Najczęściej czytane

kalendarz historyczny

2002
Otwarcie Domu Holenderskiego »
Dom Holenderski przy Długim Targu 33 - 34 zainaugurował swoją działalność. Obecnie w budynku znajduje się siedziba konsulatu, sale wystawowe i restauracja.

wiadomości

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Gdyński Dalmor po 66 latach na lądowej emeryturze

Jeden z pierwszych budynków Dalmoru, w którym produkowano puszki i skrzynie.

źródło: "60 lat Dalmoru w fotografii".

Jeden z pierwszych budynków Dalmoru, w którym produkowano puszki i skrzynie.

Ostatni trawler gdyńskiego Dalomoru poszedł pod młotek. To symboliczny koniec 66-letniej historii morskiej spółki - kiedyś symbolu polskiej floty rybackiej. W szczytowym okresie Dalmor zatrudniała ok. 7,5 tys. osób i dysponował flotą 70 statków. Jednostki Dalmoru rocznie odławiały 278 tys. ton ryb. Teraz Dalmor wziął kurs na ląd i tutaj już pozostanie jako część Polskiego Holdingu Nieruchomości.



Miejscowy plan zagospodarowania rejonu Mola Rybackiego w Gdyni.

Miejscowy plan zagospodarowania rejonu Mola Rybackiego w Gdyni.

Rok 1947 - porządkowanie nabrzeża rybackiego.

źródło: "60 lat Dalmoru w fotografii".

Rok 1947 - porządkowanie nabrzeża rybackiego.

W 1987 roku Dalmor wycofał z eksploatacji pięć przestarzałych statków typu B-15. Kupił dwa nowe trawlery przetwórnie z serii B-408: "Dalmor II" i "Altair" - na zdjęciu. Nowe jednostki mogły przerobić w ciągu doby do 150 ton ryb.

źródło: "60 lat Dalmoru w fotografii".

W 1987 roku Dalmor wycofał z eksploatacji pięć przestarzałych statków typu B-15. Kupił dwa nowe trawlery przetwórnie z serii B-408: "Dalmor II" i "Altair" - na zdjęciu. Nowe jednostki mogły przerobić w ciągu doby do 150 ton ryb.

Kpt. Tomasz Sobieszczański rozpoczął pracę w gdyńskim „Dalmorze” zaraz po studiach. W spółce przeszedł wszystkie stopnie kariery zawodowej. Statki, którymi w „Dalmorze” dowodził to: "Indus", "Andromeda", "Cygnus", "Syriusz" i "Altair".

mat. własne Tomasza Sobieszczańskiego

Kpt. Tomasz Sobieszczański rozpoczął pracę w gdyńskim „Dalmorze” zaraz po studiach. W spółce przeszedł wszystkie stopnie kariery zawodowej. Statki, którymi w „Dalmorze” dowodził to: "Indus", "Andromeda", "Cygnus", "Syriusz" i "Altair".

Ministerstwo Skarbu podjęło decyzję o włączeniu należącego do państwa Dalmoru do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Po spółce, która kiedyś kojarzona była wyłącznie z dalekomorskimi połowami, pozostanie ok. 20 ha gruntów w centrum Gdyni. Polski Holding Nieruchomości ma zamiar wybudować w tym miejscu m.in. wysokościowiec podobny do Sea Towers.

Dalmor to najstarsze z istniejących przedsiębiorstw połowowych w Polsce. W ostatnich latach jego flota połowowa skurczyła się jednego trawlera rufowego m/t "Dalmor II", który w tym tygodniu został sprzedany armatorowi z Korei Południowej.

Dalmor powstał 29 stycznia 1946 roku. W Warszawie podpisano umowę, powołującą do życia państwowo-spółdzielczą spółkę Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich Dalmor Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni. Kapitał zakładowy spółki wynosił 10 min zł. Biuro początkowo mieściło się przy ul. Derdowskiego 2 zobacz na mapie Gdyni. Pierwszym dyrektorem przedsiębiorstwa został Zygmunt Beczkowicz - prawnik i dyplomata, działacz państwowy II Rzeczypospolitej. Przez wiele lat działalności Dalmor kilkakrotnie zmieniał nazwę i przenosił swoja siedzibę do Szczecina.

