• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwiedziliśmy rozbierane magazyny kolejowe na Starym Przedmieściu

Maciej Naskręt
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Miejsce dawnego dworca kolejowego w Gdańsku


Od kilku dni na terenie dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku pracuje ciężki sprzęt. Trwa rozbiórka budynków, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe.



Czy byłeś kiedykolwiek na terenach dawnego dworca kolejowego przy Toruńskiej?

Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska.

Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.

Czytaj także: Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku. Czemu powstał i dlaczego upadł.

Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc od połowy XIX wieku.

Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r. Tak wyglądał dawny dworzec "Brama Nizinna" przed 1945 r.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek".

Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł.

- Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera.

Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca.

- Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.

Zobacz Stare Przedmieście z perspektywy żurawia. Materiał z 2013 r.

Opinie (170) 5 zablokowanych

  • Inwest kloceks... Czuję beton i klocki. (7)

    • 164 29

    • PKP sprzedało deweloperowi . (2)

      A PKP to kupiło te tereny czy użytkowało ?

      Nie rozumiem tej własności , budynki wybudowane 100 lat temu stają sie
      Nagle własnością użytkownika terenu czy to gazownia czy Energa czy PKP ,
      Moja stodoła na działce choć stoi 50 lat nie stała sie z gruntem moja własnością
      Bo albo dzierżawię albo wykupuje a tu jaki przepis prawny zastosowano ze korzystający z terenu staje sie właścicielem ?

      • 25 2

      • (1)

        szczegółów tego konkretnego przypadku nie znam oczywiście, ale bardzo możliwe i często praktykowane jest, że PKP lub inne podmioty dysponują nieruchomościami na podstawie umowy wieloletniego użytkowania wieczystego.
        Oznacza to, że pomimo, że właścicielami nie są, de facto korzystają z z nieruchomości jak właściciele, oczywiście za pewną opłatą.
        Podmioty te mogą jak najbardziej sprzedać nieruchomość osobie trzeciej, przy czym sprzedaż dotyczy prawa użytkowania wieczystego, a nie prawa własności.
        Istnieje też możliwość, iż po zakończeniu użytkownia wieczystego PKP mogło wykupić ziemię na własność.

        • 4 2

        • Dziękuje

          Lecz czy, możliwe to czy tamto nie daje odpowiedzi jak jest naprawdę
          a nie informując otwarcie o fakcie oznacza "ściśle tajne"

          • 3 2

    • czuję klasyczny hejt (1)

      nic nie wiem, ale na wszelki wypadek pokrytykuję.

      • 12 10

      • nienawidzę hejterów hejtu.

        • 13 4

    • co to za ściema, że powojenne budynki?
      Inwestor tak powiedział?

      • 5 5

    • A ja słoiki ...

      • 2 2

  • :( (3)

    A takie fajne hurtownie tam były :(

    • 81 27

    • najważniejsze aby były ścieżki rowerowe (2)

      bede mógł śmigać moim rowerkiem do pracy

      • 8 5

      • (1)

        Rowerzysta może , a morze rowe żysta. Cokolwiek to znaczy...

        • 6 1

        • miodek to masz w uszah profesurku

          jw

          • 0 1

  • W końcu powstanie nowoczesna zabudowa w miejscu tych baraków. (23)

    Jest jeszcze wiele miejsc w Gdańsku które można w ten sposób zagospodarować, okolice Dolnego Miasta i Biskupiej Górki na przykład.

    • 110 132

    • ... (8)

      Menele i patole minusują

      • 30 31

      • Plusuje skorumpowany konserwator ,koledzy z urzedu miasta i developer. (3)

        • 37 26

        • (2)

          wez sobie te sutenery przenies do siebie do kartuz i tam pokazuj ludziom.

          • 22 15

          • odwal sie od Kartuz

            • 13 8

          • Nie lepiej na przymorze obok obsranych i obszczanych falowców?

            • 1 3

      • Menele patole

        nie mają komputerów bo wolą pić.

        • 14 3

      • PKP sprzedalo? (2)

        A jakim prawem? To wlasnosc nas wszystkich. PRL im dal?

