Łącznie około 35 mln złotych. Czyli mniej więcej tyle, ile trzeba było wydać wówczas na 200 czołgów 7TP albo 200 myśliwców PZL 11. Wspomniane myśliwce i czołgi napsuły Niemcom więcej krwi niż wszystkie te okręty razem wzięte we wrześniu 39. Nasi decydenci mieli wielkie plany, ale nie byli pragmatykami.

    • 9 4

    • Za to

      teraz mamy MW że aż dech zapiera w piersiach marynarskich !!!!!!!!!

      • 0 0

  • historia toczy sie flocie na wyzysku i biedocie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Promocja i dyskusja nad książką o historii 318. Dywizjonu Myśliwsko - Rozpoznawczego "Gdańskiego"

spotkanie

Sprawdź się

Sprawdź się

Charakterystyczny gdański napitek alkoholowy, to:

 

Najczęściej czytane