Pierwsze statki pochodziły z pomocy UNRRA. Elżbieta (Gdy 71), Izabela (Gdy 72), Marta (Gdy 73) i Kastor. Ten ostatni przypłynął do Gdyni pod dowództwem jednego z pierwszych polskich szyprów kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa Pawła Gicy. Spółka zaczęła rozbudowywać swoja infrastrukturę. W Gdańska zbudowano tartak oraz fabrykę beczek i skrzyń. W Gdyni oraz w Szczecinie uruchomiono solarnię i halę rybną.

W pierwszych latach działalności dużym problemem było znalezienie wykwalifikowanych kadr. Na statkach Dalmoru pracowali rybacy
holenderscy, angielscy i szwedzcy. W Dalmorze rozpoczęto więc kursy zwane Szkołą Rybaków Dalekomorskich.

Po zakończeniu dostaw w ramach pomocy UNRRA. Dalmor zainwestował w  nowe jednostki. W Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę czterech trawlerów parowych typu B-10. W Stoczni nr 3 (Stocznia Północna) zbudowano lugrotrawlery (statki przystosowane do połowu za pomocą włoków i pławic) typu B-11. W latach następnych w ramach nacjonalizacji przejęto kolejne jednostki należące do właścicieli prywatnych. Pod koniec lat 50. stan floty zwiększył się do 41 statków, w tym o pierwszy w naszej flocie trawlera-przetwórni.

Z lat 50 pochodzi też mało znane wydarzenie z historii przedsiębiorstwa. W czerwcu 1957 roku załogi prawie całej floty 29 trawlerów burtowych opuściły łowiska na Morzu Północnym i powróciły do macierzystego portu. Był to wyraz protestu wobec ówczesnych władz, odmawiających podpisania układu zbiorowego pracy rybaków dalekomorskich.

W kolejnych latach flota była systematycznie powiększana i unowocześniana. Pod koniec lat 60. zakończono budowę dużego magazynu zaopatrzeniowo - wyposażeniowego w Porcie Rybackim w Gdyni. Był on przeznaczony do obsługi trawlerów-przetwórni.

- Nasze statki łowiły wszędzie tam gdzie była ryba. Labrador, Georges Bank u wybrzeży amerykańskich, Afryka, Falklandy, Antarktyda i w końcu Pacyfik na południu i północy - wspomina kpt. Tomasz "Lobo" Sobieszczański, przez kilkadziesiąt lat pracujący na statkach Dalmoru. - Rosło zatrudnienie. Kiedyś rybak to był gość. Nie tylko pieniądze jakie zarabiali rybacy były dosyć wysokie. Taka wyprawa to była także prawdziwie męska przygoda.

Jak twierdzi kpt. Lobo, nie była to jednak praca łatwa. - Czasami pracowało się nawet po 18 godzin dziennie przy bardzo niekorzystnej pogodzie. Dodatkowo koszt wyprawy takiego statku wynosił ok. 10 tys. dolarów - dodaje Sobieszczański.- Kiedyś były to bardzo duże pieniądze. Rybacy musieli najpierw złowić ok. 20-30 ton ryby dziennie aby zwrócił się koszt wypraw. Dopiero wtedy zaczynali zarabiać. W tamtych czasach z dalmorowskiego rybołówstwa żyło jednak kilka tysięcy rodzin.

Pierwszym nowoczesnym statkiem rybackim był przekazany Dalmorowi w styczniu 1960 roku, trawler "Dalmor". Był on pierwszym z serii 21 jednostek typu B-15. W 1967 do eksploatacji wszedł trawler nowej generacji "Carina". W latach 1975-1977 wchodzi do eksploatacji seria B-414. W latach 1981-1983 powstają największe polskie trawlery. Jeden z nich - "Cassiopeia" (wymiary: 102,58 x 17,57 m) trafia do Dalmoru. W roku 1986 wprowadzono do eksploatacji pierwszy trawler-przetwórnię typu B-408 m/t "Dalmor II", następnie drugi trawler-przetwórnię m/t "Altair". W międzyczasie w Porcie Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni oddano też do eksploatacji zmodernizowane Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni, a w Armatorskim Ośrodku Remontowym ukończono nową halę warsztatową i narzędziownię.