        • 13 8

        • rozumiem, ze zatem chetnie zrzucisz sie na remont (1)

          Wlasnosc to glownie odpowiedzialnosc, a dopiero potem przywileje.

          • 10 2

          • Przy takich bandyckich podatkach powinno starczyć i na to :)

            • 2 3

    • rozumiesz w ogóle co czytasz? (5)

      "Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki". Dodam więcej: będzie tak samo jak z wyspą spichrzów. Przez najbliższe lata spodziewaj się, że będzie tam kolejna dziura wstydu.

      • 23 9

      • (2)

        a dziura wstydu byla na wyspie spichrzow?

        • 9 5

        • mial byc plus (1)

          • 4 0

          • Wyszło jak zwykle ...

            • 7 0

      • Aleś ty mądry, firma wykłada 26 mln żeby hodować chwasty ??? (1)

        Planów budowlanych jeszcze nie ma, ale plan zagospodarowania istnieje : "Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.''

        • 4 1

        • Pójdzie w łape

          to i 100 metrów postawią

          • 2 1

    • Nic nie powstanie. (5)

      "Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki" Czyli rozbiorą magazyny, zagrabią i przez następne 10 lat będzie pole w centrum miasta z chaszczami po pas.

      • 14 5

      • Nie wyglada na to...postawia tam bloki bo co taki developer innego potrafi wymyslic? (3)

        • 9 0

        • tak, powstaną bloki (1)

          jak będzie zapotrzebowanie rynku, czyli gdzieś za 10 lat.

          • 5 0

          • Zaporzebowanie na budynki mieszkalne tak blisko centrum jest zawsze

            Chodzi głównie o to aby oferta developera była właściwie skrojona, jak przywali cenami podobnymi do cen Szafarni to rzeczywiście moźe mieć problem ze sprzedażą...

            • 2 0

        • zawsze może sprzedać innemu deweloperowi z zyskiem

          • 1 0

      • z drugiej strony jak to zagrabia?
        zaplacili. maja am utworzyc jakis skansen tematyczny "ruiny magazynow kolejowych"?

        • 4 0

    • te baraki to kawał historii, który wystarczy doprowadzić do ładu (1)

      oto nasz szacunek do swego dziedzictwa, zapuścić, rozwalić, rozebrać, postawić "nowoczesne" styropianowe kartongipsy, które będą do generalnego remontu w czasie, który rozbieranym "barakom" krzywdy nie zrobił

      a potem jeździjcie na Zachód i płaczcie, czemu u nas nie ma tak ładnie

      • 9 6

      • Sam jesteś żenujący ze swoją wypowiedzią, byłeś kiedyś w pobliżu ? Co chciałbyś remontować ?

        Te budynki nie przedstaiały żadnej wartości historycznej ani specjalnych walorów architektonicznych, już dawno powinny być zaorane

        • 4 4

  • (4)

    Nareszcie! Syf tam panował i menelstwo. Jeszcze troche a by tam skłot powstał siedlisko menelstwa!

    • 79 55

    • Menelstwo ma siedlisko w pobliżu Hotelu Hilto , blisko do parkingów czyli do pracy.

      • 10 4

    • teraz dopiero będzie menelstwo. (2)

      dotychczas było tam chociaż kilka firm- składy budowlane, hostel, skład opału +pewna grupa menelstwa. Teraz rozbiorą wszystko, nic nie powstanie przez 10 lat, a w wysokiej trawie menelstwa będzie ze 3-4 razy więcej, bo nikt (oprócz żurów) tam nie będzie chodził.

      • 10 2

      • (1)

        Kup sobie słownik ortograficzny! Nie ma czegoś takiego ja żurów jest żulów! Ty jesteś takim samym analfabetą jak Jozef.

        • 2 4

        • 1. nie zmienia to sensu wypowiedzi; 2. obie formy, będące wyrazami potocznymi, jeśli nie wulgarnymi istnieją w slangu i wiadomo co oznaczają. Poza tym masz błąd interpunkcyjny w drugim zdaniu.

