• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska. Wagon, który chce pozyskać Gdańsk, znajduje się jako pierwszy w składzie na przedwojennym zdjęciu, wykonanym w rejonie Huciska.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce wzbogacić swój historyczny tabor o kolejny tramwaj. Tym razem byłby to produkt przedwojennej Gdańskiej Fabryki Wagonów (Danziger Waggon Fabrik), serii Tw269.



Czy Gdańsk powinien powiększać historyczny tabor?

ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg, który ma umożliwić zakup kolejnego historycznego tramwaju oraz jego całkowitą modernizację i przystosowanie do ruchu liniowego.

- Z naszych informacji wynika, że w Polsce zachowały się jeden-dwa egzemplarze tego typu. Taki wagon byłby naszą perełką, ale wszystko zależeć będzie od wyceny właściciela i kosztów modernizacji - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Czytaj też: 140 lat temu pojechał pierwszy tramwaj w Gdańsku

Największy gdański przewoźnik na razie nie chce mówić o sumie pieniędzy, jaką ma zarezerwowaną na pozyskanie kolejnego historycznego tramwaju. Wynika to z faktu, że zamówienie jest nietypowe, w dodatku byłoby w całości finansowane ze środków własnych.

- Tramwaj z pewnością stanowiłby uzupełnienie pozostałych historycznych pojazdów i podobnie jak one służyłby głównie turystom podczas wakacyjnych przejazdów oraz na wynajem [ZKM wynajmuje pojazdy np. na ceremonie ślubne - w ub. r. zarobił na tym 55 tys. zł - dop. red.] - dodaje Wojtkiewicz.

Pojazd, który chce pozyskać ZKM, to dwuosiowy wagon o konstrukcji stalowo-drewnianej. By spełnić warunki przetargu, do Gdańska dotrzeć musi już po kompleksowej renowacji. Jego konstrukcja powinna być odnowiona z możliwie największym wykorzystaniem zachowanych części i podzespołów. Gdyby udało się zawrzeć umowę, pojazd cieszyłby gdańszczan i turystów już w przyszłym roku.

Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w liczbie zaledwie sześciu sztuk w 1930 r. Tw269 stanowi numer taborowy, od którego wprowadzono daną linię tramwajów.

- Wagony te powstały z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej zobacz na mapie Gdańska do nowej wówczas krańcówki w ciągu al. Legionów zobacz na mapie Gdańska. Można je było spotkać w Gdańsku jeszcze w latach 50-tych. Później zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a następnie w większości zezłomowane. Dwa pojazdy trafiły wówczas do Krakowa - uzupełnia Sebastian Zomkowski, na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów, a prywatnie pasjonat komunikacji miejskiej oraz jej historii.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • Szkoda że nie nie istnieje już Gdańska Fabryka Wagonów :( (20)

    ... nie samą historią człowiek żyje...

    • 159 7

    • (6)

      jest za to fabryka...budyniów...

      • 39 11

      • (2)

        Oetker to się nazywa i jest chyba w granicach administracyjnych Sopotu ;-)

        • 6 8

        • Oetker jest w Gdańsku, a nie w Sopocie (1)

          W 1991 roku, z inicjatywy pracowników, utworzono pierwszy polsko-zagraniczny joint-venture w branży spożywczej z zakładem należącym do Miasta Gdańsk. Początkowo Dr. Oetker nabył 51% udziałów, jakie posiadała gmina, a w 1994 roku - pozostałe.
          Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników, zakład został zmodernizowany i skomputeryzowany. Powstały nowe działy: marketingu i logistyki oraz rozbudowano dział sprzedaży. W sumie firma zatrudnia ponad 700 osób.

          Obecnie firma Dr. Oetker Polska posiada trzy zakłady produkcyjne: fabrykę koncentratów spożywczych w Gdańsku, od 2000 roku fabrykę pizzy mrożonej w Łebczu oraz od 2004 roku fabrykę produktów mlecznych w Makowie Mazowieckim.

          • 9 2

          • Napewno z inicjatywy pracowników...