Pod koniec lat 80. zwodowano też dwa pierwsze trawlery-przetwórnie typu B-671.W 1991 roku do służby trafił ostatni w historii firmy statku trawlera-przetwórni typu B-617, m/t "Alphard" (Gdy 311). W kolejnych latach sukcesywnie wycofywano kolejne statki. W 2009 roku jedynym statkiem jaki pozostał w służbie był "Dalmor II" (Gdy 305).

- Obecna sytuacja Dalmoru to nie wyłącznie wina samej spółki. Połowy ryby zależą od masy czynników, nie tylko od umiejętności rybaków. Dodatkowo ryby jest coraz mniej. Wiele łowisk zostało przetrzebionych - komentuje kpt. Sobieszczański. - Przykładowo, statki Dalmoru wykorzystywały 100 proc. złowionej ryby - mączka, filety i ikra. Statki japoński, czy koreańskie operujące na tych samych łowiskach wykorzystywały jedynie ikrę. Reszta ryby lądował w wodzie.

Obecnie najlepsze łowiska znajdują się na wodach należących do poszczególnych państw, a nie na wodach międzynarodowych. Państwa te bardzo pilnują swoich zasobów. - Nie opłaca się więc łowić ryby daleko, bo w konsekwencji trzeba do takich połowów dopłacać - dodaje Sobieszczański. - Ceny widuje też bardzo duża liczba pośredników. Ryba złowiona na dalekich łowiskach kosztowałaby pewnie w sklepie ok. 300 zł.

W swojej długiej historii Dalmor zajmował się połowami dalekomorskimi, ekspedycyjnymi połowami kutrowymi, bałtyckimi połowami kutrowymi, eksploatacją statków-baz rybackich, przetwórstwem rybnym, zbytem ryb oraz handlem zagranicznym. Teraz zajmie się działalnością deweloperską.

Połowy krylu na statku Dalmor II



Podczas pisania artykułu korzystałem z materiałów udostępnionych przez Polską Fundację Morską oraz Dalmor SA.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 147)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066936 2012-01-29 09:03 wstyd (5)

powoli zatracamy tozsamosc na rzecz zyskow. Tylko warto pamietac ze jestesmy wciaz Polakami.....chyba

popieram opinię 102 / nie zgadzam się 18

zgłoś do moderacji opinię 3066984 2012-01-29 11:24

Bredzisz hipokryto.

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 16

zgłoś do moderacji opinię 3066989 2012-01-29 11:41 Burżuj rumiany

chciałby jeść rybkę za 300zł!

jar

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 3067014 2012-01-29 14:32 przeczytałeś tekst ze zrozumieniem

?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3067052 2012-01-29 22:09 jakich ryb jest coraz mniej?! co wy pieszecie?!

byłem w rosji jakiś czas temu,ryb w kalinigradzie na straganach pełno,za prawie darmo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tylko w polsce nic się opłaca!!! jeszcze do jednej unii powinni wstąpić rządzący. Głosowałem przeciew wejściu do unii ,wiedziałem ze ta cała unia to dziadostwo. sam jak byłem mały to ryby były bardzo tanie i dużo było w rybnych.Nie było tyle chorych na raka,nie było chemicznej żywności,nie było lumpeksów-czyli tzn śmietników.Ale teraz jest kolorowo,bo wtedy było szaro-jak mówił były prezydent sopotu Kozłowski a teraz europoseł który trzepie dietki europejskie,ale będzie się kończyć kadencja to zjawią się jak zwylke i zrobią znowu ludziom wodę z mózgu,że będzie dobrze,że 300 mld jak mówi nie dawno imć Lwandowski z PO ...to teraz czekajcie na te 300 mld:D

wesołyromekmamnaprzedmieściu....

