• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy 100-letni most kolejowy na Martwej Wiśle może być udostępniony pieszym?

Maciej Naskręt
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego. Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego.

Mieszkańcy chcą, by ponad 100-letni most kolejowy na Przeróbce zobacz na mapie Gdańska uniknął rozbiórki. Ich zdaniem zamiast torów można by wykonać na nim chodnik i ścieżkę rowerową. Tak zmodernizowany obiekt mógłby zapewnić pieszym i rowerzystom przeprawę, której brakuje dla nich wzdłuż Trasy Sucharskiego. Co o pomyśle sądzą sami kolejarze i osoby uprawiające tam żeglugę?



Czy stary most kolejowy powinien zostać rozebrany?

Mieszkańcy Rudników i Przeróbki nie mogą się pogodzić z planowaną rozbiórką ponad 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Obiekt zniknie z mapy miasta po wybudowaniu nowej przeprawy kilka metrów na wschód w ramach przebudowy linii kolejowej między Pruszczem Gdańskim a portem.

Zainteresowani proponują, by stary most został zaadaptowany na kładkę pieszo-rowerową. - Nie tylko umożliwiłoby to poruszanie się między Rudnikami a Przeróbką, ale także zachowalibyśmy historyczny obiekt - mówi pan Tomasz z Rudników.

Podkreślmy, że obecnie mieszkańcy obu wspomnianych dzielnic mogą się "odwiedzać" jadąc do siebie wyłącznie samochodem przez most wantowy lub komunikacją miejską przez Most Siennicki. Jakiekolwiek próby przejścia lub przejazdu rowerem, czy to przez most kolejowy, czy most wantowy grożą otrzymaniem mandatu odpowiednio od funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei lub Policji. Na obu mostach obowiązuje zakaz poruszania się rowerem i piechotą.

Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo. Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo.
Najpierw wpis do rejestru zabytków, potem remont

Pomysł mieszkańców podoba się radnemu Łukaszowi Hamadykowi. - Najpierw należałoby wpisać most kolejowy do rejestru zabytków, by nikt nie mógł go już wyburzyć. Jeśli chodzi o pieniądze, to byłaby szansa na pozyskanie funduszy z ministerstwa, tak jak postąpiono z mostem drogowym przez Wisłę w Tczewie - mówi radny.

- Jeśli most miałby pełnić tylko funkcję kładki rowerowo-pieszej to demontaż szyn i zastąpienie ich deskami, a także dodatkowe drobne prace chyba nie byłyby aż tak kosztowne - dodaje Hamadyk.

Początkowo mieszkańcy musieliby przywyknąć do tego, że oba osiedla łączyłaby co najwyżej szutrowa droga. Z upływem lat nad Martwą Wisłą mogłyby pojawić się chodniki, ścieżki rowerowe, a nawet oświetlenie. Dzięki temu przejście między ul. Wosia Budzysza a ul. Elbląską stałoby się bardzo wygodne.

Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most. Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most.
Kolejarze: szansa zawsze jest, ale..

Właścicielem obiektu na Martwej Wiśle jest spółka PKP PLK, a zarządza nim Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. Zdaniem kolejarzy szansa na takie rozwiązanie zawsze jest, ale sprawa wypływa nieco za późno.

- Po pierwsze wykonawca, który od jakiegoś czasu pracuje przy starym obiekcie - buduje nową przeprawę - musiałby zmienić technologię realizacji. Podwyższane są tam nasypy i nieco wykonawca wchodzi w konstrukcję nasypów istniejącego mostu. Po drugie obiekt musiałby zostać od nas odkupiony po cenie złomu, a nie każdy może sobie na to pozwolić - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakład Linii Kolejowych w Gdyni.

Po cenie złomu na przykład została jakiś czas temu sprzedana miastu wiata peronowa na stacji Sopot. Oczywiście kolejarze mogą zdecydować o przekazaniu mostu kolejowego w formie darowizny, ale to już leży w kompetencji zarządu spółki PKP PLK.

Kolejarze zwracają też uwagę na fakt, że utrzymanie tego obiektu wymagałoby sporych nakładów finansowych. Jest on w złym stanie technicznym.

Iluminacja nowego mostu kolejowego. Iluminacja nowego mostu kolejowego.
Władze Gdańska: ciekawy pomysł

Mieszkańcy w roli nowego właściciela - po spółce kolejowej - widzieliby miasto Gdańsk. Warto podkreślić, że samorząd musiałby zapłacić nie tylko za most, ale też za część działki do niego przylegającej. Trzeba przecież zbudować dojścia i dojazdy.

- Sam pomysł jest bardzo ciekawy - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Trzeba jednak pamiętać, że niebawem chcemy też budować tunel pod Pachołkiem, czy most zwodzony w Sobieszewie. Przejęcie tego kolejowego obiektu skutkowałoby tym, że gdzieś ten strumień pieniędzy nie popłynie - mówi.

Dlatego nie ma zgody na przejęcie 100-letniego obiektu.

A żegluga?