          • 7 1

  • Ruszyło się (9)

    Tyle lat stoi taki piękny teren odłogiem a ludzie mieszkania kupują za miastem.

    • 105 17

    • przecież niż się nie ruszyło

      Bank ziemi. Czyli dziura wstydu.

      • 12 6

    • (4)

      Za miastem kupuja, bo jest taniej...przeciez dzialki w Gdansku niezaleznie od stanu i miejsca sa prestizowe i drogie

      • 12 2

      • ehh (3)

        Prestiżowe? Przestań. Nie przyszło do głowy, że kupują za miastem, bo cenią ciszę i spokój? A do pracy na etacie nie wszyscy (na szczęście) muszą dojeżdżać codziennie rano w korkach.

        • 9 15

        • (1)

          młody... i głupi

          • 9 8

          • Stary-a i zdewociały-a ;)

            • 3 4

        • Coraz częściej widzę, że młodość i przyszłość wypisuje na tym portalu straszne głupoty... i nie rozumie ironii. "Prestiżowe" miało charakter prześmiewczy.
          Głównym powodem uciekania za obwodnice to CENA i przestańcie synalkowie biznesmenów wypisywać głupoty o jakiejś ciszy i spokoju. Co oni robią za tą obwodnicą, że nie muszą dojeżdżać i dlaczego są takie korki na obwodnicy i na jej zjazdach? Zapraszam do Brzeźna, Nadmorska osada... sprzedanych kilka mieszkań, bo ceny z kosmosu, a okolica przez miasto zaniedbana. To samo bedzie z osiedlem przy muzeum IIWS itd, itd.

          • 6 1

    • a) kupuj bo naiwnie myśla, że są tańsze. tutaj tańsze niż na Borkowie nie będą (2)

      b) właśnie przez brak właściwego utrzymania zabytków, brakuje nam teraz setek mieszkań w mieście. Piękne, przedwojenne budynki, oddawane za darmo repatriantom, doprowadzono do ruiny i pies z kulawa noga nie chce w nich mieszkać. Myślicie, że przy takim utrzymaniu nowe budynki będą za 20 lat lepsze?

      • 4 1

      • (1)

        ... a wiesz, że te zabytkowe budynki są w takim stanie, że postawić można 2-3 nowe? W niektórych trzeba by było odbudowywać wszystko od zera. Bardzo słabe są fundamenty, niektóre budynki pękają, bo ... uwaga niesamowity fakt za 3.2.1. - są stare. Tego niestety nie da się zmienić... cudów nie ma. Koszt robienia czegokolwiek jest spory, a nie wiadomo czy w ogóle opłacalny, bo się posypie za rok albo dwa i właściciel tylko straci, a od Budynia dostanie uścisk dłoni za walkę o zabytek.

        • 4 0

        • Jakbym miał siano odbudowalbym dawny dworzec na hotel z otaczającym budynkami na apartamenty od podwala zrobił odnoge linii tramwajowej przez zabi kruk albo chmielna przez toruńska lakowa z powrotem do podwala

          • 2 1

  • (15)

    Jak można coś takiego robić?! Przecież już za 50-80 lat te piękne magazyny byłyby zabytkami. To część historii naszego miasta. Jak wszystko zniszczymy, to co zostanie?

    • 108 85

    • ... (1)

      Ciekawe czemu cały Manhattan w Nowym Jorku nie został zabytkiem.
      Widziałeś jakie piękne budynki burzyli tam 30-40 lat temu???

      • 19 7

      • w ameryce to niech sobie nawet statue w... zburzą i postawią świeżutką nowiutką, to głupi naród

        my mieszkamy w Polsce, w Gdańsku i powinniśmy martwić się o swoje zabytki i swoją historię

        • 5 1

    • Zostanie developer,wyciety park krajobrazowy i bierny konserwator -wspoluczestnik tych zmian. (2)

      Zostana ci którzy dorobili się dużych pieniędzy i ci ,którzy będą chcieli sprzedać ostatki dawniej publicznego mienia.Dlaczego dobro publiczne jest dysponowane przez decydentow..np tereny stoczni,tereny PKP,TERENY MIASTA...dlaczego nikt nie pyta Gdanszczan..czy chcą takich zmian? Kto wreszcie zatrzyma wycinke drzew w trójmieście?Kiedy wyp..la konserwatora?