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3067062 2012-01-30 02:41 .. bo Polak to głupi i zamiast patrzec na kasę, patrzy jeno na prehistorię?

"Dalmoru" nikt na siłę nie zmuszał do porzucenia gospodarki morskiej. Sam się wykruszył, bo nie potrafił się odnaleźć w kapitalistycznej (a raczej unijnej) rzeczywistości. Inne firmy połowowe jakoś sobie poradziły.
Gdyby nie państwowe bądź co bądź grunta, którymi obraca, już dawno nikt by o "Dalmorze" nie pamiętał.

Mam nadzieję, że choć na Molo Rybackim jakaś sensowna zabudowa powstanie i nie trzeba się będzie wstydzić tej części Śródmieścia.

obserwator

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066937 2012-01-29 09:11 Gdzie ten Gdańsk? (5)

Przykrym staje sie fakt, iż historyczne budynki, elementy gdańska, które wpisane są w krajobraz tego miasta, są burzone i zastępowane zwykłymi projektami architektonicznymi.

Anna

popieram opinię 36 / nie zgadzam się 19

zgłoś do moderacji opinię 3066948 2012-01-29 09:32 hahaah

dalmor byl w gdyni mośku

Rafi

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3066951 2012-01-29 09:40 a co piernik do wiatraka?

aniu lecz się

psychiatra

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066969 2012-01-29 10:47 tekst o gdyński Dalmorze a ty (1)

tzw. Anko o Gdańsku, wstyd tak od rana trollować. Idź lepiej na spacer albo do kościoła.

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3066999 2012-01-29 12:24 Przecież to pewnie Joanna albo inny urzedas, próbuje odwrócić uwagę od sedna sprawy.

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3067063 2012-01-30 02:43 Uprasza się zwiedzających

o nie karmienie trolla.

dyrekcja ZOO

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066938 2012-01-29 09:14 To symboliczny koniec polskiego przemysłu. (11)

Budują tylko biurowce dla band darmozjadów w białych kołnierzykach którzy nic nie wytwarzają tylko przerzucają cyfry na ekranie monitora.Przemysł w Polsce pada.A wstarczy poatrzeć na Niemców oni jakoś nie likwidują wielkich fabryk i przemysłu w swoim kraju.

popieram opinię 132 / nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066941 2012-01-29 09:21 mało tego dotują nierentownego OPLA i wszyscy siedzą cicho (1)

Bo Niemiec ma mózg i wie że co się dzisiaj nie opłaca za rok będzie przynosić pieniądze a obywatele niemieccy będą mieli prace. Wystarczy poprawić zarządzanie.

conan

popieram opinię 28 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3066964 2012-01-29 10:25 Był taki kraj, Polska sie nazywał.

Przez 123 lata zaborów, okupacje i komune nie udało sie zniszczyc Polski. Wystarczyło 20 lat "demokracji" i rządów cwaniaków i Polski juz nie ma !!!

popieram opinię 19 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066945 2012-01-29 09:30 Stałem jakieś 13 lat temu na nieczynnej niemieckiej stoczni (8)

Przyklad z Niemcami nietrafiony.Stałem jakieś 13 lat temu na nieczynnej niemieckiej stoczni w Bremen.Uruchamialiśmy statek ,ktory stal na tej nieczynnej stoczni ,bo taniej.

Wacaław57

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066961 2012-01-29 10:16 Przykład z Nimcami nie trafiony?Nie wiesz co mówisz. (7)

Oni pozamykali tylko to co było już konieczne.My zamykamy wszstko co nam wskaże unia.
Ciekawe dlaczego w Niemczech ciągle potrzeba ludzi do pracy w przemyśle.

popieram opinię 23 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066988 2012-01-29 11:37 (6)

Taaa najlepiej stawiać fabryki na najbardziej turystycznie atrakcyjnych terenach ;-) gratuluje pomysłu.
Firmy takie jak Dalmor same winne są swojego nieuniknionego upadku prowadząc rabunkową politykę odłowu owoców morza. Przykład naszego Bałtyku niewiele brakowało by stal się pustynią

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066996 2012-01-29 12:21 (3)

tak a powiedzieli ci to mędrcy z eurosojuza ci sami którzy pozwalają Szwedom czy Niemcom łowić więcej od nas.Tak rabunkowa gospodarka chyba tych debilnych rządów styropianowych kundli

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3067046 2012-01-29 20:54 (1)

O już nie pamiętają "jedzcie dorsze guano gorsze"...