Wysokość toru wodnego pod starym mostem obrotowym to 5,2 m. Po wybudowaniu nowego mostu i rozebraniu starego tor zostanie podwyższony o 2,8 m. Zapytaliśmy w Kapitanacie Portu Gdańskiego: czy pozostawienie 100-letniego obiektu będzie ze szkodą dla żeglugi?

- Ruch jednostek odbywa się tam ciągle. Nikt nie zgłasza nam problemów z powodu istniejącego mostu kolejowego - mówi Wiesław Piotrzkowski z Kapitanatu Portu Gdańsk.

Oczywiście podwyższenie toru wodnego dla żeglarzy zdaniem ekspertów jest zawsze korzystne dla żeglugi. - W tym miejscu należy jednak rozważyć, czy ze względu na walory historyczne lub strategiczne obiekt lepiej pozostawić. Trudno to bez analizy przesądzać - dodaje Piotrzkowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Jestem zdania by rozebrać most, bo nie będzie potrzebny, a przystosowanie go i utrzymanie do chodu czy jazdy rowerem też nie. (2)

    Ale jestem bardzo za korytarzem dla pieszych i rowerzystów, bo rzeczywiście nie ma tam żadnej trasy, a most JPII jest tylko dla samochodów oficjalnie.

    • 47 75

    • Jak dla mnie ten most to żaden zabytek. Nikt nie przyjedzie tam tego zwiedzać.
      Inna sprawa to to, że skandalem jest gdy budowane za grube miliony nowe obiekty - mosty i wiadukty - nie uwzględniają ruchu pieszego / rowerowego.
      Teraz, żeby zapewnić taki ruch należałoby budować lub utrzymywać ( jak w tym przypadku ) dodatkowe, równoległe obiekty. To jest nieracjonalne i niegospodarne zarządzanie naszymi pieniędzmi.
      Gdyby na moście JP II był możliwy ruch pieszy / rowerowy teraz nie byłoby problemu. Gdyby nowo budowany most kolejowy uwzględniał taki ruch, też nie byłoby problemu. Ale na to za późno.
      Przypomnę jeszcze jeden świeży przypadek nowo wybudowanego wiaduktu przy stoczni, który również nie uwzględnia ruchu pieszo-rowerowego.
      Osobom, od których decyzji to zależy, można pogratulować dobrego samopoczucia.
      Oj, nie podoba mi się to.

      • 22 7

    • Bez sensu

      To juz chyba lepiej zmodernizować most wantowy w taki sposób aby po bokach dodać mu platformy po których pójdzie np. ruch rowerowy

      • 5 2

  • Nie pali się mostów (4)

    A oni chcą tylko zlikwidować. Ładna konstrukcja niczym XXI wiek, ach te adolfy budowały kiedyś, ślicznie, pięknie.

    • 85 20

    • (2)

      Jak się nie pali? A w wawce się pali

      • 24 1

      • W Wawie to co innego..

        ... tam sie pali, zeby rolnicy ze wschodu mieli trudniej dojechac na protesty.

        • 25 0

      • Wczoraj próbowali spalić Most Gdański! Skandal! Prowokacja! Zamach! Dziś wszyscy jesteśmy łazienkami!

        • 5 5

    • chyba że jest to most łazienkowski w Wawie

      • 1 0

  • Urzędnicy pewnie wysłuchają mieszkańców. (4)

    Po czym zburzą most a obok postawią biurowiec.

    • 114 12

    • (1)

      Na wodzie, to będzie szał łał

      • 8 1

      • riposta dobra :)

        • 3 1

    • Tak, wezmą i zburzą

      most NALEŻĄCY DO PKP ;)

      • 4 2

    • Niech biedronkę na moście postawią.

      • 1 0

  • Zbędne koszty (2)

    Rozebrać stan jest fatalny koszty ogromne.

    • 54 82

    • Na szczęście Pan o tym nie decyduje.

      • 16 1

    • fatalny?

      jakoś pociągi ważące po parę tysięcy ton wytrzymuje, więc chyba nic mu specjalnie nie dolega. mówimy w końcu o przeprawie tylko dla pieszych i rowerów. gdyby zrobić to z głową, tzn odmalować, dać nawierzchnię z desek, ławeczki oraz oświetlenie, byłoby to naprawdę przyjemne miejsce na spacery.

      • 1 0

  • A nie lepiej... (1)

    dobudować do jednego lub drugiego nowego mostu chodnik ?

    • 84 9

    • była

      szansa, by przy okazji remontu mostu Siennickiego, poszerzyć od strony stoczni chodnik i ścieżkę rowerową, bo ludzie muszą się usuwać na bok, ale nie zrobiono tego. Bo po co, ludzie i tak się przemieszczą, bo muszą. A pieniążki zostaną na premie dla myślących po staremu.

      • 19 3

  • Rozebrać. (5)

    Rozebrać i zezłomować. Pieniądze przeznaczyć na doprojektowanie ścieżki pieszo rowerowej przy nowym moście. Pozostawienie starego mostu, to nie tylko koszty wykupu gruntu.. A kto będzie ponosił koszty utrzymania mostu? Konserwacje, przeglądy, malowania, itd?