      • 16 15

      • (1)

        Ależ pyta. Co parę lat w wyborach. Jeśli Gdańszczanie takich zmian nie chcą, mogą też się organizować i protestować, np. pikietując czy pisząc listy protestacyjne.
        Może czas obudzić się i stwierdzić, że nie każda stara buda na narzędzia to od razu super ekstra zabytek?

        • 14 5

        • Buda na narzedzia? Tam byl dworzec ale mozesz o tym nie wiedziec.

          Rola konserwatora jest to by w takich miejscach jeśli już się nie da uratować powstawaly budynki o architekturze nawiazujacej do starego Gdanska.poza MIASTEM można budowac sobie prawie wszystko.

          • 7 4

    • nic

      • 0 4

    • świetna szydera ze społeczniaków :) (4)

      • 17 7

      • (2)

        Chociaż ktoś załapał 😃

        • 9 5

        • no..developer zalapal...sie na atrakcyjna dzialke / (1)

          • 5 5

          • rozumiem, ze powinny tam zostac "zabytkowe" magazyny, a ludzie maja mieszkac na Szadolkach

            co konkretnie ci tu przeszkadza?

            • 5 3

      • a twoi starzy z ciebie szydzą codzienie

        • 1 0

    • niestety

      Po ponad 50 latach każdy budynek wymaga renowacji albo przynajmniej oględzin - jestem za tym aby poczyniono większe starania nakładów pieniężnych dla Konserwatora zabytków. Ta instytucja powinna być wielka niczym Wyspa Spichrzów i oddziaływać na możliwość zachowania i utrzymania dziedzictwa kulturowego.Tymczasem dzisiejszy gdański Konserwator Zabytków mieści się w ciasnym 3-pokojowym pomieszczeniu

      • 0 10

    • (1)

      piekny zabytek. ani tam wejsc, a nawet jesli to w srodku wysypisko smieci i strop grozi zawaleniem. super. mysle ze u was w braniewie/kartuzach/pelplinie jest takich wiecej.

      • 7 3

      • nie byles w braniewie;)

        • 3 0

    • Chyba długo tam nie byłes/byłaś, te magazyny to była jedna wielka rudera. Był ogromny kontrast miedzy tymi budynkami a promenadą na drugim brzegu.

      • 3 1

  • (9)

    Ktoś wie gdzie przenieśli hurtownie mieszczące się w tym budynku?

    • 15 11

    • przestały istnieć

      • 6 4

    • Zapewne na www tych hurtowni sa informacje...

      Jednak wiem, ze Mark Opakowania obecnie otworzyli sie przy ul. Piaskowej 8 (Orunia Dolna).

      • 7 3

    • Zlikwidowali.

      Właściciele zbankrutowali, a pracownicy wyjechali lub stoją pod pośredniakiem. Urząd Skarbowy Obwieszcza kolejny sukces.

      • 13 18

    • przenieśli

      Jedna hurtownia budowlana została przeniesiona na Elbląską -koło rynku

      • 6 2

    • Abiks jest przy samochodówce

      • 6 1

    • którą? (1)

      • 4 0

      • z rozpuszczalnikami ?

        • 5 0

    • chodzi mi o hurtownie budowlane bylam tam Ena i jeszcze jedna

      • 5 0

    • Hurt

      Jedna jest na ul. Siennickiej 28
      80-736 Gdańsk, Siennicka 28
      telefon
      58 301-03-40, 302-94-46, 604-288-669, 602-625-398
      inna na Elbląskiej koło rynku.

      • 3 0

  • Zdjęcia i muzyka jak z kolejnej części Resident Evil :D

    • 18 2

  • Magazyny rozumiem ale budynek hostelu "Bursztynek" wygląda całkiem nieźle. (6)

    Czy to nie błąd go rozbierać? Może ktoś był w środku i może powiedzieć w jakim on jest stanie?