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3067050 2012-01-29 21:17

jedzcie sledzie co to bedzie

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3067047 2012-01-29 20:57

Żądni unijni włodarze a nasi naukowcy badający populacje zamieszkujące nasze morze.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3067025 2012-01-29 15:27 Tak się składa że Dalmor nie łowił na Bałtyku. (1)

I co jest atrakcyjnego turystycznie w terenach Dalmoru?
Proponuję zapoznać się z historią tej firmy a następnie zabierać głos.

wiadomosci.rybackie.pl/files/WR1-2.06.pdf

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3067048 2012-01-29 20:58

Lokalizacja ziom

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066939 2012-01-29 09:19 Niestety dla wszystkich plynie czas i nawet panstwowe pieniadze nie pomoga przy zlym gospodarowaniu spolka (1)

Oby w nieruchomosciach poszlo im lepiej choc komfort hossa doraco i inni nie spia

Sc

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 24

zgłoś do moderacji opinię 3066986 2012-01-29 11:29

A jak kasa od państwa miała by pomóc? W Polsce pomoc jest iluzoryczna polega na zastrzyku finansowym a nie modernizowaniu spółki.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066940 2012-01-29 09:20 smutne jest to, że (8)

takie firmy jak Dalmor nie mają wsparcia ze strony państwa. gdyby był dobrze dofinansowany to nie pływaliby na tak zardzewiałym kapciu a sama firma działałaby prężnie. jednak łatwiej ściągać chińskie toksyczne pangi zamiast łowić pyszne dorsze, łososie. czasem mam wrażenie, że rząd chce nas wykończyć nie tylko cenami ale i jakością tego co jemy.
i sami rybacy, znam rodzine której głowa kiedyś pracowała w Dalmorze. dziś ten jegomość jest po prostu cieciem i jak sam nieraz mówi - kiedyś to było życie, mieli co jeść a i na wszystko pieniędzy sarczało. a teraz? córek na studia wysłać nie może bo go nie stać.

Małgorzata

popieram opinię 50 / nie zgadzam się 17

zgłoś do moderacji opinię 3066973 2012-01-29 11:00 Mój dziadek tez pływał, zmarł w wieku 70 lat, miał wszystkie mozliwe choroby związane z pływaniem,

podziwiam tych ludzi bo ja za tak marne pieniądze w życiu bym nie poszedł w morze. Co do studiów to nie przesadzaj, ja podatnik, w Polsce za nie płacę, wciąż są za darmo

Utrzymywacz studentów

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066990 2012-01-29 11:56 (2)

ludzie kupują pangę bo jest najtańsza i nie ma zapachu i smaku prawdziwej ryby. A to że toksyczna, je śmieci i importowana z Wietnamu i Chin nieważne......PS - studia w Rzeczpospolitej Polskiej są darmowe na państwowych uczelniach więc jak go nie stać?

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3067006 2012-01-29 13:23 Studia darmowe?

Darmowe to one tylko są z nazwy. Nawet dawniej bezpłatne dzienne stacjonarne studia na państwowych uczelniach przestały być całkiem bezpłatne. Zapytajcie studiujących ile kosztuje egzamin.

docent

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 3067019 2012-01-29 14:54

za jaki egzamin się płaci? Jestem na 2 roku i za nic póki co nie płaciłem...