    • 61 43

    • Jak to kto? Ten Pan i tamta Pani - no bo przecież nie "MY"

      • 4 1

    • ten kto utrzymuje stadion (1)

      • 5 4

      • Zburzyć stadion - to by była gospodarność!

        • 3 5

    • (1)

      A kto będzie pokrywał koszty utrzymania i konserwacji "doprojektowanej ścieżki pieszo rowerowej przy nowym moście" ?
      Sam się pan rozbierz panie Arturze, koszty zawsze są, bez względu na to czy konstrukcja jest nowa czy stara.

      • 3 2

      • Chyba Panie szponie jest Pan śmieszny porównując

        koszt utrzymania tak wielkiego mostu samodzielnie, a partycypowanie małym procentem przy koszcie konserwacji nowego mostu.

        • 1 2

  • Nowy radny miasta Hamadyk już rzuca hasła bez pokrycia. (5)

    Most w Tczewie to nie tylko wizerunek miasta ale ma większe znaczenie dla tamtego regionu niż ten most w Gdańsku. Od wielu lat o niszczejącym moście nikt nie chciał słyszeć w urzędach jeżeli chodzi o finansowaniu remontu, dopiero teraz gdy grozi zawaleniu znalazły się środki na zabezpieczeniem przed zawaleniem.
    Nowy radny widać zaczyna rzucać populistyczne hasła.

    • 27 12

    • dla kogo ma znaczenie?

      dla liczącej 1000 mieszkańców wsi Lisewo?

      • 1 6

    • Szkoda że nie mówi (2)

      Skąd kasę wziąć na to...

      • 4 2

      • (1)

        Z ecs

        • 5 3

        • A tak serio?

          • 1 1

    • Grozi zawaleniu? :D

      To zawalenie musi się strasznie bać!

      • 0 0

  • PKP zawsze tworzy problemy, nie mogliby mostu podarować. (1)

    A władze Gdańska niech nie gadają głupot, na bzdurne inwestycje typu ECS, teatr Szekspirowski i ich nierentowne utrzymanie znajdzie się kasa, a na obiekt historyczny, który mógłby pełnić też funkcje użytkowe pieniędzy nie ma... podpowiem tam nie można wziąć łapówek lub załatwić ciepłych posadek i dlatego się nie opłaca.

    • 65 11

    • dlaczego mieliby most darować?

      miasto ich z podatków nie zwalnia.

      • 8 6

  • Oczywiście, że rozebrać.

    Po czym rozpisać konkurs na projekt i budowę kładki dla pieszych i rowerzystów co pozwoli do końca kolejnej budyń kadencji przekręcić kilka mln.

    • 33 29

  • Wyburzyć (6)

    Zdecydowanie wyburzyć. Po co taki zardzewiały staroć? Przy okazji jak już będzie sprzęt na miejscu za jednym zamachem wyburzyć Główne Miasto. A bo to takie stare, nieużyteczne. I zabudować galeriami, przedszkolami, ścieżkami rowerowymi i na miejscu Długiej walnąć autostradę. No i jeszcze teatr Molierowski Jakbyście jeszcze mieli coś starego do wyburzenia podpowiedzcie.

    • 57 22

    • (1)

      A autora tej opinii to trzeba by wykastrować żeby przypadkiem się nie rozmnożył

      • 3 18

      • Naprawdę myślisz że on tak na poważnie?

        • 19 0

    • wyburzyć? (2)

      Jest to chyba ostatni most z obrotowym przęsłem. Powinien być zabytkiem i obiektem muzealnym.

      • 19 4

      • ...

        ja to wiem, ale czy reszta wie? dla nich to zwykły stary most. Ale jak nikt nie ma pomysłu na unikalny zabytek? Ze tylko wspomne gdańskie klimaty kolejowe... jest nastawnia bramowa we Wrzeszczu, jest zupełny unikat i to na skalę światową - resztki bramy fortecznej/kolejowej . Nikogo to nie rusza. Zamiast tego bezmyslnośc i głupota.

        • 14 4

      • A kiedy ostatni raz się obracał?

        Ile może kosztować jego remont?

        • 9 1

    • jest taki budynek na Nowych Ogrodach skrzyzowanie z 3 Maja

      a w nim siedzą i udają, że pracują różni "wizjonerzy" tuneli pod Pachołkiem, przepraw przez rzekę bez ruchu pieszego czy rowerowego, nowych dróg bez chodników, obwodnicy Obwodnicy czy jeszcze ciekawszych pomysłów, o których jeszcze tu poczytacie..

      WYBURZYĆ !!!

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Promocja i dyskusja nad książką o historii 318. Dywizjonu Myśliwsko - Rozpoznawczego "Gdańskiego"

spotkanie

Sprawdź się

Sprawdź się

Co uprawiano na sopockim hipodromie, aby uzupełnić kartkowe przydziały żywnościowe mieszkańców?

 

Najczęściej czytane