            Niebawem później, około 10 lat temu można było się tam zatrudnić poprzez pewne pośrednictwo za bajońską sumę 4,20 zł za godzinę.

            • 4 0

      • cisniecie z tym budyniem (2)

        a jak były wybory to frekwenja była na poziomie ok 50 % wiec nawet Wam sie d..py nie chcialo ruszyc do urny , a Ci co poszli to jeszcze na niego glosowali , ja swoją dziewczyne, i znajomych prawie siłą zaciągnąłem do urny i teraz możemy sobie wszyscy narzekac, a ci co nawet nie głosowali nie mają prawa marudzic ,wstyd mi za ludzi co nie chodzą na wybory . wstyd,wstyd,wstyd !!!!

        • 7 1

        • według statystyk zainteresowanie polityką wykazuje 10% społeczeństwa

          w zestawieniu z frekwencją rzędu 40%... jest to przerażające. kumaci sami wyciągną wnioski.

          • 0 0

        • dlaczego dni wyborow nie sa wolne od pracy? kto ma czas glosowac ten glosuje

          • 0 0

    • nie bój się Jarosław odbuduje za bilion co dla polski wyczaruje (8)

      i jeszcze będziesz 2 lata lub 7 mniej czekał do emerytury

      • 38 22

      • .. czy policzyłes ile bilionów tusk i adamowicz zdefraudowali?? (1)

        ..przeznaczyli zgodnie z prawem PO!!! nie mylic z prawem demokratycznego cywilizowanego kraju!!

        tylko mercepany (bez kawy, napojów gazowanych i procentowych )na posiedzenia RM kosztowały juz 1 milion!!! Kazdy z nich ma zone, która powinna robic mu kanapkę z moratdeli, a nie zrec publiczna kase!!!

        • 19 36

        • aleś ty bezgranicznie durny. albo niedoinformowany.

          za pisu było identycznie lub ewentualnie gorzej. głosuj sobie na kogo chcesz, w nadziei, że ci się polepszy, no śmiało.. zobaczymy kto tu prawdziwym lemingiem jest.

          • 4 0

      • ale jarek syn bolka? no tak to mozliwe, maja mozliwosci, maja to w genach (5)

        • 8 11

        • (4)

          nie, jarek syn komunisty nagrodzonego willą za walkę z Polakami

          • 10 10

          • czyżby jarosław gowi... a nie przepraszam, (3)

            zapewne chodziło o jednego z młodych synów agenta bolesława...

            Ci z partii Pokradnij Okłam narobili na drogach, kolei, stadionach, komunikacji i energetyce tyle złodziejstw, że aż głowa boli. Drogi wyszły najlepiej, Państwo ma zwrócić prywatnemu właścicielowi różnicę między wpływami z wjazdówek na autostrady a założoną roczną kwotą przychodu, śmiechu warte. Dzięki temu właścicielowi drogi nie opłaca się po niej puszczać dużej ilości aut, również nie opłacało się zbudować tej drogi solidnie. Przywala cenę potwornie dużą, stąd mało osób korzysta, a Państwo - czyli my - i tak dopłacimy jak będzie za mało, a droga choć ma mniej kruszywa niż powinna mieć - i tak stoi (a remonty i tak są co chwila). A nie tak miało być - w prawdziwym kapitalizmie zbudowanie mało solidnej drogi się nie opłaca, bo aby na niej zarobić natężenie ruch drogowego musi być duże. A to warunkuje niskie ceny.
            Ale u nas jest partyjniackie kolesiostwo. Kolega koledze podpisze i koledzy i tak zarobią...

            • 4 11

            • Masz na myśli autostradę A2 Stryków-Konin, oddaną za PiS 26. lipca 2006, czy A4, na którą umowę podpisano 19. września 1997? (2)

              • 2 3

              • nie wiem jak kolega powyżej ale ja mam na myśli wszystkie te cuda dozorowane przez PO od roku 2007 (1)

                tzw. "zielone wyspy- czytaj zegarki i konta na Kajmanach a wszystko to w ramach hasła By żyło sie lepiej ty którzy sa przy korycie. I tle w temacie pytań i odpowiedzi.