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3067032 2012-01-29 17:08 "takie firmy jak Dalmor nie mają wsparcia ze strony państwa. gdyby był dobrze dofinansowany" (1)

Czy ty Małgorzato z komuny jesteś? Jakaś firma ma być wspierana przez państwo?
Czemu ta, a nie inna, np. moja? Wtedy bym jeździł nowymi ciężarówkami pierdział w stołek, dużo zarabiał i miał w d.., klientów bo państwo by mi dokładało.

Właśnie takie (nie)myślenie doprowadziło ten kraj do obecnego stanu, państwo da, dofinansuje, zapewni itd.
Żenada

Duży Dżordż

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3067040 2012-01-29 18:52 Duży Dżordż

odpowiedz sobie na pytania : kto to jest skarb państwa - dalmor został przekształcony w spółkę skarbu państwa - pytanie poco ???
skoro jako PP ( przedsiębiorstwo państwowe ) przestało byc dochodowe czemu juz wtedy nie zlikwidowano dalmoru - wlanczajac majątek trwały do skarbu państwa tylko ciągnięto ta tragifarsę tak długo ?????
czy komuś nie zależało żeby za taniochę kupić nieruchomości po dalmorze -tylko trochę nie wyszlo ???

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3067054 2012-01-29 22:27 Smutne

jest to ,że państwo olewa wszystko co polskie

per

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3067064 2012-01-30 02:45 Od wszelkich dofinansowań firm państwowych i prywatnych

uchowaj nas Boże.

obserwator

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3066942 2012-01-29 09:23 Taka kolej rzeczy

Rybki sie skonczyly to nie ma co "produkowac".

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 19
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066943 2012-01-29 09:24 prywatyzacja` (3)

to trzeba bylo sprzedać w latach 90-tych i dziś bysmy mieli dobra firmę zamiast biadolenia i tyle w temacie!
podziękujmy władzy!!!!

Silencjo

popieram opinię 35 / nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066947 2012-01-29 09:31 i gdzie by lowili? (1)

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3066955 2012-01-29 09:54 na wodach międzynarodowych tak jak duńczycy, niemcy, szwedzi

a gdzie łowią inni rybacy?

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3066962 2012-01-29 10:18

Ponieważ lata 90te to czas byznesmenów,to wcale się nie dziwię.Prywatyzowali,wyprowadzali,kradli.Dlatego prawdziwym powiedzeniem jest:
"Pierwszy milion,należy ukraść."

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066944 2012-01-29 09:26 a działalnosc stoczniowa Dalmoru? (1)

Na terenie dalnoru nabrzeze Rybackie 7 lat temu powstała nielegalna stocznia która produkowała statki. Tak wiec nie tylko łowienie ale i działalnosc stoczniowa. Moze jest o tym cich bo ta cała inwestycja pewnie jest nie legalna.

popieram opinię 17 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3066956 2012-01-29 09:54 stocznie padaja a w dalmorze powstaja

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066946 2012-01-29 09:31 Szkoda Dalmoru, ale faktycznie ryb jest coraz mniej... (4)

Z pewnością przyczyn upadku Dalmoru jest znacznie więcej, lecz nie mam zamiaru w to wnikać, bo w Polsce dzieją się różne "cuda". Chciałbym wspomnieć ogólnie o tragicznej sytuacji ryb w większości wód. Morskie łowiska to jeszcze pikuś, to co zrobiono z polskimi jeziorami i rzekami woła o pomstę do nieba. Zachłanni rybacy, kłusownicy i nie znający umiaru wędkarze przetrzebili polskie wody śródlądowe praktycznie do zera. No ale kogo interesują jakieś stworzenia, które żyją niewidoczne gdzieś pod wodą. Przecież ryby głosu nie mają...