    • 49 5

    • Nie rozumiem dlaczego przecież od zewnątrz był remontowany włącznie z dachem.Pieniądze wywalone w błoto.

      • 15 3

    • Dokładnie (1)

      Nie wiem czemu Bursztynek ma iść do rozbiórki. To obecnie największa "ostoja życia" na tej działce.

      • 17 2

      • bo jest brzydki i z drugiej strony sikaja na niego menele.

        • 9 8

    • Neon Bursztynka jest JEDYNYM oświetleniem wyboistej ulicy Chmielnej (1)

      będzie go brakowało, nie jedna noga zostanie złamana, nie jeden pieszy potrącony, nie jeden turysta okradziony

      • 3 1

      • niejeden - piszemy razem

        • 1 0

    • stan znakomity

      tym magazynom brakowało tylko nowego dachu 19lat obok nich mieszkać wychować sie i co i wszystko burzą

      • 2 0

  • Budynki w Głównym Mieście (ul. Długa i okolice) też powstały w połowie XX w. więc też nie mają charakteru historycznego?! (11)

    A więc kiedy wjedzie tam ciężki sprzęt?

    • 116 14

    • Bloki z wielkiej płyty też powstały od połowy XX w.

      nad nimi też będziesz się litował?

      • 13 14

    • tutaj nie zabytki (2)

      a dworzec główny w gdyni zabytek. cięzko się w tym wszystkim doszukać sensu więc lepiej nie próbować

      • 10 6

      • 20-letni zadbany mercedes czy jaguar jest youngtimerem i ma wartosc (1)

        20-letni zardzewialy opel, to 20-letni zardzewialy opel.

        Latwiej teraz zrozumiec? Co innego odtworzona z duza dbaloscia o jakosc i detale historyczne cala zabudowa miejska bedac poniekad ewenementem (w pozytywnym znaczeniu) na skale swiatowa, a co innego kilka barakow.

        Jesli nie rozumiesz, to moze lepiej nie wypowiadac sie publicznie? Ograniczenia intelektualne nie powinny byc poziomem do dumy.

        • 5 7

        • Zacnie prawisz waćpan :)

          • 4 0

    • budynki na Głównym miescie (1)

      zostały zrekonstruowane po działaniach wojennych, po to abyśmy dziś mogli chodzić sobie i podziwiać jak Gdańsk wyglądał kiedyś. Cały świat jest jednym wielkim zabytkiem, ale im rzeczy są starsze tym cenniejsze. Problemem ludzkim jest to że nie stara się wgłębić w myśl historyczną naszych przodków - przecież po coś kiedyś owa linia kolejowa została zbudowana i przynosiła wiele korzyści transportowych. Zmieńmy Gdańsk uczyńmy coś po swojemu - takie myślenie zawsze zaciera ślady myśli technologicznej przodków - przekreślić wszystko co stare i nie brać niczego pod uwagę - to jest demagogiczne myślenie typu: Przekopać Mierzeję i zniszczyć Park Mierzeja postawić na pijanych turystów rozkoszujących się muzyką disco.

      • 13 3

      • ???

        Fajnie zacząłeś, ale potem mocno pojechałeś po..niczym. Co ma wspólnego odbudowa Gdańska, z Mierzeją? Tu trzeba chronić, a tam kopać. Co Ci tam zniszczy?

        • 4 0

    • (1)

      XXI w i ludki tylko klikac potrafia... ironii nie rozumieja

      • 7 0

      • Tyle różnych wpisów,że trudno rozeznać kto głupieje a kto ironizuje

        • 6 0

    • przestań !!!! (1)

      • 4 0

      • oooo

        przystań!

        • 2 0

    • Nie masz pojecia....

      o czym piszesz.Została zbudowana w połowie XX wieku powiadasz,a wiesz czemu? Bo po wojnie cała Polska była rozgrabiana na odbudowę Warszawy i jej "starówki"Poczytaj sobie ile średniowiecznych miasteczek zostało rozebranych by wspomóc "cegiełkę"dla tak butnej dzisiaj Warszawy

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Która uczelnia w Trójmieście ma najdłuższe tradycje?

 

Najczęściej czytane