                • 1 2

              • Debil jesteś

                • 0 0

    • Istnieje! (1)

      Gdańska Fabryka Wagonów istnieje! Teraz nazywa się Remontowa Shipbuilding, a wcześniej Stocznia Północna, zbudowana na jej miejscu. Jeszcze na początku lat 50-tych.

      • 10 1

      • Przecież zachowano nazwę Stocznia Północna

        • 3 0

    • W sumie

      można powiedzieć, że istnieje. Stocznia Północna to nic innego jak (częściowo) Danziger Waggonfabrik :)

      • 0 1

    • ...i szkoda, że ZKM stać na kupowanie zabytków, a nie na obniżanie cen biletów

      zabytkami i dziedzictwem niech się zajmują instytucje do tego powołane

      • 2 12

  • (10)

    To nie Gdańsk chce kupić tramwaj jako miasto a firma która nazywa sie Zakład Komunikacji Miejskiej i jest spółką z własnym budżetem. To nie publiczne pieniądzę maja iść na zakup tego tramwaju a prywatne

    • 54 72

    • (2)

      Spółka, której udziałowcem w 100 proc. jest miasto :) Do tego pani wiceprezydent zasiada w radzie nadzorczej :)

      • 51 3

      • a tak jest fabryka dr. Oetker, jak przed wojną, i ma cię całkiem dobrze (1)

        produkują budynie, kisiele, galaretki i wiele innych produktów spożywczych.

        • 12 5

        • No i o jednego budynia za dużo wyprodukowali i teraz mamy klops

          • 16 12

    • ooo, to ZKM ma jakieś prywatne pieniądze? (5)

      a zdradzisz może skąd ma te pieniądze? Czy aby nie z miejskiego kontraktu na wożenie pasażerów? ;)

      • 27 3

      • (4)

        wlasnie z tego kontraktu co napisales. z tego kontraktu tez placi np. pensje swoim pracownikom. wykonuje prace i dostaje wynagrodzenie. co w tym dziwnego? to juz nie sa miasta pieniadze a zkm

        • 10 17

        • (3)

          A to miasto się nie dokłada do kupna nowych taborów i rozwoju sieci tramwajowej?..

          • 5 1

          • (2)

            miasto nie dokłada się do zakupu taboru. Faktem jest że ZKM jest w 100% własnością miasta ale to odrębna spółka z odrębnym budżetem i nie należy go mieszać z budżetem miasta . A infrastruktura tramwajowa to nie należy do ZKM.

            • 2 2

            • (1)

              Dzięki,.. W sumie nigdy się nie zastanawiałem. A miasto chętnie się podpisuje pod zakupione tramwaje.

              • 0 0

              • Bo to dla was za trudne DEBILE

                • 0 0

    • ZKM i prywatne pieniądze

      Pomyśl, to nie boli.

      • 8 0

  • Niebity (4)

    Garażowany,Niemiec jeździł nim jedynie do Kościoła.
    W sam raz na linię "Proszę nie wsiadać" albo "Przejazd techniczny"

    • 73 17

    • niemiec jak sprzedawał to płakał... (1)

      ... ze szczęścia

      • 9 4

      • do granicy gonil bo sie rozmyslil

        • 5 0

    • jak wjezdzal do polski to tirowki bily brawo

      • 7 0

    • Jeżeli zimówki w komplecie możemy porozmawiać, no i czy ubezpieczony...

      • 1 0

  • dla mnie.. (1)

    świetny pomysł, oby wiecej takich atrakcji

    • 72 16

    • w dzieciństwie wczasowało się w takich tramwajach

      ówczesne WPK Gdańsk, Gdynia miało w Goszynie k. Straszyna swój ośrodek wczasowy, a w nim hmm... kolekcja przedwojennych pojazdów (gdyby przetrwała byłaby warta miliony).
      Likwidując ten ośrodek WPK część sprzedała pracownikom i były używane jako altany na działkach

      a może warto przejżeć ogródki działkowe?

      • 3 0

  • No tak, Gdynia ma piękne zabytkowe trolejbusy to Gdańsk też podpatrzył i idzie podobną droga (11)

    Pomysł dobry, może tylko więcej kreatywności?

    Autobusów nie muszą zabytkowych kupować bo i tak same Ikarusy po Gdańsku jeżdżą

    • 17 108

    • Ile Ty masz lat człowieku, że bawią Cię tego typu wpisy??? (2)

      Nie ma to jak wejść sobie przed obiadkiem, powylewać nieco jadu i czekać na reakcję... Próbujesz zainicjować kolejną wojenkę gdyńsko-gdańską, czy próbujesz podtrzymać jej dogasający płomyczek? Tak naprawdę te "wojenki" to hobby nudzących się trolli netowych, normalni ludzie żyją, pracują i współistnieją z sobą i obok siebie, i naprawdę wisi im czy są po gdyńskiej czy po gdańskiej stronie granicy administracyjnej..

      • 45 2

      • ......i przez takich głupków rodzi nam się konflikt gdańsko-gdyński

        Nie przejmuj się deklem...

        • 34 0

      • Wiesz, mi nie wisi

        niemniej te "wojenki" w rzeczy samej są idiotyczne.

        • 3 0

    • Pytanko...

      Czy jakieś inne poza zabytkowymi też ma?

      • 3 10

    • zabytkowy jeden trolejbus, który nigdy w gdyni nie jeździł

      dziecko, wracaj do zeszytów, bo pała będzie

      • 21 3

    • Pożal się Boże, znawca...

      Jesteś znawca jak z koziej d... trąba! W Gdańsku od paru lat nie jeżdżą już ikarusy ŚLEDZIU!

      • 16 1

    • Ikarusy w Gdańsku?

      Kiedy ty ostatnio w tym mieście byłeś? 10 lat temu?

      • 15 0

    • Nie karmić trolla!!!!

      • 16 0

    • Chyba od urodzenia nie byłeś w Gdańsku

      Wypowiedź taka, jak poziom intelektualny autora( czytaj IQ

      • 11 0

    • Bredzisz...

      pora oderwać się od komputera i wyjść z domu aby przekonać się że mineło kilka lat od czasu Ikarusa

      • 0 0

    • znawca - nie wiedziałem ze Szczurek teraz wpisy na forum trojmiasto daje

      w Wawce pogoniony to i sfrustrowany

      • 1 0

  • Przecież na liniach 8 i 3 mają sam historyczny tabor. Dziurawe podłogi, nieszczelny dach, niezamykające się okna, przez całą zimę brak ogrzewania.

    • 64 15

  • za czyje pieniądze realizowane jest to czyjeś hobby ? (3)

    czy ZKM ma w statucie prowadzenie muzeum ?

    • 34 68

    • Spoko loko... (1)

      ZKM nie jest spółką miejską, a zatem za pieniądze użytkowników komunikacji miejskiej

      • 4 5

      • Chyba jednak jest to pomysł władz miasta. Zabytkowa komunikacja jest czymś co może promować Gdańsk. I przecież nie jest to nowy pomysł.
        W sezonie są uruchamiane linie z zabytkowym taborem.

        • 11 0

    • nie ma co narzekać...

      Mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce :) Autobusy w dużej większości też niczego sobie.

      Historyczne tramwaje... jestem za

      • 4 0

  • na AWP za blokiem 35 stal kiedys jako swietlica dla dzieci, niestety z biegiem czasu zamienil sie w meline, az go rozebrano i wywieziono na smietnik.

    • 10 0

  • Super wiadomość. Oby tylko chytre Krakowiaki nie zażądały milionów.

    • 40 3

  • Nowe tramwaje leiej kupujcie hrabiowie z ZKM

    makietka już skończona?

    • 17 50

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka kara groziła w XV wiecznym Gdańsku za oszustwo?

 

Najczęściej czytane