Świadomy wędkarz

popieram opinię 43 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066968 2012-01-29 10:44 Jacy wędkarze? (3)

Grabieżcza polityka PGRów i kłusowników(możę to ci sami)na jeziorach i rzekach oraz właśnie Dalmoru,Odry,Gryfu które zostały wyrzucone z łowisk za nie limitowane połowy oraz zatrucia i zanieczyszczenia wód przez ścieki z pól i zakładów,brak oczyszczalń itp. spowodowała,że jest jak jest.Wędkarze by mogli łowić na raz na 10ęć wędek i ryby by było dalej w bród.Nie szukajmy winnych w dziadku z kijem:)

widomy:)

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066977 2012-01-29 11:07 W większości się zgadzam, ale... (2)

Oczywiście, nie mam tu zamiaru zrzucać winy za stan polskich wód na samych wędkarzy. Wprost przeciwnie, bardzo często dzięki wędkarzom demaskowani są kłusownicy czy nieuczciwi rybacy, a składki płacone przez wędkarzy przeznaczane są na ochronę wód. Właściwie wędkarze to jedyna grupa społeczna, której zależy na tym, aby coś w wodzie żyło. Nawet bardzo głośni zazwyczaj ekolodzy akurat w przypadku sytuacji ryb z wód śródlądowych siedzą najczęściej zupełnie cicho. Nie mam więc pretensji do wędkarzy, którzy traktują swoje hobby jako wspaniały, relaksujący i dotarczający wielu emocji sport. Pretensje mam natomiast do "wędkarzy", którzy traktują wędkarstwo jako sposób pozyskiwania mięsa w sposób hurtowy, bardzo często nadużywając przepisów. Wielokrotnie widziałem przypadki, gdy delikwenci potrafili wynieść po kilkadziesiąt okoni dziennie z jednego łowiska. Biorąc pod uwagę, że nad daną wodą każdego dnia urzęduje kilku takich "wędkarzy", to po kilku latach niewielkie jezioro nie wytrzyma takiej presji. Może więc po prostu źle się wyraziłem: nie mam pretensji do prawdziwych wędkarzy, pretensje mam do "wędkarzy"-kłusowników i "wędkarzy"-mięsiarzy, którzy ignorując prawo i wszelkie zdroworozsądkowe zasady trzebią ryby na potęgę.

Świadomy wędkarz

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066982 2012-01-29 11:17 wędkarz to wędkarz (1)

kłusownik to kłusownik pozdrawiam

widomy:)

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3066995 2012-01-29 12:20 O to właśnie mi chodziło!

Również pozdrawiam!

Świadomy wędkarz

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3066949 2012-01-29 09:32 Zobaczcie: post-komunistyczna firma Dalmor w konkurencji z zaprawionymi rynkowo konkurentami padła. (4)

Tak samo stocznie, fabryki samochodow FSO, Tarpan, rozne Kasprzaki, cala post-komunistyczna produkcja została przez rynek wyzerowana.
Dlaczego ??
Bo jako naród jestesmy cienkie bolki i rzadza nami male rude cwaniaczki.

popieram opinię 70 / nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 3067026 2012-01-29 15:37 Biedaku, nic nie zrozumiałeś z tego, co się wydarzyło...

Żal mi Ciebie, zupełnie nie rozumiesz, co się wydarzyło w 1990 roku. Świadomie, czy nie ale z własnej woli weszliśmy w nowe, inne życie. Poza tym, Dalmor już w połowie lat 90tych był bankrutem. Wtedy "mały, rudy cwaniaczek" nawet nie marzył o rządzeniu!

człowiek(z)morza

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3067041 2012-01-29 18:54 rodzima produkcja zostala bardziej wyzerowana przez cwaniaczkow niz przez rynek (1)

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3067057 2012-01-29 22:36 Przykład PGR-ów

Gdyby padły te, które zbankrutowały bo konkurencja to bym zrozumiał, normalne prawa kapitalizmu. Ale prawie wszystkie zostały polityczną decyzją towarzysza Balcerowicza zlikwidowane.
Prawie, bo niektóre się zawzięły, ludzie się skrzyknęli i jako spółki działają do dnia dzisiejszego. W bólach, bo dawni towarzysze stale rzucali im kłody pod nogi a wspierali poprzez podatkowe ulgi firmy zagraniczne w Polsce.

p

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3067065 2012-01-30 02:48 O, jednak Che wiecznie żywy!

Komunizm albo śmierć!

Fidel infidel

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię